broken wingsin tarina

Rekisteröityneet käyttäjät voivat esitellä itsensä tai kertoa taustoistaan täällä.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
broken wings
Viestit: 25
Liittynyt: 11.10.2007 16:52
Paikkakunta: Helsinki

broken wingsin tarina

Viesti Kirjoittaja broken wings »

Heips vaan... en ole ihan varma olenko oikeassa paikassa... mutta katsotaan miten käy :wink:

Elikkäs olen 22v. nainen helsingistä. Olen ollut vuodenpäivät sairaslomalla ja nyt huhtikuusta asti tutkinut totuutta :lol: eli siis pari naista käy mun luona kerran viikossa...
Oikeasti olen ortodoksi. Ja nyt olen kuunnellut näitä naisia ja kysellyt aktiivisesti ja he ovat saaneet minut aina aika-ajoin jopa vakuuttuneeksi siitä, että näin ne asiat ovatkin. :shock: Ja mä olen aika kriittinen ihminen yleensä, vaikkakin suvaitsevainen. Olen miettinyt vaan, että eivät ne ainakaan vielä ole minua syöneet... Kävin jopa siellä betelissä vai miten se kirjoitetaan. :?
Nyt mua on ruvennut pelottamaan, että olenko oikeasti hurahtamassa lahkoon :o Kun asiat tuntuvat vaan nyt niin jotenkin loksahtavan paikoilleen ja ajattelen, että huojentavaa jos asiat ovatkin noin. Pelkään siis jo omaa käytöstäni. Taistelen vastaan ja etsin kiihkeästi vastauksia omasta uskonnostani (joka ei niitä anna ainakaan netin välityksellä) toisin kuin nyt saan vastauksia näiltä naisilta, jotka auttavat minua löytämään totuuden... HUI, pelkään itseäni jo...
En nyt tiedä mitä enää kertoa, mutta olisiko neuvoja?
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Viesti Kirjoittaja Ninth »

Hienoa kuitenkin että jonkinlainen järjen ääni toppuuttelee sinua etkä kuuntele vain tunteitasi - olisihan varmasti superkivaa elää paratiisissa ikuisesti, sitä ei käy kieltäminen. Oletko jo paneutunut vastapainoksi esimerkiksi juuri Veljesseuran ja vaikka UUT:n sivujen aineistoon? Mitä ajatuksia "vastapuolen" kokemukset ja tutkimukset ovat herättäneet? Mitkä asiat sitten tuntuvat sinusta loksahtaneen paikoilleen Jehovan todistajien kanssa keskustelemisen jälkeen?
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: broken wingsin tarina

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

broken wings kirjoitti: Ja nyt olen kuunnellut näitä naisia ja kysellyt aktiivisesti ja he ovat saaneet minut aina aika-ajoin jopa vakuuttuneeksi siitä, että näin ne asiat ovatkin.
Uskoisin, että olette käsitelleet erästä Vt-seuran merkittävintä oppinäkemystä, eli vuotta 1914.
Ja mä olen aika kriittinen ihminen yleensä, vaikkakin suvaitsevainen.
Kriittisyys on hyvästä, joten pyydä luonasi käyviä jehovantodistajia vastaamaan seuraavaan aiheeseen Raamatulla (ja vain Raamatulla, koska Vt-seuran materiaali aiheesta on aivan posketonta vedätystä):

Aiheena siis Vartiotorniseuran väite vuoden 1914 profeetallisuudesta ja nimenomaan siitä, että asia on Raamatulla osoitettavissa:
”Kuten Raamatun ennustusten täyttymys osoittaa, olemme eläneet tämän asiainjärjestelmän viimeisiä päiviä vuodesta 1914 lähtien.” (Vartiotorni 1. joulukuuta 2005 sivu 5)
Tämä täyttymys sisältää laskutoimituksen, jonka tulos on 2520 vuotta:
”Pakanain ajat alkoivat, kun kansat rupesivat tallaamaan maallista Jerusalemia vuonna 607 eaa., ja ne käsittivät seuraavat 2520 vuotta vuoteen 1914 saakka, jolloin Jehova asetti Jeesuksen valtaistuimelle Messiaaniseksi Kuninkaakseen taivaallisessa Jerusalemissa.” (Vartiotorni 1. tammikuuta 1989 sivu 19)


Nyt on siis tuon vuoden 1914 profeetallisuuteen ja raamatullisuuteen luottavalla mainio tilaisuus osoittaa Raamatulla, että Jeesuksen maininnalla pakanain ajoista tarkoitettiin nimenomaan Raamatussa manittua Nebukadnessarin hulluuden seitsemää aikaa.

Alkajaisiksi kannattaa kuitenkin lukea aiheen avainjakeeseen liittyvää käsittelyä. Eli Vartiotorniseuran opettaman pakanain aikojen raamatullisia perusteita kysyttäessä esitetään Luukkaan 21:24 (UMK) viittaavan aiemmin syntyneeseen ja meneillään olevaan tilanteeseen: “ja heitä kaatuu miekan terään ja viedään vankeina kaikkiin kansakuntiin, ja Jerusalem tulee olemaan kansakuntien tallattavana, kunnes kansakuntien määräajat täyttyvät.”

Paino tässä kysymyksessä on sanoilla ”tulee olemaan” (kreikaksi estai), katsotaan asiayhteyttä. Luukkaan 17 ja 21 (UMK) sisältävät Jeesuksen kuvauksia lopun ajoista, lainataan seuraavaksi asiayhteyteen liittyviä jakeita, joissa tämä kreikan sana ’estai’ esiintyy:
17:24 ”Sillä niin kuin salama leimahduksellaan loistaa taivaan alla seudulta toiselle, niin tulee [estai] Ihmisen Poika olemaan.”
17:26 ”Lisäksi niin kuin tapahtui Nooan päivinä, niin tulee olemaan [estai] myös Ihmisen Pojan päivinä:”
17:30 ”Samalla tavoin on sinä [estai] päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.”
17:31 ”Älköön sinä päivänä se, joka on [estai] katolla mutta jonka irtaimisto on talossa, tulko alas noutamaan sitä, älköönkä se, joka on pellolla, myöskään palatko sen luo, mikä on jäänyt taakse.”
21:7 ” Sitten he kysyivät häneltä sanoen: ”Opettaja, milloin nämä oikein tapahtuvat [estai], ja mikä tulee olemaan tunnusmerkkinä siitä, milloin näiden on määrä tapahtua?"
21:11 ”ja tulee olemaan suuria maanjäristyksiä ja paikassa toisensa jälkeen ruttotauteja ja nälänhätää, ja tulee olemaan [estai] pelottavia näkyjä ja taivaasta suuria tunnusmerkkejä."
21:23 ”Voi raskaana olevia naisia ja imettäviä noina päivinä! Sillä maassa tulee olemaan [estai] suuri hätä ja vihastus tätä kansaa kohtaan,”
21:24 ”ja heitä kaatuu miekan terään ja viedään vankeina kaikkiin kansakuntiin, ja Jerusalem tulee olemaan [estai] kansakuntien tallattavana, kunnes kansakuntien määräajat täyttyvät.”
Kuten on helppo huomata, niin estai on olla-verbin futuuri, joten se voi viitata ainoastaan tulevaan aikaan, ei meneillä olevaan, eikä jo aiemmin alkaneeseen (kannattaa pitää mielessä, että vastaavaa futuuria ei ole suomenkielessä).

Asia vielä vahvistuu kun ja jos lukee 21. luvun jakeen 20 (UMK) ajatuksella:

”Lisäksi kun näette Jerusalemin leiriytyneiden armeijoiden ympäröimänä, silloin tietäkää, että sen autioitus on tullut lähelle.”

Millä perusteella Luukkaan 21:24 futuuri viittaisi satoja vuosia aiemmin alkaneeseen aikaan, jolloin Luukkaan 21:20 sanojen kuulijat eivät olleet vielä syntyneetkään?

Pidä mielessä, että jos vastausta ei kyetä Raamatulla osoittamaan, niin vuosi 1914 osoittautuu perusteettomaksi opetukseksi ja siinä menee liuta Vt-seuran opetuksia nurin kerralla, koska vuoteen 1914 on sidottu Vt-seuran, Jehovan voidellun profeetan arvovallan lisäksi monia muita asioita.

Jos kommenttina annetaan jotain luopiomateriaaliin liittyvää, niin muista, että ylläesitetyssä on lainattu ainoastaan Vt-seuran julkaisemaa tekstiä, käytetty raamatunkäännöskin on UMK.

Katsotaan kuinka tämän kanssa käy ja kun palaat kertomaan, niin halutessasi voin antaa sinulle uuden kysymyksen vastattavaksi.

lainattu-sana lisätty - MM
Viimeksi muokannut Markku Meilo, 11.10.2007 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Tervetuloa, Broken Wings!
Mielestäni on hienoa, että haluat tutkia JT-oppeja myös kriittisesti. Tätähän JT:t nimenomaan eivät halua, mutta jos "tutkimiskielto" isketään heti päälle, kukaan ei käänny koska tällöin haistaa jo hieman palaneen käryä.

Jehovan todistajuudessa juuri yleensä vetoaa se, että saa suorat vastaukset Kaikkiin Asioihin(tm), mutta se ei aina tarkoita sitä että ne vastaukset ovat tosia. Pidä siis maltti tutkimisessa, se saattaa säästää vuosia, tai jopa koko loppu elämäsi.

En tarkoita tällä sitä, ettei JT:ksi koskaan saisi kääntyä, vaan tarkoitan sitä, että jos teet sen ratkaisun, olet myös tutustunut VT-seuran kääntöpuoleen. Itse en olisi koskaan järjestöön mennyt, ellen olisi siihen syntynyt. Pois lähdin, koska huomasin Vartiotorniseuran valheellisuuden.

Sanoit olevasi ortodoksi, ja ortodiksisuuteen kuuluu eräänlainen "mysteerio" siitä ettei kaikkeen ole suoraa vastausta. Siinämielessä ymmärrän siis Jehovan todistajuuden vetovoiman. On mukava tuudittautua siihen että on "vastaus kaikkeen".

Suosittelen vaikka aloittamaan kriittisen tutkiskelun juuri tuosta Markku Meilon mainitsemasta 1914 opista, joka on koko Jehovan todistajuuden kulmakivi. Siihen nojaa Vartiotorniseuran asema "Jumalan puhetorvena" ja oikeastaan kaikki muukin. Toki on olemassa muitakin oppeja, joista epäkohtia löytyy helposti. Ne ovat vain hieman vähemmän tärkeitä oppeja, eivät siis niin merkityksellisiä.

Jos sinulla herää jotain kysymyksiä aiheesta, niitä voit täällä esittää ja saat varmasti vastauksia & ajattelemisen aihetta, joka auttaa punnitsemaan oletko menossa oikeaan vai väärään suuntaan. Lopullisen päätöksen teet jokatapauksessa itse.
broken wings
Viestit: 25
Liittynyt: 11.10.2007 16:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja broken wings »

kiitos :mrgreen:

Me käymme raamattua järjestelmällisesti läpi, mitä raamattu todella opettaa?kirjasen kanssa. Eli emme ole puhuneet sen kummemmin vuodesta 1914 vai mikä se oli :?: Mutta siitä olemme, että elämme nyt lopun aikaa...
Multa meni vähän ohi toi pitkä sepustus siitä, että miten mä sitä oikeen kysyn...markku meilon ohjeet siis :oops: en ymmärtänyt siitä mitään... siis selkokielellä, ku en ole näis raamattujutuissa niin hyvä vielä. Tai siis siksi mä rupesin niiden kanssa tutkimaan, kun mua on aina kiinnostanut raamattu-raamattuna, ei jehovan todistajat. Mutta kun kerta he mulle sitä opettavat niin ajattelin, että hienoa.
Tohon UUT:n sivustoon olen tutustunut kanssa. Mutta kun moni tieto tarvii rinnalleen paljon muuta tietoa niin on hankala lukea tekstiä, jota ei kunnolla ymmärrä.
Juuri kaikki ns.täsmätieto herättää sen tunteen, että noinhan se onkin, kun raamatussa niin lukee.
Ja järjen ääni todella toppuuttelee...mä EN ole liittymässä jehovan todistajiin (toivottavasti), mutta pelkään, että hurahdan, joten olen tietoisesti varovainen.
broken wings
Viestit: 25
Liittynyt: 11.10.2007 16:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja broken wings »

niin joo ja mikä on UMK?? :oops:
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

broken wings kirjoitti:niin joo ja mikä on UMK?? :oops:
Uuden Maailman Käännös - Jehovan todistajien käyttämä raamattu joka eroaa joiltakin osin kirkkoraamatusta. (Lähinnä tarkoitushakuisuutta muutamissa kohdissa..)
kirjallisuusveli
Viestit: 903
Liittynyt: 29.04.2007 16:43

Viesti Kirjoittaja kirjallisuusveli »

broken wings kirjoitti:niin joo ja mikä on UMK?? :oops:
UMK:lla kirjoittaja tarkoitti Jehovan todistajien kääntämää ja julkaisemaa Pyhän Raamatun Uuden maailman käännöstä. Sen tunnetumpi lyhenne on Um.
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
broken wings
Viestit: 25
Liittynyt: 11.10.2007 16:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja broken wings »

Ja lisäten vielä, että mä olin aloittanut raamatun lukemisen ihan alusta itsenäisesti ihan omasta kiinnostuksesta ja siitä, että kuuluu jonkinnäköiseen sivistykseen tietää raamatusta... joten ajattelin, että luen sen kerran läpi niin voi sanoa sitten lukeneensa sen. Ja jokunen kuukausi luin sitä ihan vaan itse mielenkiinnosta, kunnes ovikello soi... lopun saatattekin jo arvata :lol: :lol:
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Voisit vaikka hieman kertoa mitä asioita JT:t ovat sinulle opettaneet tutkisteluissa :)
broken wings
Viestit: 25
Liittynyt: 11.10.2007 16:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja broken wings »

hmmm *miettii*
Noh, elämme nyt lopun aikaa, ollaan käyty niitä merkkejä läpi...
Sitten kasteesta, että mitä raamattu siitä sanoo...
Rististä, että oikeasti se oli paalu...
Ikonit on väärän kohteen palvomista...
Maanpäälle tulee hallitus ja paratiisi...
Kuolleet eivät tiedä mtään...
Enkeleitä ei voi enää nähdä, mutta ne voivat ohjata elämää...
Jumalan nimi on jahve/jehova...
Demoneita on ja ne saastuttaa ihmisiä...
Kansaa hallitsee nyt saatana...

Huh, tosi paljon ollaan käsitelty ja se saa mut näköjään aika pyörälle päästäni :roll:
Ja tossa ei ole kaikki läheskään, mutta ne mitä nyt muistin.
Mä olen myöskin suhtautunut tosi kriittisesti kaikkeen mitä ne sanoo/mitä luetaan ja esitän todella paljon kysymyksiä, mutta aina ne saavat puheillaan mut vakuuttuneeksi, mikä on pelottavaa :shock:
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

broken wings kirjoitti:Me käymme raamattua järjestelmällisesti läpi, mitä raamattu todella opettaa?kirjasen kanssa. Eli emme ole puhuneet sen kummemmin vuodesta 1914 vai mikä se oli :?:
Tuo asia, siis vuosi 1914 mainitaan sivuilla 85, 87 ja 215. Tulosta tuo antamani litania ja pyydä heitä perustelemaan Raamatulla, että Raamatussa mainitut Jeesuksen sanat (Luukkaan 21:24) viittaisi satoja vuosia aiemmin tapahtuneeseen tapahtumaan? Etenkin kun kyseessä on suomenkielelläkin ilmiselvä viittaus tulevaan Jerusalemin tuhoon. Aiemman tuhon aikana Luukkaan 21:20 sanojen kuulijat eivät olleet vielä syntyneetkään.

Vaakalaudalla on nimenomaan lopun ajan alku ja Jeesuksen näkymättömäksi esitetty paluu.
Mutta siitä olemme, että elämme nyt lopun aikaa...
Nimenomaan, pyydä heitä osoittamaan asia Raamatulla ja anna pohjaksi tuo tekstini.
Mutta kun kerta he mulle sitä opettavat niin ajattelin, että hienoa.
Valitettavasti sinulle ei opeteta Raamattua missään vaiheessa, vaan Vt-seuran muuttuvaistulkintoja, joilla osalla ei ole pienintäkään yhteistä Raamatun kanssa. Toki olet hukassa, jos oma raamatuntuntemuksesi ei riitä, silloin jt kykenee viemään sinua aivan mielensä mukaan.

Jos tulostat tuon tekstini, niin jt:t kyllä ymmärtävät mistä on kyse, anna heidän ilmeiden ja kommenttien puhua puolestaan.
Ja järjen ääni todella toppuuttelee...mä EN ole liittymässä jehovan todistajiin (toivottavasti), mutta pelkään, että hurahdan, joten olen tietoisesti varovainen.
Meille entisille jehovantodistajille ei sinun mahdollinen liittyminen tai liittymättömyys ole mikään kynnys, haluamme ainoastaan kertoa ne asiat, joita jehovantodistajat eivät sinulle paljasta, mutta paljastuisivat kyllä liittymisen jälkeen.

UMK on 'Uuden maailman käännös', eli Vt-seuran oma raamatunkäännös.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
broken wings
Viestit: 25
Liittynyt: 11.10.2007 16:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja broken wings »

Markku Meilo, kiitos taas. Mulla vaan ei ole tulostinta, mut vaikka käsin kirjoitan nuo ylös... niin olen ennenkin tehnyt...
Joo, uskon, että teille se tavallaan on ihan sama, että liitynkö vaiko en... mutta en haluaisi liittyä, mutta pelkään, että olen niin herkässä mielentilassa (pahojen traumojen takia), että hurahdan, mutta vielä olen onnistunut pitämään oman linjani ja kriittisyyteni. Ja tosiaan ihanaa, jos autatte minua. :P
Aaac
Viestit: 1644
Liittynyt: 28.04.2007 15:11

Varo vanhaa kikkaa

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Moi Broken Wings ja tervetuloa kirjoittelemaan!

Jokohan opettajasi ovat käyttäneet sitä samaa kikkaa, jota jo minun aikanani neuvottiin käyttämään "kiinnostuneiden" kanssa? Eli sanotaan, että Saatana yrittää saada sinut luopumaan tutkistelusta ja hän käyttää siinä ovelasti hyväkseen sukulaisiasi ja tuttujasi. Nämä kun yrittävät "saada sinut järkiisi" ja lopettamaan tutkimisen.

Sitten kun hyvää tarkoittavat sukulaiset alkavat varoittaa sinua JT:n vaaroista, ajatteletkin, että olivatpa ne JT:t viisaita, kun tämänkin osasivat ennustaa.

Valitettavasti tämä kikka toimii joidenkin kohdalla. :oops: :twisted:
Jaakob
Viestit: 707
Liittynyt: 28.04.2007 14:43

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

Hei ja tervetuloa foorumille :)

Tosiaan kuten Aaac tuossa kirjoitti, sinua tullaan 99% todennäköisyydellä varoittelemaan "saatanallisista luopioista jotka tekevät kaikkensa ettet tulisi jehovantodistajaksi". Älä anna sen hämätä vaan hanki tietoa kaikkialta mistä sitä vain on saatavissa. VT-seuran ohje kun on että vain heidän julkaisujaan tulee pitää luotettavana:
Palveluskoulun oppikirja kirjoitti:Kun vehnä korjataan pellolta, jyvät täytyy erottaa akanoista. Samoin on löytämiesi tietojen laita. Ennen kuin ne ovat valmiita käytettäväksi, tarpeeton täytyy karsia pois.

Jos aiot käyttää löytämiäsi tietoja puheessa, kysy itseltäsi: Tuoko tämä seikka jotain arvokasta aiheen käsittelyyn? Vaikka ajatus onkin kiinnostava, viekö se huomion pikemminkin pois asiasta, josta minun on määrä puhua? Jos aiot mainita puheessasi ajankohtaisia tapahtumia tai käsitellä aineistoa alati muuttuvilta luonnontieteen tai lääketieteen aloilta, varmista, että tietosi ovat ajan tasalla. Ota myös huomioon, että joitakin vanhoissa julkaisuissamme mainittuja ajatuksia on saatettu sittemmin ajantasaistaa, joten katso, mitä tuoreimmat julkaisut sanovat aiheesta.

Erityisen varovainen täytyy olla haettaessa tietoja maallisista lähteistä. Älä koskaan unohda, että Jumalan sana on totuus (Joh. 17:17). Jeesuksella on keskeinen asema Jumalan tarkoituksen toteutumisessa. Siksi Kolossalaiskirjeen 2:3:ssa sanotaan: ”Hänessä ovat kaikki viisauden ja tiedon aarteet huolellisesti kätkettyinä.” Arvioi löytämiäsi tietoja tästä näkökulmasta. Jos tietosi ovat peräisin maallisesta lähteestä, mieti, ovatko ne liioiteltuja tai spekulatiivisia tai heijastuuko niistä lyhytnäköisyys. Onko niiden taustalla itsekkyyttä tai voitontavoittelua? Tukevatko muut arvovaltaiset lähteet niitä? Ennen kaikkea ovatko ne sopusoinnussa Raamatun totuuden kanssa?
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
Vastaa Viestiin