Todistajalapsuus ja -nuoruus Satakunnassa

Rekisteröityneet käyttäjät voivat esitellä itsensä tai kertoa taustoistaan täällä.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ella1980
Viestit: 10
Liittynyt: 04.05.2014 12:57

Todistajalapsuus ja -nuoruus Satakunnassa

Viesti Kirjoittaja ella1980 »

Tervehdys. Olen päälle kolmikymppinen todistajaperheen kasvatti Satakunnan sydämestä. Hesarin tuoreet jutut todistajista johdattivat minut tänne, vaikka olen kyllä jo vuosien ajan silloin tällöin silmäillyt näitä erilaisia entisten todistajien sivustoja ja foorumeita.

Itse synnyin todistajaperheeseen. Monien muiden kokemukset peloista, jatkuvasta syyllisyyden ja huonommuuden tunteesta ja syntisyydestä ovat tuttuja itsellenikin. Minua kasvatettiin tiukassa kurissa ja se kai yhdistettynä itsepäiseen luonteeseeni aiheutti vastareaktiona voimakkaan kapinan varhaisteini-iässä. Kun isäni siirtyi varsin äkillisesti seurakunnan johtotehtävistä toimettomaksi julistajaksi ollessani yläasteikäinen, sain itsekin mahdollisuuden jäädä pois. Kasteella en onneksi ehtinyt käymään, vaikka siitä jo moneen otteeseen minulta kyseltiin. Nykyisin kukaan perheestäni ei ole enää mukana.

Teini-iässä ja myöhemmin vielä parikymppisenä kipuilin aika kovastikin menneisyyden kanssa. Nykyisin näen menneisyydessä paljon hyvääkin, enkä koe tarvetta märehtiä kurjia puolia. Silti vertaistuki kiinnostaa ja ymmärryksen saaminen sen kautta. Millä tavoilla todistajuus onkaan mahtanut vaikuttaa omaan kasvuun ja kehitykseen? Ehkä sellaisillakin tavoilla, joita ei itse vielä edes ymmärrä?
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Todistajalapsuus ja -nuoruus Satakunnassa

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Kun isäni siirtyi varsin äkillisesti seurakunnan johtotehtävistä toimettomaksi
Tämä on jännä juttu johon olen törmännyt aikaisemminkin lukiessani siellätäällä. Pois voi jäädä "korkealtakin", ns. Eliitistä jos nyt tuollaisella nimellä voisi kuvata. Ei pelkästään takarivin hiljaisista mukanaroikkujista..


Mikähän mahtoi olla syy äkilliseen siirtymiseen, jos saapi udella?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Jaakob
Viestit: 707
Liittynyt: 28.04.2007 14:43

Re: Todistajalapsuus ja -nuoruus Satakunnassa

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

Tervetuloa palstalle. On täällä meitä muitakin Satakunnasta lähtöisin olevia :)
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
Holy Mary 74
Viestit: 2
Liittynyt: 04.05.2014 18:15

Re: Todistajalapsuus ja -nuoruus Satakunnassa

Viesti Kirjoittaja Holy Mary 74 »

Ja lisää löytyy. Satakuntahan on aina ollut uskontokeskeinen, joten ei ole yllätys että siellä on tähänkin hurahdettu. Yli 20 v sitten eroon siitä uskonnosta päässyt ja silti välillä huomaan ajattelevani jotenkin "normaalista" poiketen.
rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Todistajalapsuus ja -nuoruus Satakunnassa

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Tervetuloa. Taidetaan olla ikäkaimoja nimimerkistäsi päätellen :)
Let me go Master I hate you so
ella1980
Viestit: 10
Liittynyt: 04.05.2014 12:57

Re: Todistajalapsuus ja -nuoruus Satakunnassa

Viesti Kirjoittaja ella1980 »

Mukavaa, että muitakin satakuntalaisia ja ikäkaimoja löytyy! Itse olen asunut keskisessä Satakunnassa.

Veli-Hopea, isäni tutki Raamattua hieman liikaa ;) ja kyseenalaisti todistajien Raamatun tulkinnan.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Todistajalapsuus ja -nuoruus Satakunnassa

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

ella1980 kirjoitti:Mukavaa, että muitakin satakuntalaisia ja ikäkaimoja löytyy! Itse olen asunut keskisessä Satakunnassa.

Veli-Hopea, isäni tutki Raamattua hieman liikaa ;) ja kyseenalaisti todistajien Raamatun tulkinnan.

En juurikaan ole yllättynyt. Tuosta tulkinnasta löytyy sanomista. Siksihän sitä kielletäänkin kyseenalaistamasta. Joku on joskus maininnut ettei raamattua lukemalla tule todistajaksi. Taitaa pitää paikkaansa. Tsemppiä sulle ja iskälle :p
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Todistajalapsuus ja -nuoruus Satakunnassa

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Veli-Hopea kirjoitti:Joku on joskus maininnut ettei raamattua lukemalla tule todistajaksi. Taitaa pitää paikkaansa. Tsemppiä sulle ja iskälle :p
Make on tästä maininnut ja minä ole kanssaan ihan samaa mieltä. Väite pitää paikkansa. Kokeilkaa!
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Todistajalapsuus ja -nuoruus Satakunnassa

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Taisi olla jopa ko. uskonnon perustaja C.T. Russell joka tuon sanoi, markkinoidessaan kirjojansa.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vieraas
Viestit: 3220
Liittynyt: 20.06.2011 21:56

Re: Todistajalapsuus ja -nuoruus Satakunnassa

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

ella1980 kirjoitti:Millä tavoilla todistajuus onkaan mahtanut vaikuttaa omaan kasvuun ja kehitykseen? Ehkä sellaisillakin tavoilla, joita ei itse vielä edes ymmärrä?
Kun persoonallisuutta ja ajattelutapoja on muokattu tiukasti pienestä asti, niin varmasti on vaikuttanut aivan olennaisesti. Sitä mihin kaikkeen on vaikuttanut, on varmaan vaikea saada koskaan selville. Terapiasta oli kyllä itselleni jossain määrin apua tässä. JT-lapsuus tulee ainakin itseäni leimaamaan hautaan asti, siksi en ole ostanut joidenkin esittämiä "unohda ja mene eteenpäin" -höpinöitä. Omaa lapsuuttaan ei voi unohtaa, vaikka haluaisi. En itse koe, että olisin myöskään jäänyt "märehtimään" asiaa, vuosi vuodelta sitä muodostuu parempi käsitys jehovantodistajuudesta suhteessa normaaliin maailmaan, sitä kautta saa myös jonkinlaista taustaa omiin tekemisiinsä. Parantumisprosessi on hidas mutta kankea.

Tervetuloa!
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Itsensä_etsijä
Viestit: 40
Liittynyt: 03.05.2014 13:45
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Todistajalapsuus ja -nuoruus Satakunnassa

Viesti Kirjoittaja Itsensä_etsijä »

ella1980 kirjoitti:Tervehdys. Olen päälle kolmikymppinen todistajaperheen kasvatti Satakunnan sydämestä. Hesarin tuoreet jutut todistajista johdattivat minut tänne, vaikka olen kyllä jo vuosien ajan silloin tällöin silmäillyt näitä erilaisia entisten todistajien sivustoja ja foorumeita.

Itse synnyin todistajaperheeseen. Monien muiden kokemukset peloista, jatkuvasta syyllisyyden ja huonommuuden tunteesta ja syntisyydestä ovat tuttuja itsellenikin. Minua kasvatettiin tiukassa kurissa ja se kai yhdistettynä itsepäiseen luonteeseeni aiheutti vastareaktiona voimakkaan kapinan varhaisteini-iässä. Kun isäni siirtyi varsin äkillisesti seurakunnan johtotehtävistä toimettomaksi julistajaksi ollessani yläasteikäinen, sain itsekin mahdollisuuden jäädä pois. Kasteella en onneksi ehtinyt käymään, vaikka siitä jo moneen otteeseen minulta kyseltiin. Nykyisin kukaan perheestäni ei ole enää mukana.

Teini-iässä ja myöhemmin vielä parikymppisenä kipuilin aika kovastikin menneisyyden kanssa. Nykyisin näen menneisyydessä paljon hyvääkin, enkä koe tarvetta märehtiä kurjia puolia. Silti vertaistuki kiinnostaa ja ymmärryksen saaminen sen kautta. Millä tavoilla todistajuus onkaan mahtanut vaikuttaa omaan kasvuun ja kehitykseen? Ehkä sellaisillakin tavoilla, joita ei itse vielä edes ymmärrä?
Itse olen kolmekymppinen, todistajaperheeseen syntynyt ja myöskin Hesarin kirjotuksen innottamana kirjautunut tänne lopulta. Itse menin kasteelle ja olin tienraivaajana muutaman vuoden, kävin Betelissä "tilapäisapuna" työskentelemässä ja sen sellasta. Meilläkin oli todella tiukka kuri kotona. Varsinkin mitä tuli "huonoon seuraan" ja muuhun..muut nuoret kun kävivät millon missäkin, me siskon kanssa sitten nautittiin vanhempien sekä heidän kutsumien erikois-tr:n ja ties keiden seurasta, jotta saisimme innostuksen "uravalintaan" sieltä. Jos halusimme lähteä koulukavereiden tai naapureiden kanssa pihalle leikkimään, ensin piti kutsua heidät tutkimaan "keltaista kirjaa" ja sen jälkeen jos he siihen suostuivat, voisimme leikkiä heidän kanssa. Näin, me siskon kanssa johdettiin pienestä pitäen tutkisteluja. Voin sanoa, että olis se ollu ihan mukavaa vaan mennä ulos leikkimäänkin....ja niinhän me tehtiinkin kun vanhemmat eivät olleet kotona :lol: Teini-iässä ja aikuisiän kynnyksellä kun olisi halunnut seurakunnan illanvietoissa tanssia yms kun muutkin pitivät hauskaa...isäni oli lukenut minulle monet sadat aiheet tanssimisen vaaroista vastakkaista sukupuolta olevien kanssa jne., toisten omatunnon huomioimisesta ja mitä vaan mieleen tuli... Se siitä hauskasta illanvietosta kun sai vaan istua ja "nauttia" kun muut piti hauskaa. :cry: Jos ja kun tultiin pyytämään tanssimaan ja mukaan, niin tokasin vaan, että lupa pitää kysyä isältäni.. AARRRGH.. :evil: Ei varmaan ihme, että nykysin harrastan tanssimista? ;) :lol: Lauluharrastuskin kiinnosti minua kovin ja meillä sekin tyssättiin ettei vaan maailma vie. Oivoi kun jotain ihme kautta jäinkin äidilleni kiinni siitä, että olin KERRAN käynyt laulutunnilla, viimeseks se sit jäikin.... :( En oo saanu aikaseks lähtee uudestaan, mut ehkä mä vielä joku kaunis päivä.... ;) Eksyin nyt vähän sivuraiteille :lol: Mutta se mikä mua eritoten kiinnosti sun viestissä oli se kun mietit miten jt-taustat on muokannu ihmisenä. No, on muokannu. Varsinkin kun kasvuiässä ollut mukana. Eräs kollegani joka tietää jt taustoistani on mulle jopa siinä sanonutkin. Itse en ole sitä nähnyt enkä tajunnut, niin kuulemma monista jutuista mitä teen tai jätän tekemättä näkyy jt-taustat :( Niistä pyrin nyt tietoisesti pääsemään eroon. Kova duuni, mutta uskon, että pystyn siihen. Yritys ainakin on kova! 8)
almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Re: Todistajalapsuus ja -nuoruus Satakunnassa

Viesti Kirjoittaja almi »

Tervetuloa mukaan. :)

Olen itsekin kotoisin Satakunnasta. Asuin lapsuuteni ja nuoruuteni Porin pohjoispuolella. Kuuluin Porin pohjoiseen ja myöhemmin Porin läntiseen seurakuntaan. Erosin vuonna 1999, kun olin muuttanut omilleni toiselle paikkakunnalle kohtuullisen kauas kotoa.

Jt-tausta ja toki myös perhetaustani on vaikuttanut minuun niin, että olen varautunut ja tarkkailen ihmisiä, vaikka olenkin periaatteessa sosiaalinen ihminen. Pohdin terapiassa sitten sitä, millainen persoona oikeasti olen.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Re: Todistajalapsuus ja -nuoruus Satakunnassa

Viesti Kirjoittaja almi »

Holy Mary 74 kirjoitti:Ja lisää löytyy. Satakuntahan on aina ollut uskontokeskeinen, joten ei ole yllätys että siellä on tähänkin hurahdettu. Yli 20 v sitten eroon siitä uskonnosta päässyt ja silti välillä huomaan ajattelevani jotenkin "normaalista" poiketen.
Satakunnassa vaikuttaa edelleen rukoilevaisuus, joka on Suomen vanhin herätysliike. Molemmat isoäitini olivat sen vaikutuspiirissä. Heille oli kova paikka hyväksyä se tosiasia, että vanhemmistani tuli Jehovan todistajia.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
January
Viestit: 61
Liittynyt: 14.05.2014 15:05

Re: Todistajalapsuus ja -nuoruus Satakunnassa

Viesti Kirjoittaja January »

Itsensä_etsijä kirjoitti:...me siskon kanssa sitten nautittiin vanhempien sekä heidän kutsumien erikois-tr:n ja ties keiden seurasta, jotta saisimme innostuksen "uravalintaan" sieltä. Jos halusimme lähteä koulukavereiden tai naapureiden kanssa pihalle leikkimään, ensin piti kutsua heidät tutkimaan "keltaista kirjaa" ja sen jälkeen jos he siihen suostuivat, voisimme leikkiä heidän kanssa. ---
isäni oli lukenut minulle monet sadat aiheet tanssimisen vaaroista vastakkaista sukupuolta olevien kanssa jne., ---
Lauluharrastuskin kiinnosti minua kovin ja meillä sekin tyssättiin ettei vaan maailma vie.
Ja mites siinä sitten kävikään? :) :roll: Eipä ollut hyötyä näistäkään vanhempien konsteista. Vähän samalla lailla kuin ei ollut omienikaan.
Elämästä ei selviä hengissä.
Vastaa Viestiin