Astrologi

Rekisteröityneet käyttäjät voivat esitellä itsensä tai kertoa taustoistaan täällä.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Astrologi
Viestit: 166
Liittynyt: 30.04.2007 15:37

Astrologi

Viesti Kirjoittaja Astrologi »

Käytän palstalla nimimerkkiä Astrologi. Vaikken ihan varsinaisesti uskokaan astrologiaan, niin oppijärjestelmänä se on paljon uskottavampi kuin Jehovan todistajien opetukset. Jos minun siis pitäisi näistä kahdesta valita jompi kumpi, valitsisin ehdottomasti astrologian. :wink:

Olen ollut Jehovan todistajissa mukana nuorena aikuisena. Erosin Järjestöstä itse vuonna 2000. En enää pystynyt puristamaan itseäni Jehovan todistajien muottiin. Siitä saan kiittää tasapainoista kotikasvatustani, sillä minulle jäi sieltä lahjaksi kohtuullisen hyvä itsetunto, joka onneksi toimi vielä Jehovan todistaja -vuosien jälkeen, vaikka monta vuotta kaltoinkohtelin itseäni rakentaessani "uutta persoonallisuutta".

Vanhempani eivät siis ollet Jehovan todistajia eikä muutkaan sukulaiset. Itse vain ajauduin nuorena idealistina kokeilemaan Jehovan todistajia elämäntapana. Heidän rauhaarakastava aatteensa kiinnosti, mutta se olikin silkkoa sisältä.

Olen naimisissa ja minulla on tytär.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Re: Astrologi

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Astrologi kirjoitti: Vanhempani eivät siis ollet Jehovan todistajia eikä muutkaan sukulaiset. Itse vain ajauduin nuorena idealistina kokeilemaan Jehovan todistajia elämäntapana. Heidän rauhaarakastava aatteensa kiinnosti, mutta se olikin silkkoa sisältä.
Haluaisitko vielä kertoa, miten kauan tutkit, mikä sinut "vakuutti" seuran aatteessa ja miten vanhempasi reagoivat asiaan? Kiinnostaisi tietää :roll:
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Astrologi

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Astrologi kirjoitti:Jos minun siis pitäisi näistä kahdesta valita jompi kumpi, valitsisin ehdottomasti astrologian.
Kaksi asiaa tuli mieleen; näin jälkikäteen ja Vt-seurasta hieman enemmän perillä olevana on vaikea hahmottaa tilannetta, jossa aikuistunut ja jt-perheen ulkopuolinen kääntyy. Mutta niin vaan joskus käy, tosin vähenevässä määrin, ainakin Euroopan protestanttisilla alueilla.

Toinen koskee astrologiaa, stadilaisena katson astrologiaa Oikeammaksi Totuudeksi Nils Mustelinin sporalogian.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Astrologi
Viestit: 166
Liittynyt: 30.04.2007 15:37

Re: Astrologi

Viesti Kirjoittaja Astrologi »

Lehtiveli kirjoitti: Haluaisitko vielä kertoa, miten kauan tutkit, mikä sinut "vakuutti" seuran aatteessa ja miten vanhempasi reagoivat asiaan? Kiinnostaisi tietää :roll:
Tutkin kolme vuotta, ennen kuin "edistyin" kasteelle. En kysynyt vanhempieni mielipidettä, eikä me paljon puhuttu asiasta. He eivät luultavasti ymmärtäneet koko juttua eikä myöskään sitä minkälaiseksi se sitten osoittautui. Enhän minä muutenkaan keskustele vanhempieni kanssa mistään syvällisestä :)

En usko että mikään muu vakuutti kuin kivat ihmiset ja yhteisö ja se että opit sai jotenkin selitettyä itselleen järkevästi.
Markku Meilo kirjoitti:Kaksi asiaa tuli mieleen; näin jälkikäteen ja Vt-seurasta hieman enemmän perillä olevana on vaikea hahmottaa tilannetta, jossa aikuistunut ja jt-perheen ulkopuolinen kääntyy. Mutta niin vaan joskus käy, tosin vähenevässä määrin, ainakin Euroopan protestanttisilla alueilla.
Kyllä niin vain käy. Meillä päin tunsin monta nuorta käännynnäistä, siis sellaista jotka teini-ikäisenä tai nuorena aikuisena liittyivät Jehovan todistajiin. Ehkä käännynnäiset pyörivät omissa piireissään ja "ties-kuinka-monennen-sukupolven-todistajat" pyörivät omissa piireissään. Käännynnäisistä ainakin ollaan vähemmän kiinnostuneita eikä heitä kukaan välitä houkutella takaisin seurakuntaan (oma kokemus).

Nuoriin käännynnäisiin liittyy yhdistelmä idealismi-omien arvojen hakeminen-vähäinen elämänkokemus-kaverien puute-ehkä joku muukin tekijä. Mielestäni nuoret aikuiset ovat varsin helppo kohde tietyllä tapaa kun edellä mainittu yhtälö toteutuu.
Toinen koskee astrologiaa, stadilaisena katson astrologiaa Oikeammaksi Totuudeksi Nils Mustelinin sporalogian.
Sporalogiassa on se jännä, että se toimii, aivan kuten astrologiakin. Ehkä ne molemmat ammentavat voimansa ihmismielen taipumuksesta etsiä (ja tarvittaessa luoda) loogisia yhteyksiä. Uskonnot yleensäkin perustuvat tähän.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Astrologi

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Astrologi kirjoitti:Nuoriin käännynnäisiin liittyy yhdistelmä idealismi-omien arvojen hakeminen-vähäinen elämänkokemus-kaverien puute-ehkä joku muukin tekijä. Mielestäni nuoret aikuiset ovat varsin helppo kohde tietyllä tapaa kun edellä mainittu yhtälö toteutuu.
Joo, en hetken vertaa epäile kertomaasi, se vaan silläkurin vinksahtanut tää mun ajatusmaailma, että sitä ihmettelee ihmettelemästä päästyään.
Sporalogiassa on se jännä, että se toimii, aivan kuten astrologiakin. Ehkä ne molemmat ammentavat voimansa ihmismielen taipumuksesta etsiä (ja tarvittaessa luoda) loogisia yhteyksiä. Uskonnot yleensäkin perustuvat tähän.
Uskonto on monikäyttöistä, sillä voi selittää kaikki muuten selittämättömät asiat ja samalla siinä ohessa hallita ihmisiä.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Astrologi
Viestit: 166
Liittynyt: 30.04.2007 15:37

Re: Astrologi

Viesti Kirjoittaja Astrologi »

Markku Meilo kirjoitti:Joo, en hetken vertaa epäile kertomaasi, se vaan silläkurin vinksahtanut tää mun ajatusmaailma, että sitä ihmettelee ihmettelemästä päästyään.
Ihmettelen eniten itse. On järkyttävää havaita, kuinka vähästä olin valmis myymään itseni. Missä oli itsekunnioitukseni? Onneksi tajusin kuitenkin lähteä ennen kuin täysin menetin itseni.
Uskonto on monikäyttöistä, sillä voi selittää kaikki muuten selittämättömät asiat ja samalla siinä ohessa hallita ihmisiä.
Naulan kantaan.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Astrologi

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Astrologi kirjoitti:Ihmettelen eniten itse. On järkyttävää havaita, kuinka vähästä olin valmis myymään itseni. Missä oli itsekunnioitukseni? Onneksi tajusin kuitenkin lähteä ennen kuin täysin menetin itseni.
Tässä varmaan valtava ero syntymätodistajan ja käännynnäisen välillä, syntymämallisen lienee helpompi jäsentää tuollaiset asiat mielessään ja laittaa ne omaan lokeroonsa. Vaikka jonkin sortin 'häpeää' minäkin kannan sisälläni jt-taustastani. Itse asiassa katson nyt, että elämäni ensimmäiset viisi vuosikymmentä tärvääntyivät jollain tavalla. Edes 25 vuotta erotettuna ei saanut minua näkemään menetyksiä, vaan haaveilin paluusta.

Elämä on laiffii, totesi 'fifti/siksti'-mieskin.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Marilyn
Viestit: 292
Liittynyt: 01.05.2007 15:14

Re: Astrologi

Viesti Kirjoittaja Marilyn »

Astrologi kirjoitti: En usko että mikään muu vakuutti kuin kivat ihmiset ja yhteisö ja se että opit sai jotenkin selitettyä itselleen järkevästi.
Kun uusi ihminen on saatu "haaviin", häntä rakastetaan, huomioidaan ja kaikki on sen kavereita. Annetaan ymmärtää että kaikki JT-elämässä on "ihquu" ja kaikki rakastaa ylitsevuotavasti kaikkia. Mutta kun pää nousee kastealtaan pinnan alta, niin olet vain tavallinen pulliainen ja hypetyskoneisto siirtyy seuraavaan uhriin.

Nuoriin käännynnäisiin liittyy yhdistelmä idealismi-omien arvojen hakeminen-vähäinen elämänkokemus-kaverien puute-ehkä joku muukin tekijä. Mielestäni nuoret aikuiset ovat varsin helppo kohde tietyllä tapaa kun edellä mainittu yhtälö toteutuu.
Myös ne kaiken ikäiset ihmiset, jotka ovat minkätahansa elämän kriisin läpikäyviä, ovat tutkan alla. Heihin on helppo istuttaa sitä valmiiksipureskeltua mössöä. Varmasti suuri osa aikuisiällä mukaan menneistä oli sillä hetkellä haavoittuvainen henkisesti. Sen takia JT-lapsetkin opetetaan pelkäämään, eikä heille anneta kasvaa tervettä minuutta, jotta heitä olisi helpompi kontrolloida.

Toinen koskee astrologiaa, stadilaisena katson astrologiaa Oikeammaksi Totuudeksi Nils Mustelinin sporalogian.
Haluaisin tutustua ehkä myös metrologiaan. Välillä maan päällä ja välillä maan alla sujahtelevaa oranssia metallipötköoppia, joka ei poikkea raiteiltaan.
:twisted:
Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
Vastaa Viestiin