Herran ehtoollinen Raamatun valossa

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Marjolie
Viestit: 262
Liittynyt: 22.01.2013 14:42

Herran ehtoollinen Raamatun valossa

Viesti Kirjoittaja Marjolie »

Minun on aivan pakko kirjoittaa tästä aiheesta. Kuten varsin hyvin muistamme entisinä Jehovan todistajina heidän oppinsa hallintoelimen mukaan on tällainen:
Kun Jehovan todistajat viettävät Herran illallista, vain hyvin harvat heistä nauttivat leipää ja viiniä. Miksi?

Jeesuksen vuodatetun veren välityksellä saatettiin voimaan ”uusi liitto”, joka korvasi Jehova Jumalan ja muinaisen Israelin kansan välisen liiton (Heprealaisille 8:10–13). Ne jotka ovat tässä uudessa liitossa, nauttivat muistojuhlassa tarjottavaa leipää ja viiniä. Tähän liittoon eivät kuulu kaikki kristityt vaan ainoastaan ne, jotka Jumala on erityisesti kutsunut. (Heprealaisille 9:15; Luukas 22:20.) He tulevat hallitsemaan taivaassa Kristuksen kanssa, ja Raamatun mukaan tämän kunniakkaan tehtävän saa vain 144 000 ihmistä (Luukas 22:28–30; Ilmestys 5:9, 10; 14:1, 3).

Kristuksen kanssa hallitsemaan on kutsuttu vain ”pieni lauma”, kun taas valtaosa meistä toivoo kuuluvansa siihen ”suureen joukkoon”, joka saa elää ikuisesti maan päällä (Luukas 12:32; Ilmestys 7:9, 10). Vaikka ne, joilla on maanpäällisen elämän toivo, eivät nauti muistojuhlassa tarjottavaa leipää ja viiniä, he ovat tilaisuudessa läsnä, koska he ovat kiitollisia uhrista, jonka Jeesus antoi ihmisten puolesta (1. Johanneksen kirje 2:2).
Uskallan sanoa tämän.....tämä on suurin väärin oppi mitä he kehtaavat seurakuntalaisille opettaa. Varsinkin tämä:
Vaikka ne, joilla on maanpäällisen elämän toivo, eivät nauti muistojuhlassa tarjottavaa leipää ja viiniä,
Jeesus opetti aivan selvästi että kaikki jotka uskovat ja seuraavat häntä voivat osallistua leivän ja viinin nauttimiseen:
Johannes 6:51 Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti. Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini. Minä annan sen, että maailma saisi elää.

6: 53 Jeesus sanoi heille: Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää.

6: 54 Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet,

6:55 Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma

6:56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä.

6:57 Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä, niin saa minulta elämän se, joka minua syö.
Tästä aiheesta on niin monta Raamatun kohtaa, että tila loppuisi kesken, jos laittaisin koko litanian tähän. Mutta totuus on kuitenkin se, kun Jeesus asetti Herran ehtoollisen, se ei ollut tarkoitettu pelkästään valituille, vaan koko seurakunnalle. Jos joku pääpiruista(betelistä) vänkää vastaan voin todistella tästä aiheesta lisää perusteellisesti Raamatusta :)
Marjolie
Viestit: 262
Liittynyt: 22.01.2013 14:42

Re: Herran ehtoollinen Raamatun valossa

Viesti Kirjoittaja Marjolie »

Lisää Raamatun kohtia aiheesta.

Apostolien teot 2: 42 Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta. Uskovat elivät keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat.

Apostolien teot 20: 7 Sapatin mentyä viikon ensimmäisenä päivänä, kokoonnuimme murtamaan leipää. Paavali, jonka seuraavana päivänä oli määrä jatkaa matkaansa, puhui koolla oleville, ja puhe pitkittyi puoleenyöhön saakka.
Roomalaisille 3: 25 Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo sovituksen uskossa vastaanotettavaksi. Näin Jumala on osoittanut vanhurskautensa. Pitkämielisyydessään hän jätti menneen ajan synnit rankaisematta.
Siksi meidän tulisi ottaa osaa vuosittain leipään ja viiniin, jotta voisimme sovittaa syntimme. Ei sekään ole väärin, jos leipää ottaa viikoittain. Osoittihan sen jo muutama Raamatunkohtakin.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Herran ehtoollinen Raamatun valossa

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Paavalin kirjeet ovat tiettävästi Ut:n vanhinta materiaalia, joskin siinäkin on jo ehditty taittaa matkaa alkuperäisen Jeesus-liikkeen opetuksesta. Paavalin teologiassa ehtoollinen liittyy Kristuksen ruumiiseen:

1. Kor. 10:16 Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen? 17 Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä.

Tähän liittyy toisaalta voimakkaan dualistinen suhtautuminen (Room. 8:1-17). Kristuksessa olevat ovat Jumalan lapsia, joita Henki johtaa. Ulkopuolella olevat eivät ole toisen luokan kristittyjä, vaan lihan mukaan vaeltavia ja Jumalaa vastustavia. Sama dualismi esiintyy myös Johanneksella, esim. 1. Joh. 3:4-10. Ei ole mitään välimaastoa Jumalasta syntyneiden ja Paholaisen lasten välillä. Vartiotornihan kuitenkin varaa tuon Jumalasta syntyneen eli uudestisyntyneen aseman vain "voidelluille". Ylipäätään ajatus kahden lajin kristityistä vaikuttaa Paavalille ja Johannekselle täysin vieraalta.

Evankelistat kertovat omat versionsa ehtoollisen tapahtumista. Näitä ei liene tarkoitettu kuvaukseksi siitä, kenen ja miten ehtoollista tulisi viettää, ja kuvauksissakin on eroja. Jeesus kuitenkin tuo esille, että leipä ja viini ovat hänen ruumiinsa ja verensä - kyse on siis Jeesuksen uhrista, josta Vartiotornin tulkinnankin mukaan hyötyvät muutkin kuin voidellut. Silti vertauskuviin ei saa osallistua.

Vartiotorni vetoaa siihen, että Jeesus tekee apostolien kanssa liiton valtakunnasta (Luuk. 22:29, UM) ja näin ehtoollinen kuuluisi vain voidelluille. Samassa yhteydessä tosin Jeesus sanoo, että apostolit tulisivat hallitsemaan Israelin kahtatoista heimoa, mitä on vaikea sovittaa Vartiotornin oppiin (siinähän hallitaan koko maata ja Israel on paremminkin hallitsevan ryhmän nimitys). Niin ikään vaikeaa on sovittaa Jeesuksen lupaukset syödä pääsiäisateriaa ja juoda viiniä seuraavan kerran vasta Jumalan valtakunnassa, sillä eihän ainakaan Vartiotornin taivaassa syödä tai juoda. Nämä ovat ilmeisesti jäänteitä vanhemmasta käsityksestä, jossa aluksi odotettiin messiaan perustavan maallisen valtakunnan. Vasta myöhemmin Jeesuksen kuoleman jälkeen omaksuttiin ajatus taivaallisesta valtakunnasta.

Mielenkiintoinen on myös Matteuksen evankeliumin maininta siitä, että lampaat perivät valtakunnan (Matt. 25:34). Vartiotornihan tulkitsee, että vain voidellut perivät Jumalan valtakunnan. Olisi kiinnostavaa tietää, minkä valtakunnan lampaat (siis ei-voidellut kristityt) sitten perivät, jos Jumalalla on vain yksi valtakunta ja kaikki muut valtakunnat murskataan.
Marjolie
Viestit: 262
Liittynyt: 22.01.2013 14:42

Re: Herran ehtoollinen Raamatun valossa

Viesti Kirjoittaja Marjolie »

Täytynee syventyä tuohon uudeen liittoon tutkimiseen vähän paremmin. Itse en ainakaan hyväksy sitä, että hallintoelin syrjäyttää Israelin kansan syrjään omien itsekkäitten etujensa nimissä. Raamattu puhuu aivan selvästi Israelin kansasta eikä Jehovan todistajista. Mietin vaan miksei nämä rivitodistajat sitä näe, kun lukevat Raamattua päivittäin, tiedän ettei heillä ole valtaa ajatella omia ajatuksilla vaan hallintoelimen. Siinäkin on yksi ristiriita, sillä Jumalahan antoi vapaan tahdon.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Herran ehtoollinen Raamatun valossa

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Marjolie kirjoitti: 01.05.2019 11:55 Itse en ainakaan hyväksy sitä, että hallintoelin syrjäyttää Israelin kansan syrjään omien itsekkäitten etujensa nimissä.
Kysymys "Israelista" Uuden testamentin puolella ei ole aivan yksiselitteinen. Osaltaan tämä johtuu siitä, ettei Paavali ollut aina kovin selväsanainen teologiassaan. Yhtäältä hän kirjoittaa "oikeista juutalaisista" (Room. 2:28-29) ja toisaalta siitä, että "koko Israel on pelastuva" (Room. 11:25-26). Niinpä tässä(kin) asiassa kristittyjen keskuudessa on erilaisia näkemyksiä. Näkemys, jonka mukaan kristillinen seurakunta on syrjäyttänyt luonnollisen Israelin Jumalan kansana tunnetaan korvausteologiana.

Ehtoollisesta vielä: Paavali antaa ohjeita ehtoollisen viettoon 1. Kor. 11. luvussa.

17 Näitä ohjeita antaessani minun on moitittava teitä siitä, että yhteiset kokoontumisenne ovat teille pikemmin vahingoksi kuin hyödyksi.
18 Olen ensinnäkin kuullut, että teillä seurakunnan kokouksissa ilmenee hajaannusta, ja osittain sen myös uskon.
19 Täytyyhän teillä ollakin keskuudessanne ryhmäkuntia, jotta nähtäisiin, ketkä teistä osoittautuvat luotettaviksi.
20 Teidän kokoontumisenne eivät ole oikeaa Herran aterian viettämistä,
21 koska jokainen syö omia ruokiaan, niin että toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.
22 Ettekö voi syödä ja juoda kotonanne? Vai halveksitteko te Jumalan seurakuntaa niin että häpäisette niitä, joilla ei ole ruokaa? Mitä minun pitäisi sanoa teille? Kiittääkö teitä? Tässä asiassa en teitä kiitä.
23 Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24 kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."
25 Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.
27 Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan.
28 Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta.
29 Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.
30 Sen vuoksihan teidän joukossanne on paljon heikkoja ja sairaita ja monet ovat jo nukkuneet pois.
31 Jos me itse tutkisimme itseämme, emme joutuisi tuomittaviksi.
32 Rangaistessaan Herra kuitenkin kurittaa meitä, jotta meitä ei yhdessä maailman kanssa lopullisesti tuomittaisi.
33 Veljeni, kun siis kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne.
34 Se, jolla on nälkä, syököön kotonaan, jotteivät kokoontumisenne tuottaisi teille rangaistusta. Muusta annan ohjeet sitten kun tulen.


Korostetut kohdat viittaavat mielestäni siihen, että ehtoollisen vietto oli usein toistuva ja luonnollinen osa kokoontumisia. Jos Paavali olisi tarkoittanut kerran vuodessa pidettävää "muistonviettoa", hän tuskin olisi moittinut seurakuntaa kokoontumisista ja neuvonut viettämään Herran ateriaa oikealla tavalla.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Herran ehtoollinen Raamatun valossa

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

...ehtoollisen vietto oli usein toistuva ja luonnollinen osa kokoontumisia. Jos Paavali olisi tarkoittanut kerran vuodessa pidettävää "muistonviettoa", hän tuskin olisi moittinut seurakuntaa kokoontumisista ja neuvonut viettämään Herran ateriaa oikealla tavalla.
Mahdollisesti näin onkin: ehtoollisen vieton tavat eroavat silti jossain määrin toisistaan monissa kirkkokunnissa ja erityisesti käsitys/oppi ehtoollisen eukaristiasta "salaisuudesta" eroaa jopa siinä määrin että eri kirkkokuntien välillä ei ole ehtoollisyhteyttä.
Ehtoollisyhteys on puuttunut jopa eri reformoitujen kirkkokuntien väliltä, esim. Skotlannin presbyteerinen kirkko ja Suomen Evl kirkko solmivat ehtoollisyhteyden vasta 1965

Russel oli taustaltaan bresbyteeri mutta Herran illallista/muistoateriaa hän ja Raamatuntutkijat viettivät kuten Sveitsin kalvinistinen kirkko sitä viettää: kerran vuodessa: tuolloin Russellin aikana Raamatuntutkijat olivat taivaallisen toivon omaavia ja pitkään Rutherfordin aikanakin kunnes Rutherford julisti jossain konventissa uutena valona tuolloin jo Jehovan todistajat - nimen omaksuneille: Katso:suuri joukko jota sitten julkaisuissa myöhemmin selitettiin... ja tällä julistuksella pieni lauma erotettiin tällöin suuresta joukosta perusvanlaatuisella opillisella muutoksella ( aiemmin 144 000 ja pieni lauma ja suuri joukko olivat kaikki taivaassa ) ja tämän mukaan todistajat "muistojuhlaa" edelleen viettävät. Rutherfordin johtopäätökseen ja tulkintaan Ilm.15:a lienee vaikuttanut käsitys siitä mitä Kreikan Naos ja Hieron merkitsevät?
Tällä palstalla Markku Meilo on kertonut miten "suuren joukon" porukat eli kuten heitä nimitettiin: hyvän tahdon ihmiset eivät pariin vuoteen päässeet edes tarkkailijoiksi tilaisuuteen kun voidellut viettivät muistonviettoa.
Tämä uusi valo merkitsi pesäeroa Russellin maalailemaan paratiisiin jossa maailmallinen maailma muodosti paratiisin asujaimiston ja näin "suuri joukko" typistettiin nykyisiin todistajiin jotka pääsevät maanpäälliseen paratiisiin...
Marjolie
Viestit: 262
Liittynyt: 22.01.2013 14:42

Re: Herran ehtoollinen Raamatun valossa

Viesti Kirjoittaja Marjolie »

Olen myös tullut siihen tulokseen lukiessani Paavalin kirjoittamia kirjeitä, että he mursivat leipää jokaisen viikon 7 päivä. Tai niin usein kuin vain suinkin. Vuosittain he juhlivat virallisesti happamattoman leivän juhlaa. Olen myös miettinyt sitä, että onko leivän murtamisella yhteys syntien sovittamiseen, kun Jeesus antoi elävän ruumiinsa sovitusuhriksi. Meidän täytyy sovittaa syntimme murtamalla ja syömällä happamatonta leipää. Tällä tavalla kumoutuu se tapa mitä Israelilaiset muinoin harjoitti. Piti uhrata virheetön eläin syntien sovittamiseksi.
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3700
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Herran ehtoollinen Raamatun valossa

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Julkaisin vuoden 2019 muistonviettopuheen kokonaisuudessaan tekstinä. Jos jotain kiinnostaa tietää, mitä siinä puheessa sanottiin, kannattaa klikata tätä linkkiä.

Kuva
Kuva: Lähetetty muistonviettotilaisuudesta 2019
Vastaa Viestiin