Jerusalemin hävitys 587eKr. tappaa vartiornilaisen teologian

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vellu
Viestit: 37
Liittynyt: 25.05.2007 21:45

Jerusalemin hävitys 587eKr. tappaa vartiornilaisen teologian

Viesti Kirjoittaja Vellu »

Jerusalemin hävitys 587 eKr.

Raamattu ja maallinen ajanlasku osoittavat yhtäpitävästi Jerusalemin hävityksen tapahtuneen 587 eKr. Alla oleva listaus havainnollistaa Juudan kuninkaiden (Joojakim, Joojakin, Sidkia) ja Baylonin kuninkaan Nebukadnessarin hallitusaikojen nivoutuminen toisiinsa ja sen kuinka
nämä halitusajat istuvat nykyiseen ajanlaskuun, meidän käytössämme olevaan Gregoriaanisen kalenteriin.


Raamatusta poimittua:

Joojakimin hallintoaika kesti 11 vuotta [2.Aik.36:5] ts. 11:ntenä toista vuonna päättyneeseen vallanvaihtoon asti, jolloin alkoi Juudan kuninkaan Joojakinin 3kk kestänyt hallituskausi, joka päättyi juutalaisen kalenterin vuodenvaihteessa Adarkuussa joka vastaa Gregoriaanisen kalenterin alkupuolta, helmi-maaliskuuta. Tuosta vuodenvaihteesta alkoi myös Juudan kuninkaan Sidkian 11-vuotinen hallituskausi,
joka sitten päättyi Jerusalemin lopulliseen hävitykseen Babylonin Nebukadnessarin 19:ntenä toista hallitusvuonna:

"5 Joojakim oli kahdenkymmenen viiden vuoden vanha tullessaan kuninkaaksi, ja hän hallitsi Jerusalemissa yksitoista vuotta...
6 Ja Nebukadnessar, Baabelin kuningas, lähti häntä vastaan ja kytki hänet vaskikahleisiin viedäkseen hänet Baabeliin.
7 Nebukadnessar vei Herran temppelin kaluja Baabeliin ja pani ne temppeliinsä Baabelissa.
8 Mitä muuta on kerrottavaa Joojakimista ja niistä kauhistuksista, joita hän teki, ja mitä hänessä havaittiin, katso, se on kirjoitettuna Israelin ja Juudan kuningasten kirjassa. Ja hänen poikansa Joojakin tuli kuninkaaksi hänen sijaansa.
9 Joojakin oli kahdeksantoista vuoden vanha tullessansa kuninkaaksi, ja hän hallitsi Jerusalemissa kolme kuukautta ja kymmenen päivää. Hän teki sitä, mikä on pahaa Herran silmissä.
10 Vuoden vaihteessa kuningas Nebukadnessar lähetti noutamaan hänet Baabeliin, hänet ynnä Herran temppelin kallisarvoiset kalut. Ja hän teki hänen veljensä Sidkian Juudan ja Jerusalemin kuninkaaksi.
11 Sidkia oli kahdenkymmenen yhden vuoden vanha tullessaan kuninkaaksi, ja hän hallitsi Jerusalemissa yksitoista vuotta."
[2.Aikakirjan 36:5-11]

Joojakinin hallinnon loppu ja Sidkian hallinnon alku Neukadnessarin 8:ntena hallitusvuotena:

"12 Niin Joojakin, Juudan kuningas, antautui Baabelin kuninkaalle äitineen ja palvelijoineen, päällikköineen ja hoviherroineen. Ja Baabelin kuningas otti hänet vangiksi kahdeksantena hallitusvuotenaan."
[2.Kun.24:12]

Jerusalemin hävitys Nebukadnessarin 19:ntenä hallitusvuotena 5 kuussa ja Gedaljan salamurha 7 kuussa:

"8 Viidennessä kuussa, kuukauden seitsemäntenä päivänä, Baabelin kuninkaan Nebukadnessarin yhdeksäntenätoista hallitusvuotena, tuli Baabelin kuninkaan palvelija Nebusaradan, henkivartijain päällikkö, Jerusalemiin.
9 Hän poltti Herran temppelin ja kuninkaan linnan ja kaikki Jerusalemin talot; kaikki ylhäisten talot hän poltti tulella.
10 Ja koko kaldealaisten sotajoukko, joka henkivartijain päälliköllä oli mukanaan, repi maahan Jerusalemin muurit, yltympäri.
11 Ja Nebusaradan, henkivartijain päällikkö, vei pakkosiirtolaisuuteen kansan tähteet, mitä oli jäljellä kaupungissa, sekä ne, jotka olivat menneet Baabelin kuninkaan puolelle, ja muun rahvaan.
25 Mutta seitsemännessä kuussa tuli Ismael, Netanjan poika, Elisaman pojanpoika, joka oli kuninkaallista sukua, mukanaan kymmenen miestä, ja he löivät kuoliaaksi Gedaljan ja ne Juudan miehet ja kaldealaiset, jotka olivat hänen kanssansa Mispassa."
[2.Kun.25:8-11,25]


Nebukadnessarin hallituksen 1. vuosi osuu päällekkäin Joojakimin hallituskauden 3:n ja 4:n hallitusvuoden kanssa:
"1 Joojakimin, Juudan kuninkaan, kolmantena hallitusvuotena tuli Nebukadnessar, Baabelin kuningas, Jerusalemin edustalle ja piiritti sitä." [Daniel 1:1 ja Jer.25:1]


Kaksi kappaletta 70-vuotisjaksoja:

1) Juutalaiset viettivät Jerusalemin hävityksen (5 kuussa) ja Gedaljan salamurhan (7 kuussa) muistoksi paastoja jotka olvat jatkuneet Daarejaveksen 4:nteen hallitusvuoteen (518/517eKr) asti:
"1 Kuningas Daarejaveksen neljäntenä vuotena tuli Herran sana Sakarjalle, neljäntenä päivänä yhdeksännessä kuussa, kislev-kuussa.
2 Beetel oli lähettänyt Sareserin ja Regem-Melekin miehinensä etsimään Herran mielisuosiota
3 ja kysymään Herran Sebaotin temppelin papeilta ynnä profeetoilta näin: "Onko minun viidennessä kuussa itkettävä ja noudatettava pidättyväisyyttä, niin kuin minä olen tehnyt jo kuinka monina vuosina?"
4 Niin minulle tuli tämä Herran Sebaotin sana:
5 "Sano kaikelle maan kansalle ja papeille näin: Kun te olette paastonneet ja valittaneet viidennessä ja seitsemännessä kuussa, ja jo seitsemänäkymmenenä vuotena, niin minulleko te olette paastonne paastonneet?"
[Sakarja 7:1.5]

2) Babylonin 70-vuotinen johtoasema PÄÄTTYI Herran suorittamaan kostoon Babylonin kuninkaalle 539 eKr jolloin Babylonin maailmanvalta päättyi:
"11 Niin koko tämä maa tulee raunioiksi, autioksi, ja nämä kansat palvelevat Baabelin kuningasta seitsemänkymmentä vuotta.
12 Mutta kun seitsemänkymmentä vuotta on täyttynyt, niin minä kostan Baabelin kuninkaalle ja sille kansalle, sanoo Herra, heidän pahat tekonsa, kostan kaldealaisten maalle ja teen sen ikuiseksi erämaaksi."
[Jeremia 25:11-12]
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Jerusalemin hävitys 587eKr. tappaa vartiornilaisen teolo

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Vellu kirjoitti:Jerusalemin hävitys 587 eKr.
Kurkkaahan tuosta eksegetiikan esileikistä Danielin kirjan selitys. Siinä taidetaan torpata paaljon muutakin.
Vellu
Viestit: 37
Liittynyt: 25.05.2007 21:45

Hallitusaikojen nivoutuminen toisiinsa

Viesti Kirjoittaja Vellu »

Joo hienon selvityksen olet tehnyt :) Very good meininki!

Silmiin osui tuo Joojakimin 3-4 vuoden yhteensopivuus Nebukadnessarin 1 hallitusvuoden kanssa joka ei mielestäni ole lainkaan ongelmallinen. Näkisin asian näin:

Jos Nebukadnessarin 1 hallitusvuosi (babylonialaisessa ajattelussa valtaannousuvuosi) alkoi Joojakimin 3 hallitusvuoden lopussa, ja gregoriaanisen kalenterin mukaan hieman ennen vuoden 605 eKr. puoliväliä, niin täyttyy myös se ehto että Joojakimin 4 ja Nebun 1 vuosi osuvat päällekkäin.

Ja edelleen Joojakinin 3kk10 vrk mittainen hallitusajan päättyminen ja Sidkian hallitusajan alku Nebun 8 hallitusvuotena juutalaisen vuoden vaihteessa Adarkuussa joka vastaa vuoden 597 ~helmikuuta osuvat kaikki päällekkäin minkä Raamattu edellyttää.

Tämän perusteella Jerusalemin piiritys Nebun 17 vuonna Tebetkuun 10 pnä osuu vuoden 588 tammikuun alkuun, josta on seurauksena että Jerusalemin hävitys Sidkian 11:nä, Nebun 19:nä vuonna juutalaisen kalenterin 5 kuussa ja Gedaljan salamurha 7 kuussa osuvat kaikki vuoden 587 puoliväliin ja alkusyksyyn.




Edellämainitulla tavalla nähtynä kaikki Raamatussa esitetyt ehdot eri hallitsijoiden hallitusvuosista ja kaikista kirjatuista tapahtumista täyttävät kaikki ehdot, eikä ristiriitoja ja tulkintatarvetta ole.

Olen tehnyt näistä myös kuvallisen esityksen jonka olen lähettänyt ylläpidolle, kunhan ehtivät sen liittää tänne sivustolle niin asiaa on helpompi katsella.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Kaikkein keskeisin asia on se, pitikö Jerusalemin tulla tuhotuksi!

Jehovan todistajat ohittavat kaikki laskelmat vain yhden jakeen ja siihen liitetyn laskutoimituksen perusteella.
Daniel:
9:1 Daarejaveksen, Ahasveroksen pojan, ensimmäisenä hallitusvuotena, hänen, joka oli meedialaista sukua ja oli tullut kaldealaisten valtakunnan kuninkaaksi -
9:2 hänen ensimmäisenä hallitusvuotenaan, minä, Daniel, kirjoituksista huomasin vuosien luvun, josta Herran sana oli tullut profeetta Jeremialle, että Jerusalem oli oleva raunioina seitsemänkymmentä vuotta.

Tämä kohta on ollut se ainoa syy, millä päädytään vuoteen 607eaa. Jerusalemin tuhon ajankohtana.

Todellisuudessa tuo kohta on yksi niitä KR33/38 huonosti käännettyjä kohtia ja tällä kohtaa UM on tehnyt paljon parempaa työtä:
9 Dareioksen ensimmäisenä vuonna, hänen, joka oli meedialaisten siemeneen kuuluvan Ahasveroksen poika ja joka oli tehty kaldealaisten valtakunnan kuninkaaksi, 2 hänen ensimmäisenä hallitusvuotenaan minä, Daniel, havaitsin kirjoista niiden vuosien luvun, joista Jehovan sana oli tullut profeetta Jeremialle Jerusalemin autioitusten täyttämiseksi, nimittäin seitsemänkymmentä vuotta.

Erityisesti on syytä huomioida tuo monikka muoto. Autioitusten!

Kyse ei ollut siis yhdestä tuhosta, vaan laajemmasta tapahtumasta johon jälkikäteen todettiin Jerusalemin tuhoutumisenkin liittyneen. SE ei ollut kuitenkaan alku tuolle 70 vuoden jaksolle eikä sen päätarkoitus.

Jeremia ennusti näin:
25:11 Niin koko tämä maa tulee raunioiksi, autioksi, ja nämä kansat palvelevat Baabelin kuningasta seitsemänkymmentä vuotta.

Tuo ennustus ei koskenut vain Jerusalemia ja sen tuhoa. Se koski alueen kansoja ja niiden autioitusta. Sekään ei tarkoittanut kirjaimellisesti sitä, että koko maa olisi ollut tyhjä ihmisistä. Kyse oli heidän joutumisestaan Nebukadnessarin vallan alaisiksi.

Tuo ennustus oli raamatun mukaan alkanut jo toteutumaan ja Jerusalemkin oli alistettu Nebukadnessarin valtaan, ennenkuin Sidkia aloitti tuon kuuluisan kapinansa. Kapinan Nebukadnessarin valtaa vastaan!
Jeremia varoitti kapinoinnista, koska se oli samalla rikkomus tuota käynnissä olevaa Jumalan määräämää 70 vuoden rangaistusta kohtaan.
Jeremia varoitti Sidkiaa näin:
27:13 Miksi pitäisi teidän kuolla, sinun ja sinun kansasi, miekkaan, nälkään ja ruttoon, niinkuin Herra on uhannut sitä kansaa, joka ei tahdo palvella Baabelin kuningasta?
27:14 Ja älkää kuulko niiden profeettain sanoja, jotka sanovat teille näin: "Ette te joudu palvelemaan Baabelin kuningasta"; sillä valhetta he ennustavat teille.
27:15 Sillä minä en ole lähettänyt heitä, sanoo Herra, vaan he ennustavat minun nimessäni valhetta ja saattavat minut karkoittamaan teidät, ja te hukutte, te ja nuo profeetat, jotka teille ennustavat.
27:16 Ja papeille ja koko tälle kansalle minä puhuin sanoen: Näin sanoo Herra: Älkää kuulko profeettainne sanoja, niiden, jotka ennustavat teille sanoen: "Katso, Herran temppelin astiat tuodaan nyt kohta takaisin Baabelista"; sillä valhetta he ennustavat teille.
27:17 Älkää kuulko heitä. Palvelkaa Baabelin kuningasta, niin te saatte elää. Miksi pitäisi tämän kaupungin tulla raunioiksi?

Jos Sidkia olisi kuunnellut Jeremian varoitusta, niin Jerusalemia ei olisi tuhottu.
Sitä ei siis tuhottu 70 vuoden alkamisen takia, vaan KAPINAN, jolla yritettiin keskeyttää tuo 70 vuodeksi määrätty alamaisuus Nebukadnessaria kohtaan.




Kaikkein huvittavinta asiassa on se, että kun esitin Dan.9:2 muutoksen keskustelussa vanhimmalle, niin hän vetäytyi viimeisenä pakokeinonaan UM-käännöksestä ja totesi, että tässä kohtaan kirkkoraamattu on varmasti kääntänyt asian oikein. :twisted:
Vellu
Viestit: 37
Liittynyt: 25.05.2007 21:45

Niinpä ja lisäksi...

Viesti Kirjoittaja Vellu »

RaM kirjoitti:Kaikkein huvittavinta asiassa on se, että kun esitin Dan.9:2 muutoksen keskustelussa vanhimmalle, niin hän vetäytyi viimeisenä pakokeinonaan UM-käännöksestä ja totesi, että tässä kohtaan kirkkoraamattu on varmasti kääntänyt asian oikein. :twisted:
:) Vaikka todellisuudessa juuri tuon kohdan UM on kääntänyt oikein kun se käyttää autoituksista monikkomuotoa.

Toinen asia mikä on todistajien kannalta paha, on tuo Jeremian 25:ssä mainittu 70 vuotisjakson päättyminen Babyloniin kuninkaalle suoritettuun kostoon (Besassarin pidoissa) joka tapahtui kuten tiedetään 539 eKr. Todistajat kun väittävät Raamatunvastaisesti, että 70 vuotisjakso olisi päättynyt kaksi vuotta tuon koston jälkeen. Siinä ei Raamatun selvät sanatkaan auta kun Vartiotorni väittää toisin, mikä osoittaa sen että jehovantodistajat pitävät Vartiotornia ylimpänä auktoritettinaan Raamatun sijasta.

Kun otetaan huomioon se, että vartiotornilaisten "hyvä uutinen" on väite valtakunnan perustamisesta 1914 joka taas perustuu tuohon Jerusalemin väärinajoitettuun hävitysvuoteen mistä jehovantodistaja-johtajien täytyy olla täysin tietoisia, niin heidän täytyy olla äärettömän uppiniskaisia, kun he tietoisesti opettavat jäsenilleen valheeseen perustuvaa "hyvää uutista", tietoisina siitä että väärän evenkeliumin viejinä he ovat Galatalaiskirjeen mukaan kirottuja.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Niinpä ja lisäksi...

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Vellu kirjoitti:Todistajat kun väittävät Raamatunvastaisesti, että 70 vuotisjakso olisi päättynyt kaksi vuotta tuon koston jälkeen.
Itse asiassa tarkalla ajanlaskulla voidaan perustellusti väittää, että myös 537 eaa. on huuhaata. Alla olevan luettelon sarakkeet ovat; juutalaisen kuukauden nimitys / juutalaisen kuukauden järjestysluku / gregoriaaninen vuosi / Kyyroksen hallintovuosi / tapahtuma

Koodi: Valitse kaikki

Tisri / 7. / 539 / 0. / Babylonin kukistuminen Kyyroksen valtaannousu 1)
Hesvan / 8. / 539 / 0.
Kislev / 9. / 539 / 0.
Tebet / 10. / 539-8 / 0.
Sebat / 11. / 538 / 0.
Adar / 12. / 538 / 0.
Nisan / 1. / 538 / 1. / Kyyroksen ensimmäinen vuosi ja julistus
Ijjar / 2. / 538 / 1.
Sivan / 3. / 538 / 1.
Tammus / 4. / 538 / 1.
Ab / 5. / 538 / 1.
Elul / 6. / 538 / 1. / Juutalaisten saapuminen Juudaan
Tisri / 7. / 538 / 1. / Juutalaiset ovat asettuneet kaupunkeihin 2)
Hesvan / 8. / 538 / 1.
Kislev / 9. / 538 / 1.
Tebet / 10. / 538-7 /1.
Sebat / 11. / 537 / 1.
Adar / 12. / 537 / 1.
Nisan / 1. / 537 / 2.
Ijjar / 2. / 537 / 2. / Temppelin perustukset laskettu 3)
Tarkastelemme merkityn kolmen tapahtuman todisteita sekä tapahtumien sijoittumista ajanvirtaan:

1) ”Arkeologien löytämät nuolenpäätaulut vahvistavat sen, että Kyyros kukisti Babylonin yllättäen, vaikka niissä ei kerrotakaan yksityiskohtaisesti, miten valloitus tapahtui. Nabunaidin aikakirjan mukaan Kyyros hyökkäsi babylonialaisjoukkojen kimppuun Opiksessa ja kukisti ne tisrikuussa (syys-lokakuussa) Nabunaidin viimeiseksi jääneenä hallitusvuonna (539 eaa.). Aikakirjassa jatketaan: ”14. päivänä Sippar valloitettiin ilman taistelua. Nabunaid pakeni. 16. päivänä Gobryas (Ugbaru), Gutiumin käskynhaltija, ja Kyyroksen armeija tulivat Babyloniin ilman taistelua. Myöhemmin kun Nabunaid palasi, hänet otettiin kiinni Babylonissa – –. Arahsamnukuun [markesvankuu (loka-marraskuu)] 3. päivänä Kyyros saapui Babyloniin.” (Ancient Near Eastern Texts s. 306.) Tämän piirtokirjoituksen perusteella voidaan sanoa, että Babylon kukistui 16. tisrikuuta 539 eaa. ja Kyyros saapui 17 päivää myöhemmin eli 3. markesvankuuta.” (Vartiotorni 15. helmikuuta 1999 sivu 31)

2) ”Kun seitsemäs kuukausi tuli, niin Israelin pojat olivat kaupungeissaan. Ja kansa alkoi kokoontua yhtenä miehenä Jerusalemiin. Ja Jesua, Josadakin poika, ja hänen veljensä, papit, ja Serubbabel, Sealtielin poika, ja hänen veljensä nousivat ja ryhtyivät rakentamaan Israelin Jumalan alttaria uhratakseen sillä polttoteurasuhreja sen mukaan kuin on kirjoitettuna Mooseksen, tosi Jumalan miehen, laissa. Niin he pystyttivät alttarin lujasti paikalleen, sillä heidät valtasi pelko maiden kansojen tähden, ja he alkoivat uhrata sillä polttoteurasuhreja Jehovalle, aamun ja illan polttoteurasuhreja. Sitten he viettivät lehtimajanjuhlaa sen mukaan kuin on kirjoitettu, polttoteurasuhrein päivästä päivään sen säännön mukaisin määrin, joka kutakin päivää koski. Ja myöhemmin oli vakituinen polttouhri sekä uusienkuiden ja kaikkien Jehovan pyhitettyjen juhla-aikojen ja kaikkien niiden uhrit, jotka halusivat esittää vapaaehtoisen uhrilahjan Jehovalle. Seitsemännen kuun ensimmäisestä päivästä alkaen he rupesivat uhraamaan polttoteurasuhreja Jehovalle, vaikka Jehovan temppelin perustusta ei ollut vielä laskettu. Niin he antoivat rahaa hakkaajille ja käsityöläisille ja ruokatarvikkeita ja juomaa ja öljyä sidonilaisille ja tyroslaisille, jotta nämä toisivat setripuita Libanonilta mereen Joppen edustalle, sen luvan perusteella, jonka Persian kuningas Kyyros oli heille antanut”. (Esra 3:1-7 UMK)

Koska juutalaiset olivat asettuneet paikoilleen tisri-kuussa, niin he olivat palanneet edellisenä vuonna, koska tisri oli maallisen kalenterin ensimmäinen kuukausi. (Pyhän kalenterin vuosi ja kuukausien numerointi alkoi 6 kk aikaisemmin nisan-kuussa.) Näin vuosi, jolloin juutalaisten palasivat oli ensimmäinen vuosi ja tisri-kuussa alkanut uusi vuosi (Esra 3:1) oli paluuta seurannut toinen vuosi. Esra osoittaa, että temppelin perustukset laskettiin toisena vuonna:

”Ja toisena vuonna siitä, kun he olivat tulleet tosi Jumalan huoneeseen Jerusalemiin, toisessa kuussa, Serubbabel, Sealtielin poika, ja Jesua, Josadakin poika, ja muut heidän veljensä, papit ja leeviläiset, sekä kaikki, jotka olivat tulleet pois vankeudesta Jerusalemiin, aloittivat, ja he asettivat nyt kaksikymmenvuotiaat ja sitä vanhemmat leeviläiset valvomaan Jehovan huoneen työtä. Niinpä Jesua poikineen ja veljineen ja Kadmiel poikineen, Juudan pojat, nousivat yhtenä ryhmänä valvomaan niitä, jotka olivat työn tekijöitä tosi Jumalan huoneessa, myös Henadadin pojat poikineen ja veljineen, leeviläiset. Kun rakennusmiehet laskivat Jehovan temppelin perustuksen, niin virkapukuiset papit trumpetteineen ja leeviläiset, Asafin pojat, symbaaleineen nousivat ylistämään Jehovaa Israelin kuninkaan Daavidin ohjauksen mukaan.” (Esra 3:8-10 UMK)

3) Temppelin perustus laskettiin toisessa kuussa (ijjar) sinä vuonna, jolloin he olivat heti Juudaan saavuttuaan kokoontuneet Jerusalemiin. Raamattu ei suoraan kytke näitä tapahtumia gregoriaaniseen kalenteriin, mutta esimerkiksi Kyyroksen tapana oli vapauttaa vangitut kansat pian sen jälkeen kun han oli varmistanut valtansa. Koska Kyyros valloitti Babylonian lokakuussa 539 eaa., niin voitaisiin ajatella, että juutalaisten vapauttamissäädös annettiin hänen ensimmäisen hallintovuotensa alussa.

Esran kolme ensimmäistä lukua osoittavat, että Kyyroksen säädöksen antamisen ja juutalaisten lähdön välillä on saattanut olla jonkin aikaa valmistelusta johtunutta viivettä. Kyyroksen ensimmäinen hallintovuosi alkoi nisan-kuussa ja jos matka kesti 3...4 kuukautta, niin aika riittää siihen, että he tekivät valmistelut ja matkan kuudessa kuukaudessa.

Vartiotorniseura olettaa, että Kyyros antoi säädöksen loppuvuodesta 538 eaa. tai alkuvuodesta 537 eaa., mitään perusteita tälle olettamukselle ei koskaan ole esitetty. Asiaan löytyy kuitenkin ratkaisu Josephukselta:

Against Apion I,21:
“These accounts agree with the true histories in our books; for in them it is written that Nebuchadnezzar, in the eighteenth year of his reign, laid our temple desolate, and so it lay in that state of obscurity for fifty years; but that in the second year of the reign of Cyrus its foundations were laid, and it was finished again in the second year of Darius.”

Siis Josephuksen mukaan temppelin perustus laskettiin Kyyroksen toisena hallintovuotena. Kun tämä liitetään Esran mainintaan siitä, että perustus laskettiin ijjar-kuussa, Juudeaan paluun toisena vuonna, niin voidaan yhdistää se Kyyroksen toiseen vuoteen. Kyyroksen toinen vuosi alkoi nisan-kuussa 537 eaa. ja ijjar oli toinen kuukausi tätä hallintovuotta, joka merkitsee sitä, että juutalaisten paluun ensimmäinen vuosi oli 538 eaa. Ilman perusteita ja vastoin Josephuksen kerrontaa Vartiotorniseura esittää, että temppelin perustus laskettiin vuonna 536 eaa.:

”Vaikka temppelin perustus laskettiin toisena vuonna (vuonna 536 eaa.) sen jälkeen, kun juutalaiset olivat palanneet pakkosiirtolaisuudesta, niin ”sana” Jerusalemin kaupungin jälleenrakentamiseksi tuli vasta ”kuningas Artahsastan [Artakserkseen] kahdentenakymmenentenä hallitusvuotena”.” (Vartiotorni 15. heinäkuuta 1994 sivu 30)

”Tarkastelehan vielä yhtä raamatullista esimerkkiä ja pidä samalla oma tilanteesi mielessäsi. Juutalaiset, jotka olivat palanneet Babylonin pakkosiirtolaisuudesta toisena kuukautenaan (huhti-toukokuussa) vuonna 536 eaa., alkoivat rakentaa uudelleen Jehovan temppeliä Jerusalemissa.” (Vartiotorni 1. kesäkuuta 1977 sivu 252)

Edellä esitetty romuttaa omalta osaltaan Vartiotorniseuran tarjoaman 537+70=607-todisteen.

code-tagit lisätty luettelon ympärille, selvempi noin -Jaakob
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Re: Hallitusaikojen nivoutuminen toisiinsa

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Vellu kirjoitti: Olen tehnyt näistä myös kuvallisen esityksen jonka olen lähettänyt ylläpidolle, kunhan ehtivät sen liittää tänne sivustolle niin asiaa on helpompi katsella.
Kuvallinen selvitys on nyt etusivulla tuon aloituspostauksen kera.
Kaavio löytyy täältä.
Vellu
Viestit: 37
Liittynyt: 25.05.2007 21:45

Kiitoksia

Viesti Kirjoittaja Vellu »

Markku Meilo kirjoitti:
Vellu kirjoitti:Todistajat kun väittävät Raamatunvastaisesti, että 70 vuotisjakso olisi päättynyt kaksi vuotta tuon koston jälkeen.
Itse asiassa tarkalla ajanlaskulla voidaan perustellusti väittää, että myös 537 eaa. on huuhaata. Alla olevan luettelon sarakkeet ovat; juutalaisen kuukauden nimitys / juutalaisen kuukauden järjestysluku / gregoriaaninen vuosi / Kyyroksen hallintovuosi / tapahtuma
Kiitokset Markulle selvityksestä. Tuo kuvio kannattaa jokaisen selvittää itselleen. Jaaa-a, näköjään mikä tahansa asia jota tarkemmin pengotaan osoittaa todistajien opin olevan kestämättömällä pohjalla ja ristiriidassa Raamatun kanssa.

Ja Kiitokset myös Lehtiveljelle tuosta kuvan linkityksestä ja johdannon laatimisesta. Toivottavasti nämä kaikki auttavat vähänkään omilla aivoillaan ajattelevia Jehovantodistajia näkemään vartiotornilaisen teologian vääräksi.
Vellu
Viestit: 37
Liittynyt: 25.05.2007 21:45

Saas nähdä kuinka käy

Viesti Kirjoittaja Vellu »

Annoin pari viikkoa sitten eräälle jt-vanhimmalle printin Jerusalemin hävityksestä ja hän ei vielä ollut ehtinyt paneutua siihen (jehovat kiireisiä?) mutta lupasi palata asiaan pian. Saas nähdä kuinka pian.

Minulle jäi sellainen käsitys tämänpäiväisestä keskustelusta, että todistajat uskovat vankasti Ilmestyskirjan kuvakielen tarkoittavan järjestön historiaan liittyviä tapahtumia ja että nuo tulkinnat toimisivat todisteena sille että vuoden 1914 vartiotornilainen tulkinta olisi luotettava. Kun kysyin uskoiko hän itse Ilmestyksirjan seitsemän trumpetin puhalluksen tarkoittavan pääosin amerikassa pidettyjä konventteja niin en saanut siihen kunnollista vastatusta. Mutta katsotaan kun tuo "pian" on kulunut, mitä hän sanoo tuosta Jerusalemin tuhon ajankohdan määrityksestä. Jos hän ei hyväksy tuota esitystä oikeaksi niin aion kysyä miksi tuo esitys kuitenkin "kaikessa vääryydessä" on sopusoinnussa Raamatun ja maallisen ajanlaskubn kanssa.

Onko teillä toisilla palstalaisilla kokemuksia tuosta aiheen käsittelystä todistajien kanssa?
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Saas nähdä kuinka käy

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Vellu kirjoitti:... mutta lupasi palata asiaan pian. Saas nähdä kuinka pian.
Noissa tapauksissa ei hengitystään kannata odottaessa ja vastauksen toivossa pidätellä.
Onko teillä toisilla palstalaisilla kokemuksia tuosta aiheen käsittelystä todistajien kanssa?
Oma kokemukseni on, että voin aivan vapaasti torpata tuon 607+2520=1914 aiheen forumilla, eikä siihen tule asiallisia vastaväitteitä. Useimmin tavattu, surkeaa surkeampi puolustus on 537+70=607. Tuollainen vastaus osoittaa, että vastaaja ei käsitä koko ongelmaa, vaan toistaa Vt-seuran yksinkertaistettua sumutusliturgiaa. Ei sen puoleen, tuo 537 on helposti asetettu niin kyseenalaiseksi, että sitä voi pitää paremminkin epätodennäköisenä. Vartiotorniseuran oma materiaali tuon vuoden perusteista on niin omituisen heikkoa, että heidän on pakko tietää näkemyksensä perusteettomuus.

Olen mm. viime lokakuussa laittanut 24:lle kolme viestiä seuran valheellisuudesta (eräs oli tämä aihe), mutta ne ovat koskemattomina:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0020384367

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0020384448

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0020384519

Koskemattomuuden syy ei ole se, että ovat jo syvällä arkistossa, viittaan näihin linkkeihin hyvin säännöllisesti. En kadehdi jehovantodistajaa, joka joutuu sulkemaan silmänsä ja korvansa, jotta uskonsa perusteet kestäisivät. Noissa linkeissä kun ei viitata muuhun kuin Raamattuun ja seuran väitteen mukaisesti, Jehovalta tulleisiin totuuksiin.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
m.näätinki
Viestit: 79
Liittynyt: 08.06.2007 01:07
Paikkakunta: Lohja

Yksi pieni lisäys.

Viesti Kirjoittaja m.näätinki »

Tekee hyvää vanhan kalkkiintuneille aivosoluille luke "vellun" ja kumppaneiden kirjoituksia.

Lueskelin täs Danielin 4:ttä lukua ja huomasin siellä jakeen 25.
Siinä sanotaan:
"Tämä kaikki kohtasi kuningas Nebukadnessaria"
ja jae 30:
"Sillä hetkellä se sana toteutui Nebukadnessarissa".
On raamatun vääristelyä tehdä 2520 päivästä vuosia,koska nuo ennustetut asiat kohtasivat NEBUKADNESSARIA ei jotain satoja sukupolvia hänen jälkeen.

Eli jt:n 1914-oppi on hölynpölyä kiken sen muunkin todisteen nojalla mitä vuoteen 607 liittyy. :P
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Yksi pieni lisäys.

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Lueskelin täs Danielin 4:ttä lukua ja huomasin siellä jakeen 25.
Siinä sanotaan: "Tämä kaikki kohtasi kuningas Nebukadnessaria"
ja jae 30: "Sillä hetkellä se sana toteutui Nebukadnessarissa".
On raamatun vääristelyä tehdä 2520 päivästä vuosia,koska nuo ennustetut asiat kohtasivat NEBUKADNESSARIA ei jotain satoja sukupolvia hänen jälkeen.
Raamatun vääristelystä olen kanssasi samaa mieltä, mutta Dan 4:ssä ei ole kyse Nebusta. Nebukadnessarin ei koskaan tiedetä olleen mielisairas. Kyseeseen tulee Nabunaid jonka kanssahallitsijana oli poikansa Belsassar, siis Babylonian viimeinen kuningas, jonka Kyyros kukisti, Daarejaves meedialainen, joka tässä yhteydessä myös mainitaan on hieman myyttinen hahmo. Kukaan ei tiedä hänestä mitään, ei edes historia. Kusetusta on montaa sorttia.

Kurkkaahan tuolta Eksegetiikan esileikin puolelta Danielista.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Yksi pieni lisäys.

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti: Nebukadnessarin ei koskaan tiedetä olleen mielisairas.
Täällä on se mitä historia ja Raamattu tietävät Nebun kiireistä, kukin utelias voi yrittää sijoittaa tuohon luetteloon seitsemän vuoden yhtenäisen sairasloman:

http://www.kolumbus.fi/hextek/GTR/index.htm
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Jeremia:
27:13 Miksi pitäisi teidän kuolla, sinun ja sinun kansasi, miekkaan, nälkään ja ruttoon, niinkuin Herra on uhannut sitä kansaa, joka ei tahdo palvella Baabelin kuningasta?
27:17 Älkää kuulko heitä. Palvelkaa Baabelin kuningasta, niin te saatte elää. Miksi pitäisi tämän kaupungin tulla raunioiksi?


Jehovan todistajien oppi ja kronologia lähtevät olettamasta, että Jeremian ennustaman 70 vuoden autioituksen tuli liittyä nimenomaa Jerusalemin tuhoon.
Jeremia itse ei kuitenkaan niin opettanut vaan itseasiassa juuri päinvastoin, kuten yllä olevat sanat osoittavat.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Vellu, joko vanhimman "pian" on kulunut? Olis kiinnostavaa kuulla mitä hän vastaa.

Tosin, nyt pitää muistaa, että "pian" on varsin venyvä, jopa 2000 vuotta kestävä ajanjakso :roll:
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Vastaa Viestiin