Eksegetiikan esileikki, kyseenalainen Daniel

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Eksegetiikan esileikki, kyseenalainen Daniel

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Eksegetiikka on tieteenala, joka pyrkiin tieteellisin menetelmin selittämään Raamattua käyttäen hyväksi erinäisiä aputieteitä.

Eksegeetikko on monivuotisen korkeakoulututkinnon suorittanut henkilö, usein tohtoriksi väitellyt, joka on erityisesti paneutunut Raamatun alkukieliin ja sitä lähellä oleviin muihin kieliin ja aputieteisiin ja pyrkii näiden avulla ramatunselitykseen.

Tunnetun ja yleisesti arvostetun eksegeetikon ympärille tapaa syntyä koulukunta oppilaineen. Näitä koulukuntia on useita ja vuosien varrella joku koulukunta on päässyt johtavaan asemaan jonkun toisen koulukunnan "kustannuksella", mutta, joka taas vorostaan saatta kokea uuden renessanssin.

Eksegeetikot laativat raamatunselitysteoksia, joista jotkut saattavat käsittää pelkästään yhden Raamatun kirjan pohjalta laaditun moniosaisen selitysteossarjan ja toiset ainoastaan yhden teoksen, kommentaarin.

Eksegeesi on Raamatun tai sen osan, jopa yhden jakeen selitys, jota yleensä edeltää johdanto. Tähän johdantoon tähtään, en selitykseen sinänsä.

Eksegetiikan harrastaja on henkilö, enemmän tai vähemmän oppinut, joka on kiinnostunut eksegetiikasta ja sitä omaksi ja joskun toistenkin iloksi harrastelee, perustaen johtopäätöksensä edellä mainittujen eksegeettien tieteellisiin saavutuksiin ja niitä yhdistellen.

Tämän lyhyen käsitteistöselvityksen jälkeen asiaan:
Ihan pienenä verryttelynä aiheeseen olen kaivanut esille Danielin kirjan. Jehovan todistajat omaavat parikin tätä koskevaa teosta. Toinen on hieman ikääntynyt Raamatun kokonaiskommentari vuodelta 1991 oleva "Koko Raamattu on Jumalan henkeyttämä ja hyödyllinen" (si-FI), toinen uudempi "Kiinnitä huomiota Danielin profetiaan" (dp-FI) vuodelta 1999.

Ensin mainittu kirja kunnon kommentaarin tavoin sisältää johdannon alkaen sivulta 138. Siinä mainitaan Danielin kirjoittajaksi Daniel, kirjoituspaikaksi Babylon, kirjoituksen päättymisajankoihdaksi n. 536 eaa ja kirjassa kerrottujen tapahtumien ajaksi 618 - n. 536 eaa.

En puutu Danielin kirjan sisältöön enemmälti, mutta väitän, etteivät edellä antamani tiedot pidä tieteellisen tarkastelun valossa alkuunkaan paikkaansa. Väitettäni en lähde perustelemaan, jätän sen toisille tässä vaiheessa.

Katsotaan syntyykö keskustelua aiheesta.
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 27.05.2007 05:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

>>En puutu Danielin kirjan sisältöön enemmälti, mutta väitän, etteivät edellä antamani tiedot pidä tieteellisen tarkastelun valossa alkuunkaan paikkaansa. Väitettäni en lähde perustelemaan, jätän sen toisille tässä vaiheessa.

Danielinkin kohdalla Vt-seura on menneisyytensä vanki. Olisihan se häpeällistä myöntää, että jäsenistöä on koko liikkeen historian ajan johdettu harhaan. 20 vuoden tiedostettu virhe 1914-laskelmassa ja 10 vuoden tiedostettu virhe vuosiviikkolaskelmassa kertovat omaa karua kieltään siitä miten jäsenistöä hallitaan.

Vt-seuran 'vankeudesta' juontuu monia asioita, mutta Danielissa pysyäksemme voimme tehdä yksinkertaisen kokeen. Seura on koko olemassaolonsa ajan esittänyt, että Nebun seitsemän aikaa kestänyt sairaus kesti kirjaimelliset seitsemän vuotta (Vartiotorni 1. helmikuuta 2004 sivu 19).

Alla on linkki luetteloon, jossa on mainittuna Nebun puuhastelun kohokohtia Raamatun ja historian valossa:

http://www.kolumbus.fi/hextek/GTR/index.htm

Käsitellään nyt asiaa ikäänkuin tuo Raamatussa mainittu Nebun sairaus olisi ollut todellinen, siis todellisuudessa tapahtunut Nebulle, ei kellekään muulle. Jotta Vt-seuralla olisi pienintäkään mahdollisuutta edes lähteä liikkeelle opetuksessaan vuoden 1914 profeetallisuudesta, niin tuosta luettelosta olisi osoitettava virhe.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Lopunaikaa kun niin kovasti halutaan laskea juuri Danielin kirjan mukaan, niin miksi se kaikkein yksinkertaisin tapa ei kelpaa. Siellä sanotaan.

'Siihen on vielä aika, kaksi aikaa ja puoli aikaa. Ja kun pyhän kansan yhden osan hajotus on loppunut, silloin nämä kaikki täyttyvät'.

Aikahan voisi olla tuhat vuotta. Ajat yhteenlaskettuna saadaan 3 ja puoli aikaa joka on juutalaisten vuosien mukaan 3450 ja noista luvuista taas päästään meidän aikaamme vuodelle 2900. Tässä sitten jehovan todistajille onkin aikaa muuttaa oppiaan ja saada sitä lisävaloa.
Olisihan se jo jotain, kun meitäkään ei voitaisi tuomita enää luopioiksi, mehän ehdimme nukkua pois vanhassa valossa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

>>Lopunaikaa kun niin kovasti halutaan laskea juuri Danielin kirjan mukaan, niin miksi se kaikkein yksinkertaisin tapa ei kelpaa.

Kuten osoitit, niin tuomiopäiväennustuksen teho on tehokkaimmillaan kuulijan ollessa elossa. Kun ennustus valuu hiekkaan, muovaillaan uusi. Ilmeisesti Melvin Curryn nimiin on laitettu tällainen ajatus:

"Raamatun ajanlasku on millenistien muovailuvahaa. Se voidaan venyttää sopivaksi mihin tahansa tarvittavaan aikalaskelmaan, tai se voidaan kutistaa merkityksettömäksi massaksi päivämääriä ja lukuja, joista voidaan sitten muovailla tulevaisuudenennustuksia.”
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Pöh, aikakatkaisu.

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Ariadna kirjoitti:Lopunaikaa kun niin kovasti halutaan laskea juuri Danielin kirjan mukaan, niin miksi se kaikkein yksinkertaisin tapa ei kelpaa. Siellä sanotaan.

'Siihen on vielä aika, kaksi aikaa ja puoli aikaa. Ja kun pyhän kansan yhden osan hajotus on loppunut, silloin nämä kaikki täyttyvät'.
Palaan tuohon alkuasetteluuni. Raamattu tosiaankin tuntee henkilön nimeltä Daniel. Daniel esiintyy Heskekielin kirjassa (Hesekiel toimi profeettana Bayloniassa noin 597-570 eaa.) Nooan ja Jobin välissä tunnettuna hurskaana, Hes. 14:14 ja 28:3. Ns. Ugaritin tektit nykyisestä Pohjois-Syyriasta, Ras Shamrasta, Välimeren rannalta 1300-luvulta eaa mainitsevat Danielin. Mm. Tyyron kopea kuningas pitää itseään Danielia viisaampana.

Vanhan teetamentin kaanon koottiin 100-luvun ya. lopulla. Apokryfinen Siirakin kirja, joka sijoittuu noin vuoteen 200 eaa ei tunne Danielia, mikä vaikuttaa omituiselta, vaikka se tuntee Heenokin (Eenok) ja Nooan, jopa Hesekielin.

Vanhan testamenti heprealaisessa kaanonissa Daniel sijoitetaaan kirjoituksiin Esterin ja Esran väliin. Myös tämä puoltaa kirjan varsin myöhäistä syntyaikaa.

Babylonian valtakaudesta puhuttaessa Belsassar edellytetään Nebukadnesssarin pojaksi ja Daarejaves (Dareios meedialainen) Babylonian vallan perijäksi, vaikka tällä paikalla tulisi historiallisesti olla Kyyros II Suuri (Koores) persialainen n.576-529 eaa. Muutoinkin historia 500 luvulta eaa on sekava ja virheellinen ja horjuu pahoin Danielin kirjassa.

Tämän sijaan Danielin kirja tuntee hyvin Kreikan ja Persian väliset sodat, Jaavanin (Kreikan) yksisarvisen kauriin, jonka suuri sarvi (Aleksanteri Suuri) katkeaa kesken parhaan kukoistuksensa. kuten myös Pojoisen (Syyrian) ja Etelän (Egyptin) väliset sodat. Mitä lähemmäs makkabilaisaikaa tullaan, sitä täsmällisemmät, suorastaan tarkat tiedot Danielin kirja omaa. Yleensäkin 200- ja 100-luvun tapahtumat ovat hyvinkin selkeät, vaikkakin näkyinä kerrotut.

Antiokos Epifanes (175-164 eaa), juutalaisten sortaja, temppelin häpäisijä ja uskontokultin poistaja, tunnetaan erinomaisesti, mutta hänen kuolemaansa vuonna 164 eaa Persiassa ei tunneta.

Jerusalemin temppelin häpäisy tuomalla Jahven alttarin sijaan Zeus-Jupiterin alttarin ja kuvan sekä kulttikielto ajoittuu joulukuusta 168 vuoden 165 eaaa loppuun, siis kuta kuinkin 3,5 v. Sen, minkä Danielin kirja kertoo peitetysti, salakielellä), sen 1.Makkabilaiskirja kertoo aivan suoraan.

Juudas Makkabilaisen voitettua Antiokoksen sotapäällikkö Lysiaan, vihittiin Jerusalemin temppeli uudelleen käyttöön joulukuussa 165 eaa.

Esimerkiksi näillä perusteilla nykytutkimus pitää perusteltuna, ettei Danielin kirjan kirjoittajaa tunneta, vaan hän on kirjoittanut kirjansa makkabilaisaikana saaden sen valmiiksi 165/164 eaa, johon kirjan kertomus katkeaa. Kirja on tehty rohkaisuksi vaikeissa oloissa ja sortovallan keskellä elävälle kansalle ja se on sijoitettu jo muinoin tunnetun viisaan ja hurskaan Danielin nimiin.

Danielin kirjan lopun aika päättyi Antiokos Epifaneen kukistumiseen ja lyhyehköön juutalaisten itsenäisyyteen, jonka Rooman valtakunta lopetti.

Lähteet: Iso Raamatun tietosanakirja, osa 3 Kuipio 1975; Puukko A.F. Raamatun selitysteos osa 4 Porvoo 1956; Raamattu ja sen kulttuurihistoria, osa 5 Helsinki 1971; Vanhan testamentin apokryfikirjat Helsinki 1976

Ahvenaisen aikakatkaisun takia vieraana kirjoittama viesti laitettu oikean nimen alle -Lehtiveli
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 21.08.2012 15:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Pöh, aikakatkaisu.

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

[quote="Jaakko Ahvenainen"][/quote]


Jerusalemin temppelin häpäisy tuomalla Jahven alttarin sijaan Zeus-Jupiterin alttarin ja kuvan sekä kulttikielto ajoittuu joulukuusta 168 vuoden 165 eaaa loppuun, siis kuta kuinkin 3,5 v. Sen, minkä Danielin kirja kertoo peitetysti, salakielellä), sen 1.Makkabilaiskirja kertoo aivan suoraan.

Juudas Makkabilaisen voitettua Antiokoksen sotapäällikkö Lysiaan, vihittiin Jerusalemin temppeli uudelleen käyttöön joulukuussa 165 eaa.

Kiitos Jaakko.
Hyvä selitys kertakaikkiaan ja me kun noita aivonystyröitä olemme rasittaneet lukemattomia tuntimääriä, jotta seuran laskelmat pysyisivät tuolla aivokopassa.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Pöh, aikakatkaisu.

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Ariadna kirjoitti:... me kun noita aivonystyröitä olemme rasittaneet lukemattomia tuntimääriä, jotta seuran laskelmat pysyisivät tuolla aivokopassa.
VTC:n vuosiluvut ovat mielenkiintoisia. Esimerkiksi tämän Danielin kohdalla kerrotaan näin: "Daniel tulee vuonna 617 eaa. Babyloniin juutalaisvankien mukana." (si-FI s 139).

Historian mukaan asia kulki kunkkujen osalta näin:
Babylonin dynastia XI (Uus-Babylonia tai Kaldea)
Nabu-apla-usur (Nabopolassar) 626 - 605 eaa
Nabu-kudurri-usur (Nebukadnessar II) 605 - 562 eaa.
Amel-Marduk 562 - 560 eaa.
Nergal-šar-usur (Nergal-sharezer) 560 - 556 eaa.-l
Labaši-Marduk 556 eaa.
Nabu-na'id (Nabunaid) 556 - 539 eaa.
Persian kuningas Kyyros II Suuri valtasi Babylonin 539, ja Babyloniasta tuli Persian maakunta.

Haettu osoitteesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_B ... uninkaista

Eli Nebu ei ollut edes kuninkaana, eikä mitään toimia Juudan alueella toteutettu 617 eaa. Ja koskahan se Dareios kuninkaaksi tuli - jokunen vuosikymmen Kyyroksen jälkeen. Silviisiin. :)
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Re: Pöh, aikakatkaisu.

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti: Eli Nebu ei ollut edes kuninkaana, eikä mitään toimia Juudan alueella toteutettu 617 eaa.
Tarkoitat 607?
Vieras

kuningas luetteloista

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tuoltahan löytyy muitakin mielenkiintoisia hallitsija luetteloita kuin
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_B ... uninkaista
lisäksi:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_E ... uninkaista
ja:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_P ... uninkaista

mutta puuttuu: Luettelo_Juudan_ja_Israelin_kuninkaista :cry:

tosin löytyy:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Israelin_kuninkaat

tosta voi vaikka yrittää väsätä luetteloa...

Eriluetteloita voi sitten verrata keskenään ja todeta että ei 607 sovi yhteen ainakaan egyptin nekon ja babylonian nebun tapahtumien kanssa. Lisäksi taitaa olla olemassa todisteista ihan tähtitieteellisistä tapahtumista samoihin aikoihin, mutta sitä on vt veljien vaikea purematta niellä.

ps. taisi se daniel mennä kirjan mukaan siirtolaisuuteen jo ennen Jerusalemin viimeistä autioitusta, eli noin 10 vuotta aiemmin.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Aiheesta pitäisi jaksaa tehdä kattava selvitys pääsivun puolellekkin, mutta eiköhän se ole jossain vaiheessa tulossa kunhan innostuu. Nämä vuosiluku-kuninkuus-ennustusasiat ovat sen verran puisevia ettei niitä ihan aina jaksa mietiskellä. :roll:

Siihen kai ne perustuvatkin: rivitodistaja ei varmasti jaksa pohtia saati tarkistaa historian viitteitä varteenotettavista julkaisuista. Ja kun tietää millä tolalla VT-seuran lähdeviitteet ovat, niin tietojen tarkistettavuus on mitä on...
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: kuningas luetteloista

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Anonymous kirjoitti:Eriluetteloita voi sitten verrata keskenään ja todeta että ei 607 sovi yhteen ainakaan egyptin nekon ja babylonian nebun tapahtumien kanssa.
Eihän se sovi yhteen Vt-seurankaan materiaalin kanssa. Tässä on pelkästään Vartiotorniseuran omasta materiaalista koottu Babylonian hallitsijoiden katkeamaton järjestys sekä heidän hallinta-aikansa:

Nebukadnessar hallitsi 43 vuotta ja hänen jälkeensä tuli hallitsijaksi Evil-Merodak. (dp pp. 50-51; dp p. 99; it-1 pp. 238-239; it-2 p. 480; w00 May 15 p. 12; w86 Nov. p. 5; w65 Jan. 1 p. 29)

Evil-Merodak hallitsi 2 vuotta ja hänen jälkeensä tuli hallitsijaksi Neriglissar. (it-1 p. 773; w69 Feb. 1 p. 89; w69 Feb. 1 p. 90; w65 Jan 1 p. 29; it-1 pp. 238-239; it-1 p. 147; g72 May 8 pp. 27-28; it-1 p. 453; kc p. 186)

Neriglissar hallitsi 4 vuotta ja hänen jälkeensä tuli hallitsijaksi Labashi-Marduk. (w69 Feb. 1 p. 89; w69 Feb. 1 p. 90; w65 Jan. 1 p. 29; it-2 p.493; it-1 p.453; it-1 p. 425; it-1 p. 239; g72 May 8 pp. 27-28)

Labashi-Marduk hallitsi alle vuoden ja hänen jälkeen tuli hallitsijaksi Nabonidus. (w65 Jan. 1 p. 29; it-1 pp. 238-239; it-1 p.425; it-2 p. 458; w69 Feb. 1 p. 89)

Nabonidus hallitsi 17 vuotta, jonka jälkeen Kyyros valloitti Babylonin vuonna 539. (it-2 p. 457; it-1 pp. 567-568; w68 Aug. 15 pp. 490-491; w68 Aug.15 p. 491 Footnote)

Kun nämä hallitsijat sekä heidän hallinta-aikansa asetetaan Vartiotorniseuran osoittamaan järjestykseen sekä kiinnitetään Vartiotorniseuran nk. absoluuttiseen vuosilukuun, niin syntyy seuraava luettelo:

21 = 605 Nebukadnessar II 43 vuotta
1 = 604
2 = 603
3 = 602
4 = 601
5 = 600
6 = 599
7 = 598
8 = 597
9 = 596
10 = 595
11 = 594
12 = 593
13 = 592
14 = 591
15 = 590
16 = 589
17 = 588
18 = 587
19 = 586

20 = 585
21 = 584
22 = 583
23 = 582
24 = 581
25 = 580
26 = 579
27 = 578
28 = 577
29 = 576
30 = 575
31 = 574
32 = 573
33 = 572
34 = 571
35 = 570
36 = 569
37 = 568
38 = 567
39 = 566
40 = 565
41 = 564
42 = 563
43 = 562 Evil-Merodak 2 vuotta
1 = 561
2 = 560 Neriglissar 4 vuotta
1 = 559
2 = 558
3 = 557
4 = 556 (Labashi Marduk 9 kk) Nabonidus 17 vuotta
1 = 555
2 = 554
3 = 553
4 = 552
5 = 551
6 = 550
7 = 549
8 = 548
9 = 547
10 = 546
11 = 545
12 = 544
13 = 543
14 = 542
15 = 541
16 = 540
17 = 539 Nk. absoluuttinen vuosiluku (w68 Aug. 15 pp. 490-493)
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Markun työskentely on kyllä vakuuttavaa jälkeä. :)
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Pöh, aikakatkaisu.

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Lehtiveli kirjoitti:Tarkoitat 607?
Ei, ei vuotta 607 vaan todella vuotta 617, ihan kuten "Koko Raamattu on Jumalan henkeyttämä ja hyödyllinen" sivulla 139, sen toisella palstalla, otsikon "Danielin kirjan sisältö" alta voidaan lukea.

Mutta tätä jo vanhempaa valoa kannattaa tarkastella myös uudemman valon "Kiinnitä huomiota Danielin profetiaan" (dp-FI) kanssa. Voidaan havaita valon kirkastumista, sanoisin. Onko tällä uudemmalla sitten todellisen totuuden kanssa mitään tekemistä, on toinen juttu.

Tässä jo mainitussa uudemmassa valossa (dp-FI) sivulla 7, kappale 8 kirjoitetaan: "Tarkastellaanpa lyhyesti tämän rakastetun profeetan ainutlaatuisia olosuhteita. Vuonna 618 eaa. ´Babylonin kuningas Nebukadnessar´piiritti Jerusalemia (Daniel 1:1). Pian sen jälkeen eräitä hyvän kasvatuksen saaneita juutalaisnuoria vietiin pakkosiirtolaisuuteen Babyloniin. Daniel oli heidän joukossaan. Hän oli siihen aikaan luultavasti toisella kymmenellä."

WTS ei tee virheitä, eihän.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Lehtiveli kirjoitti:Markun työskentely on kyllä vakuuttavaa jälkeä. :)
Toppuuta hyvä mies, mulla ei ole rajattomasti kahvipullaa.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: kuningas luetteloista

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Anonymous kirjoitti: mutta puuttuu: Luettelo_Juudan_ja_Israelin_kuninkaista :cry:
Älähän hätäile. Otaksuin keksineeni konstin tähänkin puutteeseen. Laitoin moderaattorille yhden luettelosarjan, jonka vuosiluvut pitänevät yhtä yleisen historiantietämyksen kanssa, profeettaluettelo on vähemmän raamattukriittinen ja sijoittaa Danielin - no jaa - tulkintakysymys. Huomattavin ero on kuitenkin mahdollisesti julkaistavassa luettelossa se, että on -20 vuotta VTS:n* luetteloista.

Tämä tietenkin johtuu vuodesta 1914, muutoin tuo oppi mokattaisiin, eikä sitä haluta tehdä vahingossakaan ennen aikojaan.

Mikäli luettelo hyväksytään, se varmaankin näille sivuille toimitetaan. Toinen vaihtoehto: laadin vastaavan luettelon, mutta miksi keksiä ruutia uudelleen.

*VTS= Vartiotorniseura
Vastaa Viestiin