Mitä on synti?

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Massetar
Viestit: 454
Liittynyt: 21.05.2007 08:44

Mitä on synti?

Viesti Kirjoittaja Massetar »

Jeesus sanoi, että kaikki käskyt ja ohjeet sisältyvät seuraaviin sanoihin; "Rakasta Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

Ok, uskon Jumalaan, Jumalaan jonka nimi on Rakkaus. Rakastan Rakkautta. Rakkaus kaikissa olomuodoissaan on hyvä asia. Rakkaus ilmenee luonnossa, eläimissä ja ihmisissä ( sisältää kaikki seksuaaliset suuntaukset ). Kaikki rakkaus on Jumalasta, kunhan omalla "rakkaudellaan" ei satuta ketään lähimmäistään.

Rakastan lähimmäisiäni niin hyvin kuin osaan. Itsekäs paskiainen olen välillä, mutta huomaan saman piirteen toisissakin. Yritän huomata virheeni ja pyytää anteeksi. Erityisen iloinen olen, jos joku toisinaan kertoo minun loukanneen häntä. Enhän voi parantaa tapojani, jos virheitäni en huomaa.

Mitä on synti? Jeesus korosti armoa armon päälle. En koe tekeväni syntiä, jos istun kapakassa. Motiivini mennä sinne on tavata ystäviäni, laulaa karaokea ja rentoutua. Mitään irtosuhteita en hae, tosin en sitäkään synniksi kokisi, mikäli en olisi varattu. Kaksi ihmistä hakee lohtua tai jotain muuta toisistaan, mitä väärää siinä on? Alkoholin käyttöni on melko mitätöntä, tosin en sitäkään osaa syntinä pitää.

Tupakointini koen synniksi. Vahingoitan sillä itseäni. Muita en sillä enää vahingoita, kun tupakoitsijat on ajettu ulos harrastamaan pahettaan. Ilmeisesti en rakasta itseäni tarpeeksi lopettaakseni. En kuitenkaan koe sillä vahingoittavani Jumalaa.

Mielenkiinnolla kuulisin, mitä mieltä muut ovat. Mikä on syntiä?
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Mikä on eläimelle syntiä?

Jos Jumala tuntee mitättömän ihmisikirpun synninteon vuoksi velvollisuudekseen tappaa itsensä, niin mikä on ihminen että hän olisi suurempine synteineen Jumalaa paremmassa asemassa?
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Mitä on synti?

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Massetar kirjoitti:Mikä on syntiä?
Elämän haaskaaminen.
Murhaaja istuu vankilassa ja saa leiman loppuiäkseen, mutta ihminen, joka on haaskannut elämänsä saa pahimmillaan vielä arvonantoa. Ja on tuhonnut sen ainoan elämän johon hänellä oikeasti on valta.

Jos syntiä olisi jokin muu, kaikiste parasta olisi olla koomassa tai masentunut, koska silloin ei jaksa tehdä syntiä. Mutta ei se näin voi olla. Huomasin jehovana, että monella liha vetää. Minusta on väärin, että jotkut ovat syntyjään intohimojen ajeltavissa ja toiset taas eivät. Meille hillityille tulee siitä kohtuutotna etua.

Vai onko sittenkään? Jeesus tuli sairaita varten. Olettaen Raamatun totuudenmukaisuuden, olisi ollut tosi hienoa olla itsensä Jeesuksen parantama. Sinä aikana sairaana oleminen oli etu. Jeesus sanoikin tulleensa sairaita varten.

Minä olenkin siis terve! Kristus ei tullutkaan minua varten!
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Epäusko on kaikkien syntien äiti.

Ja Jeesus vain vapahtaa verensä kautta synnistä.

Muuta tietä ei ole Kaikkivaltiaan ja Pyhän Jumalan eteen ja yhteyteen, sillä kaikki oma vanhurskautemme on kuin saastainen vaate.
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Witless »

Synti on teologinen termi, jolle ainakaan minulla ei ole enää käyttöä. Ihmisiksi voi yrittää elää ilmankin.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Anonymous kirjoitti:Epäusko on kaikkien syntien äiti.

Ja Jeesus vain vapahtaa verensä kautta synnistä.

Muuta tietä ei ole Kaikkivaltiaan ja Pyhän Jumalan eteen ja yhteyteen, sillä kaikki oma vanhurskautemme on kuin saastainen vaate.
Epäusko on tie rehellisyyteen itsestään. On oikeasti kaikista teoistaan vastuussa, eikä voi siirtää niitä jonkun 2000 vuotta sitten kuolleen niskoille.

Synti on epärehellisyyttä itselleen, tai tahallista vahingontekoa toisille. Vain ateismin kautta todellinen vastuu teoistaan lankeaa itselle.

Kaikkivaltiaan eteen ei ole mitään tietä. Kaikkivaltias on tai ei ole, rippumatta uskommeko Häneen tai emme usko.
Vastaa Viestiin