Paavali - historian merkittävin ihminen?
Valvoja: Moderaattorit
Paavali - historian merkittävin ihminen?
Jeesuksen johtama lahko oli osa juutalaisuutta. Sen missiona oli puhdasoppisen juutalaisuuden herättäminen ja siksi Jeesus apostoleineen keskittyikin saarnaamaan juutalaisille. Kun vastakaikua ei tullut vaan paremminkin vastustusta, laajensi Jeesus missiotaan kansainvälisempään suuntaan. Tuo Jeesuksen idea ei kuitenkaan tahtonut ottaa tuulta purjeisiinsa edes apostolien keskuudessa.
Vielä paljon Jeesuksen kuoleman jälkeen hänen seuraajansa kökkivät keskenään jatkamassa juutaisten kanssa väittelemistä. Mutta silloin kuvaan astui mies, joka eli voimakkaasti omien missioittensa varassa. Korkeasti koulutettu juutalainen kirjanoppinut ja Rooman kansalaisuuden omannut Paavali.
Paavalin kiihkomielisyys tuli esille ensin hänen ensimmäisessä missiossaan, jossa hän halusi tuhota Jeesus-liikkeen kiusaamasta muita juutalaisia. Tässä työssään hän perehtyi Jeesus-liikeen ideologisiin perusteisiin ja hän huomasi sen sanoman olleen paremminkin poliittinen, kuin uskonnollinen. Suurin osa kansojen ihmisistä oli huono-osaisia ja eli kurjissa olosuhteissa. Jeesus-liike tarjosi heille unelman uudesta uljaasta valtakunnasta, jossa he kaikki voisivat elää paremmassa asemassa. Paavali innostui aatteesta ja tunki itsensä puoliväkisin mukaan Jeesus-liikkeeseen.
Paavalin ideana, MISSIONA, oli lähteä laajentamaan tuota ideologiaa kaikille kansoilla. Aivan kuten Jeesus oli jo aiemmin ideoinut. Jeesuksen apostolit eivät pitäneet hyvänä Paavalin intoilua, mutta lopulta hyväksyivät hänet ja päättivät ilmeisen taktisin syin jättää Paavali vastaamaan tuosta toiminnan globalisoimisesta.
Näin Paavali kiihkomielisenä missionistina aloitti tarmokkaan ja oman käsitykseni mukaan tuohon aikaan AINUTLAATUISEN työn.
Hän alkoi aktiivisesti käännyttämään muihin uskontoihin kuuluneita ihmisiä tuohon Jeesuksen seuraajien ideologiaan. Hän perusti eri puolille sen ajan 'asuttua maailmaa' seurakuntia, jotka alkoivat toimimaan aktiivisesti omilla alueillaan käännyttäen taas uusia ja uusia ihmisiä. Paavalin poliittinen ideologia levisi hyvin kaikkien eri kansojen ja uskontojen huono-osaisiin aina Roomaa myöten.
Rooma oli aivan yhtä otollinen maaperä tuolle ideologialle, sillä sielläkin kansasta suurin osa edusti huono-osaisia. Eipä siis ihme, että Rooman keisari Nero huomasi tuon ideologian vaarallisuuden ja lähti taistelemaan sitä vastaan. Turhaan kuitenkin, sillä se oli saanut jo liian voimakkaan jalansijan liian laajalla alueella ja mikä huomattavaa, nimenomaa tuolla suurinta kansanosaa edustavalla poliittisella saralla.
Kun keisari Konstantinus myöhemmin huomasi tuon ideologian voiman, hän päätti hyödyntää sitä omaan hallintoonsa ja vahvistaa sen avulla Rooman kansallista vakautta. Hän teki tuosta ideologiasta kaikille kansoille tarkoitetun uskonnon. Katolilaisen kirkon. Tuota ideologiaa lähdettiin sitten taas Rooman valtakunnan voimalla levittämään koko asutussa maassa kaikille kansoille.
Ilman Paavalia mitään ei olisi kuitenkaan koskaan tapahtunut, vaan tuo Jeesus liike olisi pikkuhiljaa kutistunut ja kuollut yhtenä juutalaisuuden ilmiönä. Paavalin kiihkomielinen elämänasenne sai aikaan sen, että tuosta ideologiasta kasvoi lopulta rönsyilevä uususkonto, joka meidän aikaamme mennessä on jakautunut satoihin eri lahkoihin.
Jos ihmiskunnan historian merkittävintä ihmistä valittaisiin, niin Paavali olisi yksi erittäin varteenotettava vaihtoehto tuolla listalla.
Vielä paljon Jeesuksen kuoleman jälkeen hänen seuraajansa kökkivät keskenään jatkamassa juutaisten kanssa väittelemistä. Mutta silloin kuvaan astui mies, joka eli voimakkaasti omien missioittensa varassa. Korkeasti koulutettu juutalainen kirjanoppinut ja Rooman kansalaisuuden omannut Paavali.
Paavalin kiihkomielisyys tuli esille ensin hänen ensimmäisessä missiossaan, jossa hän halusi tuhota Jeesus-liikkeen kiusaamasta muita juutalaisia. Tässä työssään hän perehtyi Jeesus-liikeen ideologisiin perusteisiin ja hän huomasi sen sanoman olleen paremminkin poliittinen, kuin uskonnollinen. Suurin osa kansojen ihmisistä oli huono-osaisia ja eli kurjissa olosuhteissa. Jeesus-liike tarjosi heille unelman uudesta uljaasta valtakunnasta, jossa he kaikki voisivat elää paremmassa asemassa. Paavali innostui aatteesta ja tunki itsensä puoliväkisin mukaan Jeesus-liikkeeseen.
Paavalin ideana, MISSIONA, oli lähteä laajentamaan tuota ideologiaa kaikille kansoilla. Aivan kuten Jeesus oli jo aiemmin ideoinut. Jeesuksen apostolit eivät pitäneet hyvänä Paavalin intoilua, mutta lopulta hyväksyivät hänet ja päättivät ilmeisen taktisin syin jättää Paavali vastaamaan tuosta toiminnan globalisoimisesta.
Näin Paavali kiihkomielisenä missionistina aloitti tarmokkaan ja oman käsitykseni mukaan tuohon aikaan AINUTLAATUISEN työn.
Hän alkoi aktiivisesti käännyttämään muihin uskontoihin kuuluneita ihmisiä tuohon Jeesuksen seuraajien ideologiaan. Hän perusti eri puolille sen ajan 'asuttua maailmaa' seurakuntia, jotka alkoivat toimimaan aktiivisesti omilla alueillaan käännyttäen taas uusia ja uusia ihmisiä. Paavalin poliittinen ideologia levisi hyvin kaikkien eri kansojen ja uskontojen huono-osaisiin aina Roomaa myöten.
Rooma oli aivan yhtä otollinen maaperä tuolle ideologialle, sillä sielläkin kansasta suurin osa edusti huono-osaisia. Eipä siis ihme, että Rooman keisari Nero huomasi tuon ideologian vaarallisuuden ja lähti taistelemaan sitä vastaan. Turhaan kuitenkin, sillä se oli saanut jo liian voimakkaan jalansijan liian laajalla alueella ja mikä huomattavaa, nimenomaa tuolla suurinta kansanosaa edustavalla poliittisella saralla.
Kun keisari Konstantinus myöhemmin huomasi tuon ideologian voiman, hän päätti hyödyntää sitä omaan hallintoonsa ja vahvistaa sen avulla Rooman kansallista vakautta. Hän teki tuosta ideologiasta kaikille kansoille tarkoitetun uskonnon. Katolilaisen kirkon. Tuota ideologiaa lähdettiin sitten taas Rooman valtakunnan voimalla levittämään koko asutussa maassa kaikille kansoille.
Ilman Paavalia mitään ei olisi kuitenkaan koskaan tapahtunut, vaan tuo Jeesus liike olisi pikkuhiljaa kutistunut ja kuollut yhtenä juutalaisuuden ilmiönä. Paavalin kiihkomielinen elämänasenne sai aikaan sen, että tuosta ideologiasta kasvoi lopulta rönsyilevä uususkonto, joka meidän aikaamme mennessä on jakautunut satoihin eri lahkoihin.
Jos ihmiskunnan historian merkittävintä ihmistä valittaisiin, niin Paavali olisi yksi erittäin varteenotettava vaihtoehto tuolla listalla.
-
- Viestit: 296
- Liittynyt: 28.05.2007 12:44
-
- Viestit: 1477
- Liittynyt: 04.05.2007 00:06
- Paikkakunta: Helsinki
Paitsi että kyseinen "myyjä" veti myös suuntaviivat nykymuotoiselle kristillisyydelle. Ja isoin osa tästä uskonnosta perustuu nimenomaan Paavalin kirjoituksiin. Firman perustaja kun ei kirjoitellut mitään.am-ha·’a’rets kirjoitti:Myyjä on aina kuitenkin vain myyjä... Firman perustaja teki kyllä hemmetinmoisen mainostempauksen.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
- Richard Feynman
-
- Viestit: 13450
- Liittynyt: 24.04.2007 10:28
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 25.05.2007 21:45
Re: Paavali - historian merkittävin ihminen?
.RaM kirjoitti:Paavali innostui aatteesta ja tunki itsensä puoliväkisin mukaan Jeesus-liikkeeseen .
Terve RaM,
mistä päättelet Paavalin "tunkeneen itsensä puoliväksin mukaan Jeesus-liikkeeseen"? Oletan että sinulle tuo kertomus Paavalin kääntymyksestä on kuitenkin tuttu.
Eikös se mennyt niin että Paavali etsi aina uudelle paikkakunnalle tullessaan juutalaisen synagoogan ja alkoi puhua siellä oleville ihmisille, siis juutalaisuutta harjoittaville ihmisille. Jopa silloin kun hän meni ensi kertaa Euroopan puolelle, Filippiin toiselle lähetysmatkallaan, hän etsi ensin paikallisia juutalaisia joille hän saarnasi. Tosin kääntyihän siinä sivussa toiseen uskontoon kuuluva vanginvartijakin kristityksi mutta Paavalin ensisijainen kohde oli juutalaiset ja juutalaisuuteen kääntyneet, vai muistanko väärin? [/u]RaM kirjoitti:Hän alkoi aktiivisesti käännyttämään muihin uskontoihin kuuluneita ihmisiä tuohon Jeesuksen seuraajien ideologiaan.
Re: Paavali - historian merkittävin ihminen?
1. Raamatusta. Lukeminen kannattaa aina.Vellu kirjoitti:Terve RaM,RaM kirjoitti:Paavali innostui aatteesta ja tunki itsensä puoliväkisin mukaan Jeesus-liikkeeseen.
mistä päättelet Paavalin "tunkeneen itsensä puoliväksin mukaan Jeesus-liikkeeseen"? Oletan että sinulle tuo kertomus Paavalin kääntymyksestä on kuitenkin tuttu.
2. Oletat oikein.
Paavalin tehtävänä ei toki ollut vain pakanoiden käännyttäminen puhdasoppiseen juutalaisuuteen. Toki hän pyöri myös 'vääräoppisten' juutalaisten keskuudessa ja mikäs muukaan yhteinen palvontapaikka oikeaoppisilla ja vääräoppisilla juutalaisilla on kuin synagooga.Vellu kirjoitti:Eikös se mennyt niin että Paavali etsi aina uudelle paikkakunnalle tullessaan juutalaisen synagoogan ja alkoi puhua siellä oleville ihmisille, siis juutalaisuutta harjoittaville ihmisille. Jopa silloin kun hän meni ensi kertaa Euroopan puolelle, Filippiin toiselle lähetysmatkallaan, hän etsi ensin paikallisia juutalaisia joille hän saarnasi. Tosin kääntyihän siinä sivussa toiseen uskontoon kuuluva vanginvartijakin kristityksi mutta Paavalin ensisijainen kohde oli juutalaiset ja juutalaisuuteen kääntyneet, vai muistanko väärin?RaM kirjoitti:]Hän alkoi aktiivisesti käännyttämään muihin uskontoihin kuuluneita ihmisiä tuohon Jeesuksen seuraajien ideologiaan.
17:17 Niin hän keskusteli synagoogassa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä niiden kanssa, joita hän siellä tapasi.
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 25.05.2007 21:45
Re: Paavali - historian merkittävin ihminen?
No joo, siis "Jumalaapelkäävällä" tarkoitettiin ihmistä joka uskoi Israelin Jumalaan, mutta joka ei kuitenkaan halunnut varsinaisesti kääntyä juutalaisuuteen ja sitoutua kaikkiin Mooseksen lain edelyttämiin määräyksiin."Jumalaapelkäävä" osallistui yleensä myös synagogassa pidettyihin jumalanpalveluksiin ja pyrki noudattamaan juutalaisia puhtaussäädöksiä.
Mutta tuo minua askarruttaa kun sanoit että Paavali olisi tunkenut puoliväkisin itsensä seurakuntaan mukaan. Voisitko täsmentää perusteita, kun en itse ole saanut tuollaista käsitystä.
Mutta tuo minua askarruttaa kun sanoit että Paavali olisi tunkenut puoliväkisin itsensä seurakuntaan mukaan. Voisitko täsmentää perusteita, kun en itse ole saanut tuollaista käsitystä.
Jaan tämän edellisen lainaukseni osiin, niin osaat paremmin lukea sitä.
17:17 Niin hän keskusteli synagoogassa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä niiden kanssa, joita hän siellä tapasi.
Sitten Paavalin julistustyön alkuaikoihin.
Hän päätti kääntyä Damaskoksessa Jeesus-liikkeen puoleen kertoen siellä Jeesuksen kohtaamistarinansa paikallisille opetuslapsille (mm. Ananias). Paavali ei lähtenyt Jerusalemiin keskustelemaan kääntymisestään apostolien kanssa, vaan aloitti omatoimisen saarnaamisen. Aikansa sitä tehtyään hän sai juutalaiset kimppuunsa ja pakeni siksi Jerusalemiin tapaamaan apostoleita.
9:26 Ja kun hän oli tullut Jerusalemiin, yritti hän liittyä opetuslapsiin; mutta he kaikki pelkäsivät häntä, koska eivät uskoneet, että hän oli opetuslapsi.
Tuo oli se 'puoliväkisin tunkeutuminen', johon viittasin. Onhan selvää, että käännyttäjälahko ottaa periaatteessa mielihyvin kaikki käänynnäiset vastaan. Tuo puoliväkisyys liittyy lisäksi Paavalin asemaan itsevanhurskautettuna 13. apostolina. Jokatapauksessa Paavaliin suhtaudutttiin hyvin epäluuloisesti taustansa vuoksi.
Barnabas meni kuitenkin Paavalin takuumieheksi ja niinpä hänet lopulta kelpuutettiin ryhmään mukaan. Jerusalemissakin Paavali kuitenkin suututti muut 'vääräuskoiset' juutalaiset ja taas oli edessä pakomatka, joka lopulta päättyi Tarsoon.
Paavali osoittautui kuitenkin erittäin taitavaksi saarnamieheksi ja lisäksi hän herätti riitoja kaikkialla missä kulki. Välillä hän riitautui jopa vanhinten kanssa, joihin hän itse ei kuulunut.
Tässä netistä lainaus Paavalia koskien (ortodoksinen näkemys):
Pyhä apostoli Paavali eli Paavali Tarsolainen ei kuulunut apostolien ydinjoukkoon, kahdentoista läheisimmän opetuslapsen ryhmään. Hänestä tuli apostoli Kristuksen taivaaseenastumisen jälkeen, kun hän tuli käännytetyksi Damaskoksen tiellä. Koska Paavalilla ei ollut henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen, kaikki eivät pitäneet häntä täysivaltaisena apostolina, ja hän joutui monesti puolustamaan valtuutustaan.
17:17 Niin hän keskusteli synagoogassa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä niiden kanssa, joita hän siellä tapasi.
Sitten Paavalin julistustyön alkuaikoihin.
Hän päätti kääntyä Damaskoksessa Jeesus-liikkeen puoleen kertoen siellä Jeesuksen kohtaamistarinansa paikallisille opetuslapsille (mm. Ananias). Paavali ei lähtenyt Jerusalemiin keskustelemaan kääntymisestään apostolien kanssa, vaan aloitti omatoimisen saarnaamisen. Aikansa sitä tehtyään hän sai juutalaiset kimppuunsa ja pakeni siksi Jerusalemiin tapaamaan apostoleita.
9:26 Ja kun hän oli tullut Jerusalemiin, yritti hän liittyä opetuslapsiin; mutta he kaikki pelkäsivät häntä, koska eivät uskoneet, että hän oli opetuslapsi.
Tuo oli se 'puoliväkisin tunkeutuminen', johon viittasin. Onhan selvää, että käännyttäjälahko ottaa periaatteessa mielihyvin kaikki käänynnäiset vastaan. Tuo puoliväkisyys liittyy lisäksi Paavalin asemaan itsevanhurskautettuna 13. apostolina. Jokatapauksessa Paavaliin suhtaudutttiin hyvin epäluuloisesti taustansa vuoksi.
Barnabas meni kuitenkin Paavalin takuumieheksi ja niinpä hänet lopulta kelpuutettiin ryhmään mukaan. Jerusalemissakin Paavali kuitenkin suututti muut 'vääräuskoiset' juutalaiset ja taas oli edessä pakomatka, joka lopulta päättyi Tarsoon.
Paavali osoittautui kuitenkin erittäin taitavaksi saarnamieheksi ja lisäksi hän herätti riitoja kaikkialla missä kulki. Välillä hän riitautui jopa vanhinten kanssa, joihin hän itse ei kuulunut.
Tässä netistä lainaus Paavalia koskien (ortodoksinen näkemys):
Pyhä apostoli Paavali eli Paavali Tarsolainen ei kuulunut apostolien ydinjoukkoon, kahdentoista läheisimmän opetuslapsen ryhmään. Hänestä tuli apostoli Kristuksen taivaaseenastumisen jälkeen, kun hän tuli käännytetyksi Damaskoksen tiellä. Koska Paavalilla ei ollut henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen, kaikki eivät pitäneet häntä täysivaltaisena apostolina, ja hän joutui monesti puolustamaan valtuutustaan.
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 25.05.2007 21:45
...
Kirjoitit aikaisemmin näin: "Hän alkoi aktiivisesti käännyttämään muihin uskontoihin kuuluneita ihmisiä tuohon Jeesuksen seuraajien ideologiaan."RaM kirjoitti:Jaan tämän edellisen lainaukseni osiin, niin osaat paremmin lukea sitä. 17:17 Niin hän keskusteli synagoogassa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä niiden kanssa, joita hän siellä tapasi.
Kyllä Paavali puhui ei-juutalaisillekin, mutta hänen ensisijaisena kohteenaan oli juutalaissiirtokunnat. Sain tuosta "Hän alkoi aktiivisesti käännyttämään muihin uskontoihin..." -kohdasta sellaisen käsityksen että tarkoitit Paavalilla olleen ensisijaisena kohteena ei-juutalaiset.
Ok, kiitokset tarkennuksestasi. Minulla oli mielessäni Paavalin kääntymys Herran palvelijaksi johon ei sisältynyt tippaakaan pyrkyryyyttä, kun taas sinä taas viittasit siihen tilanteeseen jossa Paavali ei vielä nauttinut apostolien luottamusta. Puhumallahan (tässä: kirjoittamalla) nämä asiat selviää.RaM kirjoitti:9:26 Ja kun hän oli tullut Jerusalemiin, yritti hän liittyä opetuslapsiin; mutta he kaikki pelkäsivät häntä, koska eivät uskoneet, että hän oli opetuslapsi.
Tuo oli se 'puoliväkisin tunkeutuminen', johon viittasin.
Tunnut Vellu hyvä pitävän Paavalia ensisijaisesti muiden juutalaisten käännyttäjänä. Niinhän asia EI ole ja sen vuoksi Paavalia kutsuttiin pakanain apostiliksi.
11:13 Teille, pakanoille, minä sanon: Koska olen pakanain apostoli, pidän minä virkaani kunniassa,
Tässä ensin Jeesuksen Ananiaksen kautta ilmoitama tehtävä Paavalille:
9:15 Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene; sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain ja kuningasten ja Israelin lasten eteen.
Paavali kertoi itse tehtävästään:
13:46 Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli Jumalan sana ensiksi puhuttava; mutta koska te työnnätte sen luotanne ettekä katso itseänne mahdollisiksi iankaikkiseen elämään, niin katso, me käännymme pakanain puoleen.
13:47 Sillä näin on Herra meitä käskenyt: 'Minä olen pannut sinut pakanain valkeudeksi, että sinä olisit pelastukseksi maan ääriin asti.'"
Paavali toi moneen otteeseen selkeästi esille sen, että hänen tehtävänsä oli ennenkaikkea julistaa pakanoille!
15:15 Kuitenkin olen paikka paikoin jotenkin rohkeasti teille kirjoittanut, uudestaan muistuttaakseni teille näitä asioita, sen armon kautta, jonka Jumala on minulle antanut
15:16 sitä varten, että minä olisin Kristuksen Jeesuksen palvelija pakanain keskuudessa, papillisesti toimittaakseni Jumalan evankeliumin palvelusta, niin että pakanakansoista tulisi otollinen ja Pyhässä Hengessä pyhitetty uhri.
15:20 ja sillä tavoin, että olen pitänyt kunnianani olla julistamatta evankeliumia siellä, missä Kristuksen nimi jo on mainittu, etten rakentaisi toisen laskemalle perustukselle,
15:21 vaan niinkuin kirjoitettu on: "Ne, joille ei ole julistettu hänestä, saavat hänet nähdä, ja jotka eivät ole kuulleet, ne ymmärtävät."
Toivottavasti tuo Paavalin rooli hieman kirkastui sinulle.
11:13 Teille, pakanoille, minä sanon: Koska olen pakanain apostoli, pidän minä virkaani kunniassa,
Tässä ensin Jeesuksen Ananiaksen kautta ilmoitama tehtävä Paavalille:
9:15 Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene; sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain ja kuningasten ja Israelin lasten eteen.
Paavali kertoi itse tehtävästään:
13:46 Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli Jumalan sana ensiksi puhuttava; mutta koska te työnnätte sen luotanne ettekä katso itseänne mahdollisiksi iankaikkiseen elämään, niin katso, me käännymme pakanain puoleen.
13:47 Sillä näin on Herra meitä käskenyt: 'Minä olen pannut sinut pakanain valkeudeksi, että sinä olisit pelastukseksi maan ääriin asti.'"
Paavali toi moneen otteeseen selkeästi esille sen, että hänen tehtävänsä oli ennenkaikkea julistaa pakanoille!
15:15 Kuitenkin olen paikka paikoin jotenkin rohkeasti teille kirjoittanut, uudestaan muistuttaakseni teille näitä asioita, sen armon kautta, jonka Jumala on minulle antanut
15:16 sitä varten, että minä olisin Kristuksen Jeesuksen palvelija pakanain keskuudessa, papillisesti toimittaakseni Jumalan evankeliumin palvelusta, niin että pakanakansoista tulisi otollinen ja Pyhässä Hengessä pyhitetty uhri.
15:20 ja sillä tavoin, että olen pitänyt kunnianani olla julistamatta evankeliumia siellä, missä Kristuksen nimi jo on mainittu, etten rakentaisi toisen laskemalle perustukselle,
15:21 vaan niinkuin kirjoitettu on: "Ne, joille ei ole julistettu hänestä, saavat hänet nähdä, ja jotka eivät ole kuulleet, ne ymmärtävät."
Toivottavasti tuo Paavalin rooli hieman kirkastui sinulle.
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 25.05.2007 21:45
No voivoi :)
"Tunnut Vellu hyvä pitävän Paavalia ensisijaisesti muiden juutalaisten käännyttäjänä..."
Kyllä ja yhtenä perusteena on tuo kohta jota itsekin lainasit: "Paavali kertoi itse tehtävästään:13:46 Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli Jumalan sana ensiksi puhuttava; mutta koska te työnnätte sen luotanne ettekä katso itseänne mahdollisiksi iankaikkiseen elämään, niin katso, me käännymme pakanain puoleen. "
Siis että "Teille [juutalaislle] oli Jumalan sana ensiksi puhuttava". En siis kiellä sitä etteikö Paavali olisi saarnannut toisillekin mutta ensisijaisesti juutalaisille. Paavalin lähetysmatkoja lukemalla asiasta saa mielestäni saman käsityksen; ensiksi juutalaislle ja sitten vasta muille.
Ei ollut tarkoitus tehdä tästä väittelyä. Minulle tärkeintä on se, että vartiotornilaisesta hapatauksesta huolimatta evankeliumi tavoittaisi uusia ihmisiä, mutta ymmärrän toki sen, että tämän palstan tarkoituksena on käsitellä vain vartiotornilaisuuteen liittyviä asioita, joten koitan pysyä siinä. Lempiaheeni on tuo Jerusalemin hävityksen ajankohdan määritys, johon vartironilaisuus kaatuu.
[/b][/i]
Kyllä ja yhtenä perusteena on tuo kohta jota itsekin lainasit: "Paavali kertoi itse tehtävästään:13:46 Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli Jumalan sana ensiksi puhuttava; mutta koska te työnnätte sen luotanne ettekä katso itseänne mahdollisiksi iankaikkiseen elämään, niin katso, me käännymme pakanain puoleen. "
Siis että "Teille [juutalaislle] oli Jumalan sana ensiksi puhuttava". En siis kiellä sitä etteikö Paavali olisi saarnannut toisillekin mutta ensisijaisesti juutalaisille. Paavalin lähetysmatkoja lukemalla asiasta saa mielestäni saman käsityksen; ensiksi juutalaislle ja sitten vasta muille.
Ei ollut tarkoitus tehdä tästä väittelyä. Minulle tärkeintä on se, että vartiotornilaisesta hapatauksesta huolimatta evankeliumi tavoittaisi uusia ihmisiä, mutta ymmärrän toki sen, että tämän palstan tarkoituksena on käsitellä vain vartiotornilaisuuteen liittyviä asioita, joten koitan pysyä siinä. Lempiaheeni on tuo Jerusalemin hävityksen ajankohdan määritys, johon vartironilaisuus kaatuu.
[/b][/i]
Re: No voivoi :)
Vellu Vellu. Älä nyt pahastu, mutta sinullakin näyttää tuo raamatun lukeminen ja luetun oikein ymmärtäminen vielä vaativan hieman harjoittelua.Vellu kirjoitti: Siis että "Teille [juutalaislle] oli Jumalan sana ensiksi puhuttava". En siis kiellä sitä etteikö Paavali olisi saarnannut toisillekin mutta ensisijaisesti juutalaisille. Paavalin lähetysmatkoja lukemalla asiasta saa mielestäni saman käsityksen; ensiksi juutalaislle ja sitten vasta muille.
Tuossa lainaamassasi lauseessa Paavalin sanojen painopiste ei ole sanassa 'juutalaisille' vaan sitä seuraavassa sanassa 'oli'.
oli Jumalan sana ensiksi puhuttava; mutta...
Paavali yksinkertaisesti viittaa siihen, mihin Jeesuksen ja hänen seuraajiensa toiminta alkuun keskittyi.
VAIN JA AINOASTAAN juutalaisuuden puhdistamiseen eli noiden vääräuskoisten juutalaisten käännyttämiseen puhdasuskoiseen juutalaisuuteen.
10:5 Nämä kaksitoista Jeesus lähetti ja käski heitä sanoen: "Älköön tienne viekö pakanain luokse, älkääkä menkö mihinkään samarialaisten kaupunkiin,
15:24 Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö."
Tämän johdosta Jeesuksen seuraajatkin (Pietaria lukuunottamatta) jatkoivat juutalaisten keskuudessa tuota käännytystyötään.
Pietari aloitteli tuota pakanoille puhumista, mutta vasta huippumyyjä Paavali suurella kiihkollaan sai todellisia tuloksia aikaan.
...me käännymme pakanain puoleen.
Viimeksi muokannut RaM, 21.07.2007 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 25.05.2007 21:45
En pahastu :)
En pahastunut en Ehkä tästä voidaan jutella joskus kasvotusten.
Re: En pahastu :)
Voidaan voidaan. Minä tarjoan ensimmäisen bissen.Vellu kirjoitti:En pahastunut en Ehkä tästä voidaan jutella joskus kasvotusten.