Saanko luvan ?

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

nolo tapaus

Viesti Kirjoittaja nolo tapaus »

Marilyn kirjoitti:

Mielipiteeni noin yleisesti on, että jokainen puhuu mistä haluaa ja aloittaa keskustelun aiheesta, mistä haluaa. Niiden, jotka eivät halua siihen osallistua, eivät osallistu.
Toisaalta ei kaikenlaisia keskusteluja ole lupa aloittaa kaikilla foorumeilla.
Mutta itse koen asian niin, että yritetään muistaa tämän foorumin tarkoitus. Tämä ei kuitenkaan ole "Mun Jumalani tekee parempaa ruokaa ku sun Jumala". Täällä on kuitenkin painopiste kiteytetty otsikkoon: Veljesseura.org - Jehovan todistajat lähitarkastelussa.
Aivan. Kysyessäni lupaa, sitä pidetään epäilyttävänä.
Mikä olisi siis kirjoituksesi tarkoitus? Käännyttää meitä?!? :?
Jonkun tietyn kirjoituksen vain kirjoitusteni yleensä ?

Onko Jumalasta puhuminen pahe tällä foorumilla ?
Keskustelun Jumalista ja heidän eroavaisuuksistaan voit toteuttaa tietenkin vastaamalla mielipiteelläsi kysymykseen. Esim tuolla on keskustelua siitä, välittääkö jumala tai maailmankaikkeuden olemassaolo.
Aivan.

Eli siis jokainenhan uskoo kuinka haluaa, ei se väittelemällä muutu (vaikka ilmeisesti se väittely joidenkin mieleen on...). Enkä siis kiellä sinua olemasta omaa mieltäsi asioista ja uskomasta niin kuin uskot, se on oma asiasi.
Aivan. Ole sinäkin rohkeasti omaa mieltäsi.
Henkilökohtaisest olen saanut niin paljon jumalapullaa aikoinani että jos joku sitä yrittää suuhuni tunkea, oksennan.


Et viittaa tuolla kuitenkaan minuun ?

Jos haluan tietää jonkun Jumalasta jotain, kysyn. Jos minusta tuntuu että tarvitsen elämääni Jumalaa, haen sitä. Mutta pakkosyötöllä minut ei saa kuin kirkumaan.
Ei kuitenkaan toisten keskustelut ole pakkopullan syöttämistä sinulle, vaan he toiset keskustelevat keskenään.
Eli siis. Jos jokin kanta täytyy ottaa, niin se kyllä kallistuu ein puolelle. Ei mitenkään henkilökohtaisesti.
:) Sopii minulle. Kiitoksia mielipiteestäsi.
nolo tapaus

Re: Saanko luvan ?

Viesti Kirjoittaja nolo tapaus »

RaM kirjoitti:
nolo tapaus kirjoitti:
nolo tapaus kirjoitti:
RaM kirjoitti:
Lisäksi sinulla itselläsi näyttää olevan uskovaisuuden kierouttama keskustelutyyli eli heität perustelematonta kritiikkiä ei-uskovaisten käsityksille, mutta itselläsi ei ole minkäänlaista rohkeutta käydä keskustelua omasta Jumalastasi. Ei anna kovinkaan vakuuttavaa kuvaa Jumalastasi tai ylipäätään mielipiteittesi luotettavuudesta.
Voitko esittää jonkun esimerkin, vai puhutko omiasi vain ?


Mitenkä on RaM.
No tässä on suora lainaus avauksestasi: "en itse pidä tarkoitukseni mukaisena ryhtyä väittelemään tai selittelemään Jumalaani kenellekkään".

Jos et halua selittää uskoasi/Jumalaasi tai käydä keskustelua siitä, niin silloin kyse on kohdallasi yksipuolisesta julistustyöstä, jota en siedä. Keskustelua käyn kanssasi mielelläni.
Tarkoitin juuri tällaista väittelyä, jossa sinä edellytät minua todistamaan Jumalan tosiasian sinun äärelliselle ymmärryksellesi ja Hänen kaikki tekonsa luomakunnassaan, ja koska en niin kykene tekemään ei Jumalaani mielestäsi ole silloin olemassakaan, vaan olen liperaali ja kiero julistaja

:P
Marilyn
Viestit: 292
Liittynyt: 01.05.2007 15:14

Viesti Kirjoittaja Marilyn »

nolo tapaus kirjoitti: Jonkun tietyn kirjoituksen vain kirjoitusteni yleensä ?
Siis tämän mahdollisesti tulevan kirjoituksen johon kysyt lupaa.
nolo tapaus kirjoitti: Onko Jumalasta puhuminen pahe tällä foorumilla ?
Ei. En ole niin väittänyt.

Oikeastaan RaM kiteytti aika hyvin sen:
RaM kirjoitti:...yksipuolisesta julistustyöstä, jota en siedä
Jumalasta puhuminen ja saarnaaminen ovat eri asioita.
nolo tapaus kirjoitti: Ole sinäkin rohkeasti omaa mieltäsi.


Olen. Ilman erillistä kehotustakin.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Mun käsitykseni mukaan jotkut, tosin harvat, ex-JT:t kyllä uskovat edelleen Jumalaan. En tiedä olenko ihan kuutamolla, mutta jotenkin näyttäisi, että tuolla Jenkkilässä uskovaisia exiä on enemmänkin. Johtunee ympäröivästä kulttuuristakin?

No mutta... Siis toki saa kertoa uskomuksistaan, mutta jos et ole koskaan ollutkaan JT niin vähän ihmetyttää, että miksi tulisit tänne uskoasi julistamaan? Voin kertoa, että tämä palsta ei todellakaan ole otollinen paikka minkään merkkisen uskonnon saarnamiehille.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Marilyn
Viestit: 292
Liittynyt: 01.05.2007 15:14

Viesti Kirjoittaja Marilyn »

Jakke kirjoitti: No mutta... Siis toki saa kertoa uskomuksistaan, mutta jos et ole koskaan ollutkaan JT niin vähän ihmetyttää, että miksi tulisit tänne uskoasi julistamaan? Voin kertoa, että tämä palsta ei todellakaan ole otollinen paikka minkään merkkisen uskonnon saarnamiehille.
Kiitos Jakke kun puit sanoiksi mun ajatukset. Tätä yritin aiemmin änkyttää ulos, mutta... Kiitos. 8)
RaM

Re: Saanko luvan ?

Viesti Kirjoittaja RaM »

nolo tapaus kirjoitti: Tarkoitin juuri tällaista väittelyä, jossa sinä edellytät minua todistamaan Jumalan tosiasian sinun äärelliselle ymmärryksellesi ja Hänen kaikki tekonsa luomakunnassaan, ja koska en niin kykene tekemään ei Jumalaani mielestäsi ole silloin olemassakaan, vaan olen liperaali ja kiero julistaja
:P
Kun tuota määritelmääsi lukee ja sen sisältöä pohtii, niin täytyy todeta... osut asian ytimeen. :o
nolo tapaus

Viesti Kirjoittaja nolo tapaus »

Marilyn kirjoitti:
nolo tapaus kirjoitti: Jonkun tietyn kirjoituksen vain kirjoitusteni yleensä ?
Siis tämän mahdollisesti tulevan kirjoituksen johon kysyt lupaa.
Hyvä kysymys. Käänyttämisestä ei kuitenkaan ole kyymys, sillä mihin me jumalassamme käännymme.
nolo tapaus kirjoitti: Onko Jumalasta puhuminen pahe tällä foorumilla ?
Ei. En ole niin väittänyt.

Oikeastaan RaM kiteytti aika hyvin sen:
RaM kirjoitti:...yksipuolisesta julistustyöstä, jota en siedä
Niin. RaM on hyvillään kun muut uskovat kuten hän. jos joku jotakin muuta niin sellainen on yksipuolista.
Jumalasta puhuminen ja saarnaaminen ovat eri asioita.
Sinäpä sen sanoit. Vuorovaikutteinen dialogi on todiste kesustelusta ja sen etenemisestä.
nolo tapaus kirjoitti: Ole sinäkin rohkeasti omaa mieltäsi.


Olen. Ilman erillistä kehotustakin.
Niin olen minäkin vaikka omat mielipiteeni herättäisivät pahennusta muissa mielissä.
nolo tapaus

Viesti Kirjoittaja nolo tapaus »

Jakke kirjoitti:Mun käsitykseni mukaan jotkut, tosin harvat, ex-JT:t kyllä uskovat edelleen Jumalaan. En tiedä olenko ihan kuutamolla, mutta jotenkin näyttäisi, että tuolla Jenkkilässä uskovaisia exiä on enemmänkin. Johtunee ympäröivästä kulttuuristakin?

No mutta... Siis toki saa kertoa uskomuksistaan, mutta jos et ole koskaan ollutkaan JT niin vähän ihmetyttää, että miksi tulisit tänne uskoasi julistamaan? Voin kertoa, että tämä palsta ei todellakaan ole otollinen paikka minkään merkkisen uskonnon saarnamiehille.

Jt,mormooni, helluntailainen, tai joku muu..... Yhtä ja samaa ihmiskuntaa.

Saarnaanko minä ?
Marilyn
Viestit: 292
Liittynyt: 01.05.2007 15:14

Viesti Kirjoittaja Marilyn »

nolo tapaus kirjoitti: Niin. RaM on hyvillään kun muut uskovat kuten hän. jos joku jotakin muuta niin sellainen on yksipuolista.
Just. Luulenpa, että ymmärrät asiat tahallasi väärin... Enkä voi sitä sinun puolestasi tehdä... joten antaa olla. En lähde tuohon juupas eipäs vääntöön mukaan. Taidat vaan trollata. Hauskaa elämää sinulle ja Jumalallesi!
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

nolo tapaus kirjoitti: Jt,mormooni, helluntailainen, tai joku muu..... Yhtä ja samaa ihmiskuntaa.

Saarnaanko minä ?
No saapas nähdä. Toivottavasti ymmärrät että tämä on sille väärä paikka.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Jakke kirjoitti:tuolla Jenkkilässä uskovaisia exiä on enemmänkin. Johtunee ympäröivästä kulttuuristakin?
.
Johtuu. Ne ihmiset, joilla Jehovan todistajuuden jälkeen jää kulttuurinomainen, pakollinen tarve uskontoon, liittyvät herkemmin johonkin toiseen uskontoon. Suomessa on nykyään melko OK olla uskonnoton, täällä vastaavaa massaliikettä ei näy.

Toki täälläkin on paljon uskovaisia entisiä todistajia, mutta suhteessa ehkä vähemmän kuin USAssa.

Mielestäni on hyvä, että palstalla on uskovaisia, mutta uskovaisten ongelmana on yleensä juuri se, että he yrittävät tuputtaa uskon asioita tietona, jotka ovat kaksi eri asiaa.

Jos uskoo, jonkun olevan totta, se ei tarkoita samaa kuin että tietää jonkun asian olevan totta.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Marilyn kirjoitti: Taidat vaan trollata. Hauskaa elämää sinulle ja Jumalallesi!
Trolli mikä trolli, tosin harvinaisen osuvalla nimimerkillä varustettu sellainen 8) Mä jätän tästä aiheesta jauhamisen tähän. Hyödytöntä, eikä edes viihdyttävää :roll:
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Marilyn
Viestit: 292
Liittynyt: 01.05.2007 15:14

Viesti Kirjoittaja Marilyn »

Jakke kirjoitti:
Marilyn kirjoitti: Taidat vaan trollata. Hauskaa elämää sinulle ja Jumalallesi!
Trolli mikä trolli, tosin harvinaisen osuvalla nimimerkillä varustettu sellainen 8) Mä jätän tästä aiheesta jauhamisen tähän. Hyödytöntä, eikä edes viihdyttävää :roll:
Näin juuri. 8)
nolo tapaus

Viesti Kirjoittaja nolo tapaus »

Marilyn kirjoitti:
nolo tapaus kirjoitti: Niin. RaM on hyvillään kun muut uskovat kuten hän. jos joku jotakin muuta niin sellainen on yksipuolista.
Just. Luulenpa, että ymmärrät asiat tahallasi väärin... Enkä voi sitä sinun puolestasi tehdä... joten antaa olla. En lähde tuohon juupas eipäs vääntöön mukaan. Taidat vaan trollata. Hauskaa elämää sinulle ja Jumalallesi!
Kiitoksi omasta puolestani ja samoin sinulle.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Tästä ketjusta tuli kyllä täysi torso. Laitetaanpa lukkoon.

Loppukanettina:

Uskovaiset, olette täysin tervetulleita palstalle, kunhan asia esitetään hieman selkeämmin ;)
Lukittu