Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan ?

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Uskotko Jumalaan / korkeampaan voimaan ?

Uskon johonkin Jumalan kaltaiseen voimaan
9
20%
Uskon Jumalaan niinkuin raamattu opettaa
7
16%
Uskon että Jumala = luonto, metsä jne
2
5%
Uskon useaan Jumalaan
0
Ei ääniä
En usko mihinkään Jumalaan, voimaan tai sen kaltaiseen
17
39%
Uskon naispuoliseen Jumalattareen
0
Ei ääniä
Jokin muu mikä ?
9
20%
 
Ääniä yhteensä: 44

Wonderman
Viestit: 156
Liittynyt: 01.08.2007 09:57

Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan ?

Viesti Kirjoittaja Wonderman »

Kyselen ihan mielenkiinnosta onko entisillä todistajilla uskoa minkäänlaiseen Jumalaan ja onko se raamatun vai jonkin muun uskonnon Jumala/Jumalatar/voima tms ?

itse uskon suunnilleen niin kuin raamattu opettaa, rakastavana kaikkivaltiaana ja armollisena. Raamattuun on kuitenkin vaikuttanut myöskin ihmisen mielipiteet ja sen ajan näkemykset joten jonkin verran näkemys eroaa mutta aika vähän.
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Viesti Kirjoittaja Ninth »

Äh, "uskoa" on turhan väkevä sana.

Jokin luonnon kehitykselle suuntaa antava äly sopii logiikkaani, mutten mene vannomaan minkäänlaisen Jumaltason olemassaolon puolesta vain koska juuri minun aivoni ovat "päätyneet" tähän (matka ja oppiminenhan eivät lopu koskaan). Jos joku kysyy minulta, onko olemassa Jumalaa, vastaan etten tiedä - miten hemmetissä voisinkaan?

Uskon, että "Jumala" on asia, jota ei voida todistaa olemassaolevaksi tai sen puoleen olemassaolemattomaksikaan.

Miellän itseni agnostikoksi.
Marilyn
Viestit: 292
Liittynyt: 01.05.2007 15:14

Viesti Kirjoittaja Marilyn »

Minä myös kutsuisin itseäni enimmäkseen agnostikoksi kuin miksikään muuksi. En pysty asettumaan vankasti kummallekaan puolelle. En pysty sanomaan käsi sydämellä että Jumala on olemassa ja seisomaan sen takana. Mutta en myöskään etteikö Jumalaa olisi... Se ei johdu siitä, että pääsisin näin "helpommalla". Ei suinkaan, olen yrittänyt miettiä tätä asiaa paljonkin, mutta en edelleenkään ole päässyt lopputulokseen. Mutta kuten aiemmin olen maininnutkin, niin ehkä tärkeämpää on olla matkalla ja pohtia, kuin päästä nopeasti perille. Olen avoin kaikelle, mutta en niele pureskelematta. En myöskään suostu ottamaan mitään uskotteluja vastaan vain sen takia että joku toinen ihminen sanoo sen olevan oikein. Minulle uskominen on sitä, että tunnen itse jonkin olevan oikein, syvällä sydämessäni. Vielä en ole tuota kokenut mistään uskonnosta tai Jumalasta yleensäkään, joten pysyn keskitiellä.
Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
pahkeinen
Viestit: 108
Liittynyt: 20.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja pahkeinen »

Nämä henkimaailman hommelit eivät minua oikeastaan kiinnosta juuri millään tasolla. Oli sellainenkin aika, jolloin tuli aiheeseen tutustuttua perin juurin ja monelta kantilta. Lähtiessä mieli oli avoin kaikelle, mutta mitä enemmän asioista otti selvää, niin sitä vähemmän tuntui jäävän tilaa jumalille ja vastaaville olennoille.

No, elämä rullailee hienosti ilman henkiolentoja, mutta kuten moni muukin ateisti, niin myös minäkin otan asian uudelleen käsittelyyn heti, kun tulee edes se yksi todiste moisten otuksien olemassaolosta.
Nightderanger
Viestit: 209
Liittynyt: 02.05.2007 15:41
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nightderanger »

Hmm :D Tarkoittaako Raamatun mukaan höystettynä VT-seuran tulkinnoilla vai ilman? Vai saako itse päättää? :P
Aamu
Viestit: 215
Liittynyt: 23.05.2007 20:32
Paikkakunta: Ankh-Morpork

Viesti Kirjoittaja Aamu »

Todistaja-aikoinani alkoi pikkuhiljaa usko murentua Raamattuun. Ja murentuihan se sitten kokonaan. Eli siis Raamattuun ja sen mukaiseen Jumalaan en usko. Ateisti en kuitenkaan ole, kyllä siellä jotakin on. Mielelläni tulisin myös raamatulliseen uskoon, mutta toistaiseksi se näyttää hyvin, hyvin epätodennäköiseltä. Onhan minulla nykyäänkin omat pakanalliset uskonkäsitykseni, mutta niiden ruotiminen ei enää ole Jehovan todistajien lähitarkastelua, joten jääköön.
"On olemassa eräs kirous. Siinä toivotetaan:
Toivottavasti saat elää kiintoisia aikoja."
(Terry Pratchett)
Viljo
Viestit: 1100
Liittynyt: 28.04.2007 13:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Uskon Raamatun Jumalaan, mutta en usko hänen olevan ihan sellainen kuin Raamatussa kerrotaan.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

En voi tietää -vaihtoehto uupui, joten vastasin "joku muu, mikä".
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tony Syrjänen kirjoitti:En voi tietää -vaihtoehto uupui, joten vastasin "joku muu, mikä".
Sama juttu mulla... Uskon evoluutioon, mutta en oikein pysty käsittämään mistä kaikki on alkanut. En usko jumalaankaan, mutta jotain sellaista varmaankin on, josta meillä ei ole hajuakaan. Jonkinlainen perverssi koeviljelmä kosmisen koeputken pohjalla saatamme olla :roll:
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Wonderman
Viestit: 156
Liittynyt: 01.08.2007 09:57

Viesti Kirjoittaja Wonderman »

Nightderanger kirjoitti:Hmm :D Tarkoittaako Raamatun mukaan höystettynä VT-seuran tulkinnoilla vai ilman? Vai saako itse päättää? :P
Toki voit itse päättää mikäli uskot vt seuraan ja heidän uuden maailman käännökseen. "normaalin" raamatun kanssa vt seuran opetukset ovat ristiriidassa.
Wonderman
Viestit: 156
Liittynyt: 01.08.2007 09:57

Viesti Kirjoittaja Wonderman »

Tony Syrjänen kirjoitti:En voi tietää -vaihtoehto uupui, joten vastasin "joku muu, mikä".
no se meneekin tuohon joku muu luokkaan :P
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Vastasin etten usko mihinkään jumalaan tai voimaan, toisaalta taas voisin hyvinkin ajatella että "jumala" = metsä / luonto, vaikken niissä mitään yliluonnollista näe enkä palvo.

Ristiriitaista ;)
rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Vastasin jokin muu - mikä

En usko jumalaan olentona.

Uskon energiaan. Me kaikki olemme ernergiaa. Aistimme maailmaa eri tavoilla, mutta lopulta kaikki maailmaassa on värähtelyä, jonka energia saa aikaan. Minua kiehtoo ajatus useista ulottuvuuksista, joista säie-teoriaa kannattavat tiedemiehetkin spekuloivat. Kuka tietää? Ei varmaan kukaan ja siksi ajattelenkin tämän uskon asiaksi.

Ehkäpä minun jumalani on siis energia, jos joku nyt välttämättä haluaa kutsua sitä jumalaksi.
Let me go Master I hate you so
Wonderman
Viestit: 156
Liittynyt: 01.08.2007 09:57

Viesti Kirjoittaja Wonderman »

Lehtiveli kirjoitti:Vastasin etten usko mihinkään jumalaan tai voimaan, toisaalta taas voisin hyvinkin ajatella että "jumala" = metsä / luonto, vaikken niissä mitään yliluonnollista näe enkä palvo.

Ristiriitaista ;)
Onhan niitä uskontoja joissa palvotaan metsää mutta ei nähdä siinä mitään yliluonnollista tai Jumalaa.

Tämä ei ehkä vastaa näkemyksiäsi mutta tälläinen vaihtoehto on olemassa Tieteellinen panteismi
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Wonderman kirjoitti:Onhan niitä uskontoja joissa palvotaan metsää mutta ei nähdä siinä mitään yliluonnollista tai Jumalaa.
Linkkisi sisältö on oodi epäloogisuudelle, johon tieteellinen-sana ei liity lainkaan:

"Samalla tavoin sanoessamme, että maailmankaikkeus on jumalallinen, ilmaisemme sitä, miten aistimme ja tunteemme pakottavat meidät reagoimaan siihen suunnattomaan mystisyyteen ja voimaan, joka meitä ympäröi."

Tieteessä ei lähtökohtaisesti olla pelkkien aistien varassa, mittarit on keksitty.

"Kun sanomme, että maa on pyhä, sanomme sen yhtä suurella sitoumuksella ja kunnioituksella, kuin mitä uskovat puhuessaan kirkostaan, moskeijastaan, tai pyhäinjäännöksistään. Emme kuitenkaan tällöin tee lausuntoa yliluonnollisesta."

Uskovan sitoumus on kuin epätoivoisen pörssihain sijoitus, jos kurssi laskee, niin satsataan - silmät kiinni - lisää, jotta kurssi saataisiin nousuun.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vastaa Viestiin