Oikein hyvä ystäväiseni, että keskustelet asioista joihin haluat selvennystä.
Ensinnäkin menen heti tuohon, kun mainitset minun 'hyppäävän' toiseen lukuun. Mehän molemmat tiedämme sen, että nämä luvut ovat jälkeenpäin tehtyjä ja niiden tarkoitus on vain jakaa teksti helpommin luettavaksi ja lukujen sekä jakeiden avulla myös halutut paikat löytää paremmin. En siis 'hyppää' mihinkään, kun luen jatkoa seuraavasta luvusta.
Jos sitten menemme tuohon Johnneksen 1. lukuun. Siinä on havaittavissa Johanneksen kirjoittavan tapahtumista tarkassa kronologisessa muodossa.
Johannes kuvailee tapahtumia hieman ennen Jeesuksen kastamista ja kertoo J. Kastajan kokemuksista ja keskusteluista:
1:26 Johannes vastasi heille sanoen: "Minä kastan vedellä; mutta teidän keskellänne seisoo hän, jota te ette tunne.
1:27 Hän on se, joka tulee minun jälkeeni ja jonka kengänpaulaa minä en ole arvollinen päästämään."
1:28 Tämä tapahtui Betaniassa, Jordanin tuolla puolella, jossa Johannes oli kastamassa.
1:29 Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!
1:30 Tämä on se, josta minä sanoin: 'Minun jälkeeni tulee mies, joka on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä.'
Kuten näemme, tuossa siirrytään kirjaimelliseen seuraavaan päivään, ei mihinkään epämääräiseen hetkeen. Kertomus jatkuu:
1:34 Ja minä olen sen nähnyt ja olen todistanut, että tämä on Jumalan Poika."
1:35 Seuraavana päivänä Johannes taas seisoi siellä ja kaksi hänen opetuslapsistansa.
1:36 Ja kiinnittäen katseensa Jeesukseen, joka siellä käveli, hän sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa!"
Taaskaan kyseessä ei ollut mikään toisen ajankohdan 'seuraava päivä' vaan kertomus on kronologinen ja kyse on perättäisistä päivistä. Jatketaan:
1:37 Ja ne kaksi opetuslasta kuulivat hänen näin puhuvan ja seurasivat Jeesusta.
1:38 Niin Jeesus kääntyi ja nähdessään heidän seuraavan sanoi heille: "Mitä te etsitte?" He vastasivat hänelle: "Rabbi" - se on käännettynä: opettaja - "missä sinä majailet?"
1:39 Hän sanoi heille: "Tulkaa ja katsokaa." Niin he menivät ja näkivät, missä hän majaili, ja viipyivät hänen tykönään sen päivän. Silloin oli noin kymmenes hetki.
Johannes kuvailee tuossa, miten Jeesus sai tuona päivänä ensimmäiset opetuslapsensa, kasteensa jälkeen, ja meni heidän kanssaan ilmeisesti päivän hellettä pakoon majataloon.
Tarina jatkuu:
1:43 Seuraavana päivänä Jeesus tahtoi lähteä Galileaan; ja hän tapasi Filippuksen ja sanoi hänelle: "Seuraa minua."
1:44 Ja Filippus oli Beetsaidasta, Andreaan ja Pietarin kaupungista.
1:45 Filippus tapasi Natanaelin ja sanoi hänelle: "Me olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet, Jeesuksen, Joosefin pojan, Nasaretista."
Jälleen kronologia jatkuu. Seuraavana, eli kasteensa jälkeisenä toisena päivänä, Jeesus päätti lähteä Galileaan. Ennen lähtöä hän sai mukaansa vielä kaksi uutta seuraajaa eli he lähtivät viiden miehen joukolla kohti Galileaa. Mitä sitten tapahtuu?
2:1 Ja kolmantena päivänä oli häät Galilean Kaanassa, ja Jeesuksen äiti oli siellä.
2:2 Ja myös Jeesus ja hänen opetuslapsensa olivat kutsutut häihin.
Ei ole mitään syytä ajatella, että tuo alkuperäisissä kirjoituksissa yhtenäinen teksti muuttuisikin yllättäen epäjohdonmukaiseksi ja tuo kolmas päivä ei enää olisikaan samaa kronologiaa. Kyseessä on kolmas päivä siitä, kun Jeesus oli kastettu.
Myöskään siinä, mitä Kaanaata kertomuksessa tarkoitetaan, ei ole mitään epäselvyyttä. Tuo Kaanaa oli kylä, joka sijaitsi vuoristoisella alueella lähellä Galilean merta. Lähdettäessä sieltä läheiseen Kapernaumin rannikkokylään matka kulki alaspäin. Aivan kuten Johannes kuvaileekin:
2:11 Tämän ensimmäisen tunnustekonsa Jeesus teki Galilean Kaanassa ja ilmoitti kirkkautensa; ja hänen opetuslapsensa uskoivat häneen.
2:12 Sen jälkeen hän meni alas Kapernaumiin, hän ja hänen äitinsä ja veljensä ja opetuslapsensa; ja siellä he eivät viipyneet monta päivää.
Tätä 'luotettavaa' kertomustaan kirjoittaessaan Johannesparka kun ei vain hoksannut tuota matkan pituuden ongelmaa. Toki, kuten jo aikaisemmin totesin, tälläiset virheet voi koittaa selitellä ties millaisilla keksinnöillä. Missään ei esim. puhuta matkustamisesta jalan, joten kenties Jeesus kumppaneineen ratsastikin kameleilla tuon matkan. Tai sama Henki joka kyysäsi Jeesuksen erämaahan, hoiti tämänkin matkan.