Aiheuttaako Jumala onnettomuuksia?

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
cyrill
Viestit: 27
Liittynyt: 30.10.2007 14:34

Aiheuttaako Jumala onnettomuuksia?

Viesti Kirjoittaja cyrill »

Tässä on pari kappaletta Mitä Raamattu todella opettaa-kirjasta. Mitä te, kokeneemmat veljet ja sisaret sanotte, voiko Jumala ihan oikeasti aiheuttaa eri syistä ihmisille pahaa (rangaistaakseen yms.)?
.................................................................................................................................
7 Mikä pahempaa, uskonnolliset opettajat saavat ihmiset joskus uskomaan, että Jumala on tunteeton. Kun sattuu murhenäytelmä, he väittävät, että se oli Jumalan tahto. Näin he oikeastaan syyttävät Jumalaa siitä pahasta, mitä tapahtuu. Onko Jumala syypää? Mitä Raamattu todellisuudessa opettaa? Jaakobin kirjeen 1:13:ssa vastataan: ”Älköön kukaan koettelemuksessa ollessaan sanoko: ’Jumala koettelee minua.’ Sillä pahalla ei Jumalaa voida koetella eikä hän itse koettele ketään.” Jumala ei siis koskaan aiheuta sitä pahaa, mitä näemme maailmassa (Job 34:10–12). Hän kyllä sallii sen, mutta sallimisen ja aiheuttamisen välillä on suuri ero.

8 Ajatellaanpa esimerkiksi viisasta, hyvää isää, jonka aikuinen poika asuu vielä kotona. Kun poika muuttuu kapinalliseksi ja päättää lähteä kotoa, isä ei estä häntä. Poika viettää huonoa elämää ja joutuu vaikeuksiin. Onko isä syyllinen pojan ongelmiin? Ei ole. (Luukas 15:11–13.) Vastaavasti Jumala ei ole estänyt ihmisiä toimimasta vahingollisesti, mutta hän ei ole syyllinen ongelmiin, joihin tuo valinta on johtanut. Olisi näin ollen epäoikeudenmukaista syyttää Jumalaa kaikista ihmiskunnan vaikeuksista.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Olisi mielenkiintoista tietää miten vt-seura kiertelee jumalan aiheuttamat maanjäristykset tai niistä seuranneet tsunamit katastrofeineen. Mannerlaattojen liike kun on vain ja ainoastaan jumalan suunnitelman mukaista toimintaa.

Tuon voisi mielestäni rinnastaa yritysmaailmaan ja vastuualueihin siellä. Vaikka yrityksessä onkin työsuojeluvaltuutettu ja työsuojelupäällikkö, ja lisäksi jokaisella työntekijällä on kollektiivinen vastuu valvoa yleistä työturvallisuutta, niin mikäli jotain kuitenkin tapahtuu että joudutaan leivättömän pöydän ääreen, niin se on tj joka siellä käräjillä istuu, ei kukaan muu. Kaikki mitä firmassa tapahtuu on tj:n vaikutuksen alaisuudessa ja hänellä on lopullinen vastuu oikeastaan kaikesta.

Mikä hemmetin logiikka voisi viedä jumalan vastuun hänen täysin omista tekemisistään? Ei jummarra.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Tony Syrjänen kirjoitti:Olisi mielenkiintoista tietää miten vt-seura kiertelee jumalan aiheuttamat maanjäristykset tai niistä seuranneet tsunamit katastrofeineen. Mannerlaattojen liike kun on vain ja ainoastaan jumalan suunnitelman mukaista toimintaa.
Ohittamalla asia riittävän lyhyesti näennäisvastauksella:
”Ovatko kaikki maanjäristykset Jumalan aiheuttamia? Lyhyesti sanottuna: eivät! Maanjäristykset ovat tuulen ja sateen tavoin maahan liittyvä luonnollinen tapahtuma. Maassa on aina tapahtunut järistyksiä. Maa järisee keskimäärin joka 30:s sekunti.” (Vartiotorni 15. elokuuta 2002 s. 3)
Vartiotorniseura kyllä selittää kuinka Jehovalle on annettava kunnia luoduista kedon kukkasista, mutta kun tuo kukkasten kasvualusta halkeaa, niin äkkiä ei luojaa olekaan. Jos seuran kirjallisuuden kuvitusta on uskominen, niin luoja otetaan kyllä käyttöön halkomaan maankuorta silloin kun noihin syvänteisiin halutaan pudottaa ihmisiä, jotka eivät luota valehtelevaan Vartiotorniseuraan.
Mikä hemmetin logiikka voisi viedä jumalan vastuun hänen täysin omista tekemisistään? Ei jummarra.
Älä välitä, ei moni muukaan ymmärrä. Kysyin asiaa yksissä hautajaisissa papilta, jolloin vastaus oli paria kertaluokkaa rehellisempi kuin Vt-seuran ote asiaan: "Jaa-a, hyvä kysymys" -oli papin vastaus.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Aiheuttaako Jumala onnettomuuksia?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

cyrill kirjoitti:Mitä te, kokeneemmat veljet ja sisaret sanotte, voiko Jumala ihan oikeasti aiheuttaa eri syistä ihmisille pahaa (rangaistaakseen yms.)?
Minä en tunne yhtään tapausta, jossa Jumala olisi aiheuttanut yhdellekään ihmiselle pienintäkään pahaa, toki en tunne myöskään tapausta, jossa Jumala olisi aiheuttanut pienintäkään hyvää, olivat nuo hyvä ja paha sitten mitä laatua tahansa.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Viljo
Viestit: 1100
Liittynyt: 28.04.2007 13:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aiheuttaako Jumala onnettomuuksia?

Viesti Kirjoittaja Viljo »

cyrill kirjoitti:Tässä on pari kappaletta Mitä Raamattu todella opettaa-kirjasta. Mitä te, kokeneemmat veljet ja sisaret sanotte, voiko Jumala ihan oikeasti aiheuttaa eri syistä ihmisille pahaa (rangaistaakseen yms.)?
Jesajan 45:7 UMK "Valoa muodostavana ja pimeyttä luovana, rauhaa tekevänä ja onnettomuutta luovana minä, Jehova, teen kaikkia näitä."

KR33 "minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teen kaiken tämän."

KR92 "minä, joka luon valon ja luon pimeyden ja tuotan yhtä lailla onnen ja onnettomuuden. Minä olen Herra. Kaiken tämän minä teen."

Noista käännöksistä taitaa tulla olennainen esille.
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
broken wings
Viestit: 25
Liittynyt: 11.10.2007 16:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja broken wings »

Mikä on KR??
pieni.muutos
Viestit: 25
Liittynyt: 06.07.2007 15:09
Paikkakunta: En viihdy ja poijjes aion!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pieni.muutos »

kirkkoraamattu :D
Kuultua `07:
Rakas veli valvoja #uno: "Miten tyhmä sää oikein oot?"
Hienotunteinen paimen #two:"Sää oot nyt sekasin vähän monellakin tapaa.Sää oot tommonen hengellinen pyromaaniharjoittelija heh heh."
Jaakob
Viestit: 707
Liittynyt: 28.04.2007 14:43

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

broken wings kirjoitti:Mikä on KR??
KR33 viittaa Kirkkoraamatun vuoden 1933 käännökseen, tosin uusi testamentti on vuodelta 1938. KR92 puolestaan on 1992 vuoden käännös.
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
broken wings
Viestit: 25
Liittynyt: 11.10.2007 16:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja broken wings »

aah, ok, oon vähä tyhmä tollasissa... :oops: kiitos selvityksestä
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Aiheuttaako Jumala onnettomuuksia?

Viesti Kirjoittaja Polyester »

cyrill kirjoitti:Hän kyllä sallii sen, mutta sallimisen ja aiheuttamisen välillä on suuri ero.
Voihan sitä kokeilla "sallia" jonkun hukkua, vaikka pystyisi auttamaan. Veikkaanpa, että oikeudessa ei löydettäisi kovinkaan suurta eroa "sallimisen" ja "aiheuttamisen" välillä.
PoterO

Viesti Kirjoittaja PoterO »

Salliminen on yhtä kuin väliinpitämättömyys kyseisessä asiayhteydessä.
Nezumi
Viestit: 237
Liittynyt: 01.08.2007 12:18

Viesti Kirjoittaja Nezumi »

Muistaisin aiankin yleisimmän itse kuulemani selityksen menneen niin, että ihmisten oma vika kun rakentavat 'vääriin' paikkoihin, väärällä tavalla ja liian paljon vaikka tietävät milloin minkäkin alueen vaaralliseksi. Yksi suosituimmista esimerkeistä oli ne jotka rakentelee jonnekin tulivuoren rinteille vaikka on tiedossa, et se olis toiminnassa. Ja tuon tilallehan siis tarvittaessa vaihdetaan maanjäristys tai mikä milloinkin.
"You don't have to keep smiling for someone else..It's okay to smile for your own sake. "
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Nezumi kirjoitti:Muistaisin aiankin yleisimmän itse kuulemani selityksen menneen niin, että ihmisten oma vika kun rakentavat 'vääriin' paikkoihin, väärällä tavalla ja liian paljon vaikka tietävät milloin minkäkin alueen vaaralliseksi.
Mitähän raamatunjaetta kyseinen selittäjä olisi käyttänyt tukenaan, etenkin kun edustaa 1800-luvun amerikkalaista uususkontoa, jonka taholta minullekin opetettiin lakonisesti, että Jumala on antanut maan ihmisille asuttavaksi.

Toki noiden selitysten vakavastiotettavuuskerrointa vähentää se, että vielä 1960-luvulla kyseinen Jehovan voideltu profeetta esitti tulevaisuuden vaihtoehtona maanjäristysten siirtämistä valtamerten pohjaan [Jeesuksen toimesta]. Perusteena oli se, että näin tuollainen maanjäristys ei aiheuttaisi vahinkoa ihmisille:
Knowing well the structure of the earth, he [Jesus Christ] may see to it that internal pressures find their outlet in unpopulated parts of the earth or under the ocean so as to cause no harm to man, or he may make it possible for men to move out of such areas before any disturbance occurs. Of this we can be certain: no one will be harmed by any such phenomena in the new world. And, no doubt, when the entire earth has been made a paradise, earthquakes will cease. (w60 Nov. 1 p. 672)
Lainauksen loppuosa osoittaa myös Vt-seuran silmitöntä selitysvimmaa. Tosin en tiedä tarkoittiko Vt-seura tuolla nuoruuteni lausunnolla sitä, että Jehova loi mannerlaattojen liikkeen ihmisten kiusaksi vasta myöhemmin?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Nezumi
Viestit: 237
Liittynyt: 01.08.2007 12:18

Viesti Kirjoittaja Nezumi »

Ei siihen annettu mitään raamatunpaikkoja.. :roll: Oli/on vaan ihmisten oma moka kun menevät vääriin paikkoihin = turha syyttää noita luonnon ilmiöitä. ~muistelua~ Jotenkin noin sen on jokusen kerran kuullut. Samalla on tietysti sitten sanottu sekin ettei siitä voi isompaa J:tä syyttää jos/kun noiden vuoksi ihmisiä kuolee. Jälkimmäinen lisätty mukaan silloin jos jossain lehdessä tai vastaavassa on ollut 'Jumala otti luokseen' tai vastaavia lausuntoja ja yleensä joko naureskeltu tai melkein tyhmäksi leimattu se taho joka sellaista on sanonut. Mutta tosiaan raamatunpaikkoja en muista kuuleeni käytetyn sen enempää sen puolesta että olisi aiheuttanut kuin että ei olisi aiheuttanut..


Sain tuossa joku aika kuunnella sitäkin, kuinka hyllyyn vahingossa unohtuneet ja huomatuksi tulleet kauhu painotteiset DVD:t jotenkin välillisesti aiheuttaisivat sen että asiat menee päin mäntyä.. suoraan mulle ei tietenkään tuon lausuja puhunut vaan muka huomaamattomasti 'kuiskasi' toiselle. "Ei ole ihmekään, ettei täällä mikään toimi, kun tuollaisia on.."
"You don't have to keep smiling for someone else..It's okay to smile for your own sake. "
Vieras

ONKO JUMALA VASTUUSSA LUONNONONNETTOMUUKSISTA?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tätä aihetta on käsitelty aiemminkin. Katso esim. linkki:
http://www.veljesseura.org/foorumi/viewtopic.php?t=384
Vastaa Viestiin