Vartiotorni 15. helmikuuta 2008 sukupolviselitys

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

hijt
Viestit: 237
Liittynyt: 09.11.2007 17:16
Paikkakunta: München

Viesti Kirjoittaja hijt »

Markku Meilo kirjoitti:Jt-seurakunnissa on kokonainen nuori sukupolvi, joka naureskelee Vt-seuralle ja oppikysymyksille.
Miksi minä en koskaan huomannut moista, vaikka liikuin just niitten kaikkein huonoiten mukana olevien kanssa? Oppeja ei paljon tohdittu kyseenalaistaa, sääntöjen noudattaminen vaan ei niin kiinnostanut. Tulipa tuosta mieleeni, kaikista entisistä JT-ystävistäni se ainoa jäljellä oleva ilmoitti tulevansa käymään miehensä kanssa ensi kesänä. Sanoo että he ovat tosi huonosti mukana, mutta eivät haluaisi erotakaan järjestöstä. Täytyypä sitten koittaa hienovaraisesti ujuttaa heille parhaita paloja tästä hienosta luopiomateriaalista...
Markku Meilo kirjoitti: Se yhteys johonkin ajankohtaa meni katkipoikki jo 1995 kun 1914-sukupolvioppi vesitettiin.
...
Joo, tossa suhteessa olet oikeassa, ajattelu vaan oli siinä ristiriitainen, että sukupolvi oli mikä tahansa poppoo, koska tahansa.
Nyt kun rupesin miettimään niin multa meni tuo -95 oppimuutos kyllä kokonaan ohi. Luulin että se 1914-sukupolvioppi oli vielä voimassa ennen just tätä "uutta valoa". Koska voisihan sitä teoreettisesti ajatella että jotkut 1914 syntyneet eläisivät 100-vuotiaksi tai ylikin. Hmph. Oli ilmeisesti niin kiusallinen tuo oppimuutos, ettei sitä paljon viitsitty korostaa. Okei, en ollut kyllä koskaan mikään superhengellinen enkä esim. ikinä "tutkinut".
"Raised upon repulsive lies from the time we were born
Driven into heads, holy laws..."
[Paradise Lost ~ Our Saviors]
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

hijt kirjoitti: Okei, en ollut kyllä koskaan mikään superhengellinen enkä esim. ikinä "tutkinut".
Itse tunnen Raamatun sekä Vt-seuran opit nyt monin verroin paremmin kuin koskaan jt-aikana. Nyt ei ole pakkoa, oppii paremmin.

Mitä taas sukupolveen (ja lopun ennusteluihin) tulee, niin kannattaa pitää mielessä, että Raamatun mukaan kyseessä oli Jeesuksen sanat seuraajilleen, ei kaden vuosituhannen päähän.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"oikeasti uskovat olevansa oikeassa"

Silloin täytyisi käydä taas kaikki "temput", väärennökset, harhaanjohtamiset, valehtelut jne läpi ja saada niille uskottava yhteinen oikeassa olemisen nimittäjä. (temput esim. jt-tuki- ja aaac:n uutisissa mainittuja).

Ne voisivat siten olla samalla tavalla oikeassa kuin eräällä hesperian osastolla oikeassa olevat ?


"Kaikki luterilaiset papit eivät usko"

Eikös joku semmoinen ole kirjoittanut kirjankin aiheesta. Tuntuu ettei ole pitkä aika kun luteril. kirkon johto jonkun papin puheiden johdosta lausui että sitten on otettava lopputili, ei papin virkaa voi hoitaa julistamalla että ei usko keskeisiin opinkappaleisiin.

Mutta toinen asia on että lahkossa tämä on yksi yleinen levitettävä huhu, joka levitetään kuin kammottavana paljastuneena salaliittona.

Joku vanha H2O:n kirjoittaja lausuikin joskus että lahko loisii kristinuskosta. Kuten tikan on todettu nakuttavan koivun kylkeen reikiä, jotta aikanaan niistä löytää mehevää suuhunpantavaa, niin lahkokin levittää parhaita mahdollisia huhuja ja juttuja, jotta lahjalaatikkoon voi odottaa mehevämpää antia sadonkorjuun aikaan.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Analysoija kirjoitti:Ei oo skanneria, mutta kpl 15 menee näin:

....
"Luokkana nämä voidellut muodostavat sen nykyisen, samaan aikaan elävien ihmisten "sukupolven", joka ei katoa, "ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat".*
..
Uuden näkemyksen mukaan siis voidellut muodostavat sukupolven.

Entä mitä Vartiotorni on kirjoittanut sukupolvesta?
*** w95 1/11 s. 14 kpl 18 Pelastuminen ”pahasta sukupolvesta” ***

Mikä sitten on se ”sukupolvi”, josta Jeesus puhui niin usein opetuslastensa läsnä ollessa? Miten he ymmärsivät hänen sanansa: ”Tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat”? Jeesus oli yhdenmukaisesti käyttänyt ilmausta ”tämä sukupolvi” aikalaisistaan, jotka ”sokeine oppaineen” muodostivat juutalaisen kansakunnan, eikä hän varmasti poikennut tästä vakiintuneesta tavastaan
*** w95 1/11 s. 12-13 kpl 11 Pelastuminen ”pahasta sukupolvesta” ***

11 Tätä asiaa tutkivien kristittyjen käsitystä ohjaa tietysti ennen kaikkea se, miten henkeytetyt evankeliuminkirjoittajat käyttivät kreikkalaista ilmausta he ge·ne·a′ hau′tē eli ”tämä sukupolvi” kirjoittaessaan siitä, mitä Jeesus puhui. Ilmausta käytettiin aina kielteisellä tavalla. Jeesus sanoi juutalaisia uskonnollisia johtajia ”käärmeiksi, kyykäärmeiden jälkeläisiksi” ja jatkoi, että Gehennan tuomio pantaisiin täytäntöön ”tälle sukupolvelle”
*** w95 1/11 s. 30 Lukijoiden kysymyksiä ***

Kuten sivuilla 10–15 todetaan, Jeesus tuomitsi aikansa juutalaisen sukupolven, aikalaisensa, jotka hylkäsivät hänet (Luukas 9:41; 11:32; 17:25). Hän kuvaili usein tuota sukupolvea sellaisilla adjektiiveilla kuin ”paha ja avionrikkoja”, ”uskoton ja kieroutunut” ja ”avionrikkoja ja syntinen”
*** w95 15/12 s. 30 Muistatko? ***

Mihin ilmaus ”tämä sukupolvi” viittaa Matteuksen 24:34–39:ssä olevan Jeesuksen profetian lopullisessa täyttymyksessä?

Jeesus ilmeisesti viittaa niihin maan päällä oleviin kansoihin, jotka näkevät Kristuksen läsnäolon tunnusmerkin, mutta eivät paranna tapojaan. (1.11.1995 s. 19, 31.)
am-ha·’a’rets
Viestit: 296
Liittynyt: 28.05.2007 12:44

Viesti Kirjoittaja am-ha·’a’rets »

Sääli jos tämä uusinkin valo menee mukisematta läpi...
Tällä muutoksella ei ole mitään suurempaa merkitystä rivijäsenelle, ennemminkin tämä on sitä kaivattua uutta valoa.[/quote]
Suurin osa todistajista ei edes tajua, että tässä tulee jotain uutta. Se menee toisesta korvasta sisälle ja siihen suuren varastoon asioita, joista ei oikeasti ymmärretä yhtään mitään. Minä en ainakaan koskaan henkilökohtaisesti tajunnut mitä näillä jutuilla haetaan takaa. Vasta sitten kun osasin yhdistää kritiikin tiettyyn kohtaan ymmärsin mitä merkitystä milläkin asialla on.

Vertaisin vt-seuran oppirakennelmaa suureen amerikkalaiseen juustohampurilaiseen (no oikeasti tällaiseen). Se näyttää TODELLA herkulliselta. Juusto pursuaa pihvien välistä ja koko paketti on vain niin saakelin mehukkaan näköinen (varsinkin jos on vähän krapula päällä). Alkuun se uppoaa ihan hyvin mutta pian lihan mauttomuus tulee esiin ja vatsalaukun täyttyessä alkaa tökkimään enemmän ja enemmän. Hyvä kastike vielä auttaisi mutta kun sitä ei ole mailla eikä halmeilla. Jossain vaiheessa tajuat tilanneesi vain järkyttävän määrän lihaa. Loppujen lopuksi lautasella on vielä ranskalaiset ja 1/3 hampurilaisesta ja oksettaa niin suunnattomasti.
"Life is what You make of it."
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

hijt kirjoitti:
Markku Meilo kirjoitti:Jt-seurakunnissa on kokonainen nuori sukupolvi, joka naureskelee Vt-seuralle ja oppikysymyksille.
Miksi minä en koskaan huomannut moista, vaikka liikuin just niitten kaikkein huonoiten mukana olevien kanssa? Oppeja ei paljon tohdittu kyseenalaistaa, sääntöjen noudattaminen vaan ei niin kiinnostanut. Tulipa tuosta mieleeni, kaikista entisistä JT-ystävistäni se ainoa jäljellä oleva ilmoitti tulevansa käymään miehensä kanssa ensi kesänä. Sanoo että he ovat tosi huonosti mukana, mutta eivät haluaisi erotakaan järjestöstä. Täytyypä sitten koittaa hienovaraisesti ujuttaa heille parhaita paloja tästä hienosta luopiomateriaalista...
Kyllä itse muistan tuollaista oppikysymysnaureskelua, ei ehkä yleistä, mutta pienemmissä porukoissa. Kaikille opeille ei toki naureskeltu, lähinnä niille omituisimmille - ja sekä tietysti "wanhalle walolle"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

am-ha·’a’rets kirjoitti:Suurin osa todistajista ei edes tajua, että tässä tulee jotain uutta. Se menee toisesta korvasta sisälle ja siihen suuren varastoon asioita, joista ei oikeasti ymmärretä yhtään mitään.
Ansio siitä kuuluu Vt-seuralle, joka säännönmukaisesti jättää kertomatta asiaan vaikuttavia seikkoja, tai jopa valehtelee niistä.

Tässäkin asiassa jätettiin kertomatta, että helmikuuhun asti sukupolvi on paha sukupolvi, siis jumalattomia, helmikuusta eteenpäin sukupolvi on Jehovan voideltu profeetta. Melkoinen oppimuutos, jonka ydin jää havaitsematta aivan samalla tavalla kuin 1962 (1963 Suomessa) hehkutettiin esivaltaoppimuutosta ja varottiin visusti mainitsemasta, että kyseessä oli paluu alkuperäiseen ja vuonna 1929 hylättyyn näkemykseen.

Jos samalla puhutaan totuudesta ja rehellisyydestä, niin niissä kisoissa tuollainen käytös on epärehellisyyttä, ellei jo valehtelua, koska se on tietoista.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
kirjallisuusveli
Viestit: 903
Liittynyt: 29.04.2007 16:43

Viesti Kirjoittaja kirjallisuusveli »

Tossa 'valonvälähdyksen' (pyrskähtelyä) uutisoimisessa paistaa läpi jo Aatun aikanaan tuntema ja hyödyntämä 'viisaus': Mitä härskimpi ja räikeämpi vale, niin sitä paremmin se menee läpi. Kaikkia voi kusettaa jonkin aikaa ja joitakin kaiken aikaa. Mitä tehokkaampi on tyrannia, niin sitä suurmpana saadaan uhkailulla, pelottelulla ja pimittämisellä jälkimmäisenä mainittu joukkio pidettyä.

Siinä Vt:n kappaleessahan haukuttiin epäilijät ymmärtämättömiksi ja kehuttiin tota voideltujen joukkoa (tai itseasiassa hallintoelintä) niin maan perusteellisen ymmärtäväiseksi. Koko seuran sekoilu sukupolviopin suhteen kuitenkin osoittaa nimenomaan ymmärtäväisyyden totaalista puutetta.

Kaverin kanssa juttelin, ja hän totesi vaan, että tämä oli nyt hänen todistajana olonsa aikana kahdeksas kerta, kun sukupolvea viilataan uuteen uskoon ja sitä aikaisemminkin sitä on peukaloitu.
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

kirjallisuusveli kirjoitti:Kaverin kanssa juttelin, ja hän totesi vaan, että tämä oli nyt hänen todistajana olonsa aikana kahdeksas kerta, kun sukupolvea viilataan uuteen uskoon ja sitä aikaisemminkin sitä on peukaloitu.
Lasketaas pitemmältä ajalta:
1) Russelin ajan sukupolvi 1878-1914
2) 1914+37=1951
3) 1914+40=1954
4) 15 vuoden ymmärrysikä 1914
5) 10 vuoden ymmärrysikä 1914
6) syntynyt 1914
7) 1914+70=1984
8) 1914+75=1989
9) 1914+80=1994
10) 1995 sukupolviopin käsittämätön vesitys
11) 2008 sukupolviopin käsittämätön selitys

Aika hyvin, kilpailee kirkkaasti raiskatun kirkumisvaatimuksen ja Ilm. 22:12 selittelyn kanssa.

yksi vuosiluku korjattu -Lehtiveli
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tässä vielä kuvitteellinen kutsukeskustelu sinne taivaaseen, jonka jälkeen jäsen kuuluu tähän poppooseeen


-Pssst
jt kääntelee päätään ja kurkottelee, on sitten ennallaan
-Hei kuule...
- Kuka puhuu ?
-Se olen vain minä, Jehova...
-Valehtelet. Olen lukenut vartiotorniseuran julkaisusta että Jehova elää Seulasten tähdistössä
-Olet lukenut vanhaa valoa. Kyllästyin siellä asumiseen ja olen nyt niin sanotusti vailla vakinaista asuinpaikkaa. Kysy vaikka srk:si vanhimmilta.
- Hmm, jassoo, niin.
-Tulin kutsumaan sinua taivaaseen, olen pannut merkille että olet hyvää hallintomiesainesta
-En mä nyt oikeen tiiä. Vartiotorniseura lupaa että paratiisissa sitten vaimo kantaa hedelmät eteen ja saa katsella kun lapset taputtelevat leijonia. Vartiotorniseura lisää että taivaassa joutuu palvelemaan Jumalaa.
-Mutta vartiotorniseura sanoo myös että pitäisi toteuttaa Jehovan tahto. Onhan se minun hengellinen yhteyskanavani sitä paitsi. Jos et suostu, niin saat potkut seurakunnastasi eivätkä kaverisi, puolisosi, lapsesi eivätkä muut sukulaisesi enää edes tervehdi sinua
-No jos mä sitten. Okei. Menen sitten ilmoittamaan itseni sinne taivaaseen pääsevien listalle.
-Tee se
-Okei. Moi.
-Moi, moi
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Vieras kirjoitti:-Tulin kutsumaan sinua taivaaseen, olen pannut merkille että olet hyvää hallintomiesainesta
-En mä nyt oikeen tiiä.
Heh, juuri näin tulee oikean profeetan vastata. Tämä onkin aidon profeetan tuntomerkki , niin Mooses kuin Jesaja ja Jeremia kokivat samalla tavoin Jumalan pyhyyden edessä
Jeremian sanoin:"Voi Herra, Jumalani, en minä kykene puhumaan.."
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Laitetaanhan tänne "syvällisemmälle puolelle" vielä ansiokas Vieraan tekemä yhteenveto sukupolviopin vaihteluista, jospa saataisiin hieman teoreettisempaa keskustelua viriteltyä asioista.
Ansioitunut Anonyymi kirjoitti: Laitetaanpa tähän lyhyt selvitys vielä mistä on kysymys sukupolviopin muutoksessa:

Sukupolvioppi ennen vuotta 1995: Sukupolveen kuuluvat vuonna 1914 elossa olleet: vuonna 1914 elossa olleita olisi elossa vielä Harmagedonin tullessa.

Sukupolvioppi jälkeen vuoden 1995: Sukupolveen kuuluvat kaikki vuonna 1914 elossa olleet ja milloin tahansa sen jälkeen syntyneet: vuonna 1914 tai sen jälkeen syntyneitä ihmisiä olisi elossa Harmagedonin tullessa (tiedän, tuossa ei ole mitään järkeä).

Sukupolviopin muutos vuonna 2008 (arvattu ja odotettu, ei vielä julkaistu): Ns. voideltuja olisi vielä elossa Harmagedonin tullessa. (Taustatyönä oppimuutos jonka mukaan voideltujen kerääminen jatkuu edelleen eikä loppunutkaan vuonna 1935)

Vuoden 2008 sukupolviopin muutos muuttaisi "sukupolven", joka tämän hetken tulkinnan mukaan koskee kaikkia elossa olevia ihmisiä, koskemaan vain ns. voideltuja
Samalla voitaisiin hieman pohtia sitä, miksi tällainen muutos tehtiin ja mitä sillä ajetaan? Tietysti tällä ostetaan aikaa, mutta onko todellinen päämäärä 144 000:n ja vuoden 1914 häivyttäminen, vai kenties joku muu?
Viljo
Viestit: 1100
Liittynyt: 28.04.2007 13:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Ariadna kirjoitti:Heh, juuri näin tulee oikean profeetan vastata. Tämä onkin aidon profeetan tuntomerkki , niin Mooses kuin Jesaja ja Jeremia kokivat samalla tavoin Jumalan pyhyyden edessä Jeremian sanoin:"Voi Herra, Jumalani, en minä kykene puhumaan.."
Vt-seuralla on tainnut käydä niin, että kun Jumalan kutsua ei kuulunut, niin päättivät itse pukea profeetan vaateen päälleen ajattelemalla että "jos joku maan päällä on arvollinen profeetaksi, niin se olen minä". Näin taisi tehdä hra Russell ensimmäisenä Vt-seurassa, saaden toki arvoisiansa seuraajia.
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Uuden näkemyksen mukaan siis voidellut muodostavat sukupolven.
Ap.t. 2:40
"Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".

Ja tässäpä kehoitus, jota mielelläni kuulen.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Ariadna kirjoitti:Heh, juuri näin tulee oikean profeetan vastata. Tämä onkin aidon profeetan tuntomerkki , niin Mooses kuin Jesaja ja Jeremia kokivat samalla tavoin Jumalan pyhyyden edessä Jeremian sanoin:"Voi Herra, Jumalani, en minä kykene puhumaan.."
No sitten mun yksi harrasteveli on aito profeetta. Vuosia, vuosia sitten Mannerheimintiellä, siinä Stokkan kohdilla, hän näki kirkaan valon ja kuuli Jehovan kutsuvan häntä hoitamaan Jeesuksen tehtäviä. Harrasteveli sanoi estelleensä ja kokeneensa tehtävänhoidon hänelle liian vaativaksi. Rasittavavan kokemuksen uuvuttama profeetta ohjautui yhteiskunnan toimesta Kellokoskelle lepäämään.

Kellikseltä palattuaan keskustelimme aika ajoin aiheesta, hän kun on aiemmin ollut tekemisissä jehovantodistajien kanssa. Hän kertoi mm. Jehovan kirkkaudesta sen mielenkiintoisen asian, että se oli hänelle henkilökohtaista, kukaan muu siinä Manskun iltapäiväruuhkassa ei havainnut sitä kirkkautta tai mitään muutakaan erikoista.

Profeetanhomma on kuluttavaa, muutaman vuoden saarnausjakson jälkeen tämä profeetta on taas ollut Kelliksellä parisen vuotta toipumassa.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vastaa Viestiin