"Nimessäni"

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

"Nimessäni"

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Rauli Toivonen kirjoittaa blogissaan jossa käsitellään Jeesuksen ja Mikaelin yhteyttä:
Mitä sitten tulee Johanneksen evankeliumin 14. lukuun siellä jakeessa 14 KR todellakin kääntää “Mitä te minun nimeeni vedoten pyydätte minulta”. Tämä onkin monien niiden “oljekorsi”, jotka haluavat perustella Raamatulla rukousten esittämistä Jeesukselle. Vastoin Jeesuksen itsensä antamaa esimerkkiä.

On olemassa perusteltu syy siihen, että Joh14:14 käyttää sanaa “minulta” sellaisessa lauseessa, joka muualla Jeesuksen lausumana menee: “mitä minun nimessäni häneltä(Isältä) pyydätte”(Joh15:16), “mitä ikinä te pyydätte Isältä minun nimessäni”(Joh16:23)
Jeesus oli sitä mieltä ettei vetoaminen hänen nimeensä auttaisi ellei siihen sisälly mitään syvempää;
Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!' Mat.7:22-23 KR-92
Tämän jälkeen seuraa opetus kahdesta rakentajasta ja Jeesuksen sanojen sovellus sekä johtoajatus; "Hän opettaa niinkuin se jolle on annettu valta."...kansasta todella vaikutti siltä kuin Jeesuksella olisi valta.

John.15:16 ja 16:23 kohtiin viitaten voisi kysyä toisinkin; mitä Jumala antaa niille jotka eivät lähesty Häntä Jeesuksen kautta? Raamattu vastaa että hän antaa "auringon paistaa ja sateen sataa" jne mutta ei muuta, Jumala on antanut Jeesuksen "ainoaksi nimeksi" ( Apt 4:12 ) jossa on pelastus ja jossa Jumala kirkastaa nimensä, niinpä siis: Totisesti, totisesti sanon minä teille: mitä ikinä te anotte Isältä minun nimeeni, niin hän antaa teille. Ette ole mitään minun nimeeni tähän asti anoneet: rukoilkaat niin te saatte, että teidän ilonne olis täydellinen. ( Joh.16:23-24 Biblia ) .

Katsokaapa John. 16:13-15 mistä Totuuden Henki jakaa Evankeliumia niille jotka Jeesuksen nimeen sitä Isältä anovat kuten Jeesus aiemmin ( John. 14:11,13,14 ) kehottaa:
Uskokaat minua että minä olen Isässä ja Isä on minussa...Ja mitä ikinä te anotte minun nimeeni, sen minä teen: että Isä kunnioitettaisiin Pojan kautta. Mitä te anotte minun nimeeni, sen minä teen. ( Biblia )

Miksi siis ei tulisi sekä rukoilla Jeesusta hänen nimeensä että lähestyä Isää rukouksessa Jeesuksen kautta?
Jeesuksen omat sanat eivät tue Raulin esittämää näkemystä siitä ettei Jeesusta tule rukoilla, on aivan turhaa kierrellä asiaa vetoamalla mahdollisiin käännösvirheisiin tai myöhempiin lisäyksiin tässä asiassa.

"Minun nimessäni" ja "minun nimeeni" , kummassakin tapauksessa ainoastaan Jeesuksen nimeen Isä kuulee.
Isä tosin kuulee senkin mitä "Henki anoo ilman sanoja", tämä Henki voi toimia edeskäypänä niissäkin jotka vielä "kolkuttavat".

Ratkaisun päivä lähenee...
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: "Nimessäni"

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Pro et contra kirjoitti:Ratkaisun päivä lähenee...
Niin..Sak.14:
1 Jerusalem, Herran päivä on jo lähellä! Sinä päivänä sinut ryöstetään tyhjäksi, ja saalis jaetaan muuriesi sisällä.
Just, mutta missä muurit. Kiinassa?
Miksi siis ei tulisi sekä rukoilla Jeesusta hänen nimeensä että lähestyä Isää rukouksessa Jeesuksen kautta?
Jeesuksen omat sanat eivät tue Raulin esittämää näkemystä siitä ettei Jeesusta tule rukoilla, on aivan turhaa kierrellä asiaa vetoamalla mahdollisiin käännösvirheisiin tai myöhempiin lisäyksiin tässä asiassa.
Niin.
Fil.2:11 mukaan on kaksi Voimaa.

11 ja jokaisen kielen on tunnustettava Isän Jumalan kunniaksi: "Jeesus Kristus on Herra."

Ongelma tulee kuitenkin tämän uskomuksen myötä.
Kun Raamattu sanoo selvästi 5.Moos. 6:
4 "Kuule, Israel! Herra on meidän Jumalamme, Herra yksin.

Alkukristittyt uskoivat kahteen Voimaan, mutta juutalaisille tämä oli harhaoppi.

Rabbiinisesä kirjallisuudessa on esimerkki siitä miten ongelmallista on juutalaisuuden pohjalta selittää Jahve Yksin olotilaa.

Neljä rabbia lähti taivasmatkalle, Simon ben Zoma, Simeon ben Azai, Elisa ben Abuja ja rabbi Akiba.

Tultuaan taivaaseen ben Zoma katsoo jumalaan ja kuolee. Ben Azai sekoaa henkisesti ja tulee hulluna takaisin.
Elisa ben Abuja näkee Jumalan apulaisen Metatronin istuvan taivaassa ja päättelee Metatronin olevan jumalan kaltainen Voima taivaassa, sillä vain taivaallinen Kuningas voi istua Jumalan läsnäollessa.
Näin ben Abujasta tulee harhaoppinen hänen palattuaan takaisin maan päälle.
Ainoastaan Akiba selviää taivasmatkastaan vahingoittumatta, hän ei nähnyt mitään.

Juutalaisten näkökulmasta käsin selitys on yksinkertainen, sillä kun taivaalliset olivat maanpäällisen Jerisalemin temppelin esikuva, niin Kaikkein pyhimmässäkään Ylimmäinenpappi ei nähnyt mitään, siellä oli vain kullatut seinät, jotka auringon säteiden vaikutuksesta loistivat kirkkautta.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: "Nimessäni"

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Niin..Sak.14:
1 Jerusalem, Herran päivä on jo lähellä! Sinä päivänä sinut ryöstetään tyhjäksi, ja saalis jaetaan muuriesi sisällä.
Just, mutta missä muurit. Kiinassa?
Kyseessä on vertauskuva niinkuin aina.

"Muuri" tarkoittaa omaa kotia, tuota lahoa tiiliverhoiltua puutaloa taikka kerrostaloasumisen muodon isoa betonimöykkyä jonka sisällä huoneistossa ryöstö ja jako toteutetaan.

On aika vetää foliohattu päähän ja paeta vuorille.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: "Nimessäni"

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Mitä sitten tulee Johanneksen evankeliumin 14. lukuun siellä jakeessa 14 KR todellakin kääntää “Mitä te minun nimeeni vedoten pyydätte minulta”. Tämä onkin monien niiden “oljekorsi”, jotka haluavat perustella Raamatulla rukousten esittämistä Jeesukselle. Vastoin Jeesuksen itsensä antamaa esimerkkiä.
Raulin logiikka ei nyt ihan toimi. Kun Jeesuksen esittämästä mallirukouksesta on kyse, lienee ihan luonnollista, että se oli osoitettu Isälle. Itseäänkö Jeesuksen olisi pitänyt rukoilla?

Jeesuksen esimerkki ei mitenkään sulje pois mahdollisuutta, että rukouksia voitaisiin esittää myös Jeesukselle, vaan asia täytyy ratkaista muilla perusteilla.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: "Nimessäni"

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Polyester kirjoitti:
Mitä sitten tulee Johanneksen evankeliumin 14. lukuun siellä jakeessa 14 KR todellakin kääntää “Mitä te minun nimeeni vedoten pyydätte minulta”. Tämä onkin monien niiden “oljekorsi”, jotka haluavat perustella Raamatulla rukousten esittämistä Jeesukselle. Vastoin Jeesuksen itsensä antamaa esimerkkiä.
Raulin logiikka ei nyt ihan toimi. Kun Jeesuksen esittämästä mallirukouksesta on kyse, lienee ihan luonnollista, että se oli osoitettu Isälle. Itseäänkö Jeesuksen olisi pitänyt rukoilla?

Jeesuksen esimerkki ei mitenkään sulje pois mahdollisuutta, että rukouksia voitaisiin esittää myös Jeesukselle, vaan asia täytyy ratkaista muilla perusteilla.
Aivan niin, luonnollista sillä Jeesushan ei ollut tuolloin taivaassa kun hän opetti kansaa mm. rukoilemaan.

Menee nyt hieman asian sivuun, mutta on todella kiintoisaa pohtia sitä kuinka Jeesuksen muodonmuutos taivaallisesta henkiolennosta; Logoksesta, oikein tapahtui.
Logiikan- jossa sama persoona ei voi olla kahdessa paikassa yhtäaikaa, mukaan hänen täytyi käydä läpi muodonmuutos ja muuttua sinä sekunnin tuhannesosassa jona Maria hedelmöityi ja tie ihmispersoonana alkoi!

Hänen identiteettinsä sai lisäpiirteitä mutta henki oli sama mikä hänellä oli taivaassa, hän ei kuollut Jumalan Poikana ennen Ihmisen Pojaksi sikiämistään eikä siis lakannut olemasta missään vaiheessa, näyttää jopa ilmeiseltä että Jeesus jatkoi henkielämää välittömästi sen jälkeen kun hänelle "valmistettu ruumis" ( Heb.10:5 )
ja siinäoleva ihmiselämä kuoli ( Vt-seuran vähintäänkin epäselvä opetus on ettei Jeesuksen henki jatkanut elämää hänen kuoltuaan ).

Vähintään yhtä kiintoisaa on tutkia kenet Abraham tapasi Mamren tammistossa ( 1Mos.18 ), UMK viitelaitoksesta käy muuten hyvin ilmi soferien tekemät muutokset tähän lukuun ja jotka ovat samalla Raamatun ensimmäiset muutokset. Perinteinen kristillinen näkemys on ollut että Abraham tapasi Mamren tammistossa Jeesuksen joka oli yksi näistä kolmesta miehestä, tähän näkemykseen Russelkin yhtyy.
Kaksi enkeleistä jatkoi matkaa Sodomaan ja Raamattu ilmaisee tämän yhteydessä sen miten näiden enkelien kautta "Jumala laskeutuu alas katsomaan Sodoman tilaa". Mutta yksi enkeli ei jatka matkaa.

Luvussa 18 mainittu Herra on Jehova, kuinka hän voi siis olla Jeesus?
Aivan hyvin, sillä Isä on hänen yhteydessään kiinteästi, näin oli myös myöhemmin kun Israel pääsi Egyptistä ja pilvi johdatti kulkua Siinailla, pilvessä oli Jehova Jehovan enkelin välityksellä...
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: "Nimessäni"

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Pro et contra kirjoitti:"Minun nimessäni" ja "minun nimeeni" , kummassakin tapauksessa ainoastaan Jeesuksen nimeen Isä kuulee.
Tuota ei Paavalikaan tiennyt, kun pyysi useamminkin "Rukoilkaa Jumalaa puolestani",( esim.Room 15:30) nähtävästi ei ollut lukenut Johanneksen evankeliumia, kun muualla Raamatussa tuota mainitsemaasi ohjetta ei ole annettu.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: "Nimessäni"

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Ariadna kirjoitti:
Pro et contra kirjoitti:"Minun nimessäni" ja "minun nimeeni" , kummassakin tapauksessa ainoastaan Jeesuksen nimeen Isä kuulee.
Tuota ei Paavalikaan tiennyt, kun pyysi useamminkin "Rukoilkaa Jumalaa puolestani",( esim.Room 15:30) nähtävästi ei ollut lukenut Johanneksen evankeliumia, kun muualla Raamatussa tuota mainitsemaasi ohjetta ei ole annettu.
Pitäisikö nyt tämän Rom.15:30 perusteella tehdä johtopäätöksiä siihen suuntaan ettei kristityn ole tarpeellista rukoilla Jumalaa Jeesuksen nimessä ja hänen kauttansa:
Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen kautta ja Hengen rakkauden kautta, että te minun kanssani kilvoittelisitte rukouksissa minun edestäni Jumalan tykö... Biblia

Kolosolaiskirjeessä on myös neuvo: Ja kaikki, mitä te teette puheella eli työllä, niin tehkäät kaikki Herran Jesuksen nimeen, ja kiittäkäät Jumalaa ja Isää hänen kauttansa. Biblia.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: "Nimessäni"

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Pro et contra kirjoitti: Menee nyt hieman asian sivuun, mutta on todella kiintoisaa pohtia sitä kuinka Jeesuksen muodonmuutos taivaallisesta henkiolennosta; Logoksesta, oikein tapahtui.
Ymmärrän kiinnostuksesi, mutta se ei selviä muuten kuin lukemalla filosofian alkeet. Alkaen kreikkalaisesta Herakleitoksesta, Platonista jne. päätyen juutalaiseen filosofiin Filoniin, joilla logos oli neutri.

Jos viittaat Sananlaskujen 8. luvun sisältöön logoksena: "Viisaus, joka on ikiajoista ollut Jumalan tykönä, kutsuu ihmisiä luoksensa."
Tässä oleva Viisaus on alkuperäisessä lähteessä eli hebrealaisessa kirjoituksessa, sekä sen kreikannoksessa (Septuagintassa) feminiinimuodossa.

Kysynkin, missä vaiheessa taivaallisesta Sanasta (feminiistä) Jeesus (maskuliini) muuttui Logokseksi (neutri)?
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: "Nimessäni"

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Pro et contra kirjoitti: Pitäisikö nyt tämän Rom.15:30 perusteella tehdä johtopäätöksiä siihen suuntaan ettei kristityn ole tarpeellista rukoilla Jumalaa Jeesuksen nimessä ja hänen kauttansa:

Matt. 5:44

Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, [2. Moos. 23:4,5; Luuk. 23:34; Ap. t. 7:60; Room. 12:14; 1. Piet. 3:9]

Matt. 6:9

Rukoilkaa te siis näin: -- Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi. [Luuk. 11:1-4 : 5. Moos. 32:6; Ps. 115:3; Jes. 63:16; Room. 8:15; 1. Piet. 1:17 | Jes. 8:13, Jes. 29:23]

Matt. 24:20

Rukoilkaa, ettette joutuisi pakomatkalle talvisaikaan tai sapattina. [2. Tim. 4:21 | 2. Moos. 16:29]

Matt. 26:41

Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen. Tahtoa ihmisellä on, mutta luonto on heikko." [Luuk. 21:36; Ef. 6:18; Kol. 4:2 | Room. 7:18; Gal. 5:17]

Mark. 13:18

Rukoilkaa, ettei se tapahtuisi talvisaikaan,

Mark. 14:38

Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen. Tahtoa ihmisellä on, mutta luonto on heikko." [Matt. 6:13; 1. Kor. 16:13; 1. Piet. 5:8 | Gal. 5:17]

Luuk. 6:28

Siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden puolesta, jotka parjaavat teitä.

Luuk. 21:36

Pysykää siis alati valveilla ja rukoilkaa itsellenne voimaa, jotta selviäisitte kaikesta siitä, mikä on tapahtuva, ja kestäisitte Ihmisen Pojan edessä." [1. Moos. 19:17 | Matt. 25:32]

Luuk. 22:40

Tultuaan sinne Jeesus sanoi heille: "Rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen." [Luuk. 11:4]

Luuk. 22:46

"Mitä? Nukutteko te?" hän sanoi. "Nouskaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen."

Ap. t. 8:24

Silloin Simon sanoi: "Rukoilkaa minun puolestani Herraa, ettei minulle tapahtuisi mitään tuollaista, mitä sanoitte!"

Room. 12:12

Toivokaa ja iloitkaa, ahdingossa olkaa kestäviä, rukoilkaa hellittämättä. [Room. 15:13 | Room. 5:3 | Ef. 6:18; Kol. 4:2; 1. Tess. 5:17]

Room. 15:30

Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Pyhän Hengen antamaan rakkauteen vedoten pyydän teitä, veljet, tukemaan minua taistelussani. Rukoilkaa Jumalaa puolestani, [2. Kor. 1:11; Ef. 6:19; Fil. 1:19; Kol. 4:3; 1. Tess. 5:25; Filem. 1:22]

Ef. 6:18

Tehkää tämä kaikki rukoillen ja anoen. Rukoilkaa joka hetki Hengen antamin voimin. Pysykää valveilla ja rukoilkaa hellittämättä kaikkien pyhien puolesta. [Kol. 4:2-4 : Room. 12:12; 1. Tess. 5:17]

Ef. 6:19

Rukoilkaa myös minun puolestani, että minulle annettaisiin oikeat sanat suuhun, kun ryhdyn puhumaan, ja että voisin rohkeasti julistaa evankeliumin salaisuutta, [Room. 15:30+]

Ef. 6:20

jonka vuoksi olen lähettiläänä, nyt vankilassa. Rukoilkaa, että voisin puhua rohkeasti, niin kuin minun tulee. [Ap. t. 28:20; 2. Kor. 5:20]

Kol. 4:2

Rukoilkaa hellittämättä, valvokaa rukoillen ja kiittäen. [Room. 12:12; Ef. 6:18; 1. Tess. 5:17]

Kol. 4:3

Rukoilkaa samalla meidänkin puolestamme, jotta Jumala avaisi meille oven sanansa julistamiseen ja me saisimme puhua Kristuksen salaisuudesta, jonka vuoksi juuri olen vankinakin. [Room. 15:30+ | Ef. 3:1+]

1. Tess. 5:17

Rukoilkaa lakkaamatta. [Room. 12:12; Ef. 6:18; Kol. 4:2]

1. Tess. 5:25

Veljet, rukoilkaa meidän puolestamme. [Room. 15:30+]

2. Tess. 3:1

Lopuksi vielä, veljet: rukoilkaa puolestamme, että Herran sana leviäisi nopeasti ja pääsisi muualla samaan kunniaan kuin teidän keskuudessanne. [Room. 15:30+ | Mark. 13:10]

2. Tess. 3:2

Rukoilkaa myös, että varjeltuisimme pahoilta ja kelvottomilta ihmisiltä; kaikkihan eivät usko. [Room. 15:30,31 | Room. 10:16]

Hepr. 13:18

Rukoilkaa meidän puolestamme. Olemme varmoja siitä, että omatuntomme on puhdas -- tahdommehan toimia kaikessa oikein. [Room. 15:30; 1. Tess. 5:25 | Ap. t. 23:1+]

Jaak. 5:16

Tunnustakaa siis syntinne toisillenne ja rukoilkaa toistenne puolesta, jotta parantuisitte. Vanhurskaan rukous on voimallinen ja saa paljon aikaan. [1. Joh. 1:9 | Sananl. 15:29]
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: "Nimessäni"

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

38. Rukoilkaat sentähden elon Herraa, että hän työväkeä lähettäis eloonsa. Mat.9:30 Biblia

Opetus on että rukoileminen on tärkeää, sen avulla päämäärä kirkastuu ja sanottava selkeytyy.
John.4:19 Vaimo sanoi hänelle: Herra, minä näen, että sinä olet propheta.
20. Meidän isämme ovat tällä vuorella kumartaneet ja rukoilleet, ja te sanotte: Jerusalemissa on se sia, jossa pitää rukoiltaman.
21. Jesus sanoi hänelle: vaimo, usko minua: se aika tulee, ettette tällä vuorella eikä Jerusalemissa Isää rukoile.
22. Ette tiedä, mitä te rukoilette*, mutta me tiedämme, mitä me rukoilemme; sillä autuus on Juudalaisista+.
23. Mutta hetki tulee, ja jo nyt on, että totiset rukoiliat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä Isä tahtoo myös senkaltaisia, jotka häntä rukoilevat.
24. Jumala on Henki*, ja jotka häntä rukoilevat, niiden pitää hengessä ja totuudessa häntä rukoileman.


Rom.8: 26. Mutta niin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme; sillä emmepä me tiedä mitään rukoilla* niinkuin tulis, vaan Henki rukoilee meidän edestämme sanomattomilla huokauksilla.
27. Mutta joka sydämet tutkii*, hän tietää, mitä Hengen mielessä on; sillä hän rukoilee pyhäin edestä Jumalan tahdon jälkeen.


Rukoilemisesta ei tule tehdä näytöstä, sehän se oli yksi tärkeä opetus kun Jeesus vuorisaarnassaan neuvoi rukoilemaan.
Kummastakohan Jumala-yhteyden tavasta tuossa John.4 luvussa on muuten kyse: rukoilemisesta vaiko palvomisesta?
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: "Nimessäni"

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Pro et contra kirjoitti: Rukoilemisesta ei tule tehdä näytöstä, sehän se oli yksi tärkeä opetus kun Jeesus vuorisaarnassaan neuvoi rukoilemaan.
Matteus, Luukkas, ja Markus keskittyvätkin tuon rukouksen mukaiseen valtakuntateemaan, Johanneksella se ei ole enää sama valtakunta joka heillä oli.
Kummastakohan Jumala-yhteyden tavasta tuossa John.4 luvussa on muuten kyse: rukoilemisesta vaiko palvomisesta?
Pelastuksesta johonkin filosofiseen atmosfääriin.

Valtakuntaa ei tarvitse rukoilla eikä odottaa se on Johanneksen mukaan jo olemassa. Paratiisi ja sen virta on sisäisesti uskovissa,:Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."Joh.7:38

On perin merkillistä kuinka Johannes katsoo jo itse Jeesuksen irtautuneen juutalaisuudesta ja korrostaa juutalaisuutta poikkeavasti jopa 71 kertaa.

Johanneksen Jeesus puhuu kuin ulkopuolinen Laista,"teidän lakinne", tai "teille" annetusta laista. Miksi?

Ympärileikattuna juutalaisena, eikö juuri Jeesuksen olisi tullut arvostaa tuota "hänen Isänsä" antamaa Lakia, ja sen lupauksia .

Mitä kumoamista laissa olisi ollut jos se olisi ollut kaiken aikaa kelvoton. Hänen oma uhrinsakin olisi täten Lakiin verrattuna aivan mitätön, kelvoton?
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: "Nimessäni"

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Lisätään vielä pökkyä pesään miten rukoilla ja kenen nimessä..

Room. 8:26
Myös Henki auttaa meitä, jotka olemme heikkoja. Emmehän tiedä, miten meidän tulisi rukoilla, että rukoilisimme oikein. Henki itse kuitenkin puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin.

Paavalilla ei ollut tietoa Jeesuksen mallirukouksesta, ei ohjetta kenen nimessä?
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: "Nimessäni"

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Paavalilla ei ollut tietoa Jeesuksen mallirukouksesta, ei ohjetta kenen nimessä?

Todennäköisemmin oli tietoa ja ymmärrys siitä miten aina ei edes osaa rukoilla tai tiedä tarvetta rukoiluun.
Oikeastaan Rom.k. luvussa 8 aiemmin Paavali jo kertoo mistä tässä yhteydessään rukouskysymyksessä on kyse, nimittäin taistelusta syntistä luontoa vastaan, ts. itsensä voittamisesta Kristuksen Hengen avulla.
Tämä Henki puolustaa ja auttaa kaikissa tilanteissa ja niissä kärsimyksissä joita eteen tulee.

Yhteenvetona Paavali tiivistää:
31 Mitä voimme tästä päätellä? ...
33 Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala -- mutta hän julistaa vanhurskaaksi!
34 Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus -- mutta hän on kuollut meidän tähtemme, ja enemmänkin: hänet on herätetty kuolleista, hän istuu Jumalan oikealla puolella ja rukoilee meidän puolestamme!
35 Mikä voi erottaa meidät Kristuksen rakkaudesta? Tuska tai ahdistus, vaino tai nälkä, alastomuus, vaara tai miekka?


Paavali kertoo siis että Jeesus rukoilee puolestamme, hän tietää mitä tulee rukoilla ja hän auttaa siinä meitä Hengen välityksellä silloin kun "emme tiedä miten rukoilla".

"Äläkä saata meitä kiusaukseen vaan päästä meidät pahasta" rukoillaan siinä rukouksessa jonka Jeesus opetti vuorisaarnassa, tässä Paavalin rukousopetuksessa on kyse samasta, ettei Jumala jättäisi meitä taistelussa syntistä luontoa vastaan yksin ja avutta ja saattaisi siten luontomme kautta paholaisen ansaan vaan pitäisi meidät Kristuksen välityksellä Jumalan rakkaudessa.

Sitten tuo Johanneksen Evankeliumi on hyvin kiintoisa, useimmat tutkijat tunnustavat sen autenttisuuden ja ajoittavat sen kirjoitetun ensimmäisellä vuosisadalla apostoli Johanneksen oletetun eliniän aikana.

Johanneksen Evankeliumissa huomio kiinnittyy sen muista Evankeliumeista poikkeavaan kerrontaan Herran illallisen kuvauksessa, taikka paremmin sanottuna siihen mitä puuttuu eli nk. "Ehtoollisen asetussanat" jotka Jeesus sanoi viettäessään viimeistä iltaa lähimpien 12:a opetuslapsen seurassa ja joista käy ilmi se mitä Jeesuksen kuolema merkitsee...

Onko siis ajateltava ettei Johanneksen Evankeliumin kirjoittaja ollut itse läsnä Herran illallisella eikä siksi näe asetussanojen tärkeyttä ja syytä korostaa niitä Evankeliumissa?
- ei suinkaan, ei ole mitään syytä olettaa ettei Johanneksen Evankeliumin kirjoittaja tietänyt Jeesuksen sanoja ja niiden mukaista merkitystä Jeesuksen kuolemassa, hänhän tunnustaa yhdellä Raamatun tunnetuimmalla lausumalla Jumalan rakkauden siinä että "Hän antoi ainoan Poikansa puolestamme".
Kaikki varhaiskristittyt viettivät todistetusti Herran illallista ja se oli vakiintunut tapa, lisäksi oli tiedossa että Jeesuksen kuolema ja uhriveri merkitsi uutta ( valtakunta ) liittoa.
Johanneksen evankeliumin kirjoittaja on hyvin käytännönläheinen ja korostaakin illallisen aikana tapahtunutta rakkauden ilmausta jossa Jeesus pesi opetuslastensa jalat sekä sitä mitä tästä Jeesuksen esimerkistä voidaan oppia.

Ariadna toi hyvin esille miten valtakunta oli Johanneksen Evankeliumin kirjoittajalle läsnä kaikenaikaa ja niin varmasti onkin, hän eli Hengessä tuossa Jumalan rakkauden valtakunnassa.
Kyllä Paavalikin eli valtakunnassa ts. seurakunnan keskuudessa jonka apostoliksi hänet oli kutsuttu, hän tunnusti kuitenkin "ettemme vielä näe mitä meistä tulee..."
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: "Nimessäni"

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Pro et contra kirjoitti:Rauli Toivonen kirjoittaa blogissaan...
Ou jees, varsinainen esimerkki siitä yksisilmäisyydestä, jolla jehovantodistajuutta levitetään.
Ratkaisun päivä lähenee...
Samaa vauhtia kun lukemattomat aiemmat ratkaisun päivät etääntyvät.
Vastaa Viestiin