Vartijat haudalla ja muuta

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Vartijat haudalla ja muuta

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Oletteko tulleet ajatelleeksi Matteuksen esittämää kertomusta vartijoista Jeesuksen haudalla? Ette todennäköisesti. Tämä seikka näet nostattaa joitakin kysymyksiä siitä, missä tarkoituksessa evankelistat yleensä evankeliuminsa kirjoittivat ja kuinka täsmällisinä esitettyjä tietoja on pidettävä, mutta Matteukseen. Hän kirjoittaa asiasta näin:
Matt. 27:62-66 (KR 33/38)
62 Seuraavana päivänä, joka oli valmistuspäivän jälkeinen, ylipapit ja fariseukset kokoontuivat Pilatuksen luo
63 ja sanoivat: "Herra, me muistamme sen villitsijän vielä eläessään sanoneen: 'Kolmen päivän kuluttua minä nousen ylös'.
64 Käske siis tarkasti vartioida hautaa kolmanteen päivään asti, etteivät hänen opetuslapsensa tulisi ja varastaisi häntä ja sanoisi kansalle: 'Hän nousi kuolleista', ja niin viimeinen villitys olisi pahempi kuin ensimmäinen."
65 Niin Pilatus sanoi heille: "Tuossa on vartijaväkeä, menkää, vartioikaa niin hyvin kuin taidatte".
66 Niin he menivät ja turvasivat haudan lukitsemalla kiven sinetillä ja asettamalla vartijat.


Ja edelleen:
Matt. 28:1-15 (KR33/38)
1 Ja kun sapatti oli päättynyt ja viikon ensimmäisen päivän aamu koitti, tulivat Maria Magdaleena ja se toinen Maria katsomaan hautaa.
2 Ja katso, tapahtui suuri maanjäristys, sillä Herran enkeli astui alas taivaasta, tuli ja vieritti kiven pois ja istui sille.
3 Hän oli näöltään niinkuin salama, ja hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi.
4 Ja häntä peljästyen vartijat vapisivat ja kävivät ikäänkuin kuolleiksi.
5 Mutta enkeli puhutteli naisia ja sanoi heille: "Älkää te peljätkö; sillä minä tiedän teidän etsivän Jeesusta, joka oli ristiinnaulittu.
6 Ei hän ole täällä, sillä hän on noussut ylös, niinkuin hän sanoi. Tulkaa, katsokaa paikkaa, jossa hän on maannut.
7 Ja menkää kiiruusti ja sanokaa hänen opetuslapsillensa, että hän on noussut kuolleista. Ja katso, hän menee teidän edellänne Galileaan; siellä te saatte hänet nähdä. Katso, minä olen sen teille sanonut."
8 Ja he menivät kiiruusti haudalta peloissaan ja suuresti iloiten ja juoksivat viemään sanaa hänen opetuslapsillensa.
9 Mutta katso, Jeesus tuli heitä vastaan ja sanoi: "Terve teille!" Ja he menivät hänen tykönsä, syleilivät hänen jalkojaan ja kumartaen rukoilivat häntä.
10 Silloin Jeesus sanoi heille: "Älkää peljätkö; menkää ja viekää sana minun veljilleni, että he menisivät Galileaan: siellä he saavat minut nähdä".
11 Mutta heidän mennessään, katso, muutamat vartijaväestä tulivat kaupunkiin ja ilmoittivat ylipapeille kaikki, mitä oli tapahtunut.
12 Ja nämä kokoontuivat vanhinten kanssa ja pitivät neuvoa ja antoivat sotamiehille runsaat rahat
13 ja sanoivat: "Sanokaa, että hänen opetuslapsensa tulivat yöllä ja veivät hänet varkain meidän nukkuessamme.
14 Ja jos tämä tulee maaherran korviin, niin me lepytämme hänet ja toimitamme niin, että saatte olla huoletta."
15 Niin he ottivat rahat ja tekivät, niinkuin heitä oli neuvottu. Ja tätä puhetta on levitetty juutalaisten kesken, ja sitä kerrotaan vielä tänäkin päivänä.


Nyt jo emeritusprofessori Lars Aejmelaeus nosti esille pääteoksessaan "Jeesuksen ylösnousemus", trilogian osa II, ss. 136-146, kysymyksen vartijoiden historiallisuudesta ja toteaa: "Varsin yleinen konsensus kriittisten tutkijoiden piirissä vallitsee siitä, että kertomus Pilatuksen Jeesuksen haudalle asettamasta vartiosta ja sille sattuneista tapahtumista on epähistoriallinen", ja viittaa mm. Schniewindiin, Hill'iin, Beaere'een ja Grundmanniin (kaikki tunnustettuja Uuden testamentin tutkijoita ja eksperttejä).

Kun tällainen väite annetaan, on sille löydettävä myös riittävät perustelut (argumentit). Näiksi esitetään:
1) Ylipappien vierailu Pilatuksen luona sapattina. Tämä on vastoin tooraa.
2) Ylipapit ottavat Jeesuksen ennustukset ylösnousemuksestaan opetuslapsia vakavammin (27:63). Opetuslapsille ylösnousemus oli lähinnä odottamaton yllätys.
3) Ei ole kovin todennäköistä, että roomalainen maaherra suostuisi ylipappien pyyntöön vartion asettamiseksi (27:65), olihan heillä omakin vartiosto.
4) Pilatuksen ironiset sanat.
5) Vaikka vartijat olivat "kuin kuolleet", (28:4) he pystyivät kertomaan tapahtuneesta (28:11) ylipapeille, miksi heille, miksei esimiehilleen.
6) Suuren neuvoston reaktio (28:12,13). Aivan kuin mitään tavatonta ei olisikaan tapahtunut.
7) Vartiomiesten suostumus annettuun neuvvoon (28:13-15). Moinen tietää varmaa rangaistusta, mikä tässä tapauksessa on kuolemaa vartiomiehille (Apt. 12:19). Tässä astuu voimaan roomalainen laki.

Jos joku kysyy, mitä olen näin pääsiäisaikaan pohdiskellut, esitän ylläolevan. Tällaisia olen mm. pohdiskellut Raamatun historiallis-kriittisestä näkökulmasta ja hyvän kaverini teoksen innoittamana. En sano esittäväni mitään absoluuttista totuutta, ainoastaan pienen detaljin osan siitä, mitä raamaruntutkimus nykyään esimerkiksi sisältää. Oletan teoksen tekijän yhtyvän tähän.

Samalla saatan nämä historiasta ja eksegetiikasta huvittuneille tai toisille, joita asia kiinnostaa, kanssapohdittaviksi. Tällä kirjoittamallani referoin ainoastaan lukemaani. Pidän esitettyjä argumentteja varsin perusteltuina ja huomionarvoisina niin mielivaltaiseen (jota mm. Jehovan todistajat edustavat) kuin fundamentalistiseen (jota mm. "perinteisiä kristillisiä arvoja" kunnioittavat edustavat) raamatuntulkintaan ja näiden kombinaatioon nähden myös. Leppoisia lukuhetkiä ja pientä toimintaa kuuluisille harmaille soluille toiseksi pääsiäispäiväksi ja sitä seuraaviksi jaksoiksi Matteuksen loppulukujen äärellä.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Vartijat haudalla ja muuta

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Hyvä aihe, ansaitsee pohdintaa.

Käsittääkseni ylipapit kuuluivat Saddukeuksiin jotka eivät edes uskoneet ylösnousemukseen kuten Raamattukin dokumentoi ( Ap.23:8 ), siinä mielessä kirjoitusten kertoma ylipappien käytännön toiminta on ristiriidassa heidän uskomuksensa kanssa.
Tietysti usko ylösnousemukseen saattoi vahvistua jos kerran vartijatkin ( Roomalaiset sotamiehet? ) tätä todistivat. Jos näin on niin ylipapit olivat vieläkin käsittämättömämmän itsepäisiä ja suorastaan piittaamattomia maksaessaan "suuren summan" (Mat.28:12 KR-92 ) taikka sitten he olivat alkaneet uskoa muutamien Fariseusten tapaan Jeesuksen olevan Belsebubin palvelija.
Jos Suuren neuvoston jäsenet puoluekantaan katsomatta uskoivat Jeesuksen olevan pahan hengen vallassa ja pahan voiman lähettiläs heidän tyyneyttä ilmentävä reagointitapansa; "Ikäänkuin mitään tavatonta ei olisikaan tapahtunut" on ymmärrettävämpi ( muistettakoon kristillisyyden nimissä tässä yhteydessä Jeesuksen sanat "sokeista oppaista" / Mat.23 ja vertaus "Lasaruksesta Abrahamin luona" / Luk.16:27-31 ).

Huomionarvoista tässä Matteuksen kertomuksessa on myös Pilatuksen ja ylipappien yhteistoiminta, melkein kuin olisivat ystävyksiä keskenänsä; "Me kyllä hänet lepytämme"?
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Vartijat haudalla ja muuta

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Matt. 27:62-66 (KR 33/38)
62 Seuraavana päivänä, joka oli valmistuspäivän jälkeinen, ylipapit ja fariseukset kokoontuivat Pilatuksen luo
63 ja sanoivat: "Herra, me muistamme sen villitsijän vielä eläessään sanoneen: 'Kolmen päivän kuluttua minä nousen ylös'.
Jos lähdetaan liikkeelle siitä, mitä Jeesus puhui ja mitä opetuslapset odottivat; Jeesus olisi se odotettu messias joka lunastaisi Israelin, viitaten kirjoituksiin joiden mukaan juuri Jeesuksesta olivat laki, profeetat ja Psalmit ennustaneet.

Ylipappien osalta tuota Jeesuksen sanomaa ei voitu pitää uskottavana, koska juutalaisille ei oltu annettu tietoa messiaasta joka oli kuoleva puussa ja herätettävä kolmantena päivänä, joten heillä Ei voinut olla minkäänlaista pelkoa tuon kyseisen naulitun ruumiin ylösnousemuksesta ja kuten jo mainittiin he eivät edes uskoneet ylösnousemukseen.
64 Käske siis tarkasti vartioida hautaa kolmanteen päivään asti, etteivät hänen opetuslapsensa tulisi ja varastaisi häntä ja sanoisi
Ei opetuslapsiaakaan tarvinnut pelätä. He olivat jo hajaantuneet ja varmasti pettyneitä olemattomiin lupauksiin ja toiseksi oli yleisesti tiedossa,uskottavast iopetuslapsenkin sen tiesivät, kuinka Lain mukaan puuhun ripustettu oli nyt Jumalan Kiroama.

Lain mukaan kirottua tuli inhota ja karttaa.

Joten on oletettavaa, että ennemmin opetuslapset olivat todella pettuneitä johtajaansa kuin halukkaita varastamaan Jeesuksen ruumista ylen arvokkaasta haudasta.
8 Ja he menivät kiiruusti haudalta peloissaan ja suuresti iloiten ja juoksivat viemään sanaa hänen opetuslapsillensa.
9 Mutta katso, Jeesus tuli heitä vastaan ja sanoi: "Terve teille!" Ja he menivät hänen tykönsä, syleilivät hänen jalkojaan ja kumartaen rukoilivat häntä.
10 Silloin Jeesus sanoi heille: "Älkää peljätkö; menkää ja viekää sana minun veljilleni, että he menisivät Galileaan: siellä he saavat minut nähdä".
Tästä osuudesta Paavali ei tiennyt mitään.

Hänen tietojensa mukaan Emmauksen tiellä kävellyt mies, joka oli kieltänyt tunteeneensa Jeesusta, Pietari oli ensimmäisenä ylösnousemuksen todistajana.

1.Kor.15:5 ja hän ilmestyi Keefakselle ja sitten niille kahdelletoista. Luuk. 24:34 Mark. 16:14

Ihan näin yhteenvetona, niin tyhjän haudan tarinaa ei ole tarkoitettukaan historiallisesti otettavaksi vaan siinä yritettään selittää monimutkaiseksi muodostunutta ongelmaa jota ylösnousemuskokemuksetkaan eivät heti ratkaisseet, tarvittiin Paavalin osuus ja panos, jonka jälkeen evankelistat yrittivät sen ongelman kukin omalla tavallaan ratkaista.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Vartijat haudalla ja muuta

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

...Jeesuksesta olivat laki, profeetat ja Psalmit ennustaneet.
Mitä sitten tuolla "lailla" juuri tässä yhteydessä tarkoitetaan?
Paavalille asia oli selvä, Jeesus oli se joka tuli "kiroukseksi" puolestamme, sillä "lain mukaan jokainen joka on puuhun ripustettu on kirottu" ( Gal.3 ). Johanneksen Evankeliumin kirjoittaja valaisee myös tätä seikkaa kertomallaan "niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää ihmisen Poika ylentämän" ( John.3:14 ).

Eli Laki ja nimenomaan Numeri eli 4 Mooseksenkirja tästä kertoo luvussa 21:
4 Kiertääkseen Edomin maan israelilaiset lähtivät Horinvuoren luota Kaislamerelle vievää reittiä. Matkalla kansa kävi kärsimättömäksi 5 ja alkoi puhua Jumalaa ja Moosesta vastaan: "Miksi te toitte meidät pois Egyptistä tänne autiomaahan kuolemaan? Täällä ei ole leipää eikä vettä. Aina vain tätä samaa kurjaa ruokaa!"
6 Silloin Herra lähetti kansan kimppuun myrkkykäärmeitä, ja niiden puremiin kuoli suuri joukko israelilaisia. 7 Kansa tuli Mooseksen luo sanomaan: "Me teimme synnin, kun puhuimme Herraa ja sinua vastaan. Rukoile Herraa, että hän ottaisi nämä käärmeet pois meitä ahdistamasta." Mooses rukoili kansan puolesta, 8 ja Herra sanoi Moosekselle: "Tee käärmeen kuva ja pane se tangon päähän. Jokainen pureman saanut, joka katsoo siihen, jää eloon." 9 Mooses teki pronssista käärmeen ja pani sen tangon päähän. Kun ne, joita käärmeet olivat purreet, katsoivat pronssikäärmettä, he jäivät eloon.
KR-92

Mooses uskoi Herran neuvoa ja teki pronssikäärmeen ja kanssa alkoi pelastumaan, melkoinen voima uskolla ja tottelevaisuudella!
Tietysti kertomuksesta käy ilmi että Jumala vaikutti yliluonnollisella tavalla tämän käärmeen välityksellä kunhan tähän ensin uskottiin.

Todennäköisesti nämä seikat olivat Jeesuksen aikaisen papiston tiedossa ja lukulistalle kuten myös Kaifaksen ja Hannaan, luonnollisesti myös entisen Fariseuksen Paavalin ymmärryksessä. Olen usein pohtinut miksi juuri Paavalin, Rabbi Gamalielin oppilaan ja silloisen Sauluksen kohdalle osoitettiin sanat; "kuinka kauan voit taistella tutkainta vastaan?" ymmärtääkseni että juuri Laki toimi hänelle opettajana ja ohjaajana Kristuksen luo.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Vartijat haudalla ja muuta

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

opetuslapset olivat todella pettuneitä johtajaansa kuin halukkaita varastamaan Jeesuksen ruumista ylen arvokkaasta haudasta.

8 Ja he menivät kiiruusti haudalta peloissaan ja suuresti iloiten ja juoksivat viemään sanaa hänen opetuslapsillensa.
9 Mutta katso, Jeesus tuli heitä vastaan ja sanoi: "Terve teille!" Ja he menivät hänen tykönsä, syleilivät hänen jalkojaan ja kumartaen rukoilivat häntä.
10 Silloin Jeesus sanoi heille: "Älkää peljätkö; menkää ja viekää sana minun veljilleni, että he menisivät Galileaan: siellä he saavat minut nähdä".

Tästä osuudesta Paavali ei tiennyt mitään.
Todennäköisesti opetuslapset olivat ymmällään ja ehkä pettyneitäkin, Pietarin ja Tuomaan toiminta ja reagointi kertoo inhimillistä ja realistista kertomusta tunteista joita opetuslapset kävivät läpi.
Silti he rakastivat Jeesusta ja nämä naiset, joiden kertomalla ei annettu tuonaikaisessa Juutalaisuudessa paljoakaan painoarvoa, saivat kuitenkin "ensimmäisen sijan" ja kunnian viedä ilosanomaa ylösnousemuksesta muille opetuslapsille.
Paavali..., niin, kyllä hänen täytyi olla tietoinen näistä tapahtumista ja naisten osuudesta mitä suurimmalla todennäköisyydellä, hän toimii kuitenkin kuten aikansa mies toimii eikä siirrä painopistettä miesten puolelta naisten puolelle.
Noin sivumennen mainiten eri evankeliumit kertovat naisten saapumisesta puutarhahaudalle hieman eri tavalla.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Vartijat haudalla ja muuta

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Pro et contra kirjoitti:Johanneksen Evankeliumin kirjoittaja valaisee myös tätä seikkaa kertomallaan "niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää ihmisen Poika ylentämän" ( John.3:14 )
Jos tuo on nyt ainoa löytämäsi todistus runsaista kirjoituksista koskien messiasta ja (Laki profetat ja Psalmit) Jeesuksen messiaanisuudesta niin tämä mainitsemasi oli myös yksi niistä Justinus marttyyrin taikauskoisissa todistuksista.
Mm. hän vertaa myös Jahvea ja Jumalan poikaa Jeesusta, Zeukseen jolla oli myös poikia ja Mooseksen kohottaessa käsiään se kuvasi ristiä jne. muuta kaukaa haettua.

(olisivatkohan Justinus ja evan:min Johannes olla yksi ja sama henkilö, onhan heillä sama etunimikin ja samat mielipiteet, poiketen selvästi toisista evank.)

Juutalaiset jotka tunsivat varmasti kirjoitukset eivät ole löytäneet kirjoituksistaan vielä tänä päivänäkään viitteitä edesmenneeen Jeesuksen messiaanisuudesta.

Ja huom. kristinoppi on aivan eri uskonto kuin se juutalaisuus jossa Jeesus eli. Jeesuksen sanoma eläessään koski Israelin kansan omaa puhdistautumista ja oikeaa lain noudattamista.
Hän oli kauhistunut yläluokan turmeltuneesta näkemyksesta lain noudattamiseen, ja koki kansansa kohtaamat vääryydet omanaan.

Kreikkalaiseksi henkiluomukseksi hänet muutettiin Uuden testamentin kirjoitusten myötä, jossa hän puheissaankin lainaa vain kreikankielistä vanhaa testamenttia Septuagintaa.

Muuten näin sivumennen sanoen maagillisena pidetty vaskikäärme ja Ashera saivat lähtöpassit samaan aikaan temppelin puhdistuksen yhteydessä:
2Kun.18:4 ”Hän poisti uhrikukkulat, murskasi patsaat, hakkasi maahan asera-karsikon ja löi palasiksi vaskikäärmeen, jonka Mooses oli tehnyt; sillä niihin aikoihin asti israelilaiset olivat polttaneet uhreja sille; sitä kutsuttiin nimellä Nehustan.”
Noin sivumennen mainiten eri evankeliumit kertovat naisten saapumisesta puutarhahaudalle hieman eri tavalla.
Eiköhän ole vähän isommat erot kuin vain saapuminen.

Matteuksessa naiset näkevät enkelin, maanjäristyksen jonka seurauksena kivi siirtyy ja myös olivat ensimmäisiä jotka näkivät Jeesuksen, Matteus on myös ainoa joka kertoo sotilaista.
Matt.28:2-6, 9-10

Varhaisin evankeliumi Markus ei kerro mitään järistyksestä, ja kivi oli jo vieritetty, enkelikin oli vain nuorukainen joka käskee kertomaan tyhjästä haudasta opetuslapsille, sotilaita ei näy jne.
Mark.16-
Luukkas kertoo jo enkelitä oli kaksi, kivi oli vieritetty, eikä vartioista puhuta mitään, käskykin laajeni kertoa opetuslapsille ja kaikille muille.
Paavali..., niin, kyllä hänen täytyi olla tietoinen näistä tapahtumista ja naisten osuudesta mitä suurimmalla todennäköisyydellä, hän toimii kuitenkin kuten aikansa mies toimii eikä siirrä painopistettä miesten puolelta naisten puolelle.
Kuitenkin kaikkein varhaimmmissa Paavalin kirjoituksissa Pietari oli ensimmäinen Jeesuksen ilmestyksen saanut ja samaistaa sen omaan kokemukseensa.

Korkea-arvoisesta hautapaikasta ja ruumiista hän ei kerro mitään, koska hänelle Jeesuksen ylösnousemus oli henkimaailmaan heräämistä, ei ruumiin yösnousemusta.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Vartijat haudalla ja muuta

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

1Kor.15:3 _ _Kristus kuoli meidän syntiemme edestä Raamatun kirjoitusten mukaan
4 ja että hänet haudattiin ja että hänet on herätetty kolmantena päivänä Raamatun kirjoitusten mukaan
5 ja että hän näyttäytyi Keefaalle, sitten niille kahdelletoista.
6 Sen jälkeen hän näyttäytyi yhdellä kertaa yli viidellesadalle veljelle, joista useimmat ovat vielä nytkin elossa, mutta jotkut ovat nukahtaneet pois.
7 Sen jälkeen hän näyttäytyi Jaakobille, sitten kaikille apostoleille,
8 mutta kaikkein viimeiseksi hän näyttäytyi minullekin, ikään kuin ennenaikaisesti syntyneelle. UM

Miten niin "kahdelletoista", Juudas oli jo tuolloin pois pelistä eikä Raamatussa ole mainintaa ( Apt.1 ) että Mattias olisi asetettu hänen tilalleen ennen Jeesuksen taivaaseen astumista?
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Vartijat haudalla ja muuta

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

i
Epäilemättä Sananlaskujen 16:33:n sanojen mukaisesti heitettiin arpaa, ja Mattias valittiin, minkä jälkeen hänet ”luettiin niiden yhdentoista ohella apostolien joukkoon”. (Ap 1:23–26.) Niinpä hän oli yksi ”niistä kahdestatoista”, jotka ratkaisivat kreikankielisiä opetuslapsia koskeneen ongelman (Ap 6:1, 2), ja ilmeisesti Paavali sisällyttää hänetkin ”niihin kahteentoista”, joihin hän viittasi puhuessaan tilaisuuksista, joissa Jeesus näyttäytyi ylösnousemuksensa jälkeen (1Ko 15:4–8).
it-1 153

Voihan olla noinkin.
Alleviivaus nimimerkin
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Vartijat haudalla ja muuta

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Voidaan pitää todennäköisenä, onhan jokainen Paavalin säilynyt kirje vanhempi kuin yksikään evankeliumeista.

Synoptikot katsovat asiaa samasta näkökulmasta. Matteus ja Luukas ovat käyttäneet Markusta sekä kadonnutta mutta myöhemmin rekonstruoitua Q-evankeliumia lähteenään. Tämän lisäksi Matteuksella ja Luukkaalla on ollut aivan oma erityinen lähteensä (mahdollisesti traditioon pohjaava sanallinen).

Huomionarvoinen on sekin seikka, että alussa kullakin seurakunnalla oli oma evankeliuminsa. Vasta toisella tai kolmannella vuosisadalla voidaan otaksua yleiseen tietoisuuteen levinneen käsitys nykyisestä neljästä ja näiden ohella joistakin apokryfisista evankeliumeista, kuten esim. Pietarin evankeliumi noin 150 jaa. paikkeilta.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Vartijat haudalla ja muuta

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Evankeliumien kertomuksia vertaillessa tulee mieleen ainakin seuraavat kysymykset:
- ketä haudalle meni
- oliko kivi jo vieritetty pois
- montako enkeleitä oli ja missä

Suurpiirteisempi lukija katsoo, että ok, legendan mukaan hauta oli tyhjä. Nämä eivät kuitenkaan ole mitään pikkujuttuja Vartiotorniseuralle, joka esittää Raamatun historiallisesti virheettömänä dokumenttina ja itsensä sen ylivertaisena tulkitsijana.

Lähinnä lapsille suunnattu Opimme suurelta opettajalta yrittää sitoa tarinan osia yhteen näin
lr luku 39 s. 202-206 kirjoitti:Papitkin kuulivat Jeesuksen sanovan, että hänet herätettäisiin kuolleista. He ovat järjestäneet paikalle vartijoita, jotta Jeesuksen opetuslapset eivät voi varastaa ruumista ja sanoa sitten, että hän on herännyt kuolleista. Yhtäkkiä maa alkaa järistä. Pimeydessä välähtää valo. Jehovan enkeli! Sotilaat säikähtävät niin, etteivät pysty liikahtamaankaan. Enkeli menee haudalle ja vierittää kiven sivuun. Hauta on tyhjä!

On käynyt niin kuin apostoli Pietari myöhemmin sanoi: ”Tämän Jeesuksen Jumala herätti.” (Apostolien teot 2:32.) Jumala on tehnyt Jeesuksen eläväksi ja antanut hänelle samanlaisen ruumiin kuin hänellä oli ennen maan päälle tuloa. Hän on saanut samanlaisen henkiruumiin kuin on enkeleillä. (1. Pietarin kirje 3:18.) Jos siis ihmisten on tarkoitus nähdä hänet, hänen täytyy tehdä itselleen liharuumis. Tekeekö hän niin? – Katsotaanpa.

Aurinko on nyt nousemassa. Sotilaat ovat lähteneet. Maria Magdaleena ja eräät muut Jeesuksen opetuslapsiin kuuluvat naiset ovat matkalla haudalle. He puhelevat keskenään: ’Kukahan vierittäisi meidän puolestamme pois sen raskaan kiven?’ (Markus 16:3.) Heidän päästyään haudalle kivi on kuitenkin jo vieritetty sivuun. Ja hauta on tyhjä! Jeesuksen kuollut liharuumis on poissa! Maria Magdaleena lähtee heti juoksujalkaa etsimään Jeesuksen apostoleita.
http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1102003059
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Vartijat haudalla ja muuta

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Polyester kirjoitti:Evankeliumien kertomuksia vertaillessa tulee mieleen ainakin seuraavat kysymykset:
- ketä haudalle meni
- oliko kivi jo vieritetty pois
- montako enkeleitä oli ja missä
Nämä kaikki ovat erinomaisia kysymyksiä. En kuitenkaan vastaa niihin. Kiinnitän huomion nyt vartiomiehiin. Synoptikoista Matteus on ainoa, joka näistä tietää sanoa. Johanneskaan ei mainitse heistä mitään. Eikö tämä ole outoa! Mistä Matteus on vartijat kaivanut ja sen, mitä heille tapahtui ja kuinka toimivat? Mihin tällainen uusi perikooppi oikein liittyy?
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Vartijat haudalla ja muuta

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Nämä kaikki ovat erinomaisia kysymyksiä. En kuitenkaan vastaa niihin.


Noihin Polyesterin esittämiin kysymyksiin ehdin jo tuolla ylempänä vastatakin.
Kiinnitän huomion nyt vartiomiehiin.Synoptikoista Matteus on ainoa, joka näistä tietää sanoa.


Matteus korostaa muuallakin erityisesti ihmeitä ja tässä ihmeen todistajiksi tuodaan juutalaisten naisten lisäksi myös roomalaisia.
Eikö tämä ole outoa!
Matteuksen kerronnassa ei ole ollenkaan outoa, kun ymmärtää hänen halunsa kaksinkertiastaa kaiken kertomansa eritoten ihmeitten osalta ja vaikkapa vain aasienkin, alkukielen mukaan kun Jeesus ratsastaa kahden päällikkäisen aasin selässä jne.
Mistä Matteus on vartijat kaivanut ja sen, mitä heille tapahtui ja kuinka toimivat? Mihin tällainen uusi perikooppi oikein liittyy?
Liittyy hyvin tuohon Matteuksen tyyliin tuplata menneitä. Samalla hän saa tilaisuuden tuoda hyvin esille aikansa korruptoituneet ylipapit.
Juudas tarinakin toistuu ja tuplaantuu tässä sotilaitten kohdalla. Ylipapit lahjovat heidät pysymään vaiti näkemästään ja samalla heistä tehdään Juudaksen kaltaisia petturureita.

Matteus jatkaa hautatarinaa näin:

Matt.28:11 Naisten ollessa matkalla muutamat vartiomiehistä menivät kaupunkiin ja kertoivat ylipapeille kaiken, mitä oli tapahtunut.
12 Silloin nämä kokoontuivat neuvottelemaan yhdessä vanhimpien kanssa ja päättivät antaa sotilaille suuren summan rahaa.
13 He sanoivat sotilaille: "Sanokaa, että hänen opetuslapsensa tulivat yöllä, kun te nukuitte, ja varastivat hänet.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Vartijat haudalla ja muuta

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Se tulisi selvittää mikä voidaan selvittää, voidaanko ensinkään selvittää tämän vartioston henkilöllisyys?
Ilmeisesti "vartiosto" on kuitenkin alkukielen käyttämän nimikkeen oikea käännös ja viittaa sotilaalliseen tehtävään?
Kysymys keitä vartijat ovat voidaan rajata kahteen vaihtoehtoon:
- roomalaisia palkkasotilaita/ammattilaisia
vaiko
- tilapäiseen tarpeeseen otettuja juutalaisia ns."palvelukseen pakotettuja"

Matteuksen kertomuksessa aiemmin esiintyy ammattisotilaita, Golkatalla sotilaiden esimies ja päällikkö on senturio eli "sadanpäämies" joka on paikalla valvomassa järjestystä, hänkään ei jää täysin ulkopuoliseksi tapahtumiin nähden sillä Matteus kertoo hänen sanoneen Jeesuksesta " totisesti tämä oli Jumalan Poika"
Mat. 27:54

Sapatin valmistuspäivää iltana, melko pian Jeesuksen kuoleman jälkeen ( Jeesus kuoli n. klo 15 iltapäivällä eli n. 9:lla hetkellä ) Josef Arimatialainen otti Jeesuksen alas kuolinpuusta ( Sapatin illan alussa eli n. klo 18.00 ) ja hautasi hänet pian sillä ruumiit eivät saaneet jäädä esille sapatin päivän ajaksi.
_ _ _

Jeesuksen ruumis lepäsi yön ja sen yli seuraavaan aamuun ( sapatin aamuun ) saakka ilman vartiota, ainoastaan mainitsee Matteus Maria Magdalenan ja toisen Marian todistaneen illalla tapahtunutta hautausta ja olleen haudalla. Luonnollisesti nämä lähtivät pois kun pimeys laskeutui.
Sapatin päivän aamuna "pappien päämiehet" ( Biblian tekstin mukaan ) ja fariseukset menivät sitten anomaan tätä vartiointia haudalle ja pääsivät Matteuksen mukaan todistamaan koskemattoman haudan avausta sapatin jälkeisen päivän eli viikon ensimmäisen päivän varhaisena aamuhetkenä.
_ _ _

Matteuksen kertomasta käy ilmi että Fariseukset olivat ne jotka etupäässä olivat huolissaan siitä että Jeesuksen opetuslapset veisivät ja piilottaisivat Jeesuksen ruumiin ja väittäisivät sitten tämän ylösnousseen, niinpä sapatin päivästä huolimatta nämä ja pappien päämiehet ( ehkä ylipapin edustaja/vanhin ) menivät Pilatuksen luo joka jo muutoinkin oli tapahtumassa mukana "kyynärpäitään myöten" ja pyysivät vartiointia. Fariseusten huoli oli aiheellinen, he tiesivät mitä Jeesus oli sanonut "Joonan merkistä" ja taikauskoisesti he uskoivat tuolloin Jeesuksen olevan Belsebubin palvelija. Niinpä ylösnousemus oli joko mahdollisuuksien mukaan estettävä tai tunnustettava ja todistettava tapahtuneeksi.

_ _ _

Mat. 28:11-15 PETOS:
Maksu siitä että vartijat kertovat muunneltua totuutta.
Muutamat vartiostosta tulivat kaupunkiin ja kertoivat näkemästään ylipapeille jotka neuvoteltuaan vanhinten eli suuren neuvoston Fariseus ( ja Saddukeus ) jäsenten kanssa maksoivat suuren summan siitä että nämä "muutamat" vartioston jäsenistä levittäisivät muunneltua totuutta Jeesuksen ylösnousemuksesta, on siis perusteltua olettaa näiden muutamien vartioston sotilaiden olleen palvelukseen pakotettuja juutalaisia jotka saivat nyt "korvauksen" tehtävästään.

On kuitenkin hyvä muistaa että myöhemmin fariseuksia ja myös papistoa (Apt. 2:41; 4:4; 6:7) tuli uskoon Jeesukseen ja he hylkäsivät valheen ja siihen kuuluvan petoksen
Viimeksi muokannut Pro et contra, 30.03.2016 11:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Vartijat haudalla ja muuta

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Mistä Matteus on vartijat kaivanut ja sen, mitä heille tapahtui ja kuinka toimivat?
Voisi liittyä laajemminkin raamatunkirjoittajien kykyyn olla "kärpäsenä katossa" siellä missä tapahtuu. Hyväntahtoisena tulkintana voisi ajatella, että muut raamatunkirjoittajat yksinkertaisesti ohittavat sapatin tapahtumat ja vartijoiden osuuden, vaikka nämä heillä tiedossa saattoivat ollakin.

13 ja sanoivat: "Sanokaa, että hänen opetuslapsensa tulivat yöllä ja veivät hänet varkain meidän nukkuessamme.
14 Ja jos tämä tulee maaherran korviin, niin me lepytämme hänet ja toimitamme niin, että saatte olla huoletta."
15 Niin he ottivat rahat ja tekivät, niinkuin heitä oli neuvottu. Ja tätä puhetta on levitetty juutalaisten kesken, ja sitä kerrotaan vielä tänäkin päivänä.


Tämä tuntuu kyllä epäuskottavalta. Miksi sepittää noin yksityiskohtainen valhe, joka saa vartijoiden toiminnan näyttämään hyvin taitamattomalta? Parempaa julkisuuden hallintaa olisi ollut laittaa hauta uudelleen kiinni ja olla niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Jos Jeesuksen seuraajat olisivat kivenkovaan väittäneet hautaa tyhjäksi, heidät olisi voinut leimata vähän oudoksi porukaksi ja todeta epämääräisesti, että varmaan ovat käyneet ruumiin jossain välissä varastamassa.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Vartijat haudalla ja muuta

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Pro et Contra kirjoitti:Matteuksen kertomuksessa aiemmin esiintyy ammattisotilaita, Golkatalla sotilaiden esimies ja päällikkö on senturio eli "sadanpäämies" joka on paikalla valvomassa järjestystä, hänkään ei jää täysin ulkopuoliseksi tapahtumiin nähden sillä Matteus kertoo hänen sanoneen Jeesuksesta " totisesti tämä oli Jumalan Poika"
Matteuksella sadanpäämiehet ovat jostain syystä kunniallisia, ehkä siksi koska usein olivat (Juudeassa) myös juutalaistaustaisia, rivimiehistä hän puhuu kielteisesti.

Antiikin aikana Rooman valloittamilla alueella roomalaiset sotilaat toimittivat myös poliisin tehtäviä, eivätkä aina niin rehellisesti, ottivat vastaan lahjuksia kuten Matteus tässäkin haluaa tuoda esille.
Vastaa Viestiin