Olisiko nämä kolme raamatun ohjetta samanarvoisia?

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Olisiko nämä kolme raamatun ohjetta samanarvoisia?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Muistaakseni raamatussa on annettu ohjeita ihmisille esim. ulostuksiensa peittämiseen multaan, vähän samaan tyyliin kuin kissat ja koirat pyrkii sen tekemään (vaikkakin huonoin tuloksin).

Samoin raamattu neuvoo veren vuodattamisen esim. teurastuksen yhteydessä maahan, eli verta tulee karttaa käyttämästä esim. ravinnoksi. Se on käytännössä luonnollinen asia.

Samoin raamattu suosittelee ympärileikkausta miehille. Sekin on luonnollinen asia. Nykytutkimuksienkin mukaan ympärileikkauksesta on terveydellisiä hyötyjä.

Näissä kaikissa kolmessa esimerkeissä on mielestäni kysymys terveydellisistä seikoista.

Näistä kaksi viimeistä mainittua ohjetta on alettu kuitenkin muotoilemaan ihmiskunnassa uskonnolliseksi rituaaleiksi, niin ympärileikkausta kuin myös veren karttamista (viimeksi mainittu ainakin jehovantodistajain keskuudessa).

Mielestäni nämä kolme asiaa on käytännössä samanarvoisia asioita, eli ne on annettu ohjeeksi ihmisille terveydellistä syistä, niinkuin asiaan kuuluukin, kun on elämän ohjeista kysymys.

Jos ja kun veren karttaminen ja ympärileikkaus on tehty uskonnollisiksi rituaaleiksi, niin herää kysymys, miksi ulostuksien peittämistä ei ole tehty samankaltaiseksi rituaaliksi?

Tämän aloitukseni tarkoitus on esiintuoda ajatus, että Mooseksen kirjoissa tuodut ohjeet eivät ole alkuunkaan tarkoitettu uskonnollisiksi rituaaleiksi, vaan selvästi vain elämänohjeiksi/ käyttöohjeiksi.

Vain uskontojen perustajat (siis papistot) ovat ko. rituaalien taustapiruja, ei itse Luoja.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Olisiko nämä kolme raamatun ohjetta samanarvoisia?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Muistaakseni raamatussa on annettu ohjeita ihmisille esim. ulostuksiensa peittämiseen multaan, vähän samaan tyyliin kuin kissat ja koirat pyrkii sen tekemään (vaikkakin huonoin tuloksin).
Juu, israelin armeija oli ensimmäinen, jonka mainitaan käyttäneen kenttälapiota hygienisistä syistä ja muutoinkin piti käydä tarpeillaan ulkopuolella leirin. Jumalan määräyksenä tämä toimi paremmin kuin hallintoelimen kirje.
5. Moos. 23:13
Ja sinulla olkoon aseittesi lisänä pieni lapio, ja kun siellä ulkona istut tarpeellesi, kaiva sillä kuoppa ja peitä sitten ulostuksesi.
Samoin raamattu neuvoo veren vuodattamisen esim. teurastuksen yhteydessä maahan, eli verta tulee karttaa käyttämästä esim. ravinnoksi. Se on käytännössä luonnollinen asia.
Aivan. Lämpimissä olosuhteissa veri pilaantuu helposti, eikä sopinut ravinnoksi, kuten täällä pohjoisimmissa oloissa. Toinen syy veren karttamiseen oli kultillinen. Jeesus loihe lausumaan:
Matt. 15:11, 17
Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen
Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?

Tämän sijaan sopimattomat ja valheelliset sanat ovat ilkeitä ja saastuttavat sanojansa.
Samoin raamattu suosittelee ympärileikkausta miehille. Sekin on luonnollinen asia. Nykytutkimuksienkin mukaan ympärileikkauksesta on terveydellisiä hyötyjä.
Tällä tosin on kultillisia merkityksiä, niin juutalaisten kuin islamilaisten kesken, mutta kieltämättä tiettyjä tulehduksia ja muita infektiosairauksia ympärileikkauksella voidaan estää. Aivan turhanpäiten sitä ei tehdä.
Näissä kaikissa kolmessa esimerkeissä on mielestäni kysymys terveydellisistä seikoista.
Aivan samoin olen ajatellut.
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 07.05.2016 13:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lothar II
Viestit: 412
Liittynyt: 08.12.2009 10:52

Re: Olisiko nämä kolme raamatun ohjetta samanarvoisia?

Viesti Kirjoittaja Lothar II »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Samoin raamattu neuvoo veren vuodattamisen esim. teurastuksen yhteydessä maahan, eli verta tulee karttaa käyttämästä esim. ravinnoksi. Se on käytännössä luonnollinen asia.
Esim. Afrikassa Maasait latkivat verta luonnollisena hyvänä ravintona.
Occamin partaveitsi kirjoitti:Samoin raamattu suosittelee ympärileikkausta miehille. Sekin on luonnollinen asia. Nykytutkimuksienkin mukaan ympärileikkauksesta on terveydellisiä hyötyjä.
Sos. ja terv. ministeriön ohje 2015: Eurooppalaisten asiantuntijoiden käsityksen mukaan ennaltaehkäisevässä mielessä tehty poikien ympärileikkaus ei ole lääketieteelisesti perusteltavissa.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Olisiko nämä kolme raamatun ohjetta samanarvoisia?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Lothar II kirjoitti:Esim. Afrikassa Maasait latkivat verta luonnollisena hyvänä ravintona.
Savolaiseen kansanperinteeseen kuuluu syksyisin mykykeitto, myös tappaiskeitoksi tai mykyrokaksi mainittu. Inttiajastani muistan verenluovutukset. Aina niitten jälkeen oli ruokana veriohukaisia puolukkasoseen kera. Tämä aiheutti luonnollisesti pohdiskelun, mihin se kelpaamaton veri tulikaan käytetyksi.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Olisiko nämä kolme raamatun ohjetta samanarvoisia?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Lothar II kirjoitti:
Occamin partaveitsi kirjoitti:Samoin raamattu neuvoo veren vuodattamisen esim. teurastuksen yhteydessä maahan, eli verta tulee karttaa käyttämästä esim. ravinnoksi. Se on käytännössä luonnollinen asia.
Esim. Afrikassa Maasait latkivat verta luonnollisena hyvänä ravintona.
Occamin partaveitsi kirjoitti:Samoin raamattu suosittelee ympärileikkausta miehille. Sekin on luonnollinen asia. Nykytutkimuksienkin mukaan ympärileikkauksesta on terveydellisiä hyötyjä.
Sos. ja terv. ministeriön ohje 2015: Eurooppalaisten asiantuntijoiden käsityksen mukaan ennaltaehkäisevässä mielessä tehty poikien ympärileikkaus ei ole lääketieteelisesti perusteltavissa.
Metsästäjät ja teurastajat laskevat veren pois lihasta. Jos sitä ei tehtäisi, niin liha pilaantuu nopeasti.
Olen kyllä nähnyt hirvimetsällä ollessani jonkun juovan hirven verta, mutta käsittääkseni se täytyy juoda hetimiten, jos se on kauan ilman kanssa kosketuksissa niin se muuttuu myrkylliseksi.
Uskoisin, että varovaisuussyistä ohjeeksi annetaan raamatussa karttamissääntö.
Verensiirroissa veri ei joudu ilman kanssa kosketuksiin, joten se on suhteellisen turvallinen toimenpide edellyttäen että veriluokka on sama...luovuttajalla ja veren saajalla.

Mitä tulee ympärileikkaukseen, niin siitä todellakin on myös kielteisiä mielipiteitä.
Kun googlailee Wikibediasta "Ympärileikkaus, niin sieltä se selviää.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Olisiko nämä kolme raamatun ohjetta samanarvoisia?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Muistaakseni raamatussa on annettu ohjeita ihmisille esim. ulostuksiensa peittämiseen multaan, vähän samaan tyyliin kuin kissat ja koirat pyrkii sen tekemään (vaikkakin huonoin tuloksin).
Tuon ohjeen arvo olisi merkityksellinen jos ensin osoitettaisiin, että ennen raamatunkirjoitusta (noin 3000 vuotta sitten) kukaan ei hiffannut, että dunkkis- ja muu ongelma poistuu jemmaamalla skeida. Eli onko nyt kyseessä ainutlaatuinen ohje, jota ei aiemmin tunnettu.

Mitä eläimiin tulee, niin ne kyllä haluavat paskansa ja kusensa dunkkaavan, esimerkiksi koira ei yritä jemmata skeidaansa, vaan levittää dunkkista laajemmalle, kertoen näin reviiristään.
Samoin raamattu neuvoo veren vuodattamisen esim. teurastuksen yhteydessä maahan, eli verta tulee karttaa käyttämästä esim. ravinnoksi. Se on käytännössä luonnollinen asia.
Evoluution kannalta on ollut luonnollista on käyttää koko elukka ravinnoksi niin tarkkaan kuin mahdollista, veri ei ole sen kummallisempi asia kuin naudan sisäfilekään. Jonka mureus muuten johtuu siitä, että eläin käyttää sitä lihasta harvoin, eli ulostaessaan - hyvää ruokahalua, vaikka luonnollisesta asiastahan tässäkin on kyse.
Samoin raamattu suosittelee ympärileikkausta miehille. Sekin on luonnollinen asia.
Riippuen siitä kuka määrittää tuon luonnollisuuden.
Nykytutkimuksienkin mukaan ympärileikkauksesta on terveydellisiä hyötyjä.
Juu ja hyvin merkittäviä haittojakin.
Vain uskontojen perustajat (siis papistot) ovat ko. rituaalien taustapiruja, ei itse Luoja.
Olen samaa mieltä, ensin mainituista on luotettavia havaintoja, viimeksi mainitusta ei ensimmäistäkään.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Olisiko nämä kolme raamatun ohjetta samanarvoisia?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Markku Meilo kirjoitti:
Occamin partaveitsi kirjoitti:Muistaakseni raamatussa on annettu ohjeita ihmisille esim. ulostuksiensa peittämiseen multaan, vähän samaan tyyliin kuin kissat ja koirat pyrkii sen tekemään (vaikkakin huonoin tuloksin).
Kirjoitit...

"Tuon ohjeen arvo olisi merkityksellinen jos ensin osoitettaisiin, että ennen raamatunkirjoitusta (noin 3000 vuotta sitten) kukaan ei hiffannut, että dunkkis- ja muu ongelma poistuu jemmaamalla skeida. Eli onko nyt kyseessä ainutlaatuinen ohje, jota ei aiemmin tunnettu.

Mitä eläimiin tulee, niin ne kyllä haluavat paskansa ja kusensa dunkkaavan, esimerkiksi koira ei yritä jemmata skeidaansa, vaan levittää dunkkista laajemmalle, kertoen näin reviiristään."

Vastaan.....

En ole väittänyt, että "skeidan" peittäminen maahan olisi mikään "ainutlaatuinen ohje", mutta ohje kuitenkin.
Onhan se nähty vielä tänäkin päivänä, että ohjeita tarvitaan hyvinkin yksinkertaisiin asioihin, mm. juuri yleisissä vessoissa on hyvinkin yksityiskohtaisia ohjeita, jotka pitäisi olla päivänselviä sanomattakin...mutta
kun ei ole....

Kamelinajajien valtakaudella nämä ohjeet olivat vielä ajankohtaisempia.

Mielenkiintoinen teoria sinulta oli tuo koiran käyttäytyminen skeidan tai pisun jälkeen, että se levittäisi hajujaan reviirinsä löytymiseksi, ---voihan se tokkiinsa niin ollakkin, ainakin jotkut koirat tekee se hyvinkin rehvakkaasti, mutta kissan kohdalla tuo teoria ei pitäne paikkaansa.

Aloitukseni tarkoitus oli kuitenkin mm. se, että miksi esim. skeidan peittämisestä ei ole tehty "rituaalia", kun se on tehty mm. veren ja ympärileikkauksen kohdalla.

Eli ihmettelen, miksi esim. Jehovantodistaja eivät karta vessassa käyntiä ja pöntöllä istumista, kun ohje raamatussa on selvä ja yksinkertainen----kaivaa skeida maahan?
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Olisiko nämä kolme raamatun ohjetta samanarvoisia?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:En ole väittänyt, että "skeidan" peittäminen maahan olisi mikään "ainutlaatuinen ohje", mutta ohje kuitenkin.
No Raamatun ohjeena ne otsikonkin mukaan oli käsitettävä. Mulle vaan tulee mieleen vaikka Australian abot, jotka palloilivat tantereilla kymmeniä tuhansia vuosia ennen Raamatun kirjoittelua. Olisko niin, että älysivät jemmata torttunsa vasta saatuaan tietoa Raamatun VT:n puolelta?
Onhan se nähty vielä tänäkin päivänä, että ohjeita tarvitaan hyvinkin yksinkertaisiin asioihin, mm. juuri yleisissä vessoissa on hyvinkin yksityiskohtaisia ohjeita, jotka pitäisi olla päivänselviä sanomattakin...mutta kun ei ole....
Itse näen asian niin, että siisteysohjeita ei tänä päivänä tarvita ihmisten tietämättömyyden, vaan välinpitämättömyyden takia. Kuten hyvä ystäväni Ranskanheikki tapaa sanoa, että Suomen huoltoasemien vessat ovat siksi lukitut, ettei niitä päästäisi siivoamaan. Esimerkiksi Saksassa meno on ollut jo vuosia hieman toinen, moottoriteiden palvelupaikoilla voit mennä siistiin veskiin kun pulitat 75 eurosenttiä. Saat kuitin, joka kelpaa missä tahansa moottoriteiden varsilla kolmen vuoden sisällä ja arvo on 50 eurosenttiä. Niitä voi käyttää useampia samalla kerralla, joten ei ole välitöntä "käyttöpakkoa".
Mielenkiintoinen teoria sinulta oli tuo koiran käyttäytyminen skeidan tai pisun jälkeen, että se levittäisi hajujaan reviirinsä löytymiseksi, ---voihan se tokkiinsa niin ollakkin, ainakin jotkut koirat tekee se hyvinkin rehvakkaasti, mutta kissan kohdalla tuo teoria ei pitäne paikkaansa.
Ööö, siis joo. Koirahan heittäytyy vaikka lehmän paskakasaan piehtaroimaan peittääkseen oman hajunsa silloin kun koira on pois reviiriltään ja haluaa olla mahdollisimman inkognito. Etenkin uroskoira merkkaa reviiriään tarkkaan ja kuittailee toisaalta muiden merkkauksia. Skeida toimii siinäkin suhteessa merkkiaineena, asian voi havaita siitä kuinka tarkkaan koirat nuuhkivat toisten koirien torttuja. Koiralle ei ole mikään ongelma jemmata kamaa maan alle (mitä nyt sitten kaupunkioloissa), kuoppa syntyy alle aikayksikön ja vaikka voipaketti sinne jemmaan (kun mun piski teki autotallin oven eteen).

Mitä sitten kissaan tulee, niin kissa levittääkin merkkiaineena kusensa hajua, eikä sitä säästele.
Aloitukseni tarkoitus oli kuitenkin mm. se, että miksi esim. skeidan peittämisestä ei ole tehty "rituaalia", kun se on tehty mm. veren ja ympärileikkauksen kohdalla.
Niinpä, tosin ongelmakenttä liippaa tuolta osin eniten ortodoksijuutalaisia. Ja ongelman vaativuusaste kasvaa heti kun em. juutalainen asuu kaupunkimaisemassa ja tarvitsee kakkosella käydessään mukaan pienen sangollisen kylmäbitumia. Siinä toki olet oikeassa, että Raamatusta on tehty "itsevalintamyymälä", toisaalta koko Raamattu kirjaimellisena on liiankin ongelmallinen.
Eli ihmettelen, miksi esim. Jehovantodistaja eivät karta vessassa käyntiä ja pöntöllä istumista, kun ohje raamatussa on selvä ja yksinkertainen----kaivaa skeida maahan?
Vt-seura valitsee Raamatun VT:n jakeita kulloisenkin tarpeen mukaan, olisikin mielenkiintoista katsella sivusta kun hallintoelin riipaisisi Raamatusta saastaisuusohjeet noudatettaviksi, etenkin synnytyksenjälkeiset. Siinähän tyttölapsen jälkeen äiti oli pitempään saastainen kuin poikalapsen jälkeen - voi helvetti mitä skeidaa sekin.
Vastaa Viestiin