Helluntailaisuus

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

madgyver
Viestit: 289
Liittynyt: 30.04.2007 13:35

Viesti Kirjoittaja madgyver »

Witless kirjoitti:
madgyver kirjoitti:Ja sen mitä olen joskus esim tota TV7:aa sivusilmällä vilassu ni ihan kohtuullisen normaaleja ja fiksun tuntuisia nuoria siellä tuntuis olevan, joilla on mahdollisuus harrastaa esim. urheilua ja elää muutenkin suht normaalia elämää niin halutessaan.
Mainitsemani saarnamiehet (Meller ja Westergård) ovat kyllä jo parhaimman nuoruutensa ohittaneet. ;) (Kahdella silmällä olen katsonut.)
:lol:

Oli kyllä yllättävänkin silmiinpistävää kuulla kuinka loppujen lopuksi normaalia elämää monet hellarinuoret ainakin noin omien kertomustensa mukaan saavat elää. On mahdollisuus harrastaa vakavasti esim urheilua, olla sekä ei-uskovaisten että uskovaisten ystävien kanssa tasapuolisesti jne. Jos olisin saanut valita niin tuhannesti mieluummin olisin kasvanut hellariperheessä.
"Viime vuosina on miljoonista ihmisistä eri puolilla maailmaa tullut Jehovan todistajia. Kaikkien heidän pitäisi olla hyvin selvillä sen järjestön historiasta, jonka yhteydessä he ovat.” (Vartiotorni 1. toukokuuta 1994 sivu 16)
Jonna84

Viesti Kirjoittaja Jonna84 »

Witless kirjoitti:
RaM kirjoitti: Tuo pimeintä helluntailaisuutta edustava TJTkin kehotti minua keskustelemaan radio Deissä esiintyvän Leo Mellerin kanssa. Kun omat eväät eivät riitä, niin turvaudutaan kaverin eväisiin. Niin se näkyy aina menevän niin Jehovan todistajille kuin hellareillakin.
Pitäisiköhän minun ottaa tuo SuurPimeys Mellerkin hollille. :twisted:
Televisiosta tulee niin kovin vähän hyvää suomalaista komiikkaa näinä päivinä, että itse seuraan välillä TV7:n hupiohjelmia. Suosikkejani ovat mainittu bassotaajuuksilta erikoislaatuisesti artikuloiva Leo Meller sekä "hoono soomi" Göran Westergård (ja vaimonsa joka saa sanoa "joo" sekä välillä lukea raamatunkohdan). :)
Minä helluntailaisena rohkenen puuttua vähän tähän keskusteluun. Yllä olevan esimerkit eivät edusta Suomen helluntailaisuutta kovinkaan hyvin.

Meller taitaa olla helluntailainen nimellisesti, mutta toimii pitkälti oman Patmos-säätiönsä kautta ja avulla. Minä helluntailaisena en voi todellakaan suositella hänen oppejaan. Niiden joukosta löytyy hyvääkin, mutta erittäin paljon olisi karsittavaa.

Westergård toimii omassa pitkälti menestysteologiaa opettavassa Elämän Sana-seurakunnassaan. Menestysteologia-opista (kun laitat rahaa uhriin (=kolehtiin), saat Jumalalta ihan mitä vain haluat) Suomen helluntaiseurakunnat ovat sanoutuneet täysin irti. Westergårdin opeissa on samojakin asioita kuin helluntailaisten opissa, mutta suuria erojakin löytyy.

Se, mitä Suomen helluntailiike oikeasti opettaa, niin kannattaa vilkaista

http://www.suomenhelluntaikirkko.fi/tun ... n=15052693
RaM kirjoitti:Nykyisin helluntailaiset koittavat peitellä jopa heidän itsensä noloksi kokemaansa oppia helvetin tulesta ja ikuisesta kidutuksesta. Osa eli edistysmielisemmän hellarit tajuavat tuon Jumalan sairasmieliseksi sadistiksi tekevän opin typeryyden ja niinpä helluntailaisuudessa onkin nykyisin nuorempien jäsenten 'siivessä' alettu lievittämään tuota helvetinoppia ja kyseenalaistamaan koko ikuisen kidutuksen olemassaoloa.
Minä uskon ikuisen kadotuksen olemassaoloon enkä todellakaan häpeä sitä enkä muuten ole koskaan ennen kuullut, että joku (helluntailainen) voisi hävetä sitä. Sitä paitsi ihan samalla tavalla esimerkiksi luterilainen kirkko opettaa helvetin olevan kirjaimellinen tulijärvi ja kestävän ikuisesti. Niin monet papit vain haluavat unohtaa kirkon opeista suurimman osan ja jäljelle jää vain "halpa" armo. Eli oppi siitä, että voi tehdä ihan mitä syntiä ikinä lystää, kun "kyllä se armo riittää" eikä millään ole mitään väliä.
RaM kirjoitti: Koska helluntailaisuudessa on mukana paljon herkkäuskoisia ihmisiä, onkin business (yllätys yllätys) noussut sielläkin keskeiseen asemaan ja hellareiden palstat yleensä pursuavatkin jos jonkinlaista kauppatavaraa. Netmissionistakin löytyy ikioma kauppapaikka...
http://www.netmission.fi/kauppa/
...ja mikä on erityisen huomionarvoista, tuolla mainitaan rahoja käytettävän NETISSÄ tapahtuvaan evankelioimiseen. Toisin kuin Jt:t, hellarit ovat siis ahkeria netissä käännyttäjiä ja tunkevat tuota harhaoppiaan mahdollisimman monille palstoille.
Bisneksen keskeisyydestä olen täysin eri mieltä. Pienessä mitassa kyllä myydään kirjoja ja levyjä ym. Se on kyllä totta, että netin kautta evankeliointi on yhä kasvavaa ja sen lisäksi muslimimaihin (ja aiemmin silloiseen Neuvostoliittoon) suuntautuva radiotyö on aika merkittävää.
Jonna84

Viesti Kirjoittaja Jonna84 »

Vielä lisäys:

tällaisissa paikoissa tulee käytyä (toisen jäsen olen):

http://www.uusikaupunki.helluntaisrk.net/

http://www.turunhelluntaisrk.fi/

jos joku haluaa mielestään "harhaoppeja" tutkia vähän...:)
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Witless »

Jonna84 kirjoitti: Meller taitaa olla helluntailainen nimellisesti, mutta toimii pitkälti oman Patmos-säätiönsä kautta ja avulla. Minä helluntailaisena en voi todellakaan suositella hänen oppejaan. Niiden joukosta löytyy hyvääkin, mutta erittäin paljon olisi karsittavaa.

Westergård toimii omassa pitkälti menestysteologiaa opettavassa Elämän Sana-seurakunnassaan. Menestysteologia-opista (kun laitat rahaa uhriin (=kolehtiin), saat Jumalalta ihan mitä vain haluat) Suomen helluntaiseurakunnat ovat sanoutuneet täysin irti. Westergårdin opeissa on samojakin asioita kuin helluntailaisten opissa, mutta suuria erojakin löytyy.
Kiitos täsmennyksestä.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Jaakob
Viestit: 707
Liittynyt: 28.04.2007 14:43

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

Niin mielenkiintoista luettavaa kuin tämä ketju onkin, pitänee tähän väliin muistuttaa että foorumi on tarkoitettu Jehovan todistajista ja heidän opeistaan keskusteluun ;)
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
madgyver
Viestit: 289
Liittynyt: 30.04.2007 13:35

Viesti Kirjoittaja madgyver »

Jaakob kirjoitti:Niin mielenkiintoista luettavaa kuin tämä ketju onkin, pitänee tähän väliin muistuttaa että foorumi on tarkoitettu Jehovan todistajista ja heidän opeistaan keskusteluun ;)
Äläs nyt niuhota siellä ;)

Ei vaan, meniskö tää sit paremmin tonne yleisen keskustelun puolelle ? Minusta ainakin on ihan mielenkiintoista vertailla jeppuloiden ja hellareitten meininkiä keskenään.
"Viime vuosina on miljoonista ihmisistä eri puolilla maailmaa tullut Jehovan todistajia. Kaikkien heidän pitäisi olla hyvin selvillä sen järjestön historiasta, jonka yhteydessä he ovat.” (Vartiotorni 1. toukokuuta 1994 sivu 16)
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Jaakob kirjoitti:Niin mielenkiintoista luettavaa kuin tämä ketju onkin, pitänee tähän väliin muistuttaa että foorumi on tarkoitettu Jehovan todistajista ja heidän opeistaan keskusteluun ;)
Vaihtelu virkistää. Ainakin minun mielestäni. :)
Madgyverin ajatus keskustelun siirtämisestä yleiselle puolelle on minun puolestani ok. jos moderointi katsoo niin parhaaksi.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

madgyver kirjoitti:Pidän kyllä hellareita huomattavasti harmittomampana asiana kun jeppuloita. Pari syytä:

-he eivät saarnaa maailmanloppua ja tyrkytä ihmisten ovilla omia uskomuksiaan
-he eivät tapata ihmisiä järjettömän verikieltonsa takia
-heillä ei kai ole mitään "Raamattuun pohjautuvaa" karttamispakkoa eronneita sukulaisiaan kohtaan, vai onko ?
-heillä ei ole mitään suorittamispakkoa, kuten jepuilla. Puhumattakaan lehdenmyyntikiintiöistä tai tuntimääristä.

Ja sen mitä olen joskus esim tota TV7:aa sivusilmällä vilassu ni ihan kohtuullisen normaaleja ja fiksun tuntuisia nuoria siellä tuntuis olevan, joilla on mahdollisuus harrastaa esim. urheilua ja elää muutenkin suht normaalia elämää niin halutessaan.

Tosin hellareitten usko kuulostaa vielä järjettömämmältä ja enemmän tuulesta temmatulta kuin jeppuloitten.
Pari korjausta:
- he saarnaavat maailmanloppua ja tyrkyttävät aktiivisesti ihmisille omia uskomuksiaan
- verikieltoa ei ole, mutta ikuisella helvetinkidutuksella pelottelu on
- myös helluntailaisille pois jääneet ovat luopioita, karttamispakko ei ole tietääkseni niin voimakas kuin Jt:lla
- suorittamispakko luodaan psyykkisen evankeliomishalun (= valvoitteen) synnyttämisen kautta, vaikka tunteja siellä ei lasketakkaan eikä tuota evankeljoimista kontrolloida yksilöiden kohdalla (tämä löytyy vaikkapa tuosta Turun helluntaiseurakunnan sivulta kohdasta strategiat ja tavoitteet)

TV7 on todellisen hankisen pimeyden ruhtinaan, Leo Mellerin tärkein julistusväline.
Kuten toisessa vastauksessa jo mainittiin, niin sinunkin kannattaa kyttää KAHTA :shock: silmää jos moista huuhaakanavaa vielä katsot. Näet ehkä paremmin sen hankisen pimeyden, mitä se levittää. Vapaus harrastaa haluamiaan juttuja on täysin merkityksetön asia tuossa yhteydessä.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Jonna84:
Minä helluntailaisena rohkenen puuttua vähän tähän keskusteluun. Yllä olevan esimerkit eivät edusta Suomen helluntailaisuutta kovinkaan hyvin.

Oikein mukavaa että otat kantaa. Sovitaan heti sellainen asia, ettei tämä keskustelu ole henkilökohtaista arvostelua. Sinä olet kriittinen minun edustamaani ateismia ja tieteellistä evoluutiota kohtaan ja minä vastaavasti niitä oppeja, joita helluntailaisuus levittää. :)
Meller taitaa olla helluntailainen nimellisesti, mutta toimii pitkälti oman Patmos-säätiönsä kautta ja avulla. Minä helluntailaisena en voi todellakaan suositella hänen oppejaan. Niiden joukosta löytyy hyvääkin, mutta erittäin paljon olisi karsittavaa.
Meller on virallisesti helluntailainen eikä helluntailaisuudessa ole sanouduttu irti hänen jutuistaan vaan päinvastoin tuetaan niitä ja niiden levittämistä.
Niin netmission kuin monet muutkin helluntailaisten sivut mainostavat Leo Melleriä ja myyvät hänen henkisen pimeyden tuotantoaan.
Westergård toimii omassa pitkälti menestysteologiaa opettavassa Elämän Sana-seurakunnassaan. Menestysteologia-opista (kun laitat rahaa uhriin (=kolehtiin), saat Jumalalta ihan mitä vain haluat) Suomen helluntaiseurakunnat ovat sanoutuneet täysin irti. Westergårdin opeissa on samojakin asioita kuin helluntailaisten opissa, mutta suuria erojakin löytyy.
Sama kuin edellä totesin Melleristä, koskee myös Håkan Westergårdia.
Se, mitä Suomen helluntailiike oikeasti opettaa, niin kannattaa vilkaista
http://www.suomenhelluntaikirkko.fi/tun ... n=15052693
Sieltä löytyy suppeasti kerrottuna uskon pääkohdat. Mielenkiintoista on kuitenkin se, että myös helluntailaisuus pyrkii muuttamaan rakennettaan yksilöseurakunnista keskusjohdettuun toimintaan.
Minä uskon ikuisen kadotuksen olemassaoloon enkä todellakaan häpeä sitä enkä muuten ole koskaan ennen kuullut, että joku (helluntailainen) voisi hävetä sitä. Sitä paitsi ihan samalla tavalla esimerkiksi luterilainen kirkko opettaa helvetin olevan kirjaimellinen tulijärvi ja kestävän ikuisesti. Niin monet papit vain haluavat unohtaa kirkon opeista suurimman osan ja jäljelle jää vain "halpa" armo. Eli oppi siitä, että voi tehdä ihan mitä syntiä ikinä lystää, kun "kyllä se armo riittää" eikä millään ole mitään väliä.
Käypä tutkimassa tuon linkittämäsi keskuskirkon sivuja tai turun kirkkosi sivuja ja kerro, montako mainintaa helvetin kidutuksesta sieltä löydät. :twisted:
Kuten itse toteat, se kuuluu uskoonne mutta sen julkinen kertominen ei ole enää seksikästä eikä myyvää. Edes Netmissionkaan ei sitä juuri mainosta. Kaiken takan oleva todellisuus paljastuu kuitenkin vaikkapa siitä sairaasta kirjallisuudesta, jota helluntailaiset kaupittelevat yksinkertaisille ihmisille.
http://www.netmission.fi/kauppa/products.php?p=004ebb
Bisneksen keskeisyydestä olen täysin eri mieltä. Pienessä mitassa kyllä myydään kirjoja ja levyjä ym. Se on kyllä totta, että netin kautta evankeliointi on yhä kasvavaa ja sen lisäksi muslimimaihin (ja aiemmin silloiseen Neuvostoliittoon) suuntautuva radiotyö on aika merkittävää.
Ole vain. Ei Jehovan todistajatkaan ole omasta mielestään tehneet milloinkaan bisnestä. Aina on otettu korvaus vain ja ainoastaan painokulujen peittämiseksi ja noilla peitoilla on rakenneltu satojen miljardien kiinteistöt. Tuo erimielisyys on hyvin luotettava näkökanta. :wink:
Pahinta helluntailaisuudessa on juuri tuo erityisen aktiivinen medioiden käyttö ja tunteiden manipulointi. Netin monet keskustelupalstat suorastaan pursuavat nykyään helluntailaisia enemmän tai vähemmän tärähtäneitä vaahtoajia (Suomi24 Jt-palsta hyvänä esimerkkinä) ja erilaisia IDiootti-helluntailaisuutta julistavia sivuja syntyy kuin sieniä sateella (no hieman liioittelen taas mutta sallittakoon se minulle).
Juuri tuo ID-opin tunkeminen jonkinlaisena 'tieteellisenä' vastineena oikealle tieteelle on äärimmäisen vaarallinen keino käännyttää ihmisiä henkiseen pimeyteen!
Aivot narikkaan ja Jeesuksen tulosta 'toreille huutelemaan' on maailman hölmöin tapa elää.
Jaakob
Viestit: 707
Liittynyt: 28.04.2007 14:43

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

Nooo... annetaan olla nyt aiheen täällä vaan mutta jos tämä uhkaa mennä juupas-eipä -väittelyksi niin asia punnitaan uudelleen. :roll:
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
Jonna84

Viesti Kirjoittaja Jonna84 »

RaM kirjoitti: - he saarnaavat maailmanloppua ja tyrkyttävät aktiivisesti ihmisille omia uskomuksiaan
- verikieltoa ei ole, mutta ikuisella helvetinkidutuksella pelottelu on
Mikä uskonto tai seurakunta sitten ei tyrkyttäisi ihmisille omia uskomuksiaan?:)

Edelleen...kaikki muutkin (paitsi jehovalaiset ja adventistit) uskovat ikuisen helvetin olemassaoloon, siis luterilaiset, ortodoksit, vapaakirkolliset, baptistit, metodistit...mitä kaikkea tästä maasta löytyykin.
RaM kirjoitti: - myös helluntailaisille pois jääneet ovat luopioita, karttamispakko ei ole tietääkseni niin voimakas kuin Jt:lla
Seurakunnasta pois jäänyt ei ole automaattisesti luopio. Jos hän on täysin menettänyt uskonsa, hän on luopio, mutta jos hän vain esim. suuttui seurakunnalle jostakin tai loukkaantui jonkun toisen seurakuntailaisen sanoista ja lähti tai päätti vaihtaa johonkin toiseen seurakuntaan tms., niin sellaista emme sano luopioksi.

Me helluntailaiset kun emme usko olevamme ainoita oikeita kristittyjä vaan luemme kristityiksi kaikki, jotka uskovat Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen - riippumatta seurakuntajäsenyydestä.

Karttamista en tiedä kenenkään (helluntailaisen) harrastaneen.
RaM kirjoitti:TV7 on todellisen hankisen pimeyden ruhtinaan, Leo Mellerin tärkein julistusväline.
Kuten toisessa vastauksessa jo mainittiin, niin sinunkin kannattaa kyttää KAHTA :shock: silmää jos moista huuhaakanavaa vielä katsot. Näet ehkä paremmin sen hankisen pimeyden, mitä se levittää. Vapaus harrastaa haluamiaan juttuja on täysin merkityksetön asia tuossa yhteydessä.
Minä taas en ole koskaan katsonut TV7:ää ja jostain syystä minäkin olen kuullut siitä voittopuolisesti negatiivista juttua...
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Jonna84 kirjoitti: Mikä uskonto tai seurakunta sitten ei tyrkyttäisi ihmisille omia uskomuksiaan?:)
Tuosta syystä en pidä uskonnoista. Tietämättömien ihmisten käännyttäminen harhaoppeihin on minusta varsin vastenmielistä ja kieroa toimintaa.
Edelleen...kaikki muutkin (paitsi jehovalaiset ja adventistit) uskovat ikuisen helvetin olemassaoloon, siis luterilaiset, ortodoksit, vapaakirkolliset, baptistit, metodistit...mitä kaikkea tästä maasta löytyykin.
Unohdit tuossa Jehovan todistajien ja adventistien seuraan kuuluvan kaikkein olennaisimman suuntauksen. JUUTALAISET, jotka ovat raamatun kirjoittajia, eivät ole milloinkaan uskoneet helvettiin. Vain hihhulilahkot löytävät heidän opeistaan salamyhkäisiä toisia merkityksiä. Millainen paradoksi tuo koko helvettioppi onkaan!
Seurakunnasta pois jäänyt ei ole automaattisesti luopio. Jos hän on täysin menettänyt uskonsa, hän on luopio, mutta jos hän vain esim. suuttui seurakunnalle jostakin tai loukkaantui jonkun toisen seurakuntailaisen sanoista ja lähti tai päätti vaihtaa johonkin toiseen seurakuntaan tms., niin sellaista emme sano luopioksi.
Tuo määrittely kelpaa Jehovan todistajillekkin. Ei heilläkään ole tuota kummempaa luopioittamista.
Me helluntailaiset kun emme usko olevamme ainoita oikeita kristittyjä vaan luemme kristityiksi kaikki, jotka uskovat Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen - riippumatta seurakuntajäsenyydestä.
Uskotte. Meni sinulta hieman narraamisen puolelle, mutta annan sen anteeksi. :P
Helluntaikirkko: Ei kaksoisjäsenyyttä (30.5.06)
Helluntaikirkon vuosikokous teki linjaratkaisun estää kaksoisjäsenyyden kirkkokuntien välillä.
Vuosikokouksessa muutettiin yhdyskunnan sääntöjä siten, että uuden uskonnonvapauslain tuoma mahdollisuus kuulua useampaan uskonnolliseen yhdyskuntaan estetään SHK:n puolelta omalla säännöllä.

Karttamista en tiedä kenenkään (helluntailaisen) harrastaneen.
Minä tiedän.
Minä taas en ole koskaan katsonut TV7:ää ja jostain syystä minäkin olen kuullut siitä voittopuolisesti negatiivista juttua...
Älä katso jatkossakaan. Mellerin päässä asuu pimeys ja suusta tulee ulos puhdasta jaskaa. :wink:
Jonna84

Viesti Kirjoittaja Jonna84 »

RaM kirjoitti: Unohdit tuossa Jehovan todistajien ja adventistien seuraan kuuluvan kaikkein olennaisimman suuntauksen. JUUTALAISET, jotka ovat raamatun kirjoittajia, eivät ole milloinkaan uskoneet helvettiin. Vain hihhulilahkot löytävät heidän opeistaan salamyhkäisiä toisia merkityksiä. Millainen paradoksi tuo koko helvettioppi onkaan!
Tarkoitin kaikkia niitä seurakuntia, jotka kutsuvat itseään kristyiksi. Ei kai tähän tarvitse sotkea sen enempää juutalaisia kuin buddhalaisiakaan...
RaM kirjoitti:
Seurakunnasta pois jäänyt ei ole automaattisesti luopio. Jos hän on täysin menettänyt uskonsa, hän on luopio, mutta jos hän vain esim. suuttui seurakunnalle jostakin tai loukkaantui jonkun toisen seurakuntailaisen sanoista ja lähti tai päätti vaihtaa johonkin toiseen seurakuntaan tms., niin sellaista emme sano luopioksi.
Tuo määrittely kelpaa Jehovan todistajillekkin. Ei heilläkään ole tuota kummempaa luopioittamista.
Me helluntailaiset kun emme usko olevamme ainoita oikeita kristittyjä vaan luemme kristityiksi kaikki, jotka uskovat Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen - riippumatta seurakuntajäsenyydestä.
Uskotte. Meni sinulta hieman narraamisen puolelle, mutta annan sen anteeksi. :P
Helluntaikirkko: Ei kaksoisjäsenyyttä (30.5.06)
Helluntaikirkon vuosikokous teki linjaratkaisun estää kaksoisjäsenyyden kirkkokuntien välillä.
Vuosikokouksessa muutettiin yhdyskunnan sääntöjä siten, että uuden uskonnonvapauslain tuoma mahdollisuus kuulua useampaan uskonnolliseen yhdyskuntaan estetään SHK:n puolelta omalla säännöllä.
Joko ymmärsit tahallaan väärin tai sitten jehovalaisten parissa kasvaneen ajatusmaailma on niin erilainen...
Yritän selittää uudelleen:

1)Emme ole mielestämme ainoita oikeita kristittyjä.
2)Teemme yhteistyötä muiden kristittyjen, kuten vapaakirkollisten ja luterilaisten kanssa.
3)Silti katsotaan paremmaksi, että sama ihminen ei kuuluisi useampaan seurakuntaan.
4)Uskomme esimerkiksi, että luterilaiset ovat kristittyjä. Uskomme silti, että heidän opetuksensa on kasteesta on väärä, mutta katsomme sen niin pieneksi asiaksi, että pidämme heitä silti kristittyinä ja voimme tehdä yhteistyötä.

Jokohan tuli riittävän selkeästi.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Jonna84 kirjoitti: Tarkoitin kaikkia niitä seurakuntia, jotka kutsuvat itseään kristyiksi. Ei kai tähän tarvitse sotkea sen enempää juutalaisia kuin buddhalaisiakaan...
:D Törmäät tässä helvettioppi asiassa samaan ongelmaan kuin kolminaisuusoppi asiassakin. On aivan yhdentekevää, mitä nuo mainitsemasi kristityiksi itseään kutsuvat opettavat. Ei ole kysymys siitä, millaista oppia eri lahkot saarnaavat vaan mitä RAAMATTU, JUUTALAISTEN kirjoittama HEIDÄN USKONTOAAN koskeva kirja opettaa. Miksi se opettaisi jotain muuta kuin mihin juutalaiset ovat aina uskoneet tai mihin he eivät ole uskoneet?
Sinun pitää ymmärtää se tosiasia, ettei raamattua ole kirjoittanut nuo kristityiksi itsensä julistavat. Tiedätkö, että Jehovan todistajien mielestä HE ovat oikeita kristittyjä, mutta esim. helluntailaiset eivät ole?
Joko ymmärsit tahallaan väärin tai sitten jehovalaisten parissa kasvaneen ajatusmaailma on niin erilainen...
No minähän vain lainasin Suomen helluntaikirkon omia sivuja.
Yritän selittää uudelleen:
1)Emme ole mielestämme ainoita oikeita kristittyjä.
Oppinne mukaan olette ainoa seurakunta = lahko jonka Jeesus tulee tempaamaan taivaaseen.
2)Teemme yhteistyötä muiden kristittyjen, kuten vapaakirkollisten ja luterilaisten kanssa.
Niin ilmeisesti teette. Ne eivät kuitenkaan ole oikeassa monissa opeissaan. Helluntailaisten mielestä. Siksi ei voi kuulua yhtäaikaa luterilaiseen seurakuntaan ja helluntailaiseen seurakuntaa.
3)Silti katsotaan paremmaksi, että sama ihminen ei kuuluisi useampaan seurakuntaan.
Suomeksi sanottuna olette kieltäneet sen.
4)Uskomme esimerkiksi, että luterilaiset ovat kristittyjä. Uskomme silti, että heidän opetuksensa on kasteesta on väärä, mutta katsomme sen niin pieneksi asiaksi, että pidämme heitä silti kristittyinä ja voimme tehdä yhteistyötä.
Huomattava myönnytys.
Jokohan tuli riittävän selkeästi.
Tiedätkös, että kun minulla lienee tätä kokemusta uskonnoista ja niiden opeista reilu tuplaten pidemmältä aikaa kuin ilmeisesti sinulla, niin voin tässä pitkän kokemukseni pohjalta tuoda esille yhden perustavaa laatua olevan seikan, joka koskee niin Jehovan todistajia, helluntailaisia, lestadiolaisia, adventisteja, luterilaisia kuin kaikkia muitakin lahkoja.
Lahkolaiset tuntee huonosti oman lahkonsa opit ja vieläkin huonommin raamatun opit. :twisted:
Jonna84

Viesti Kirjoittaja Jonna84 »

RaM kirjoitti:
Jonna84 kirjoitti: Seurakunnasta pois jäänyt ei ole automaattisesti luopio. Jos hän on täysin menettänyt uskonsa, hän on luopio, mutta jos hän vain esim. suuttui seurakunnalle jostakin tai loukkaantui jonkun toisen seurakuntailaisen sanoista ja lähti tai päätti vaihtaa johonkin toiseen seurakuntaan tms., niin sellaista emme sano luopioksi.
Tuo määrittely kelpaa Jehovan todistajillekkin. Ei heilläkään ole tuota kummempaa luopioittamista.
Nyt vasta keksin, miksi väität tuon määritelmän kelpaavan jehovalaisillekin. Minä nimittäin tarkoitin toisilla seurakunnilla muita kristillisiä seurakuntia (enkä sitä, jos muuttaa toiseen helluntaiseurakuntaan).

En nimittäin kovin helposti usko, etteivätkö jehovalaiset nimeäisi luopioksi sitä, joka eroaa heistä ja liittyy luterilaiseen kirkkoon tai vapaakirkkoon.
Lukittu