Raamatun opillinen pimeys

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

"Dark Passion"
Tämä jäänee viimeiseksi postauksekseni tästä aiheesta, koska tämä ei kehity oikein mihinkään järkevään suuntaan. Mutta yritän nyt yksinkertaistaa tämän vielä kerran:
No olemme jossain sentään samaakin mieltä. :wink:
- Niin kuin tuon suljetun ketjun toiseksi viimeisessä postauksessani käy ilmi, kritisoin ateistien tapaa esittää tiede sellaisena, että se ikään kuin todistaisi ettei Jumalaa ole vaikka se ei ota siihen mitän kantaa. Tätä kritiikkiä et jostain syystä kyennyt nielemään.
Ei kukaan ateisti ole sanonut tieteen todistavan ettei Jumalaa ole... ainakaan tällä palstalla.
Hoet jatkuvasti tästä olkiukostasi. Etkö millään kykene irrottautumaan siitä. :roll:
- Tästä johtuen, ei ole tieteellistä todistetta sen enempää olemattomuuden kuin olemisenkaan puolesta. Silloin ainoa varmasti tiedetty asia on se, ettei asiantilaa tiedetä.
Olemisesta ei ole todistetta. Siinä olemme samaa mieltä. Olemattomuuksiin tiede ei ota muuta kantaa kuin se ei tutki niitä. Tämä tieteen haluttomuus tutkia jumaluuksia on asenne jumaluuksia kohtaan, joka kertoo sinällään jotain.
- Tästä johtuen, ateismi on vain uskomus muiden monien uskomusten joukossa ja siten siihen tulee kohdistaa samanlainen kritiikki kuin muihinkin uskomuksiin, mikäli aiotaan välttää tuplastandardi. Ei ole mahdollista perustella asiaa X sellaisella argumentilla/kannanotolla, mikä ei ota asiaan X minkäänlaista kantaa.
Tiedon määritelmä on, että se on hyvin perusteltu uskomus. Tältä näkökannalta katsottuna ateismin suhde Jumalaan on todellakin uskomus. Hyvin perusteltu uskomus. :o
Ei, vaan katsoin paremmaksi että asiasta kiinnostuneet voivat käydä lukemassa koko ketjun, joka on helposti löydettävissä. Silloin he voivat päättää itse mitä mieltä ovat koko keskustelumateriaalin suhteen.

Niinpä tietenkin :roll: .
Ongelmasi on nimenomaan siinä, että et kykene keskustelemaan asioista vaan sinun on pakko sotkea siihen henkilöt. Varsinkin silloin, kun sinun pitäisi perustella jotain omia villejä väittämiäsi. Minulle on täysin yhdentekevää pidätkö sinä minusta vai et, etkä sinä ole henkilönä siinä määrin kiinnostava että viitsisin muodostaa sinusta kovin pitkälle menevää mielipidettä. Mutta siitä en erityisemmin perusta, jos lähdetään oman subjektiivisen vihantunteen polttamana tahallaan valehtelemaan - kuten sinä teit tuossa edellisessä ketjussa. Nähtävästi haluat jatkaa sillä linjallasi täällä.

Kuten jo todettua, sotken asiaan henkilön silloin kun siihen on jokin syy. Kuten epärehellinen kaksinaamainen esiintyminen tai muu ylimielinen asenne. Mitä taas valehtelemiseen tulee, niin se on uskovaisten ominaisuus, ei ateistien. :twisted:
En ottanut koko asiaan mitään kantaa, koska se ei ole mielestäni itse asian kannalta millään tavalla oleellista, eikä sitä sen puoleen edes kysytty. Se, mitä sinä kuvittelet repiväsi riekaleiksi on minulle täysin yhdentekevää. Sinulle se voi tuottaa jonkinlaista tyydytyksentapaista ja hivellä kolhiintunutta itsetuntoa, mutta asioiden ja varsinkin kannalta sellainen on lähinnä negatiivista ja tekee sinusta kovin usein juuri sellaisen hurmahenkisen vaahtoajan, miksi muita kovin mielelläsi syytät. Samanlainen äärilaitaa koluava ahdasmielinen ajattelutapa, jossa omat mielipiteet/uskomukset ovat järkähtämätön totuus ja joiden kyseenalaistamiseen suhtaudutaan vainoharhaisen vimmalla. Vain sanoma on vähän erilainen.
Eli nyt kun paljastin helluntailaisuutesi, sillä ei ole enää väliäkään?
Normaalisti opponentti toimii vain opponenttina, ei samalla tuomarina. Kun keskustelun aihe on helluntailaisuus, on opponentin suhde helluntailaisuuteen olennainen lähtökohta debatille. Helluntailainen pseudotieteellisyys on väärä lähtökohta varsinkin, kun sitä halutaan tuoda ujuttamalla esille. Nämä olkiukot ovat juuri osa sitä.
Mitä tulee sitten 'äärilaitaa koluavaan ahdasmieliseen ajattelutapaan', niin eiköhän tuo ominaisuus ole helluntailaisuuden tunnus. Et vain ole halukas tuomaan sitä esille keskustelemalla helluntailaisuudesta ja sen opeista. Pyrit mieluummin ilmeisesti esiintymään ainoastaan muiden näkemysten kriitikkona.
Kovat luulot sinulla ainakin on. Mutta niin kuin sanoin aikaisemmin, mikäli vedät johtopäätöksiä tuolla tyylillä ja noilla perusteilla, älä suunnittele kovin loistokasta akateemista uraa. Siellä tarvitaan vähän muuta kuin henkilökohtaiset luulot ja uskomukset.
Oikein hupaisa kommentti uskovaisen suusta esitettynä. :D
Minua ei kiinosta käydä debattia, jonka perustelut jäävät sille tasolle että "mä tiedän nää ja sää oot ihan tyhmä!111!" Minä tiedän jo mitä mieltä sinä olet teismistä ja mitä ateismista. Sen suhteen ei ole yksinkertaisesti mitään debatoitavaa.
Teismin ja ateismin välinen eroavaisuus ei ole aihe josta olen halunut keskustella. Tämäkin on tuota outoa olkiukkojen rakentelua. Halusi laittaa sanoja toisten suuhun on tullut jo huomatuksi moneen otteeseen.
Ja mikäli aiot huolehtia siitä, etteivät muut tyrkytä harhojaan (uskomuksiaan), ehkä sinun kannattaisi silloin huolehtia myös siitä ettet itse tee samoin. Ainakin mikäli aiot erottua jollain tavalla eduksesi haukkumistasi kiihkeistä käännyttäjistä.
Tuo uskomus/harha on terminä sellainen, joka sinun kannattaisi ilmeisesti itsellesi ensin selventää ja vasta sen jälkeen ottaa se mukaan sanastoosi.
:wink:
Syy on oikeastaan ollut siinä, että nyt sattumoisin vilkaisin tätäkin palstaa käytyäni keskustelun eräiden oveni takana vierailleiden JT:en kanssa. Sinulle voi tulla yllätyksenä, että kaikki jotka ovat kanssasi eri mieltä eivät välttämättä halua käännyttää sinua tai jotakuta muuta. Syy miksi takerruin joihinkin sinun heittämiisi väittämiin olen jo kertonutkin. Mutta olkoon tämä tässä, en häiritse käännytystyötäsi ja uskomuksiesi tuputtamista enempää tällä erää.
Et ole vieläkään rehdisti kertonut olevasi helluntailainen. Häpeätkö sitä vai miksi kiertelet ja kaartelet asiaa kuin kissa kuumaa puuroa?
En ole muuten useiden vuosien aikana tavannut netissä AINUTTAKAAN helluntailaista, joka ei omaa Jeesus-teemaansa tyrkyttäisi muille. Pitäisikö minun uskoa sinun olevan harvinainen poikkeus asiassa? Uskovainen, joka keskustelee netissä muiden kanssa vain ilmoista tai urheilusta palstoilla, jotka eivät noita aiheita koske?
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

PoterO kirjoitti: En usko maahisiin. Minulla ei ole tietoa maahisten olemassaolosta tai olemattomuudesta: olemattomista todisteista ei voi juurikaan tehdä johtopäätöksiä (oletin tarkoittavasi ihmisten uskomuksista riippumattomien maahisten olemassoloa).

Kuvitellaan että viikon päästä luen tieteellisen uutisen hämmästyttävän Uhkapuhka pahiluksen löytämisestä. Oletetaan etten juuri äsken keksinyt tuota Uhkapuhka pahilusta, vaan minulla ei ole sen olemassaolosta tai olemattomuudesta mitään tietoa, enkä siis usko sen olemassaoloon tai olemattomuuteen. Samalla tavalla pyrin suhtautumaan kaikkiin sellaisiin asioihin joiden olemassaolosta tai olemattomuudesta minulla ei ole tietoa. Jumala ja maahiset ovat myös sellaisia asioita, sillä niiden olemassaolosta ei ole sellaista tietoa minkä perusteella voisi tehdä johtopäätöksiä. Minulla ei ole myöskään mitään muita syitä uskoa maahisiin tai Jumalaan, joten maahiset ja Jumala ovat minulle täysin samantekeviä.

Asetelma muuttuu hiukan jos maahinen tai Jumala määritellään sillä tavalla, että tuon määritelmän mukaisen maahisen tai Jumalan olemassolo voidaan todistaa tai kumota. Kyse on kuitenkin vain tuon kyseisen määritelmän mukaisesta olemassaolosta.
Toteat ettet usko maahisiin. Näkökantasi saattaa jatkolisäyksesi mukaan muuttua, jos voidaan todistaa ettei niitä ole. Miksi se silloin muuttuisi?

Sitten aikaisempi kommenttisi:
Sen verran hämmentäisin tätä soppa, että todisteen olemattomuus ei ole olemattomuuden todiste. Olemassaolo tai olemassaolemattomuus uskomuksille ei löydy tukea, sillä uskomuksilla ei pitäisi olla mitään tekemistä tieteellisen menetelmän kanssa. Teorioita voidaan arvioida vain todisteiden perusteella, ei todistamattomuuksien. Todistamattomuuksista ei voi tehdä johtopäätöksiä.
Tämän pohjalta pitäisi ajatella, että pidät maahisten olemassaolon olevan yhtähyvin mahdollista koska asiasta ei ole suuntaan tai toiseen todisteita.

Witless jo aikaisemmin esitti tämän filosofi Tuomas Nevalinnan kommentin:
"Agnostikko sanoo, että koska ei voi tietää, niin hän ei voi tätä asiaa ratkaista. Se vaikuttaa viisaalta, mutta on ihan paska argumentti. Tämä on vain tapa väistää kysymys. Ei-tieto on juuri uskon idea."

Minusta tuo on hyvä näkemys. :twisted:
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

RaM kirjoitti:Witless jo aikaisemmin esitti tämän filosofi Tuomas Nevalinnan kommentin:
"Agnostikko sanoo, että koska ei voi tietää, niin hän ei voi tätä asiaa ratkaista. Se vaikuttaa viisaalta, mutta on ihan paska argumentti. Tämä on vain tapa väistää kysymys. Ei-tieto on juuri uskon idea."

Minusta tuo on hyvä näkemys. :twisted:
Niin.. ehkäpä. Mutta miksi henkilön olisi luotava ehdoton mielipide jostain, joka on henkilölle yhdentekevä?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Lehtiveli kirjoitti: Mitä tieteeseen ja ateismiin tulee, niin oma henkilökohtainen näkemykseni on se että tiede ei varsinaisesti sulje jumalan olemassaolon mahdollisuutta pois, se vain pitkässä juoksussa tekee uskon jumalaan tarpeettomaksi. Itse en ole elämässäni saanut jumalalta apua yhteenkään tilanteeseen, sen sijaan nautin tieteen saavutuksista päivittäin. En näe mitään syytä miksi uskoisin jumalan olemassaoloon, mutta ymmärrän kyllä miksi jotkut haluavat siihen uskoa. Onhan se toisaalta hyvin lohduttavaa tuudittautua johonkin suureen ja tuntemattomaan aina kun tuntee olonsa pieneksi ja mitättömäksi.
Valtaoja kirjoitti hyvin, että mitä pidemmälle tiede edistyy, sen vähemmän jää tilaa jumalille. Juuri tuostahan on kyse.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Tony Syrjänen kirjoitti:
RaM kirjoitti:Witless jo aikaisemmin esitti tämän filosofi Tuomas Nevalinnan kommentin:
"Agnostikko sanoo, että koska ei voi tietää, niin hän ei voi tätä asiaa ratkaista. Se vaikuttaa viisaalta, mutta on ihan paska argumentti. Tämä on vain tapa väistää kysymys. Ei-tieto on juuri uskon idea."

Minusta tuo on hyvä näkemys. :twisted:
Niin.. ehkäpä. Mutta miksi henkilön olisi luotava ehdoton mielipide jostain, joka on henkilölle yhdentekevä?
Ei mielipidettä tarvitse olla sinänsä mistään. Voihan sitä elää elämänsä muiden mielipiteeseen turvautuen. Jos haluaa. 8)
PoterO

Viesti Kirjoittaja PoterO »

RaM kirjoitti:Toteat ettet usko maahisiin. Näkökantasi saattaa jatkolisäyksesi mukaan muuttua, jos voidaan todistaa ettei niitä ole. Miksi se silloin muuttuisi?
Silloin tuon kumotun määritelmän mukainen maahinen tiedetään olemattomaksi.
RaM kirjoitti:Tämän pohjalta pitäisi ajatella, että pidät maahisten olemassaolon olevan yhtähyvin mahdollista koska asiasta ei ole suuntaan tai toiseen todisteita.
Ei se noin mene. Jonkin väittäminen mahdolliseksi on myös olemassaoloväite, mikä tulisi perustella. Jos ajatellaan empiirisesti, niin mahdollisesta tulisi olla jonkinlainen ennakkotapaus. Esimerkiksi lunastamalla lottokupongin voitan mahdollisesti päävoiton, minkä todennäköisyydestä voidaan laskea myös teoreettinen todennäköisyys tuolle tapahtumalle. Voitan siis mahdollisesti lottovoiton. Maahisten ilmaantumisista ei tiettävästi ole ennakkotapauksia (unohdetaan psykoosit sun muut), eikä niiden esiin ponnahtamiselle voida laatia edes todennäköisyyttä.
RaM kirjoitti:Witless jo aikaisemmin esitti tämän filosofi Tuomas Nevalinnan kommentin:
"Agnostikko sanoo, että koska ei voi tietää, niin hän ei voi tätä asiaa ratkaista. Se vaikuttaa viisaalta, mutta on ihan paska argumentti. Tämä on vain tapa väistää kysymys. Ei-tieto on juuri uskon idea."

Minusta tuo on hyvä näkemys. :twisted:
Niin. Tuon näkemyksen mukaan agnostikko ei ole teistin ja ateistin välimuoto. Ei minustakaan, sillä näen agnostismin koskevan tietoa uskon sijasta.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

PoterO kirjoitti:
RaM kirjoitti:Toteat ettet usko maahisiin. Näkökantasi saattaa jatkolisäyksesi mukaan muuttua, jos voidaan todistaa ettei niitä ole. Miksi se silloin muuttuisi?
Silloin tuon kumotun määritelmän mukainen maahinen tiedetään olemattomaksi.
Tieto on perusteltu uskomus eli kyse on koko ajan uskomuksesta eikö niin. :wink:
Dark Passion
Viestit: 20
Liittynyt: 27.12.2007 22:30

Viesti Kirjoittaja Dark Passion »

RaM kirjoitti:"Dark Passion"
Ei kukaan ateisti ole sanonut tieteen todistavan ettei Jumalaa ole... ainakaan tällä palstalla.
Hoet jatkuvasti tästä olkiukostasi. Etkö millään kykene irrottautumaan siitä. :roll:
Oikaistaan nyt kuitenkin vielä vähän... :)

Kyseessä ei ollut olkiukko, vaan asia johon alunperin kysyin kantaasi. Olen todellakin kuullut tuon väittämän todella monen ateistin suusta eri paikoissa ja keskusteluissa.

(lainattuna toisesta ketjusta) Todistamattomien väittämien esittäminen tieteellisinä totuuksina on yksi niitä asioita, joita olen nähnyt fanaattisten ateistien tyrkyttävän muille ehdottomina totuuksina. Kuten esim. siihen, että vedotaan jonkinlaiseen tieteelliseen todistukseen kun sanotaan ettei mitään Jumalaa ole tai voi olla olemassa.

Kuten aiemmin sanoin, opettele lukemaan ja ymmärtämään lukemasi. Ehkä sinulla silloin on vähän enemmän syytä ylimielisyyteen.
Kuten jo todettua, sotken asiaan henkilön silloin kun siihen on jokin syy
Nähtävästi mikään syy ei ole liian olematon tai naurettava. ;)
Eli nyt kun paljastin helluntailaisuutesi, sillä ei ole enää väliäkään?
Vaikka olisit paljastanut jotain sellaista, sillä ei olisi keskustelun kannalta minkäänlaista merkitystä, ellet sitten aio sortua alkeellisimpiin virheisiin mitä argumentoinnissa voi tehdä. Etkä sinä ole yhtään puolueettomampi käsittelemään aihetta kuin kukaan muukaan.
Et ole vieläkään rehdisti kertonut olevasi helluntailainen. Häpeätkö sitä vai miksi kiertelet ja kaartelet asiaa kuin kissa kuumaa puuroa?
Minulla ei ole yksinkertaisesti mitään tarvetta kertoa sinulle asiasta yhtään mitään. :)
Pitäisikö minun uskoa sinun olevan harvinainen poikkeus asiassa? Uskovainen, joka keskustelee netissä muiden kanssa vain ilmoista tai urheilusta palstoilla, jotka eivät noita aiheita koske?
Ei sinun pidä uskoa mitään ellet halua. Kuten sanoin jo aiemmin, minulle on samantekevää mitä sinä uskot niin kauan kun et ala esittelemään uskomuksiasi jonkinlaisena suurena totuutena ja tietona. Tämä koskee myös sitä, mitä uskot ja luulottelet minusta, hyvillä tai olemattomilla perusteilla.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Dark Passion kirjoitti:
RaM kirjoitti: Ei kukaan ateisti ole sanonut tieteen todistavan ettei Jumalaa ole... ainakaan tällä palstalla.
Hoet jatkuvasti tästä olkiukostasi. Etkö millään kykene irrottautumaan siitä. :roll:
Oikaistaan nyt kuitenkin vielä vähän... :)

Kyseessä ei ollut olkiukko, vaan asia johon alunperin kysyin kantaasi. Olen todellakin kuullut tuon väittämän todella monen ateistin suusta eri paikoissa ja keskusteluissa.
Olet siis kuullut noin esitettävän jossain ja haluat nyt syyllistää kaikki ateistit samasta asiasta.
Tuo mitä väität JOSSAIN sanotun ei liity mitenkään toisiin keskusteluihin saati keskustelukumppaneihin. Epämääräisyyksien ja toisen käden tietojen esittäminen on mitä naivistisinta keskustelemista. Jos noilla perusteilla lähtee lisäksi ylimielisesti kyseenalaistamaan vieraan keskustelupalstan ENSIMMÄISEN kommentin ENSIMMÄISESSÄ lauseessa keskustelukumppaninsa, niin miten tuohon olkiukon esilleottamiseen (yleistämiseen) ja sen käyttämiseen/käyttäjään pitäisi suhtautua?

Tämä kysymys koskee nyt sinua itseäsi. :twisted:
Dark Passion
Viestit: 20
Liittynyt: 27.12.2007 22:30

Viesti Kirjoittaja Dark Passion »

RaM kirjoitti:Olet siis kuullut noin esitettävän jossain ja haluat nyt syyllistää kaikki ateistit samasta asiasta.
En todellakaan yleistänyt asiaa koskemaan kaikkia enkä syyllistänyt kaikkia, vaan kysyin sinulta että koskeeko inhosi käännyttämistä ja pseudotiedettä kohtaan myös näitä aatetovereitasi. Etkö koskaan väsy tuollaiseen valehteluun?
Epämääräisyyksien ja toisen käden tietojen esittäminen on mitä naivistisinta keskustelemista.
Mitenkäs tämä nyt sitten menee...

- sinusta on ok vetää keskusteluun mukaan "kaikki uskovaiset" ja tehdä räikeitä ja typeriä yleistyksiä siitä, miten he kaikki sinun mielestäsi ajattelevat (erityisesti muistit mainita miten nimenomaan kaikki ovat samanlaisia, ilman poikkeuksia)

- sinusta on ok vedota tässä yhteydessä kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin tapahtumiin, joissa sanot näihin törmänneesi

- seuraavassa hetkessä ei yhtäkkiä olekaan ok tuoda millään tavalla keskusteluun mukaan aiempia kokemuksia tietyn aatesuunnan edustajista, koska se on "naivistista".

- samalla vuodatat suuret krokotiilin kyyneleet että joku yleistää "kaikkia ateisteja" jollain tavalla, vaikka kukaan ei koko keskustelussa ole niin tehnyt. :D

Tiedätkös, olet aika ristiriitainen kaveri. :)
Jos noilla perusteilla lähtee lisäksi ylimielisesti kyseenalaistamaan vieraan keskustelupalstan ENSIMMÄISEN kommentin ENSIMMÄISESSÄ lauseessa keskustelukumppaninsa, niin miten tuohon olkiukon esilleottamiseen (yleistämiseen) ja sen käyttämiseen/käyttäjään pitäisi suhtautua?
Noh, jos kysyn omiin kokemuksiini pohjautuen suhtautumisestasi tiettyihin asioihin, niin en ymmärrä mikä siinä sinua voi noin paljon risoa. Ellet sitten ole tyypillinen JT, joka ei kestä dogmiensa pienintäkään kyseenalaistamista. Jos joku tässä debatissa on harrastanut yleistämistä ja henkilöön käyvää argumentointia niin sinä, joten jospa nyt vain pikkuhiljaa yrittäisit palauttaa itseäsi vähän maan pinnalle.
Jaakob
Viestit: 707
Liittynyt: 28.04.2007 14:43

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

Alkaa muistuttamaan asemasotaa tää tilanne. Voisitte jatkaa vaikka yv:n kautta kinas... siis keskustelua ;)
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

"Dark Passion"
En todellakaan yleistänyt asiaa koskemaan kaikkia enkä syyllistänyt kaikkia, vaan kysyin sinulta että koskeeko inhosi käännyttämistä ja pseudotiedettä kohtaan myös näitä aatetovereitasi. Etkö koskaan väsy tuollaiseen valehteluun?

Oletko todella niin ymmärryskyvytön vai leikitkö nyt tässä vain niin tyhmää, ettet tajua omien kysymystesi ja kommenttiesi sisältöä?
Keitä ovat 'aatetoverini'? Nuo olkiukkona esille ottamasi jotkut jossain joskus sinulle epätieteellisiä väittämiä sanoneet henkilöt?
Minä ja nuo olkiukko-aatetoverit siis valehtelemme yhdessä?
Olen huomannut, ettei kaikki ihmiset aina ymmärrä lukemaansa, mutta sinä taidat olla ensimmäinen joka ei ymmärrä edes omaa kirjoittamaansakaan. :lol:

Sitten omituinen asia. Tuo helluntailaisuutta koskenut ketju lukotettiin eikä moderointi halunut aiheen jatkamista. Witlessin lyhyen kommentin kautta toit tähän kokonaan toista aihetta käsittelevään ketjuut tämän saman typerän olkiukkoteoriasi aatetovereineen ja halusit ronkkia tuota henkistä sontatunkiota lisää aiheen alla, joka ei siihen mitenkään liity.
SOVITAANKO, että jätetään tähän tämä helluntailaisuutta käsittelevä höpötys ja nyt seuraavaksi otat kantaa itse avaukseeni. Keskustellaan siitä ja sen todenmukaisuudesta.
Sehän on todistamassa helluntailaisuutta kreationistisine raamattu-uskoineen harhaoppien kaupustelijaksi. :twisted:
- sinusta on ok vetää keskusteluun mukaan "kaikki uskovaiset" ja tehdä räikeitä ja typeriä yleistyksiä siitä, miten he kaikki sinun mielestäsi ajattelevat (erityisesti muistit mainita miten nimenomaan kaikki ovat samanlaisia, ilman poikkeuksia)
- sinusta on ok vedota tässä yhteydessä kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin tapahtumiin, joissa sanot näihin törmänneesi
- seuraavassa hetkessä ei yhtäkkiä olekaan ok tuoda millään tavalla keskusteluun mukaan aiempia kokemuksia tietyn aatesuunnan edustajista, koska se on "naivistista".
- samalla vuodatat suuret krokotiilin kyyneleet että joku yleistää "kaikkia ateisteja" jollain tavalla, vaikka kukaan ei koko keskustelussa ole niin tehnyt.

Diktaattorin toivomuksen mukaan tee näistä perusteettomista väittämistäsi hieman yksilöidymmät YV:nä, niin käsitellään kahdenkesken hieman tarkemmin helluntailaisuus-keskusteluamme näiltäosin.
Esitä minulle myös vastaus kysymykseen: tutkiiko tiede olemattomuuksia tai Jumalaa?
(Tämähän on aihetta koskeva ydinongelmasi.)
PoterO

Viesti Kirjoittaja PoterO »

RaM kirjoitti:Tieto on perusteltu uskomus eli kyse on koko ajan uskomuksesta eikö niin. :wink:
Niin, no... Näkisin mielelläni kuitenkin eron uskomusten ja sen mikä on todistettu välillä. Uskomukset ovat vähän turhan henkilökohtaisia: niihin voi kiintyä vaarallisella tavalla. Esimerkiksi, Minä olen oikeassa. :wink:
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

PoterO kirjoitti:
RaM kirjoitti:Tieto on perusteltu uskomus eli kyse on koko ajan uskomuksesta eikö niin. :wink:
Niin, no... Näkisin mielelläni kuitenkin eron uskomusten ja sen mikä on todistettu välillä. Uskomukset ovat vähän turhan henkilökohtaisia: niihin voi kiintyä vaarallisella tavalla. Esimerkiksi, Minä olen oikeassa. :wink:
Arveletko lähtökohtaisesti olevasi aina väärässä... ja minä kun olen aina luottanut näkemyksiisi veliseni. :shock: :P
Dark Passion
Viestit: 20
Liittynyt: 27.12.2007 22:30

Viesti Kirjoittaja Dark Passion »

RaM kirjoitti:Oletko todella niin ymmärryskyvytön vai leikitkö nyt tässä vain niin tyhmää, ettet tajua omien kysymystesi ja kommenttiesi sisältöä?
Ymmärrän täysin mitä kysyin. Sille en voi mitään, jos sinulla on pakonomainen tarve vääntää niihin merkityksiä, joita en ole niille missään vaiheessa aikonut antaa.
Keitä ovat 'aatetoverini'?
Tässä tapauksessa viittaan lähinnä muihin telaketjuateisteihin.
Minä ja nuo olkiukko-aatetoverit siis valehtelemme yhdessä?
En tehnyt tuollaista yleistystä, vaan kysyin kantaasi siihen, inhoatko muidenkin kuin uskovaisten (tai mitä kaikkia ihmisryhmiä nyt satutkaan vihaamaan..) oletettuja tai todettuja käännyttämisiä ja pseudotieteellisyyttä. En sen enempää, enkä sen vähempää.
Witlessin lyhyen kommentin kautta toit tähän kokonaan toista aihetta käsittelevään ketjuut tämän saman typerän olkiukkoteoriasi aatetovereineen ja halusit ronkkia tuota henkistä sontatunkiota lisää aiheen alla, joka ei siihen mitenkään liity.
Koska Witness kysyi tarkennusta ajatukseen, jonka olin esittänyt edellisessä ketjussa, tarkensin mitä olin kommentilla tarkoittanut. Sinulla taas oli siitä(kin) ihan ikioma hassunkurinen tulkinta.
}SOVITAANKO, että jätetään tähän tämä helluntailaisuutta käsittelevä höpötys ja nyt seuraavaksi otat kantaa itse avaukseeni. Keskustellaan siitä ja sen todenmukaisuudesta.
Omassa kontekstissaan se pitänee joskeenkin paikkansa. Eri asia on, onko konteksti itsesään välttämättä sellainen, että se tekee oikeutta esim. luomiskertomuksen alkuperäiselle tarkoitukselle, jonka ei ole ollut tarkoitus olla tieteellisen pikkutarkka selvitys maailmankaikkeuden syntymekanismeista, vaan pikemminkin yksinkertaistettu kertomus siitä kuka tai mikä ne taivaankappaleet on paikalleen laittanut. Suunnattu ihmisille, joilla ei ollut eksaktia tiedettä (saati sitten aikaa tehdä sellaista) ja kirjoitettu tavalla, jonka tällainen ihminen voi jollain tavalla hahmottaa.
Lukittu