Auttakaa minua ymmärtämään....

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
am-ha·’a’rets
Viestit: 296
Liittynyt: 28.05.2007 12:44

Auttakaa minua ymmärtämään....

Viesti Kirjoittaja am-ha·’a’rets »

Tämä pitäisi oikeasti laittaa tuonne yleisen keskustelun huumoripalstalle. Tuossa eilen kaverin kanssa katseltiin uutta tutkittavaa vartiotornia ja sieltä löytyi seuraavanlainen lause:

"Vaikka emme voikkaan sanoa asiaa ehdottoman varmasti, niin puhuessaan tulevasta tapahtumasta menneessä aikamuodossa Jeesus ilmeisesti korosti sitä, että se todella tapahtuisi."
"Life is what You make of it."
Jaakob
Viestit: 707
Liittynyt: 28.04.2007 14:43

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

Samanlaista perustelua on muistaakseni käytetty aiemminkin. Ajatuksena on kaiketi juuri tuo mainittu, eli tuleva tapahtuma on niin varma että siitä voidaan puhua ikäänkuin se olisi jo tapahtunut. Kovin loogistahan tuo ei ole mutta mikäs VTS:n löpinä nyt olisi.
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
Bergerac
Viestit: 2306
Liittynyt: 28.04.2007 08:15
Paikkakunta: Jersey

Re: Auttakaa minua ymmärtämään....

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Joo, Sinä Am- tiedätkin vastauksen, mutta jotain kuitenkin etenkin kiinnostuneille:

Ja Seuran taikasana on:

ILMEISESTI

Kun Seura sanoo ilmeisesti, se tarkoittaa että vilpittömien Jehovan Todistajien tulee hyväksyä Seuran suoraan itse Jehovalta saatu "Ilmeisesti-selitys". Jos vilpitön Jehovan Todistaja kyseenalaistaa "ilmeisesti-selityksen" sanotaanko julkisemmin, niin eteen astuvat Seuran asettamat sanktiot.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Vt-seura on oppinut ettei sen kannata antaa mistään ehdotonta lausuntaa. Siitä jää kiinni ja siitä tulee luopiomateriaalia. Toki tällainen epävarmaakin epävarmemman totuutena esittäminen ajaa mielenhallinnasta päässeen hetkeksi räjähtävän naurun partaalle. Äärimmäisen huvittuneisuuden jälkeen tuleekin sitten surku, surku siitä että tätä moskaa ihmiset lukevat ja totuutenaan pitävät. Ja että vt-seura vaatii jäseniään uskomaan näihin lapsellisiin spekulaatioihin epäinhimillisesti sosiaalisilla suhteilla kiristäen. :evil:
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
am-ha·’a’rets
Viestit: 296
Liittynyt: 28.05.2007 12:44

Viesti Kirjoittaja am-ha·’a’rets »

Tony Syrjänen kirjoitti:Vt-seura on oppinut ettei sen kannata antaa mistään ehdotonta lausuntaa. Siitä jää kiinni ja siitä tulee luopiomateriaalia. Toki tällainen epävarmaakin epävarmemman totuutena esittäminen ajaa mielenhallinnasta päässeen hetkeksi räjähtävän naurun partaalle. Äärimmäisen huvittuneisuuden jälkeen tuleekin sitten surku, surku siitä että tätä moskaa ihmiset lukevat ja totuutenaan pitävät. Ja että vt-seura vaatii jäseniään uskomaan näihin lapsellisiin spekulaatioihin epäinhimillisesti sosiaalisilla suhteilla kiristäen. :evil:
Kuvailit juuri reaktiomme kyseisessä tilanteessa. Olen aina miettinyt, että miksi vt-seuran teksti on niin raskasta lukea. Sen ymmärtäminen on todella hankalaa ja se johtuu nimenomaan siitä, ettei siinä välillä ole mitään järkeä kuten edellä mainittu esimerkki osoittaa.

Hauskinta tässä on kuitenkin se, että tuo lause oli perustelu (parin mutkan kautta) vuodella 1914.
"Life is what You make of it."
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

am-ha·’a’rets kirjoitti:Olen aina miettinyt, että miksi vt-seuran teksti on niin raskasta lukea. Sen ymmärtäminen on todella hankalaa ja se johtuu nimenomaan siitä, ettei siinä välillä ole mitään järkeä kuten edellä mainittu esimerkki osoittaa.
Kun palaamme jehovantodistajuuden perusteille, niin tämäkin voi aueta edes jotenkin. Jos järjestön yksi olemassaolon perusteista on lehtien painaminen, ja niistä saatujen lahjoitusten avulla painaa lisää lehtiä, niin on selvää että jutut alkavat ennenpitkää käydä raskaslukuisemmiksi ja spekulatiivisemmiksi. Toki jehovantodistajuus on ollut aina hyvin spekulatiivista ja arvailujen varaan rakennettua.

Tällaista uskonnollista liikeideaa on likipitäen mahdoton toteuttaa menestyksekkäästi, ajautumatta itse asian ääreltä pöpelikköön.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

alussa siteerattu tulisi laittaa selkokielelle ja silloin se kuuluisi että seura kirjoittaa sellaista mistä myöntää tietämättömyytensä.

Eikö se ole tarkoittu lahkolaiselle yhdensuuntaiseksi väitteeksi, vastuuseen joutumisen varalle väitteeksi toiseen suuntaan ?
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Jehovan todistajista voisi sanoa, että he ovat nykyää sitoutumattomia. Perustelut ilmeisesti, todennäköisesti, on syytä olettaa/uskoa, varmastikin jne. jättävät aina portin auki ja mahdollistaa suunnanmuutoksen.
Jehovan todistajien versiossa vanhurskasten polku onkin kuin taskulampun valossa kulkemista, jossa aina mennään valon perässä vaikka suunta vaihtuukin milloin minnekkin päin. :mrgreen:
am-ha·’a’rets
Viestit: 296
Liittynyt: 28.05.2007 12:44

Viesti Kirjoittaja am-ha·’a’rets »

RaM kirjoitti:Jehovan todistajien versiossa vanhurskasten polku onkin kuin taskulampun valossa kulkemista, jossa aina mennään valon perässä vaikka suunta vaihtuukin milloin minnekkin päin. :mrgreen:
Good one! :mrgreen:
"Life is what You make of it."
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Auttakaa minua ymmärtämään....

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

am-ha·’a’rets kirjoitti:Tämä pitäisi oikeasti laittaa tuonne yleisen keskustelun huumoripalstalle. Tuossa eilen kaverin kanssa katseltiin uutta tutkittavaa vartiotornia ja sieltä löytyi seuraavanlainen lause:

"Vaikka emme voikkaan sanoa asiaa ehdottoman varmasti, niin puhuessaan tulevasta tapahtumasta menneessä aikamuodossa Jeesus ilmeisesti korosti sitä, että se todella tapahtuisi."
Konteksti? Mistä Jeesus puhui menneessä aikamuodossa? :shock:
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Eli teksti löytyy vt 15.3.2008 s. 31-32
Vastauksia raamatullisiin kysymyksiin:
Luukas 10:18, Mitä Jeesus tarkoitti sanoessaan 70 opetuslapselle:
"Minä aloin nähdä Saatanan jo pudonneen kuin salama taivaasta"?
Jeesus ei sanonut, että Saatana oli jo karkotettu taivaasta. Se tapahtui vasta vähän sen jälkeen kun Kristus oli asetettu taivaalliseksi Kuninkaaksi vuonna 1914. (Ilm 12:1-10.) Vaikka emme voikkaan sanoa asiaa ehdottoman varmasti, niin puhuessaan tulevasta tapahtumasta menneessä aikamuodossa Jeesus ilmeisesti korosti, sitä että se todella tapahtuisi.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Nämä "ilmeisesti" -jutut tulevat vastaan usein silloin kun etsii kysymyksiä vähänkään vaikeampiin tai syvällisempiin kysymyksiin. Omassa mielessäni tulkitsin nämä JT-aikoinani spekuloinniksi tai ns. valistuneiksi arvauksiksi.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Jakke kirjoitti:Nämä "ilmeisesti" -jutut tulevat vastaan usein silloin kun etsii kysymyksiä vähänkään vaikeampiin tai syvällisempiin kysymyksiin. Omassa mielessäni tulkitsin nämä JT-aikoinani spekuloinniksi tai ns. valistuneiksi arvauksiksi.
Lähestulkoon varma orjaluokan tieto oli vähintään yhtä luotettavaa kuin muualta esitetty varma tieto. Siksi nuo 'ilmeisesti' ja 'todennäköisesti' käsitteet löivät laudalta jopa matematiikkaan tai muihin havaintoihin perustuvat tieteen käsitykset. Kunnes lapsen mieli muuttui aikuisen ajatteluksi. :P
1.Korinttolaiskirje 13:11
Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Tässä tuntuisi olevan sellainen historia takana, että ainakin vuonna 1958 Saatanan tipauttaminen sai mennä läpi sen enempää asiaa ajattelematta:
Jesus testified that he had seen “Satan already fallen like lightning from heaven.” Clearly the principle of evil could not have fallen, for from creation it existed as an evil principle, although inactive. Further, Jesus told his enemies that they were of their father the Devil, who “was a manslayer when he began” as Satan, and “a liar and the father of the lie.” When charged with casting out demons by the power of Satan, Jesus did not deny the existence of Satan but said: “If Satan expels Satan, he has become divided against himself.” Yes, all such references likewise leave no doubt as to the existence, the personality, of Satan.—Luke 10:18; John 8:44; Matt. 12:26.” (w58 Aug. 1 p. 453-454)
Jossain vaiheessa joku sitten on kiinnittänyt ristiriitaan huomiota ja vuonna 1966 asiaa käsiteltiin QFR:ssä:
Questions From Readers
● When Jesus Christ was on earth he stated: “I began to behold Satan already fallen like lightning from heaven.” (Luke 10:18) Does this mean that by that time Satan the Devil had already been ousted from heaven?—O. B., Australia.
No. We are not Scripturally justified in taking that view of Jesus’ statement recorded at Luke 10:18. Christ was evidently referring to a future event but was moved to do so on the basis of current happenings.
Earlier “the Lord designated seventy others and sent them forth by twos in advance of him into every city and place to which he himself was going to come.” (Luke 10:1) Upon successfully completing their assignment the seventy disciples returned with joy, saying: “Lord, even the demons are made subject to us by the use of your name.” (Luke 10:17) This was a marvelous display of God’s power over the demons! After such a grand report Jesus was fittingly moved to utter his significant words respecting Satan’s fall, words denoting mastery over that wicked one.
That by his words recorded at Luke 10:18 Christ was not referring to any past literal falling of Satan from heaven becomes apparent upon considering what is said elsewhere in the Bible. At Revelation 12:7-9 we are told about the hurling of Satan and his angels from heaven down to the earth. But this did not occur prior to or during the days of Jesus’ human life on earth. It should be noted that the entire book of Revelation consists of prophetic material. It is not a compilation of past history. Revelation 1:1 indicates this, in stating: “A revelation by Jesus Christ, which God gave him, to show his slaves the things that must shortly take place. And he sent forth his angel and presented it in signs through him to his slave John.” The apostle John received the revelation on the Isle of Patmos toward the end of the first century of our Common Era, completing the writing of it about 96 C.E. That was many years after Jesus Christ made the statement recorded at Luke 10:18.
A careful examination of Revelation chapter 12 indicates that the ouster of the Devil and his wicked angels from heaven was to follow the birth of God’s kingdom. (Rev. 12:5, 10) As has often been proved Scripturally in the columns of The Watchtower, the heavenly kingdom with Christ as King was established in 1914 C.E. Not long after his installation, Jesus Christ, or Michael, took action and “war broke out in heaven.” Michael and angels under him battled with Satan and his angels, casting them out of heaven and down to the earth.
It appears, therefore, that Jesus had in mind Satan’s ultimately being cast out of heaven when he said: “I began to behold Satan already fallen like lightning from heaven.” This fall was assured by the fact that the seventy evangelizers though mere men on earth had cast out demons in Jesus’ name. To Jesus this was a sign that Satan was sure to fall from heaven in God’s due time. To Jesus it was as if he already saw Satan cast out and fallen from heaven. So even then he could speak of this future event as a certainty, as though he saw it already accomplished. Christ himself, by dying in faithfulness and being resurrected as a mighty spirit creature, would be granted the power to fulfill that prophecy by ousting Satan and the other demons from heaven. In fact, later the exalted Jesus Christ would also abyss and finally destroy these wicked spirit creatures.—Rev. 20:1-3, 7-10; Heb. 2:14; Rom. 16:20. (w66 July 15 page 447)
Tämän jälkeen asia on esitetty yhtenäisellä tavalla mm. w85 Dec. 15 p. 16-17 ja w04 Aug. 1 p. 28.

Minulle tämä näyttäytyy jälleen yhtenä esimerkkinä siitä, että Jeesuksen lupaus oli palata seuraajiensa elinaikana. Koska näin ei tapahtunut, niin tätä paluuta pari vuosituhatta siirrettäessä joudutaan juuri tämänkaltaisiin ongelmiin.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vastaa Viestiin