Esimerkkejä valon kirkastumisesta?

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

madgyver kirjoitti:Mikä on muuten "eettisesti tuomittavalla tavalla luopunut ihminen" ? Vai tarkotetaanko tossa sitä ?
Joo, siis luopio on takinkääntäjä tai vastaava, eli aina negatiivissävytteinen ilmaisu. Luopio ei ole toiminut juridisesti tuomittavalla tavalla, vaan on lähinnä toiminut yhteisön odotteiden vastaisesti.

Kokonaan oma asiansa on se, voiko linssiin stritattua henkilöä yleensäkään pitää luopiona siksi, että hän lopettaa strittauksen kohteena olemisen? Samoin voi miettiä sitä mikä merkitys monilla oppimuutoksilla on. Onko merkittävän oppimuutoksen takia luopuva todellinen luopio?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
madgyver
Viestit: 289
Liittynyt: 30.04.2007 13:35

Viesti Kirjoittaja madgyver »

Markku Meilo kirjoitti: Joo, siis luopio on takinkääntäjä tai vastaava, eli aina negatiivissävytteinen ilmaisu. Luopio ei ole toiminut juridisesti tuomittavalla tavalla, vaan on lähinnä toiminut yhteisön odotteiden vastaisesti.
Ahaa joo, tota vähän ajattelinkin. Tämä selvensi paljon.
Kokonaan oma asiansa on se, voiko linssiin stritattua henkilöä yleensäkään pitää luopiona siksi, että hän lopettaa strittauksen kohteena olemisen? Samoin voi miettiä sitä mikä merkitys monilla oppimuutoksilla on. Onko merkittävän oppimuutoksen takia luopuva todellinen luopio?
Mun vastaukset olis "ei" ja "ei".VT-seuran vastaukset toki kaikki tiedämme, ne ei olis ihan noin yksiselitteisiä :lol:

Oppimuutoksista puheenollen, tuli mieleen eräs keskustelu jonka kävin tässä tutun JT:n kanssa. Puhuttiin tosta 1914-sukupolvioppimuutoksesta (ja yritin selittää että tässä ei tosiaan ole kyse enää mistään pikkuasiasta, joiksi yleensä jeput nuo oppimuutokset kuittaavat), ja kysäsin siinä sitten että eikö ole mitään oppia, jonka muuttumisen jälkeen sä alkaisit miettimään että onko tämä tosiaan ainoa oikea uskonto ? Vastauksena oli: "ei, niin kauan kuin tiedän sen olevan Raamatun totuus"... Aika sanattomaksihan tuo veti. Meikäläisen nimittäin.
"Viime vuosina on miljoonista ihmisistä eri puolilla maailmaa tullut Jehovan todistajia. Kaikkien heidän pitäisi olla hyvin selvillä sen järjestön historiasta, jonka yhteydessä he ovat.” (Vartiotorni 1. toukokuuta 1994 sivu 16)
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Miksei tuossa olisi voinut riittää kärsivällisyyttä pyytää näyttämään se 1914 Raamatusta.

Kysymään mistä hän tietää sen Raamatun totuudeksi.

Eikö todistajan kanssa tarvitse ole kärsivällinen kuin lapsen kanssa
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

madgyver kirjoitti:Mun vastaukset olis "ei" ja "ei".VT-seuran vastaukset toki kaikki tiedämme, ne ei olis ihan noin yksiselitteisiä
Niinpä, en minäkään pidä tuollaista henkilöä luopiona, siis sanan varsinaisessa merkityksessä. Minua ei luopio-leima haittaa lainkaan, itse asiassa se on ainakin yhtä jehovantodistajaa haitannut enemmän kuin minua. Jäähallin edustalla minulle tuntematon jt ryhtyi oma-aloitteisesti jotain selittelemään minulle kun kävelin häntä vastaan luopiopaidassa.

Mutta Vt-seurassa saadaan sanatulvalla valkoinen näyttämään mustalta ja sitä rataa, plus vielä joku aiheeseen näennäisesti sopiva R-jae loppuun.
Vastauksena oli: "ei, niin kauan kuin tiedän sen olevan Raamatun totuus"... Aika sanattomaksihan tuo veti. Meikäläisen nimittäin.
Tuollaisella vastauksella henkilö pakenee asian todellista käsittelyä. Minä ajattelen, että taustalla on alitajuntainen pelko siitä, että asian syvällisempi miettiminen saattaisi järkyttää henkilön näkemyksiä. Näen tuollaisessa vastauksessa Vt-seuran 'kädenjäljen', jt:t opetetaan suhtautumaan kaikkiin oppimuutoksiin siten, että itse totuus ei muutu. Pohjalla on harhakäsitys siitä, että Raamatun sisältö ja Vt-seuran opetus olisivat yksi ja sama asia.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vastaa Viestiin