Jälleen näyte Vt-lainaustyylistä

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Jälleen näyte Vt-lainaustyylistä

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Osui tuttu nimi näkökenttään ja kas, siinähän Vt-seura lainaa auktoriteetiksi amerikkalaisten vapaa-ajattelija- sekä ateistijärjestöjen puolustajanakin tunnettua juristia:
Esimerkiksi Joseph Wheless kirjoittaa Raamatun alkuperää käsittelevässä kirjassaan: ”Hyväntahtoinen lukija ei varmaankaan kestäisi apokalyptistä näkyä ystävällisestä, katuvasta sielusta kurjien syntisten joukossa (jotka on tuomittu joko perisynnin tai jonkin tekemänsä kuolemansynnin vuoksi) ja sitä, että näitä syntisiä ’piinataan tulella ja rikillä pyhien enkelien nähden ja Karitsan nähden’, jotka kaikki katselevat itsetyytyväisinä, kun ’heidän piinansa savu nousee aina ja ikuisesti, eikä heillä ole Kaikkivaltiaan Jumalan vihan kiivaudesta lepoa päivällä eikä yöllä’ (Ilm. XIV, 10, 11). Tällainen on kaiken rakkauden Jumalan henkeytetty ilmestys.” – Is It God’s Word? (Vartiotorni 1. helmikuuta 1985 sivu 4-5)
Tässä wikisivu miehestä. Ja tällä tavalla tuossa vuonna 1926 julkaistussa kirjassa kuvaillaan Raamatun alkuperän käsittelytyyliä:
AN EXPOSITION OF THE FABLES AND MYTHOLOGY OF THE BIBLE AND OF THE IMPOSTURES OF THEOLOGY - BY JOSEPH WHELESS
Vt-lehden lainaus on kirjan sivuilta 396-397 ja tässä on koko teksti kyseisen väliotsikon alta:
A DAMNED PLACE IS HELL
All these wonders and this good and godly company our repentant thief must have missed. His departure from life was under the new dispensation of love and mercy, after the fires of brimstone had been kindled by Christ himself in Sheol, and, in providence, it had become the Christian hell. If, according to the hypothesis which we are examining, having missed heaven, the repentant thief's soul was doomed to the Christian hell, what a hell of a doom awaited it! We know so much about it already from the hell-reeking pages of the gospels of love, and from the blood- curdling Inferno of the "man who has been in hell" on a personally conducted tour with a good old pagan guide, there resident, and also by the glimpse of Dives "in anguish in this flame" -- that we turn away with a shudder of soul from the spectacle, and will not look for even a thief in such a damned place or "place of the damned," if that sounds less profane, as it is more scriptural and theological. And surely the gentle reader would not endure the apocalyptic vision revealing the genial repentant soul among poor sinners (either of original or of mortal sin), who are there "tormented with fire and brimstone in the presence of the holy angels, and in the presence of the Lamb," who all look on complacent while "the smoke of their torment ascendeth up for ever and ever: and they have no rest day nor night" from the fierceness of the wrath of Almighty God (Rev. xiv, 10, 11). This is the inspired revelation of the God of all love.

What a horrid caricature of the Christian Yahveh's mercy is that of the abominable Koran of the infidel, with its crude brutal bullying fate of the unbeliever: "Verily, those who disbelieve our signs, we will surely cast to be broiled in hell fire; so often as their skins shall be well burned, we will give them other skins in exchange, that they may taste the sharper torment; for Allah is mighty and wise" (Sutra iv)! Oh, the holy mercies of the Christian faith, wherein no such fiendish skin-grafting is practiced for our greater torment! Turning away in holy horror and godly fear from such a hell, we would fervently utter in spirit the prayer: "God have mercy on the souls in hell"; but are checked by the remembrance that this our prayer would not do them any good, for it is revealed that "the wrath of God abideth on the damned" – and "the torments of the damned shall last for ever and ever." without even any such graft of new skin as the brutish Mohammedan god provides. Besides, equally inspired revelation warns us that the souls of the Christian damned in the Christian hell, "are never released, notwithstanding the mass for dead souls" (probably meaning souls of the dead) -- no, "the soul that sinneth it shall surely die." Why then torment dead souls? This brings us up with a sudden jerk in purgatory, whither we have been steering our course for some pages back. Let us look around for our crucified thief here.
Mikä ihme ajaa irrottamaan harhaanjohtavan lyhyen lainauksen oman mielipiteen tueksi kirjasta, jonka tarkoitusperät ovat täysin vastakkaiset omalle mielipiteelle? Tuo kun ei ole poikkeuksellista, tämä aiemmin esillä ollut esimerkki liittyy kolminaisuuteen:
Historioitsija Arthur Weigall huomauttaa: ”Jeesus Kristus ei koskaan maininnut sellaista ilmiötä, eikä sanaa ’kolminaisuus’ esiinny missään kohdassa Uudessa testamentissa. Kirkko vain omaksui tämän ajatuksen 300 vuotta Herramme kuoleman jälkeen.” – The Paganism in Our Christianity. (ti-FI s. 6)

Ja kirja The Paganism in Our Christianity (Pakanuus kristillisyydessämme) selittää: ”[Kolminaisuuden] alkuperä on tyystin pakanallinen.” ( ti-FI sivu 11)
Katsotaan sitten lainatun kirjan tarjontaa pakanallisen alkuperän valossa:

The Twelve Disciples derived From Zodiac (p. 25)
The 27 books of the New Testament Canon is invalid (p. 37)
The name Mary is of pagan origin (p. 41)
The virgin birth is of pagan origin (p. 44, 47, 60)
The early life of Jesus is totally unknown (p. 49)
Jesus born in a stable and wrapped in swaddling clothing is of pagan origin (p. 52)
Miracles of Jesus are of pagan origin (p. 58)
Jesus' 40 day temptation in wilderness is of pagan origin (p. 61)
Earthquake at cross is false (p.62)
Jesus Crucifixion was a Jewish human sacrifice of pagan origin (p.69, 76)
Jesus Side Pierced is of pagan origin (p.83, 84)
Jesus never actually died, two angels were only men (p.93, 94)
Ascension is of pagan origin (p. 100)
Jesus suffering to save us is of pagan origin (p. 106)
Jesus decent into Hades is of pagan origin (p. 113)
Jesus "hung on a tree" is of pagan origin (p. 118)
Jesus the "Rock of salvation" is of pagan origin (p. 129)
Jesus the "slain Lamb of God" is of pagan origin (p. 131, 132)
"Washed in the Blood of the lamb" is of pagan origin (p. 132)
Baptism and the Lord's Supper are both of pagan origin (p. 134, p. 146, 147)
Phrase "Soldiers of Christ" is of pagan origin (p. 135)
Jesus as "the Shepherd" is of pagan origin (p. 136)
Lords Supper is of pagan origin (p. 146, 147)
The idea of "blood atonement for sins" is of pagan origin (p. 152, 158)
Jesus "Begotten of God" is of pagan origin (p. 169)
Incarnate Logos of John 1:1 is of pagan origin, The "pre-existent angel" is a 4th century concept (p. 172, 173-175)

The Trinity is of pagan origin (p. 182)

The "Lord's Day" (Sunday) is of Pagan Origin (p. 209, 210-211)
Jewish Sabbath and the Sunday Lord's Day both of pagan origin (p. 136, p. 209, 210-211)

Miksi Vt-lyyrikko on lainannut tuollaista auktoriteetikseen ja nähnyt vaivan etsiä oliko kolminaisuuskin siellä? Yksi syy lienee se, että lyyrikko tietää, etteivät todistajat vaivaudu tarkistamaan asioita, joita sitten sokeasti toistelevat vertaisilleen tietämättömille.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Jälleen näyte Vt-lainaustyylistä

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Markku Meilo kirjoitti:Yksi syy lienee se, että lyyrikko tietää, etteivät todistajat vaivaudu tarkistamaan asioita, joita sitten sokeasti toistelevat vertaisilleen tietämättömille.
Erinomainen aloitus, Make! Lisäksi siteeraamani kohta sisältää merkittävän havainnon ja mistä sitten rangaistaan: laiskuudesta, laiskuudesta ja vielä kerran laiskuudesta. Laiskuudesta ottaa selvää ja hengellisestä ylpeydestä olla "besserwisser".
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Jälleen näyte Vt-lainaustyylistä

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Laiskuudesta ottaa selvää ja hengellisestä ylpeydestä olla "besserwisser".
Tässä yhteydessä laiskuus-sana voidaan hyvin korvata sanalla kritiikittömyys. Jäsenistön kritiikittömyyden ansiosta heitä on helppo kusettaa, tulee mieleen vanha verenlaträysoppiin liittynyt kirjoitus, jossa käytetty viite oli kirja 1600-luvulta. Samoin usein lainataan esimerkiksi kuuluisaa erästä tiedemiestä/tutkijaa tai tiedemiestä/tutkijaa lainataan nimellä, mutta jätetään kertomatta, että hän on jehovantodistaja.

Toisaalta toki kusettajat ohjaavat jäsenistöä kritiikittömäksi, joka tyyli on länsimaissa tullut loppusuoralle. 1995-sukupolvioppimuutos teki notkahduksen ja netti otti jälkihoidon käsiinsä, jossa esimerkiksi Suomen jäsenmäärä on - merkittävistä kasteluvuista huolimatta - edelleen samalla tasolla. Lukuisista kommenteista käy ilmi, että kasteellemenijät ovat pääasiassa nuorisoa, siis jt-jälkikasvua. Eli kotona besservissereiksi motivoituja, just sellaisia kuin minä olin aikoinaan.

Oleellinen kysymys onkin siinä mikä on yksilön moraalinen vastuu perehtyä asioihin, joissa hän esiintyy eräänlaisen auktoriteetin elkein. Pelkästään yhteen lähteeseen turvautuminen ja tuon yhden lähteen viitteiden käkikellomainen toistelu, viitteitä tarkistamatta on jo sellainen moka, joka osoittaa vastuuttomuutta. Etenkin kun netti suorastaan pursuaa perusteltua kritiikkiä.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Jälleen näyte Vt-lainaustyylistä

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Minä en ollut pentuna, siis ennen vuotta 1970, besserwisser, mutta otin nöyrästi vastaan jokaikisen höpötyksen, mitä minulle syötettiin, ainoana poikkeuksena Uolevi Urhonpoika Muroma. Hänen ansiotaan toki on, että sain kertakaikkisen ja pysyvän rokotuksen kaikkea herätyskirstillisyydeksi kutsuttavaa vastaan.

Vasta opiskeluaikani Järvenpäässä avasi silmäni kriittiseen suhtautumiseen, mistä kiitos lankeaa etenkin kuukausittain luennoitseville Helsingin Yliopiston teologisen tiedekunnan professoreille, Aimo T. mukaanlukien.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Jälleen näyte Vt-lainaustyylistä

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

The Paganism in Our Christianity (ti-FI). Tämä opus onkin minulle aivan uusi tuttavuus. Koodistoluettelossani ti-FI viittaa vihkoseen "Tulisiko sinun uskoa kolminaisuuteen?", vuodelta 1989. Toisaalta koodi ti-FI, The Paganism in Our Christianity viittaa kovin Jehovan todistajien julkaisuun. Mistä tässä on nyt kyse?
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Jälleen näyte Vt-lainaustyylistä

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Minä en ollut pentuna, siis ennen vuotta 1970...
Nykyharmikseni kostuttauduin jehovantodistajaksi jo 1960-luvun alkupuolella, en enää muista tarkkaa vuotta enkä oliko paikka Tukholma vaiko Kööpenhamina, ehkä ensimainittu sittenkin. Sen kyllä muistan, että kostuttautumista edelsi painostuksen tunne sekä siihen automaattisesti liittynyt jonkinasteinen besserwisser-asenne.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Jälleen näyte Vt-lainaustyylistä

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Mistä tässä on nyt kyse?
Tässä lienee kyse lainaamisen sietämättömästä kev... eikun leväperäisyydestäni, eli
The Paganism in Our Christianity onpi opus jota lainataan ja (ti-FI s. 6) onpi opus, johon sitä lainataan.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Jälleen näyte Vt-lainaustyylistä

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Markku Meilo kirjoitti:Nykyharmikseni kostuttauduin jehovantodistajaksi jo 1960-luvun alkupuolella...
Älä suotta harmittele. Ellei Sinua olisi tuolloin kostutettu, et nyt olisi sitä, mitä olet ja se, mitä nyt olet, on verrattomasti paljon arvokkaampaa kuin harmittelusi.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Jälleen näyte Vt-lainaustyylistä

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Markku Meilo kirjoitti:The Paganism in Our Christianity onpi opus jota lainataan ja (ti-FI s. 6) onpi opus, johon sitä lainataan.
Jaha. Nyt valkeni. Kiitos.
Vempula
Viestit: 372
Liittynyt: 05.04.2015 09:04

Re: Jälleen näyte Vt-lainaustyylistä

Viesti Kirjoittaja Vempula »

Markku Meilo kirjoitti:Oleellinen kysymys onkin siinä mikä on yksilön moraalinen vastuu perehtyä asioihin, joissa hän esiintyy eräänlaisen auktoriteetin elkein. Pelkästään yhteen lähteeseen turvautuminen ja tuon yhden lähteen viitteiden käkikellomainen toistelu, viitteitä tarkistamatta on jo sellainen moka, joka osoittaa vastuuttomuutta.
Asiaan todella liittyy tiedollisen lisäksi myös moraalinen ulottuvuus. Keskiverto jehovantodistaja ei tarkistele lähteitä ainakaan seuraavista syistä:

(1) Jehovantodistaja olettaa, että lähteiden tarkistaminen olisi turhaa, sillä järjestö ei siteeraisi tai käyttäisi lähteitä virheellisesti. Tämä perustuu kehäpäätelmään: "Jehova vihaa valhetta. Vartiotorni on kaikin puolin rehellinen, koska se on Jehovan järjestö."

(1.1) Rivitodistaja ei edes tarkalleen ymmärrä, mistä viittaamiskäytännössä on kyse ja millaisia teknisiä seikkoja siihen liittyy. Tämä johtuu siitä, että lahko ei kannusta ketään hankkimaan korkeaa koulutusta, joka tutustuttaisi tieteelliseen viittauskäytäntöön. Epärehelliset lähdeviitteet ovatkin yksi syy, miksi lahkojohto haluaa jäsenistön pysyvän mahdollisimman kouluttamattomana.

(2) Jehovantodistaja kokisi syyllisyyttä, jos ryhtyisi tarkistelemaan lähdeviitteitä. Mielenhallinnan vuoksi lahkolainen nielee kaiken, mitä lahkojohto esittää. Kaikenlaisen kyseenalaistamisen tai asioiden itsenäisen ajattelemisen lahkojohto on demonisoinut ajatusrikokseksi. Lahkojohdon valmentama omatunto kokisi pistoksen sellaisen ajatuksen ajattelemisesta, että "mahtaakohan tämä sitaatti olla kaikin puolin tyylikkästi lainattu". Jehovantodistajan pitää kritiikittömästi luottaa siihen, että lahkon (netti)sivuilla lukee Totuus.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Jälleen näyte Vt-lainaustyylistä

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Vempula kirjoitti:Tämä perustuu kehäpäätelmään: "Jehova vihaa valhetta. Vartiotorni on kaikin puolin rehellinen, koska se on Jehovan järjestö."
Kehäpäättely uskonnoissa hallitaan - Raamattu on totuus, koska Raamatussa niin esitetään. Tosin kyseessä on usein valikoivaksi kehitetty versio kehäpäätelmästä - Koraani ei ole totuus, vaikka Koraanissa niin esitetään.
Tämä johtuu siitä, että lahko ei kannusta ketään hankkimaan korkeaa koulutusta, joka tutustuttaisi tieteelliseen viittauskäytäntöön.
Tässä(kään) avauksen tapauksessa ei tarvittu radionrappausta tieteellisempää koulutusta, pelkkä lukutaito riitti. Kyseinen kirja on ollut vuosia tallessa koneellani ja olen sitä selaillut aika ajoin. Kirjan nimi yksin ei olisi soittanut kelloja, mutta kirjoittajan nimi oli sitä tutumpi. Jos ei ole muuta tekemistä, niin voi vaikka imuroida teoksen netistä, se on mainiota ironiaa, satiiria tai jotain hauskaa kuitenkin.
Mielenhallinnan vuoksi lahkolainen nielee kaiken, mitä lahkojohto esittää.
Laitan loppuun bonuksen, jolla kukin voi halutessaan mittailla mahdollisen mielenhallintansa syvyyttä. Jos tässä lainaustyylissä ei havaitse pienintäkään outoutta, niin saa onnittelut siitä, ettei ajatusrikoksesta todennäköisesti ole pienintäkään pelkoa:
Professori Charles S. Braden kirjoittaa kirjassaan These Also Believe: (Vartiotorni 15. huhtikuuta 2004 s. 6)

Charles S. Bradenin kirjassa nimeltä ”Nämäkin uskovat” sanotaan: (Vartiotorni 15. helmikuuta 2001 sivu 27)

Viitaten näihin voittoihin professori C. S. Braden kirjoitti Jehovan todistajista:... (These Also Believe.) (jt-FI 2001 sivu 8)

(Professori C. S. Braden, These Also Believe.) (Herätkää! 8. tammikuuta 1999 sivu 9)

Professori C. S. Braden kirjoittaa kirjassaan These Also Believe: (Herätkää! 22. heinäkuuta 1996 sivu 5)

(These Also Believe, Nämäkin uskovat.) (jv-FI sivu 158)

(Tri C. S. Braden, ”These Also Believe” [Nämäkin uskovat], 1949, s. 380.) (jv-FI sivu 677)

Kaikille näille nuorille tuli entistä selvemmäksi se, mitä professori C. S. Braden tarkoitti sanoessaan Jehovan todistajista kirjassaan These Also Believe: (Herätkää! 8. joulukuuta 1991 sivu 24)

Puhuessaan näistä voitoista tuomioistuimissa professori C. S. Braden sanoi kirjassaan Jehovan todistajista: ...– These Also Believe. (br78-FI 1990 sivu 8)

Professori C. S. Braden, joka on kiinnostuneena tutkinut maailman uskontoja, sanoi: (Vartiotorni 1. helmikuuta 1988 s. 18)

– C. S. Braden kirjassaan These Also Believe (Herätkää! 22. elokuuta 1984 sivu 17)

Noihin aikoihin uskonnonhistorian professori C. S. Braden kirjoitti: (Vartiotorni 15. kesäkuuta 1984 s. 17)

Historian professori Charles Braden kirjoitti kirjassaan:... (These Also Believe) (Vartiotorni 15. huhtikuuta 1981 s. 22)

– C. S. Braden kirjassaan ”These Also Believe”. (Vartiotorni 15. lokakuuta 1979 s. 21)

”Jehovan todistajat ovat kirjaimellisesti täyttäneet maan todistuksellaan. . . . ” – C. S. Braden kirjassaan ”These Also Believe”. (Vartiotorni 15. Lokakuuta 1979 sivu 21)

C. S. Braden, These Also Believe, 1950. (Vartiotorni 1. toukokuuta 1978 s. 10)

Kirjassaan These Also Believe (Nämäkin uskovat) Charles S. Braden viittaa niihin, jotka julistavat, sanoessaan: ”Jehovan todistajat ovat kirjaimellisesti täyttäneet maan todistuksellaan . . (Herätkää! 22. joulukuuta 1973 sivu 17)


Yhdysvaltain Northwestern University -yliopiston kirkkohistorian ja uskonnollisen kirjallisuuden professori Charles S. Braden kirjoitti kirjassaan These Also Believe (Nämäkin uskovat): (Herätkää! 22. marraskuuta 1973 sivu 7)


– C. S. Braden, ”These Also Believe” (Vartiotorni 1. kesäkuuta 1973 s. 253)

Charles Bradenin kirjassa These Also Believe sanotaankin: (Herätkää! 8. joulukuuta 1972 sivu 16)

– C. S. Braden, These Also Believe, (New York, 1950; The Macmillan Co.), s. 370. (Vartiotorni 1. heinäkuuta 1972 s. 298)

When I [Lloyd Barry] frankly answered that I was one of Jehovah’s witnesses, he got up, reached over and shook my hand vigorously. ‘You know,’ he said, ‘I have just written a chapter in one of my books about Jehovah’s Witnesses.’” He was Dr. C. Braden, Professor of Oriental Religions at Northwestern University in the United States. It appears that his research into the subject of the Witnesses had given him cause to have the greatest of respect for them and their teachings. (yb72 p. 225)

Tunnistaen tuon järjestön Charles Samuel Braden kirjoittaa teoksessaan These Also Believe (Nämäkin uskovat): (Herätkää! 22. maaliskuuta 1971 sivu 22)

Pannen tämän merkille Charles S. Braden sanoi kirjassaan These Also Believe (Nämäkin uskovat) (Vartiotorni 15. heinäkuuta 1970 s. 318)

Identifying that organization, Charles Samuel Braden writes in his book These Also Believe: (g70 March 22 p. 24)

Charles S. Braden, in his book These Also Believe, identifies for us who these are. (w68 Aug. 1. p. 465)

For example, a professor of history, Charles Samuel Braden, wrote in his book These Also Believe: (w67 Feb. 15. p. 103)

Because his spirit backs it up, sincere observers in all parts of the world cannot help but agree with the conclusion stated by Charles Samuel Braden, professor of history, in his book These Also Believe: (w62 Oct. 15 p. 632)

—C. S. Braden in These Also Believe. (w62 Mar. 1 p. 132)

“Jehovah’s Witnesses have literally covered the earth with their witnessing,” so observed C. S. Braden in his book These Also Believe. (w61 Oct. 15 p. 630)

Christians are responding with zeal to the need of the hour. Charles S. Braden, in These Also Believe, says: (w61 Jan. 15 p. 54)

—Charles Samuel Braden, These Also Believe, 1950, pages 370, 380. (w56 Dec. 1. p.711)

These Also Believe, by C. S. Braden (1950), pp. 370, 380, 382 (w55 Aug. 15 p. 492)
Syy miksi kirjan koko nimeä ei lainata on kirjan koko nimessä, kirjan koko nimi kun on:

These Also Believe: A Study of Modern American Cults and Minority Religious Movements
Vastaa Viestiin