Mikä Raamatun profeetta ei ole väärä profeetta?

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Mikä Raamatun profeetta ei ole väärä profeetta?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jesajan 17:1-2 jäljittelee Hesekielin Tyros-tyyliä ja esittää, ettei Damaskoa pitäisi oleman, siellä se vaan on uutiskuvistakin päätellen. Sitten Jesajan 7:1-7 kertoo, että Juudan kuningas Ahas ei saisi vihollisiltaan turpiin:
”Ja Juudan kuninkaan Ahasin, Ussian pojan Jotamin pojan, päivinä tapahtui, että Syyrian kuningas Resin — ja Israelin kuningas Pekah, Remaljan poika — tuli ylös Jerusalemiin sotimaan sitä vastaan, mutta hän ei kyennyt sotimaan sitä vastaan. 2 Ja Daavidin huoneelle ilmoitettiin sanoma, joka kuului: ”Syyria on turvautunut Efraimiin.” Ja hänen sydämensä ja hänen kansansa sydän alkoi vapista, niin kuin metsän puut vapisevat tuulen takia. 3 Silloin Jehova sanoi Jesajalle: ”Menehän Ahasia vastaan, sinä ja poikasi Sear-Jasub, ylälammikon kanavan päähän, pesijänkedon valtatielle. 4 Ja sinun on sanottava hänelle: ’Pidä varasi ja pysy häiriintymättömänä. Älä pelkää, älköönkä sinun sydämesi arkailko näitä kahta savuavaa halonpäätä, Resinin ja Syyrian sekä Remaljan pojan suuttumuksen hehkua, 5 sen tähden että Syyria on Efraimin ja Remaljan pojan kanssa aikonut pahaa sinua vastaan ja sanonut: 6 ”Menkäämme Juudaa vastaan ja repikäämme se hajalle ja vallatkaamme se itsellemme läpimurtojen avulla ja asettakaamme sinne hallitsemaan toinen kuningas, Tabeelin poika.”
7 Näin on Suvereeni Herra Jehova sanonut: ”Se ei kestä, eikä se tapahdu.”
2. Aikakirjan 28:1-6 lukemalla voi tulla eri päätelmään kuin Jesaja:
”Alkaessaan hallita Ahas oli kaksikymmenvuotias, ja hän hallitsi Jerusalemissa kuusitoista vuotta, eikä hän tehnyt sitä, mikä oli oikein Jehovan silmissä, niin kuin hänen esi-isänsä Daavid. 2 Hän vaelsi sen sijaan Israelin kuninkaiden teitä, ja hän teki jopa valettuja Baalien patsaita. 3 Ja hän itse suitsutti uhrisavua Hinnomin pojan laaksossa ja ryhtyi polttamaan poikiaan tulessa niiden kansakuntien inhottavuuksien mukaan, jotka Jehova oli ajanut pois Israelin poikien edestä. 4 Ja säännöllisesti hän uhrasi ja suitsutti uhrisavua uhrikukkuloilla ja kummuilla ja kaikenlaisten rehevien puiden alla. 5 Siksi Jehova, hänen Jumalansa, antoi hänet Syyrian kuninkaan käsiin, niin että he löivät hänet ja veivät häneltä suuren joukon vankeja ja kuljettivat heidät Damaskokseen. Ja hänet annettiin myös Israelin kuninkaan käsiin, niin että tämä löi hänet aiheuttaen suuren joukkosurman. 6 Niinpä Pekah, Remaljan poika, tappoi Juudassa satakaksikymmentätuhatta yhtenä päivänä, kaikki urhoollisia miehiä, koska he olivat hylänneet Jehovan, esi-isiensä Jumalan.”
Myös Jeremian osumatarkkuudessa olisi ollut toivomisen varaa. Jer. 36:30 kertoo, että Jojakimilla ei olisi perillistä:
Sen tähden Jehova on puhunut Juudan kuningasta Jojakimia vastaan näin: ’Hänellä ei tule olemaan ketään istumassa Daavidin valtaistuimella, ja hänen ruumiinsa tulee olemaan ulos päivän helteeseen ja yön kylmyyteen heitettynä.
2. Kun. 24:6 antaa asiasta eri kuvan:
”Lopulta Jojakim meni lepoon esi-isiensä luo, ja hänen poikansa Jojakin alkoi hallita hänen sijastaan.”
Jesajan ja Jeremian mukaan Meedialaisten piti tuhota Babylon maan tasalle, mutta näin ei käynyt. Persialaiset kylläkin valloittivat Babylonin toistasataa vuotta tämän jälkeen, mutta eivät tuhonneet Babylonia. -Jesaja 13. luku, Jeremia 51. luku

Jesaja 52:1 mukaan ympärileikkaamaton eikä saastainen tulisi enää astumaan Jerusalemiin. Viimeistään Helleenit ja Roomalaiset tekivät tämän profetian vääräksi.

Hesekieltä aikaisemmin jo Jesaja valoi kansaan uskoa tulevaisuutta kohtaan tekemällä Assyriasta ja Egyptistä omaa jumalaansa palvovat kansat:
19:1 Ennustus Egyptistä. Katso, Herra ajaa nopealla pilvellä ja tulee Egyptiin. Silloin vapisevat Egyptin epäjumalat hänen edessään, ja sydän raukeaa Egyptin rinnassa.
19:18 Sinä päivänä on viisi kaupunkia Egyptin maassa puhuva Kanaanin kieltä ja vannova valan Herralle Sebaotille. Yhtä mainitaan nimellä Iir-Heres.
19:19 Sinä päivänä on oleva Herran alttari keskellä Egyptin maata ja sen rajalla Herran patsas.
19:20 Ja se on oleva merkkinä ja todistuksena Herralle Sebaotille Egyptin maassa; sillä he huutavat Herraa sortajain tähden, ja hän lähettää heille vapauttajan ja puolustajan, joka pelastaa heidät.
19:21 Ja Herra tekee itsensä tunnetuksi egyptiläisille, ja egyptiläiset tuntevat Herran sinä päivänä ja palvelevat häntä teuras- ja ruokauhreilla, ja he tekevät Herralle lupauksia ja täyttävät ne.
19:22 Herra lyö egyptiläisiä, lyö ja parantaa; he palajavat Herran tykö, ja hän kuulee heidän rukouksensa ja parantaa heidät.
19:23 Sinä päivänä on oleva valtatie Egyptistä Assuriin, ja Assur yhtyy Egyptiin ja Egypti Assuriin, ja he, Egypti ynnä Assur, palvelevat Herraa.
19:24 Sinä päivänä on Israel oleva kolmantena Egyptin ja Assurin rinnalla, siunauksena keskellä maata,
19:25 sillä Herra Sebaot siunaa sitä sanoen: "Siunattu olkoon Egypti, minun kansani, ja Assur, minun kätteni teko, ja Israel, minun perintöosani."
Miten ja milloin tämä toteutui? Ei kai Raamatun väärien profeettojen ennustusten tarvitsekaan toteutua.

Russell tunnetusti tulkitsi tuon Herran alttarin tarkoittavan Kheopsin pyramidia ja tuki mittasuhteilla maailmanloppulaskelmaansa. Sittemmin Jehovan todistajat ovat löytäneet laskemilleen kaikenlaisia muitakin yhtä hyviä apuvälineitä, kuten historijoitsijoiden väärinlainaus ja heidän ammattitaitonsa epäily.

Niilin kuivattaminen näkyy olevan VT:n profeettojen kestosuosikki ennustuksen aiheena. Mm. Sakarja (Sak.10:11) profetoi Niilin kuivuvan pohjiaan myöten ja että juutalaiset kulkevat meren poikki orjuuden maasta, Jahve lupaa lyödä aallot pois juutalaisten tieltä.

Mitään tällaista ei ole tapahtunut. Niili ei ole kuivunut pohjia myöten eikä meren aaltoja Jahve ole pyyhkinyt pois juutalaisten tieltä. Niilin kuivattaminen näkyy olevan VT:n profeettojen kestosuosikki ennustuksen aiheena. Libanonin vuoria ei Jahve myöskään ole antanut juutalaisille (10:10). Muutamia muita "epäonnistuneita" ennustuksia:

Joosua sanoi, että jumala hävittää 7 kansaa israelilaisten tieltä, mutta tämän "maan valtiaan" (Joos.3:9-10) ei onnistunut hävittää niitä kansoja (tasangon asukkaille Jahve ja Juudan heimo eivät pärjänneet, koska tasankolaisilla oli raudoitettuja sotavaunuja, Tuom.1:19) ja israelilaiset saivat taistella satoja vuosia, Daavidin aikaan asti, ennen kuin Kanaanin maa oli heidän vallassaan (Joos.15:63; 17:12-16). Jumalan mieli taitaa olla kovin ailahtelevainen.

Jerikokin piti tuhota kokonaan ja kovat kiroukset sen jälleenrakentamisesta annettiinkin 6:26. "Siihen aikaan Joosua vannotti tämän valan: "Kirottu olkoon Herran edessä se mies, joka ryhtyy rakentamaan tätä Jerikon kaupunkia. Sen perustuksen laskemisesta hän menettäköön esikoisensa ja sen porttien pystyttämisestä nuorimpansa."

Mutta sekään ei pitänyt paikkaansa Joos.18:1. "Ja benjaminilaisten sukukunnan, heidän sukujensa, kaupungit ovat: Jeriko, Beet-Hogla, Eemek-Kesis,"

Danielinkirjassa mainittu onnen ja autuuden aika ei alkanut, toisaalta vasta Raamatun UT:n puolella Jeesus korottaa Danielin profeetaksi. Näin ollen Danielia ei tarvitsisi kivittää kuten olisi pitänyt kivittää Jesaja, Jeremia, Hesekiel, Joosua ja Sakarja ainakin.

Ilmeisesti pääsemme vähemmällä jos etsimme Raamatun VT:n profeetan, joka ei ole laukonut väärää ennustusta. Jätetään siis Jeesus toistaiseksi pois tästä kivityskisasata.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Mikä Raamatun profeetta ei ole väärä profeetta?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

No ei oo menny "herralla" oikeen hommat putkeen mutta mitäs jos heitän tähän välikysymyksen,

Mikä on mennyt putkeen?

Mulla tuo putkilista on melko lyhyt...
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Mikä Raamatun profeetta ei ole väärä profeetta?

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Raamattu on pullollaan oikeaan osoittautuneita ennustuksia, kunhan vain muistamme tulkita niitä kuvaannollisiksi, sekä jaksamme odottaa "toistaiseksi löytymättömiä todisteita" ja tulevia vuosisatoja. Harmageddon viimeistään pyyhkii pilkkaajat maan päältä! :D
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Mikä Raamatun profeetta ei ole väärä profeetta?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Veli-Hopea kirjoitti:Mulla tuo putkilista on melko lyhyt...
Ei kai maailman noin 2,2 miljardia kristittyä voi olla väärässä?

Toisaalta männäyönä ajattelin katsoa noita pikkuprofeettoja ja luin kursorisesti Hoosean läpi. Mulle jäi merkitseväksi muistikuva siitä ongelmasta, että Hoosean runollisen ja ympäripyöreän ennustelun toteutumisessa on merkitsevä osa Assyrialla. Pidän enemmän kuin epätodennäköisenä, että Hoosean viittaama Assyria ennallistetaan. Pikkuprofeettoja vielä riittää muutama, joten ei vielä luovuteta.

Toisaalta tilanne ei oleellisesti korjaannu kun kaikki tunnetuimmat profeetat ovat Raamatun oman määritelmän mukaan olleet vääriä profeettoja.
Viimeksi muokannut Markku Meilo, 25.04.2017 16:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Mikä Raamatun profeetta ei ole väärä profeetta?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Kaarmis kirjoitti:Harmageddon viimeistään pyyhkii pilkkaajat maan päältä! :D
Jos se menee niin, että näkymättömissä maailmanlopuissa on jo pyyhitty näkymättömiä pilkkaajia pois urakalla ja laskuun?
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Mikä Raamatun profeetta ei ole väärä profeetta?

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Tässä aiheessa on jo niin paljon asiaa, että mun aivot ihan hengästyy, yritän nyt lyhyesti jotain.....

Aloitetaan ensin Joosuasta. Ihan varmasti väärä jos edes profeetaksi voidaan luokitella.

Joosuan kirja tuotos on Babyloniasta paluun jälkeen rakennettu kertomus voitokkaasta maan valloituksesta, lähteenä tuomarien aika jolloin Kanaanin alueella eleli Isra-EL niminen paimentolaisista koostuva heimo yhtenä osana alueen kaanaalaisia.

Joosuan kirja koottu Tuomarien kirjasta (esim. 1:27-35,3:5-6) ja kadonneista/hävitetyistä Herrain sotain kirjasta (4.Moos.21:14) ja Oikeamielisten kirjasta (Joos. 10:13)

Jesajan ja Jeremian mukaan Meedialaisten piti tuhota Babylon maan tasalle, mutta näin ei käynyt. Persialaiset kylläkin valloittivat Babylonin toistasataa vuotta tämän jälkeen, mutta eivät tuhonneet Babylonia. -Jesaja 13. luku, Jeremia 51. luku
Tämä tuho selittyy silloisen uskonnollisen määreen mukaisesti.

Kun kaupungin jumalat on siirretty pois muualle on kaupunki käytännössä tuhottu, suojelua ei enää ollut ja kansakin katosi noin kuvaannollisesti sanoen kun uskonnolliset johtajat siirrettiin kauas pois kansan läheisyydestä.

Jesajan kolme eri kirjoittajaa sijoittuvat pitkälle aikavälille, joten se täytyy ottaa huomioon sitä lukiessa, mutta aikaansa nekin yhdessä kuvaavat.

Hesekiel kertoo tilanteesta joka oli silloista historiaa pakkosiirtolaisuudessa, "näyt" kuvaavat hyvin kaupunkia ja sen ihmeellisyyksiä, tapahtumia jotka silloin olivat mullistavia koskien juutalaisten toiveita ja elämää.

Odotan innolla uusia tulevia tietoja kaivetusta Babylonian Juudean kaupungin osasta, jospa sieltä olisi löytynyt savitaulujakin kertomassa lisää silloisesta tilanteesta. Siis Babylonian juutalaisten omasta kaupungin osasta.
Juudean eliittihän sinne joutui, maanviljelijät jäivät Juudeaan viljelemään ja veroja maksamaan vieraalle hallitsijalle.

No, yhteenvetona yleensä noista tunnetuista "profeetoista" voi sanoa, että he olivat aikansa poliitikkoja piikkinä hallitsijan lihassa ja olivat kiinteässä yhteydessä konkreettiseen historiaan jolloin politiikka ja uskonto oli yhtä..

Katson, että vääriä profeettoja olivat ja ovat edelleen heidän tulkitsijansa, jotka jättävät huomiotta silloisen tilanteen ja sijoittavat sanoman muuhun, tulevaan tilanteeseen, ja aina vain kauemmas hamaan tulevaisuuteen.

Tässä samalla ihmettelen myös tulkitsijoiden sijoittavan Elian profeetaksi, sellainen hän ei ollut, vaan maagi/ihmeidentekijä jolla oli oma parannus- ja ihmeidentekijöiden oppilaitos.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Mikä Raamatun profeetta ei ole väärä profeetta?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Ariadna kirjoitti:Tässä aiheessa on jo niin paljon asiaa, että mun aivot ihan hengästyy...
Ja rivijehovantodistajat juoksivat karkuun saman tien.
Aloitetaan ensin Joosuasta. Ihan varmasti väärä jos edes profeetaksi voidaan luokitella.
Pelkkä kahdeksan sukupolven ero Moosekseen on hyvä ajatuslähtökohta. Sekin on tosin KD:n avulla helppo siirtää Ö-mappiin.

Tämä avasi ajattelua uskonnollisen autioittamisen ja todellisuudessa tapahtunen autioittamisen erosta. Heseä tuo ei kuitenkaan helpota kun Egyptissä eikä Tyroksessa saanut olla ihmiselämää.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Mikä Raamatun profeetta ei ole väärä profeetta?

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Markku Meilo kirj: Niilin kuivattaminen näkyy olevan VT:n profeettojen kestosuosikki ennustuksen aiheena. Mm. Sakarja (Sak.10:11) profetoi Niilin kuivuvan pohjiaan myöten ja että juutalaiset kulkevat meren poikki orjuuden maasta, Jahve lupaa lyödä aallot pois juutalaisten tieltä.
Sakarjan aikana Persia valloitti Egyptin, Farao jota pidettiin jumalana koki häneen assosioidun Niilin perusteellisen kuivumisen hengellisessä mielessä, oikeastaan Niili ja Niilin tulva on lähes synonyymi sille mitä Farao edustaa, edustihan Niili kaikkea egyptin hedelmällisyyttä ja voimaa. Niilin hengellistä merkitystä korostaa sekin että se jatkui kuoleman jälkeen nk. Lännen maassa...

Sakarjan aikaan liittyvä farao Psametik III:s oli 26 dynastian viimeinen faarao joka orjuutettiin Persian kuningas Kambysos II toimesta joka oli persian suurkuningas Kyyros II vanhin poika , hänestä sai alun 27 dynastia v.525 eaa jolloin Kambysos II:a tuli egyptin hallitsija; faaraon paikalle.

Myös "Libanonilla" on erityinen hengellinen merkitys, Libanonin vuorten setripuumetsistä rakennettiin toinen temppeli, tämä oli Sakarjan tiedossa kun hän lausuu ennustuksen temppelistä jonka mukaisesti "tuli syököön setrisi oi Libanon".
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Mikä Raamatun profeetta ei ole väärä profeetta?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Pro et contra kirjoitti:Sakarjan aikana Persia valloitti Egyptin, Farao jota pidettiin jumalana koki häneen assosioidun Niilin perusteellisen kuivumisen hengellisessä mielessä, oikeastaan Niili ja Niilin tulva on lähes synonyymi sille mitä Farao edustaa, edustihan Niili kaikkea egyptin hedelmällisyyttä ja voimaa. Niilin hengellistä merkitystä korostaa sekin että se jatkui kuoleman jälkeen nk. Lännen maassa...
Ja kun virta kuivuu hengellisessä mielessä, niin sen pohjaa tepastellaan kirjaimelliasesti kuivin jaloin? Koita keksiä jotain loogisempaa sillä välin kun sorvaat mielipidettäsi kivittämiseltä säilyneisiin Raamatun vääriin profeettoihin, kuten Jesaja, Jeremia ja vaikka Hesekiel.
Myös "Libanonilla" on erityinen hengellinen merkitys...
Vt-uskovaisten mielissä näillä erityisillä hengellisillä merkityksillä ei ole mitään rajaa, puhumattakaan esikuvista ja lukuisista vastakuvista, jotka Russell toi mukanaan adventismista.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Mikä Raamatun profeetta ei ole väärä profeetta?

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Pro et contra kirjoitti:Sakarjan aikana Persia valloitti Egyptin, Farao jota pidettiin jumalana koki häneen assosioidun Niilin perusteellisen kuivumisen hengellisessä mielessä, oikeastaan Niili ja Niilin tulva on lähes synonyymi sille mitä Farao edustaa, edustihan Niili kaikkea egyptin hedelmällisyyttä ja voimaa.Sakarjan aikaan liittyvä farao Psametik III:s oli 26 dynastian viimeinen faarao joka orjuutettiin Persian kuningas Kambysos II toimesta joka oli persian suurkuningas Kyyros II vanhin poika , hänestä sai alun 27 dynastia v.525 eaa jolloin Kambysos II:a tuli egyptin hallitsija; faaraon paikalle.

Hesekiel oli kaiken tiedon mukaan tuon ajan Babyloniassa asuva juutalainen ja Sakarja 400 eKr reilut sata vuotta tuon ajan jälkeen Juudeassa elänyt juutalainen ja he kirjoittavat samasta aiheesta samoin kuin 400 luvulla eKr. kirjoittanut Herodotus?

Jonkin erikoisen jumalan puuttumista asioiden kulkuun en silti kaiken taustalla näe vaan pelkkää historiaa muutettuna jumalalliseksi ohjaukseksi, kuten ajan tapana oli, jokaisen kansan oma jumala oli kaiken taustalla.

Historian mukaan Kyyros oli jo tarkkaan suunnitellut Egyptin valtauksen, mutta ehti kuolla ennen sitä ja Kambyses II jatkoi jo valmiina olleita sotasuunnitelmia.

Kyyros oli saanut arabit puolelleen ja alueen tuntijoina he olivat täydelliset oppaat pohjoisen maan sotajoukoille. He tunsivat Niilin tulva-ajat ja kuivan kauden aikana tuo hyökkäys toteutettiinkin. Kerrotaan, että vettä oli niin vähän, että veneet juuttuivat pohjaan joten Niilin useilta törmiltä veneitä pystyi ja jouduttiin pukkaamaan törmältä toiselle.

Kambyses ei kauan ehtinyt ei kauan faaraona ollut Persian pohjoisessa osassa kapinoitiin ja hän kiiruhti sinne ja sai matkalla surmansa. Suur- Persian hallitsijana hän ehti olla vain 7 vuotta.

Dareios jatkoi siitä mihin jäätiin ja valloitti ja ryösti Persialle lisää alueita aina nykyistä Turkkia ja Kreikkaa, Intian rajoja myöten.

Hesekielin mukaista Tyroksen kohtaloa jään miettimään juuri tuon ajan puitteissa, mutta aiheen mukaan on kuitenkin todettava proto Jesaja on väärässä ollut, 700-luvulla ei assyrialaisten miehittämiä maakuntia vapautettu minkään silloin syntyneen lapsen toimesta.

Samoin Jeremia osoittautuu "vääräksi" sillä jo pelkästään aihe materiaali käsittää vuodet 620-550 eKr., liian pitkä profeettana olo tuolle ajalle.
Niilin hengellistä merkitystä korostaa sekin että se jatkui kuoleman jälkeen nk. Lännen maassa...
Tutkijoille historian tuntemus ei sulje pois uskoa jumalaan, joten jatka vaan myös tosiasioihin perehtymistä.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Mikä Raamatun profeetta ei ole väärä profeetta?

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Ariadna kirj: Hesekiel oli kaiken tiedon mukaan tuon ajan Babyloniassa asuva juutalainen ja Sakarja 400 eKr reilut sata vuotta tuon ajan jälkeen Juudeassa elänyt juutalainen ja he kirjoittavat samasta aiheesta samoin kuin 400 luvulla eKr. kirjoittanut Herodotus?

Olin jälleen epätarkka ( huono tapa ) , Sakarja tosin eli samaan aikaan kun Kambyses II mutta aloitti profeetallisen toiminnan näkyinä v. 520 eaa Dareioksen toisena hallinto vuonna.


"" Sakarja ("Jumala muistaa", "Jumala on muistanut") toimi profeettana pakkosiirtolaisuuden jälkeen, hän aloitti toimintansa kuningas Dareioksen (=Daarejaveksen KR-1933) toisena hallitusvuotena eli 520 eKr. (Sak 1:1). Hän oli siis Esran aikalainen.
Sakarjan isä oli Berek ja ja isoisä Iddo (Sak 1:1). Esra 5:1:ssä Sakarjaa kutsutaan Iddon pojaksi. Vanhassa testamentissa käytetään "poika"-nimitystä usein myös pojanpojista tai kaukaisemmistakin jälkeläisistä. Iddo mainitaan Babylonian pakkosiirtolaisuudesta palaavien pappien joukossa (Neh 12:4,16), joten on mahdollista, että Sakarja olisi ollut pappi. Tämä selittäisi osaltaan sen, miksi Jumala valitsi juuri hänet kehottamaan Jerusalemin temppelin uudelleenrakentamiseen.
Sakarja lienee syntynyt Babyloniassa ja oli ensimmäisten Luvattuun maahan palanneiden juutalaisten joukossa."" Lähd. Sley
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Mikä Raamatun profeetta ei ole väärä profeetta?

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Sak 10:
8 Hetki tulee, jolloin minä vihellän merkin
vieraisiin maihin joutuneille
ja kokoan heidät,
minä lunastan heidät vapaiksi.
Minun kansani on oleva suuri,
yhtä suuri kuin se kerran oli.
9 Vaikka olen sirotellut heidät kansojen joukkoon,
he ja heidän lapsensa saavat jäädä eloon
ja palata takaisin,
kun he kaukaisissa maissa muistavat minua.
10 Minä tuon heidät takaisin Egyptin maasta,
kokoan heidät Assyriasta.
Minä annan heille myös Gileadin maan ja Libanonin
vuoret --
mutta sielläkään ei ole heille riittävästi tilaa.
11 He kulkevat pois orjuudesta meren poikki,
sen aallot minä lyön pois tieltä.
Niili kuivuu pohjiaan myöten,
Assyrian mahti murtuu,
ja valtikka otetaan pois Egyptiltä.
12 Minä, Herra, teen kansani väkeväksi, ja minun omanani se vaeltaa, sanoo Herra.


Sakarjalla on mahdollisesti tietoa siitä miten Persia valloitti Egyptin Niilin kuivan kauden aikaan kuten Ariadna kertoi. Tämä profetian osa käsittelee kuitenkin sitä kuinka Jumala yhdistää jälleen Israelin ja Juudan, " Efraimin ja Juudan" ja tuo jo aiemmin Pohjoisen Valtakunnan kadonneet heimot takaisin yhteen, nämä kun pakkosiirrettiin 700 luvulla eaa Assyriaan ja tilalle tuotiin muuta väestöä joka jatkoi ja omaksui osittain Juutalaisten uskontoa mm. Samariassa Juutalaisten suhtautuessa näihin ylimielisesti."sekakansana".
Sakarja viittaa tulevaan Messiaaniseen aikaan, porefetialla on vahva hengellinen sanoma.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Mikä Raamatun profeetta ei ole väärä profeetta?

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Pro et contra kirjoitti:Sakarjan isä oli Berek ja ja isoisä Iddo (Sak 1:1). Esra 5:1:ssä Sakarjaa kutsutaan Iddon pojaksi. Vanhassa testamentissa käytetään "poika"-nimitystä usein myös pojanpojista tai kaukaisemmistakin jälkeläisistä. Iddo mainitaan Babylonian pakkosiirtolaisuudesta palaavien pappien joukossa (Neh 12:4,16), joten on mahdollista, että Sakarja olisi ollut pappi.
Sakarjan ajoituksesta ollaan montaa mieltä. Minä sijoitan hänet 400-luvulle. Sakarjan kirjeen alku ajoittaa kirjeen virheellisesti. (Wiki yrittää sitä paikata)

Tyylillisesti tässä on tuttua kirjoitusten korjailua ja sitä samaa jatkui vielä Ut:n aikana, silloin korjailtiin Paavalin kirjoitusten sopivuutta myöhemmin kirjoitettujen evankeliumin suhteen. Roomalaiskirjeessä on lisätty Daavidillinen sukupuu Markionin hallussa ollut kirje alkaa jakeestä 7. joten siinä Paavali ei kerro Daavidin jälkeläisestä , sama lisäys 2.Tim.. (Matteuksessa Jeesus itse kielsi olevansa Daavidin jälkeläinen)
Tämä selittäisi osaltaan sen, miksi Jumala valitsi juuri hänet kehottamaan Jerusalemin temppelin uudelleenrakentamiseen.
Ei selitä, (oikeammin) lähinnä se meni näin Haggain mukaan.

1 Kuningas Dareioksen toisena hallitusvuotena, kuudennen kuukauden ensimmäisenä päivänä, sai profeetta Haggai tehtäväkseen ilmoittaa Herran sanan Juudan käskynhaltijalle Serubbabelille, Sealtielin pojalle, ja ylipappi Joosualle, Josadakin pojalle. Herran sana kuului: [Esra 5:1]

Esra ja Nehemia siirtyvät 400- 300- luvulle eKr. ja 400-luvun Sakarja taitaa nyt pudota noiden "väärien" profeettojen joukkoon.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Mikä Raamatun profeetta ei ole väärä profeetta?

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Pro et contra kirjoitti:Sakarja viittaa tulevaan Messiaaniseen aikaan, porefetialla on vahva hengellinen sanoma.
No nyt on tullut luettua profeettoja.

Tuo mitä sanot pitää paikkansa.

Sitä pidettiin profetiana varsinkin 200 eKr - 200jKr..aikana jota kutsutaan apokalyptisenä aikautena..

Sakarja joutuu kuitenkin korjaamaan Haggain sanoja jotka eivät toteutuneet ja jotka koskivat ihan oikeasti juuri Haggain aikakautta.

Hagg,2:23 Näin sanoo Herra Sebaot: -- Serubbabel, Sealtielin poika, minun palvelijani, sinulle sanoo Herra: Tuona päivänä sinusta tulee minun uskottuni, minä teen sinusta sinettisormukseni. Sinut minä olen valinnut, sanoo Herra Sebaot.

Kuningasta hänestä ei tullut ei edes aiemmin käytössä ollutta vasallikuningasta. Serubbaabel joutui tyytymään käskynhaltijan virkaan.

Dareios ei hyväksynyt minkäänlaista kilpailua alueellaan. Sen verran hän myöntyi, että salli juutalaisten laatia oman uskonnollinen lain temppelipalvontaanssa varten, mutta siitäkin huolimatta Ahura Mazda oli valtakunnan pääjumala, siitä hän ei antanut periksi.

Jotain kapinan poikasta on nähtävästi ollut ilmassa, se tulee esille Sakarjaa lukiessa, olihan Serubbaael Daavidin jälkeläinen ja Kyyros oli ollut Herran voideltu ( ns.toisen Jesajan mukaisesti 44:28) ja mahdollistanut jäännöksen paluun ja temppelin jälleen rakentamisen. Toive Seruaabelin ja Daavidillisen kuninkaan kuninkuudesta kuitenkin jäi toteutumatta. Tästä Sakarja sitten jatkaa.....

Persian valtakunnan jumaluuden myötä myös juutalaisuuteen sulautui uusia piirteitä, yhtenä esimerkiksi kun aiemmin Jumala oli sekä hyvän että pahan antaja, niin nyt uskontoon ilmaantui uusi persoonallinen paha ja jumala yksin oli vain kaiken hyvän antaja.


Sitten Hesekieliin, lupasin katsoa tuota Tyroa. Sitä on nyt puitu useammankin kerran ja laitankin ihan oman mielipiteeni siitä ja koko Hesekielista. Mitään tulevaisuuden profetiaa siinä en näe, eikä siten henkilöäkään voi pitää profeettana.

Samaistan siinä kerrotut tapahtumat silloiseen historiaan.

Kirjoittaja on perin tyypillinen itämäinen uutistoimittaja, väriä ja mielikuvia siitä ei puutu ja tekstiin/sanomaan pääsee hyvin mukaan jos tuntee vähänkin silloista historiaa.

Hän aloittaa Nebukadressar II ajasta ja tuhosta, kertoo Kyyroksesta ja vapautuksesta,, Kambusesta ja Egyptin valtaamisesta, ja viimein Dareioksesta jonka aikana temppelin rakennustyö aloitettin ja joka salli juutalaisten noudattaa omaa uskonnollista lakiaan. Kaikki tämä kaikki tapahtui noin 50 vuoden sisällä.

Tuo todistajien usein käyttämä Tyroksen ruhtinaan tuomio kuvataan epämääräisin Babyloniaan kantautuneiden puheiden mukaan, ja muistuttaa Kroiseksen alennustilaa jolloin tuo silloisen maailman rikkain menetti kaiken loistonsa ja rikkautensa aikansa valloittajille.

Samalla Hesekielin kirjoituksesta huokuu jonkin sortin iva siitä, että Tyrokselle kävi kuten Jerusalemillekin, jonkinlainen kiista kaupunkien välillä lienee ollut..

Sitten hän kuvaa jotain Babylonian temppeliä ja Ahura Mazdan saapumista juhlakulkueessa uuteen valloitettuun kaupunkiin,tämäkin itämaisen tavan mukaan värikkäästi.

Uutistoimittajan tavoin hän myös kertoo paluumuuttajia koskevia säädöksiä, millainen uusi uskonnollinen laki oli jne. Tämä siitä.

VT:ssä profeettoja vilisee sadoittain ja vain joidenkin sanomat on kirjattu ja yhteistä niille kaikille on , että ne kertovat millaista on olla ihminen ja miten tulee harkita kaikkea kuulemaansa.

Profeetat kyllä lupailevat aina parempaa, kuten:

Miika 2:11 Jos joku syöttäisi teille tuulta ja tyhjää ja sanoisi: "Saatte nähdä, tulee aika, jolloin teillä on virtanaan viiniä ja olutta", niin te ihastelisitte: "Tässäpä on oikea profeetta!"
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Mikä Raamatun profeetta ei ole väärä profeetta?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Raamatun profeettakirjoja tarkasteltaessa on hyvä muistaa, etteivät ne edusta raamatunaikaisia kaikkia profeettoja. Kaikilta ei vain jäänyt mitään muistiinpantavaa tai jos jäikin, se on kadonnut. On myös hyvä muistaa, että niistäkin kirjoituksista, mitkä jäljelle jäivät, osa siirrettiin apokryyfisiin kirjoituksiin ja ne, jotka päätyivät Raamatun kaanoniin, edustavat omaa aikaansa ja sen oloja.

Tämä ei vielä riitä, sillä eksiilin jälkeen tuli tapa tulkita kirjoituksia Useammankin koulukunnan toimesta. Näin kirjoitukset, jotka tunnustettiin "pyhiksi" ja joista kaikki eivät päätyneet heprealais-aramealaisten kirjoitusten kaanonin, saivat perin inhimillisen merkityksen niin oppineiden fariseusten kuin tavallisen oppimattoman kansan keskuudessa.

On lähinnä lähestymistapakysymys, mikä Raamatun profeetta ei ole väärä profeetta edellä mainituista syistä johtuen. Minulle vääriä profeettoja ei Raamatussa ole. On ainoastaan väärin tulkittuja profeettoja ja tokihan muistamme tämän tulkinnan jatkuneen eksiilin jälkeisestä ajasta aina toiselle, kolmannelle, jopa viidennelle vuosisadalle asti, ellei peräti meidän päiviimme, kuten pahoin epäilen.
Vastaa Viestiin