Sivu 4/4

Re: Jumalan erisnimi ja Raamatun UT

Lähetetty: 30.01.2018 18:14
Kirjoittaja Pro et contra
Vaikka jotkut tahot väittävätkin Jeesuksen olevan JHVH niin Jeesuksen kaste siltikin osoittaa että Jumala on toinen persoona kuin Jeesus. Elohim näyttää olevan Isän että Pojan yhteinen määritelmä, se ei tee näistä samaa persoonaa koska on Jumalan monikkomuoto, Elohim on yksi Jumala.

Todennäköisimmin kysymys jota ei taivaassa ole koskaan esitetty kuuluu: kumpiko on suurempi, Isä vaiko Poika? - eihän tällaiselle kysymykselle ole mitään sijaa sillä Jeesus sanoo:" Isä ja minä olemme yhtä".
Käärme kyllä on esittänyt kysymyksen, kumpiko on suurempi pyytämällä Jeesukselta yhtä palvontatekoa, yhtä pientä tekoa...

Re: Jumalan erisnimi ja Raamatun UT

Lähetetty: 31.01.2018 12:16
Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen
Se tuo Paavalin Raamattu kun taisi olla LXX (Septuaginta), hepreankielisen tekstin kreikannos (ajalta noin 200-100 eKr), missä Jumala on ho theos tai Herra ho kyrios.ho on määreinen artikkeli, kirjoitusasultaan ó. Χριστὸν ᾿Ιησοῦν Κύριον, ovat taivutusmuodoissa, kuuluen perusmuodoissaan: Χριστος, Ίεσους, Κυριος (s-pääte). Kreikassa Joosua kirjoitetaan samoin kuin Jeesus, ᾿Ιησους.

Re: Jumalan erisnimi ja Raamatun UT

Lähetetty: 05.02.2018 11:58
Kirjoittaja Ariadna
Polyester kirjoitti:Mutta olisiko esimerkiksi Paavali kreikankielisille pakanakristityille kirjoittaessaan kirjoittanut heprealaisilla kirjaimilla tetragrammin kreikankielisen tekstin sekaan? Tai ainakin translitteroinut יהוה:n jollain tavalla? Jotain tällaistahan Vartiotorni-seura teoretisoi, kun väittää, että Jumalan nimi on ollut alkuperäisissä käsikirjoituksissa myös UT:n puolella, mutta tullut hävitetyksi myöhempien kopioiden myötä.
Tässä yksi esimerkki:

LXX Joel 3:5: πᾶς, ὃς ἂν ἐπικαλέσηται ὄνομα הוהי (κυρίου) σωθήσεται ("sillä jokainen joka huutaa herran nimen puoleen on pelastuva")

Room 10:13: "πᾶς γὰρ ὃς ἂν ἐπικαλέσηται τὸ ὄνομα κυρίου σωθήσεται" ("sillä jokainen joka huutaa avuksi herran nimen puoleen on pelastuva"

Kuten huomataan Septuagintassa on tetragammi jota Paavalin suoranaisessa lainauksessa Joelista ei ole. Uskoisin Vartiotorni-seuran olevan jokseenkin oikeassa siinä, että tetragrammi on tahallisesti jätetty pois, se ei kuitenkaan todista mitään Jahve tai Jehova nimen ääntämisestä.

Juutalaisten jumalasta käyttämä kiertoilmaus κυρίου /herra oli oivallinen suoja silloisessa maailmassa jolloin elettiin hellenistisen kulttuurin alaisuudessa missä jumalien palvonta oli pakollista, ateismistahan seurasi kuolemantuomio ja siihen nähden juutalaisten keksimä lausumaton tetragrammi suojeli heitä. Heillä oli jumala jota kunnioittivat ja pelkäsivät ja jolle uhrasivat uhrejaan, kansa ei vain "tiennyt" hänen nimeään ja vielä kun Septuagintan κυρίου/ herra oli yleinen nimitys itseään korkeammasta henkilöstä ja sitä käytettiin opettajasta ja myös keisarista joka oli myös Herra ja Pelastaja ja jolle Jerusalemin temppelissä uhrattiin joka aamuinen uhri.

Vuonna 90 jKr. kirjoittanut juutalainen Josefus käytti jumalastaan nimeä despotes /aviomies (talon herra) ja se kuvasi vielä paremmin tuota juutalaisten suhdetta jumalaansa ja tuota κυρίου/herra sanaa hän käytti essealaisesta opettajastaan Banuksesta, vaikka jo vuonna 70 oli otettu käyttöön sana rabbi, siis sitä ennen kaikki silloiset hengelliset opettajat nimettiin κυρίου/herra sanalla, evankeliumeissa oleva rabbi sanana on sijoitettu väärään aikaan eli opettajan arvonimeksi se tuli vasta 70 jKr.

Re: Jumalan erisnimi ja Raamatun UT

Lähetetty: 05.02.2018 17:03
Kirjoittaja Polyester
Ariadna kirjoitti:Tässä yksi esimerkki:

LXX Joel 3:5: πᾶς, ὃς ἂν ἐπικαλέσηται ὄνομα הוהי (κυρίου) σωθήσεται ("sillä jokainen joka huutaa herran nimen puoleen on pelastuva")

Room 10:13: "πᾶς γὰρ ὃς ἂν ἐπικαλέσηται τὸ ὄνομα κυρίου σωθήσεται" ("sillä jokainen joka huutaa avuksi herran nimen puoleen on pelastuva"

Kuten huomataan Septuagintassa on tetragammi jota Paavalin suoranaisessa lainauksessa Joelista ei ole. Uskoisin Vartiotorni-seuran olevan jokseenkin oikeassa siinä, että tetragrammi on tahallisesti jätetty pois, se ei kuitenkaan todista mitään Jahve tai Jehova nimen ääntämisestä.
Mielenkiintoista. Tetragrammin sisältävät Septuagintan versiot eivät kuitenkaan edustane valtavirtaa, vaan ovat pikemminkin paikallisia erikoisuuksia? UT:n osalta on tietysti vielä oma kysymyksensä, onko tekstien alkuperäisissä versioissa (mitä sillä sitten tarkoitetaankaan) tetragrammia ollut.
Juutalaisten jumalasta käyttämä kiertoilmaus κυρίου /herra oli oivallinen suoja silloisessa maailmassa jolloin elettiin hellenistisen kulttuurin alaisuudessa missä jumalien palvonta oli pakollista, ateismistahan seurasi kuolemantuomio ja siihen nähden juutalaisten keksimä lausumaton tetragrammi suojeli heitä. Heillä oli jumala jota kunnioittivat ja pelkäsivät ja jolle uhrasivat uhrejaan, kansa ei vain "tiennyt" hänen nimeään ja vielä kun Septuagintan κυρίου/ herra oli yleinen nimitys itseään korkeammasta henkilöstä ja sitä käytettiin opettajasta ja myös keisarista joka oli myös Herra ja Pelastaja ja jolle Jerusalemin temppelissä uhrattiin joka aamuinen uhri.
Siinä on tehty varsin käytännöllinen ratkaisu. Kun palvoo Herraa, ei loukkaa kanssaihmistään, joka myös palvoo Herraa. Samalla se siitä "Jehovan todistamisesta" 1. vuosisadalla.
Vuonna 90 jKr. kirjoittanut juutalainen Josefus käytti jumalastaan nimeä despotes /aviomies (talon herra) ja se kuvasi vielä paremmin tuota juutalaisten suhdetta jumalaansa ja tuota κυρίου/herra sanaa hän käytti essealaisesta opettajastaan Banuksesta, vaikka jo vuonna 70 oli otettu käyttöön sana rabbi, siis sitä ennen kaikki silloiset hengelliset opettajat nimettiin κυρίου/herra sanalla, evankeliumeissa oleva rabbi sanana on sijoitettu väärään aikaan eli opettajan arvonimeksi se tuli vasta 70 jKr.
Hauska anakronismi, vaikka tietenkin vakava ongelma sellaiselle, joka uskoo Raamatun sanatarkkaan erehtymättömyyteen ja "henkeytykseen".

Re: Jumalan erisnimi ja Raamatun UT

Lähetetty: 11.02.2018 00:37
Kirjoittaja J Hepatiitti
Pro et contra kirjoitti:Vaikka jotkut tahot väittävätkin Jeesuksen olevan JHVH niin Jeesuksen kaste siltikin osoittaa että Jumala on toinen persoona kuin Jeesus. Elohim näyttää olevan Isän että Pojan yhteinen määritelmä, se ei tee näistä samaa persoonaa koska on Jumalan monikkomuoto, Elohim on yksi Jumala.
Esiintyykö Elohim vanhassa testamentissa poikkeuksetta, niin, ettei synny mahdollisuutta tulkita kyseessä olevan tarkemmin määrittelemätön joukko jumaluuksia?

Re: Jumalan erisnimi ja Raamatun UT

Lähetetty: 11.02.2018 16:38
Kirjoittaja Polyester
J Hepatiitti kirjoitti:Esiintyykö Elohim vanhassa testamentissa poikkeuksetta, niin, ettei synny mahdollisuutta tulkita kyseessä olevan tarkemmin määrittelemätön joukko jumaluuksia?
Elohimin yhteydessä esiintyvä verbi on kuulemma yleensä yksikössä, mutta voi toisinaan olla monikossakin.
Genesis 20:13
English Translation: God caused me to wander
Hebrew: הִתְעוּ אֹתִי, אֱלֹהִים
Literally: They caused me to wander

Genesis 35:7
English Translation: God appeared
Hebrew: נִגְלוּ אֵלָיו הָאֱלֹהִים
Literally: They appeared

2Samuel 7:23
English Translation: God went
Hebrew: הָלְכוּ-אֱלֹהִים
Literally: They went

Psalms 58:12
English Translation: God that judges
Hebrew: אֱלֹהִים שֹׁפְטִים
Literally: Gods that judge
https://jamesbradfordpate.wordpress.com ... ural-verb/

Olisiko kenties niin, että kun monijumalaisuutta on pakkosiirtolaisuuden aikoihin siivottu pois, on tekevälle silloin tällöin sattunut?

Re: Jumalan erisnimi ja Raamatun UT

Lähetetty: 13.02.2018 20:47
Kirjoittaja J Hepatiitti
Kiitos linkistä. Eli ei-kaanoninen juutalaisten heimojen historia ja uskonnolliset tavat näkyvät alkuperäistekstissä. Näin ainaki omilla kyvyilläni asian ymmärrän.