Sivu 1/1

Miljoonat, jotka nyt elävät, eivät kuole koskaan?

Lähetetty: 24.02.2018 20:40
Kirjoittaja Pehmoluopio
Missä on Raamatullinen perustelu tälle? Muistin kuulleeni, että "ei ole loogista", että ihmiset ensin tapetaan ja herätetään henkiin.

Toisaalta sitten Hes 18:20, tuttu Raamatunkohta: "Se sielu, joka tekee syntiä, se tulee kuolemaan". Sitten esimerkiksi Room 3: 23 "Sillä kaikki ovat tehneet syntiä".

Minusta Raamatussa on aika varma kanta siitä, että kaikki kuolevat. Onpa Raamatussa tunnetusti yksi, joka lupaa kuolemattomuutta, 1. Moos. 3:4 ”Ette suinkaan kuole".

Re: Miljoonat, jotka nyt elävät, eivät kuole koskaan?

Lähetetty: 24.02.2018 22:35
Kirjoittaja Polyester
Pehmoluopio kirjoitti:Missä on Raamatullinen perustelu tälle?
Esim. vuohet ja lampaat -vertaus Matteuksen evankeliumissa? Lampaathan perivät "valtakunnan" Ihmisen pojan tullessa. Tosin ei siinä sanota, että lampaat olisivat Jehovan tai edes Jeesuksen todistajia, mutta ainahan voi tulkita haluamallaan tavalla.
Muistin kuulleeni, että "ei ole loogista", että ihmiset ensin tapetaan ja herätetään henkiin.
Jos Raamatusta halutaan poimia jotain, vedotaan siihen, että Raamattu sanoo näin ja pulinat pois. Jos jokin raamatunkohta halutaan ohittaa, kysytään "olisiko mielestäsi järkevää?". Ei Vartiotorni-seura toki ole kiinnostunut siitä, mikä lukijan mielestä on järkevää, mutta tämä on retorinen keino, jolla valmis järkeily pyritään syöttämään hyväuskoiselle.
Minusta Raamatussa on aika varma kanta siitä, että kaikki kuolevat. Onpa Raamatussa tunnetusti yksi, joka lupaa kuolemattomuutta, 1. Moos. 3:4 ”Ette suinkaan kuole".
Raamattu ei ole tässäkään asiassa yksiselitteinen. Tulee mieleen mm. kertomus, jossa Saul meni meedion luokse ja Samuel manattiin esiin. Kertomuksessa ei olisi sitä vähääkään järkeä, jos tuohon aikaan ei olisi uskottu, että kuolleisiin voi saada yhteyden. Toinen mieleentuleva paikka on se, kun kuolleille on julistettu evankeliumi (1. Piet. 4:6). Mitä lie kyseisen kohdan kirjoittaja on tarkoittanutkaan, mutta siltä tuo minusta kuulostaa, että kuollutkin voisi evankeliumia kuulla.

Re: Miljoonat, jotka nyt elävät, eivät kuole koskaan?

Lähetetty: 24.02.2018 22:58
Kirjoittaja Pehmoluopio
Luonnollisesti nämä kohdat selitetään JT-kirjallisuudessa pois. Saul ei puhunut kuolleen kanssa, vaan demonin ja kuolleille julistetaan evankeliumi niin, että ne kokevat ylösnousemuksen, vaikkeivat kuolleet lainkaan sillä odotteella. Tämähän kaikki on minusta seliseliä.

Re: Miljoonat, jotka nyt elävät, eivät kuole koskaan?

Lähetetty: 24.02.2018 23:04
Kirjoittaja Polyester
Pehmoluopio kirjoitti:Luonnollisesti nämä kohdat selitetään JT-kirjallisuudessa pois. Saul ei puhunut kuolleen kanssa, vaan demonin jne.
Niin selitetään, mutta kun Raamatun tekstin lukee, kirjoittaja nimittää manattua olentoa Samueliksi (ei demoniksi tms). Tosin UM-käännös nimittää olentoa "Samueliksi", siis lainausmerkeissä. Raamattuun ei kai saanut lisätä mitään sanoja, mutta välimerkkien kanssa ei ole niin tarkkaa?

Re: Miljoonat, jotka nyt elävät, eivät kuole koskaan?

Lähetetty: 24.02.2018 23:14
Kirjoittaja Pehmoluopio
Ylipäätään olen hylännyt UM-käännöksen käytön, koska se useimmiten on paljastunut pelkäksi väännökseksi. Totta puhuen olen hylännyt koko Raamatun, koska se on täynnä juuri tällaista rosoa, jota Jehovan todistajien kaltaiset lahkot yrittävät siloitella ja selittää pois.

Re: Miljoonat, jotka nyt elävät, eivät kuole koskaan?

Lähetetty: 24.02.2018 23:25
Kirjoittaja Polyester
Minusta Raamattu on kiinnostava juuri rosojensa takia. Sieltä ei löydy vain yhtä tarinaa, vaan koko joukko erilaisia tarinoita, jotka eivät sovi täysin yhteen ja vetävät kokonaisuutta eri suuntiin. Kulteille, jotka tarvitsevat yhtenäisen "koko Raamatun" omaa oppiaan pönkittämään, tämä luonnollisesti on ongelma, jonka ratkaiseminen vaatii vedätystä, selvän tekstin ohi lukemista, syntyhistorian ohittamista ym. käytännöllistä kivaa.

Re: Miljoonat, jotka nyt elävät, eivät kuole koskaan?

Lähetetty: 24.02.2018 23:35
Kirjoittaja Pehmoluopio
No, minun suhtautumiseni asiaan on kuin filippuksen evankeliumista
Jesus took them all by stealth, for he did not appear as he was, but in the manner in which they would be able to see him. He appeared to them all. He appeared to the great as great. He appeared to the small as small. He appeared to the angels as an angel, and to men as a man. Because of this, his word hid itself from everyone. Some indeed saw him, thinking that they were seeing themselves, but when he appeared to his disciples in glory on the mount, he was not small. He became great, but he made the disciples great, that they might be able to see him in his greatness.
Tahtoo sanoa, että kukin näkee täysin subjektiivisen Jeesuksen tai siis Raamatun, kullakin on oma näkökantansa ja kulmansa asiaan ja jos on suuri, niin pystyy näkemään useita eri näkökantoja.

Re: Miljoonat, jotka nyt elävät, eivät kuole koskaan?

Lähetetty: 25.02.2018 10:48
Kirjoittaja Weathertop
Polyester kirjoitti: Niin selitetään, mutta kun Raamatun tekstin lukee, kirjoittaja nimittää manattua olentoa Samueliksi (ei demoniksi tms). Tosin UM-käännös nimittää olentoa "Samueliksi", siis lainausmerkeissä. Raamattuun ei kai saanut lisätä mitään sanoja, mutta välimerkkien kanssa ei ole niin tarkkaa?
Totisesti minä sanon sinulle tänään: ei, eikä niiden sijoittelussa tavalla, jolla saadaan Raamatun teksti tukemaan omaa doktriinia.

Re: Miljoonat, jotka nyt elävät, eivät kuole koskaan?

Lähetetty: 25.02.2018 11:28
Kirjoittaja Ariadna
Pehmoluopio kirjoitti:Toisaalta sitten Hes 18:20, tuttu Raamatunkohta: "Se sielu, joka tekee syntiä, se tulee kuolemaan". Sitten esimerkiksi Room 3: 23 "Sillä kaikki ovat tehneet syntiä".Minusta Raamatussa on aika varma kanta siitä, että kaikki kuolevat.
Ennen pakkosiirtolaisuutta Israelin uskonto oli maanläheistä ja tämän elämän puoleen keskittynyttä.

Pakkosiirtolaisuuden ajan jälkeisessä juutalaisessa kirjallisuudessa huomataan selvästi jo itämaista vaikutusta joka on jo jatkumoa Avestasta omaksuttuihin oppeihin, jossa ruumiillinen ylösnousemus liitetään yleiseen viimeiseen tuomioon.
Tämä vanhaan juutalaisuuteen tullut uusi oppi näkyy selvästi Danielin kirjassa, sekä Vt-ulkopuolisissa apokryfikirjoissa jotka olivat myös Septuagintassa, alkukristittyjen pyhäksi katsotussa Raamatussa.

Alkukristityille keskeinen ajatus oli, että erikoisesti "apokryfikirjoissa" eskatologiset tapahtumat olivat todellisuutta tässä ja nyt ja erityisesti sille, joka uskoo Poikaan ja kun tässä nyt ajat menivät menojaan niin on tarvittu jatkuvasti uudistettua teologiaa aina Paavalista meidän päiviimme asti varsinkinkin lahkojen toimesta.

No, minun suhtautumiseni asiaan on kuin filippuksen evankeliumista
Jesus took them all by stealth, for he did not appear as he was, but in the manner in which they would be able to see him. He appeared to them all. He appeared to the great as great. He appeared to the small as small. He appeared to the angels as an angel, and to men as a man. Because of this, his word hid itself from everyone. Some indeed saw him, thinking that they were seeing themselves, but when he appeared to his disciples in glory on the mount, he was not small. He became great, but he made the disciples great, that they might be able to see him in his greatness.

Tahtoo sanoa, että kukin näkee täysin subjektiivisen Jeesuksen tai siis Raamatun, kullakin on oma näkökantansa ja kulmansa asiaan ja jos on suuri, niin pystyy näkemään useita eri näkökantoja.
Lukeminen todella avartaa, mutta se perimmäinen totuus siitä onko mieli persoonallinen, tai onko persoona muuta kuin aineellinen olomuoto jää uskovan omaksi totuudeksi koska tieto ja usko ovat jo laadullisesti erilaisia.

Miljoonat jotka nyt elävät uskovat kuoleman jälkeiseen elämään riippumatta siitä mihin maailman moninaiseen uskontoon sitten kuuluvatkin, J-todistajat ovat omineet tuon juutalaisajan marttyyrien palkitsemiseen kehitetyn opin jota sitten on osin maustettu persialaisella maallisella ylösnousemuksella.