Rakkaus..kunnia ja Raamatun laki
Lähetetty: 26.09.2018 14:48
Tiedä sitten onko tämä sivu oikea, mutta otsikon aihe kunnia ja rakkaus ajatuksena lähti ensinnäkin siitä kun luin miten halveksivasti toisella (sitä mainitsematta) palstalla käsitellään toisinajattelevia ja tämän VS:n kirjoittajia.
Nähdäkseni tälläisen käytökseen liittyy menneisyys jehovantodistajana jossa kaikki toisinajattelijat tyrmätään jonkun toisen kuin heidän ainoan oikean jumalansa palvelijoiksi, jos ei ketään jumalaa tunnusta on hän joka tapauksessa aina jonkun uskonnon alainen oli se sitten vaikka ateismi jossa mitään jumalaa ei ole..(kummallista)
Ihan pakko kysyä. Onko oikea usko kunnia-asia? Loukkaako toisenuskova toisin uskovan kunniaa?
On hyvä muistaa kuinka Raamatun kirjoitukset syntyivät muinaisen paimentolaisheimon keskuudessa jossa kunnia, maine ja häpeä olivat korostetusti käytössä ja kunnianloukkaukseen suhtauduttiin aina kostavasti.
Periaatteessa kuitenkin unohdetaan, että samaa kunniaväkivaltaa harjoitetaan edelleen niin kristinuskossa kuin islamissa ja sitä samaa pienissä kuin suurissakin lahkoissa.
Kunnian (loukkaantumisen) tai sen oletetun menetyksen lisäksi viimeaikaisissa keskusteluissa kolminaisuusoppi on ollut keskeinen aihe jaotellessa oikeaa kristinuskoa väärään ja tähän kiistelyyn haluaisin tuoda vielä yhden lisän, Jeesuksen oman näkökulman, siitä tuo otsikon aihekin tuli mieleeni, tuosta rakasta sanasta ja erityisesti sen alkukielen kahdesta eri muodosta joista filia ja agapi antavat viitteet kuinka Jeesus näki itsensä..
Matt. 22:37 ja Luukkaassa 10:27 oleva Jeesuksen ohje oli seuraajilleen: "Rakasta Herraa Jumalaasi koko sydämestäsi ja koko sielullasi ja koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." [5. Moos. 6:5 | 3. Moos. 19:18]
Ut:n alkukielen mukaan käyttäen agapi sanaa, aivan samoin kuten VT:n jakeissakin( kreikankielisessä Septuagintassa)
Johanneksen evankeliumin 21: 15-17 luvussa Jeesus puhuttelee ylösnousemuksensa jälkeen Pietaria, kysyen kolmesti "rakastatko sinä minua" käyttäen kahdesssa ensimmäisessä kysymyksessä agapi sanaa, joihin Pietari vastaa kyllä filia sanalla, ei siis Jumalalle kuuluvalla agapi rakkaus käsitteellä. Viimeiseksi Jeesuskin käyttää kysyessään rakastatko sinä Pietari minua tuota filia sanaa johon Pietari vastaa taas samoin sanoin.
Hämmästyttävää näissä Jeesuksen sanoissa onkin se että hän yhdistää lähimmäisen rakkauden ja rakkauden Jumalaan samaan sanamuotoon, mutta hyväksyessään Pietarin oikean vastauksen (kolme todistusta) ei katso itse kuuluvansa kumpaankaan ryhmään vaan pysyy jumalan poikana.
Ja tästä sitten tuli taas mieleen, onko Jumalan kunniaa puolustettava ihmisvoimin. Onko Jeesuksen kuolema jossain mielessä kunniamurha, koston laki?
Nähdäkseni tälläisen käytökseen liittyy menneisyys jehovantodistajana jossa kaikki toisinajattelijat tyrmätään jonkun toisen kuin heidän ainoan oikean jumalansa palvelijoiksi, jos ei ketään jumalaa tunnusta on hän joka tapauksessa aina jonkun uskonnon alainen oli se sitten vaikka ateismi jossa mitään jumalaa ei ole..(kummallista)
Ihan pakko kysyä. Onko oikea usko kunnia-asia? Loukkaako toisenuskova toisin uskovan kunniaa?
On hyvä muistaa kuinka Raamatun kirjoitukset syntyivät muinaisen paimentolaisheimon keskuudessa jossa kunnia, maine ja häpeä olivat korostetusti käytössä ja kunnianloukkaukseen suhtauduttiin aina kostavasti.
Periaatteessa kuitenkin unohdetaan, että samaa kunniaväkivaltaa harjoitetaan edelleen niin kristinuskossa kuin islamissa ja sitä samaa pienissä kuin suurissakin lahkoissa.
Kunnian (loukkaantumisen) tai sen oletetun menetyksen lisäksi viimeaikaisissa keskusteluissa kolminaisuusoppi on ollut keskeinen aihe jaotellessa oikeaa kristinuskoa väärään ja tähän kiistelyyn haluaisin tuoda vielä yhden lisän, Jeesuksen oman näkökulman, siitä tuo otsikon aihekin tuli mieleeni, tuosta rakasta sanasta ja erityisesti sen alkukielen kahdesta eri muodosta joista filia ja agapi antavat viitteet kuinka Jeesus näki itsensä..
Matt. 22:37 ja Luukkaassa 10:27 oleva Jeesuksen ohje oli seuraajilleen: "Rakasta Herraa Jumalaasi koko sydämestäsi ja koko sielullasi ja koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." [5. Moos. 6:5 | 3. Moos. 19:18]
Ut:n alkukielen mukaan käyttäen agapi sanaa, aivan samoin kuten VT:n jakeissakin( kreikankielisessä Septuagintassa)
Johanneksen evankeliumin 21: 15-17 luvussa Jeesus puhuttelee ylösnousemuksensa jälkeen Pietaria, kysyen kolmesti "rakastatko sinä minua" käyttäen kahdesssa ensimmäisessä kysymyksessä agapi sanaa, joihin Pietari vastaa kyllä filia sanalla, ei siis Jumalalle kuuluvalla agapi rakkaus käsitteellä. Viimeiseksi Jeesuskin käyttää kysyessään rakastatko sinä Pietari minua tuota filia sanaa johon Pietari vastaa taas samoin sanoin.
Hämmästyttävää näissä Jeesuksen sanoissa onkin se että hän yhdistää lähimmäisen rakkauden ja rakkauden Jumalaan samaan sanamuotoon, mutta hyväksyessään Pietarin oikean vastauksen (kolme todistusta) ei katso itse kuuluvansa kumpaankaan ryhmään vaan pysyy jumalan poikana.
Ja tästä sitten tuli taas mieleen, onko Jumalan kunniaa puolustettava ihmisvoimin. Onko Jeesuksen kuolema jossain mielessä kunniamurha, koston laki?