Kuvan kautta positiivisenpaan

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
bstphoto
Viestit: 1
Liittynyt: 09.10.2020 15:53

Kuvan kautta positiivisenpaan

Viesti Kirjoittaja bstphoto »

Dokumentaarinen valokuvaus
”Kuvan ja tarinan kautta positiivisempaan”

Alkusanat

Voimmeko tuomita ihmisen vain näkemämme perusteella, tietämättä, mitä taustalla oikeasti on? Voiko ihmisen tuomita sillä perusteella, mitä hän tekee? Toisille pienikin asia voi olla riittävän iso määrittämään sen, millainen ihminen on. Jokainen meistä kokee asiat eri tavalla eikä voida sanoa, mikä on paljon ja mikä on vähän tai mikä on riittävästi. Tekeekö se asioista suurempia tai merkittävämpiä? Onko alkoholisti vain juoppo omaksi ilokseen, vai onko taustalla jotain suurempaa? Onko mielisairas vain hullu, vai onko taustalla muutakin? Kaikki ei ole sitä, miltä näyttää…

Olen 1979 syntynyt työssäkäyvä mies. Valokuvaus on harrastus ja tykkään erilaisista haasteista. Itse kärsin pahasta paniikkihäiriöstä, joka on nyt saatu hoidettua hallintaan eikä se enää haittaa elämää. Tämä aihe eli ”Kuvan kautta positiivisempaan” on ollut pitkään mielessäni ja olen tullut siihen tulokseen, että toteutan ideani ja toivon mahdollisimman monen lukevan tämän esittelytekstin. Teen yhteistyötä puolisoni kanssa, joka avustaa tarvittaessa kampausten, meikkien ja sommittelujen kanssa.

Etsin henkilöitä pitkäaikaiseen projektiin dokumentaariseen valokuvaukseen. Haen kuvattavia erilaisista elämäntilanteista, joihin voi kuulua erilaisia vammoja tai muita henkilöön vaikuttaneita tapahtumia ja asioita. Tarkoitus on kuvata henkilö anonyymisti ja kuulla hänen tarinansa ja esittää se muille samalla poistaen niitä ennakkoluuloja, joita meillä kaikilla on.
Samalla tarjotaan henkilölle mahdollisuus kertoa oma tarinansa ja kohdata asia lavastetusti valokuvan kautta. Toivoisin tarinan kertojan itse olevan myös kuvassa. Myös kuvaus tehdään niin, ettei henkilö ole tunnistettavissa

Haluan tällä projektilla tuoda vaikeita ja ehkä vaiettujakin asioita esiin ja kertoa niistä koko totuuden. Asioihin sisältyy aina enemmän kuin se, mitä pinnalle näkyy ja minkä muut näkevät silti tietämättä, miten asiat oikeasti ovat ja mistä kaikki voi johtua.

Kuvat ja tarinat toteutetaan nimettömänä, ellei henkilö toisin halua. Kaikki tapahtuu luottamuksella. Ennen aloitusta allekirjoitetaan sopimus, jossa nämä asiat vahvistetaan. Sopimus ei silti sido osallistumaan, jos henkilö tulee toisiin ajatuksiin. Kaikki tapahtuu vapaaehtoisuuden pohjalta.
Rahaa ei tässä projektissa vaihdeta, enkä myöskään minä hyödy tästä rahallisesti.

Valmis projekti julkaistaan (syksy 2021) eri someissa jne. Mahdollisimman monen löydettäväksi/luettavaksi.
Kuvauspalkkioksi tarjoan pullakahvit ja oman kuvauksen kohdehenkilölle hänen haluamallaan tyylillä ilmaiseksi. Henkilö saa kuvat itselleen muistoksi tai käytettäväksi niin kuin itse haluaa.
Kuvattavan kanssa pidämme ensin keskustelun aiheesta ja selitän mitä teen ja miksi. Itse kuvaus ja haastattelu tapahtuu pääsääntöisesti studiolla Helsingissä, ellei toisin sovita.

https://bstphotography.kuvat.fi/i/BGR7t ... gXTvSEyqfn

Yhteydenotot e-mail: bstphoto79mail.com
Liitteenä on kuva erilaisista aiheista. Siinä voi myös yhdistellä asioita.

-Bstphoto
Vastaa Viestiin