Ensimmäinen levy?

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Ensimmäinen levy?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Musiikista on jo jokunen ketju, mutta kertokaas mikä oli se jokin levy tai kasetti (nuorimmat ei oo niitä nähneetkään :lol: ), josta musiikinkuuntelu alkoi?

Mulla ne oli Kim Wilden "Select" ja Paul Oxley's Unitin "Living in the western world", joskus vuonna 81-82. Nää oli luonnollisesti jonkun kaverin levyltä kasetille nauhotettuja. En muista mikä olis eka itse ostamani LP ollu. Eka CD:ni oli Dire Straitsin "Money For Nothing" -kokoelma, mutta siihen mennessähän musaa oli kulutettu jo vaikka kuin paljon.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
kirjallisuusveli
Viestit: 903
Liittynyt: 29.04.2007 16:43

Re: Ensimmäinen levy?

Viesti Kirjoittaja kirjallisuusveli »

Eka juttu, joka todella kolahti, oli Iron Maiden:in The Number of The Beast -albumi, jota kaveri pisti mut kuuntelemaan. Oli kai sitä jotain sitä ennenkin tullut kuunneltua. Muistan ainakin Eppujen varhaistuotantoa (Maximum Jee & Jee) ja jotain rock'a'billya kait kanssa. Kuka muistaa aikaa, kun suosikista revittiin seinät täyteen Rock'a'billy -julisteita? :roll: :shock:
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
avartunut
Viestit: 92
Liittynyt: 09.10.2007 16:40

Re: Ensimmäinen levy?

Viesti Kirjoittaja avartunut »

Ihan ekaa älppäriä en muista (olenhan sen ikäinen), mutta eppujen eka mulla ainakin on.. Nuorena tyttönä kuuntelin paljon bruce springsteeniä, bob dylania, neil youngia.. ja kuuntelen edelleenkin. Dire straitsia kuuntelin myös, mutta nyttemmin en enää.. Nykypäivänä ihan kuulkaa klassinenkin kolahtaa.
mana
Viestit: 160
Liittynyt: 07.10.2007 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen levy?

Viesti Kirjoittaja mana »

Mua ei oikeen kiinnostanu musiikki varhaisteininä. Ostinkin ekan CDni 15-vuotiaana. Maija Vilkkumaan Ei. Sitä tulee edelleenkin kuunneltua, vaikka ei enää ihan lemppareihin kuulukaan.
berenike
Viestit: 34
Liittynyt: 08.06.2008 17:18

Re: Ensimmäinen levy?

Viesti Kirjoittaja berenike »

Noloimmat muistikuvat on joskus ala-asteikäisenä hommatut Culture Clubin ja Nina Hagenin levyt..sitä oltiin kovasti "punkkeja" sillon! Tykkäsin kovasti mm. Dingosta, Epuista, niiden kasetteja tuli hommattua ja ääniteltyäkin kavereilta. Isoveljen levyjä lainailin mm. Tina Turnera, Dire Straitsia ja Bruce Sprinsteeniä.

Ihan hulluna olin ja vieläkin lämmittää Deep Purple sekä Metallica. Kim Wildenkin kasetin hommasin sillon Kids of America(vai mikä se nyt oli)-aikoihin.
"Jos haluat tappaa ihmisen, jätä hänet yksin.
Murhata voi sekä ampumalla, että hylkäämällä."
-T. Taberman
kirjallisuusveli
Viestit: 903
Liittynyt: 29.04.2007 16:43

Re: Ensimmäinen levy?

Viesti Kirjoittaja kirjallisuusveli »

berenike kirjoitti: Ihan hulluna olin ja vieläkin lämmittää Deep Purple sekä Metallica. Kim Wildenkin kasetin hommasin sillon Kids of America(vai mikä se nyt oli)-aikoihin.
Joo mulle kans tuli Deep Purple heti perään ton Iron Maidenin kans. Edelleen vonguttelen mahtavaa live LP:tä 'Made in Japan' vuodelta 1972. Kävin muuten konsertissakin Helsingin jäähallissa. Vuosi oli muistaakseni 1986.

Toisenkin kerran kävin kyllä nyt about 5 vuotta sitten, mutta Gillania ja Blackmorea ei enää kokoonpanossa ollut. Purpendicular -levyn kiertue tais olla kyseessä.
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
Kirsieveliina

Re: Ensimmäinen levy?

Viesti Kirjoittaja Kirsieveliina »

Ensimmäinen LP oli Dire Straitsin sinikantinen Communique ja hankin sen vain musatuntien esitelmän havainnollistamiseksi. Kaseteista eka on melko vaikeasti todennettavissa... Ehkä Love Over Gold kirpparilta tai akustista kitarointia??? Ensimmäinen cd oli Kolmatta naista: mm. biisit Onpa kadulla mittaa ja Tästä asti aikaa.

Viime päivät oon kuunnellu Johanna Kurkelaa (Olet uneni kaunein, Jossain metsien takana*) varmaankin koska kaunis musiikki tekee onnelliseksi :D

*Toivon, että etsimäsi maailman teiltä sait
että onnen kulta käsi antoi mitä hait
ettei haavees tallautuisi kadun asfalttiin
että usko sulla säilyis suuriin unelmiin


- Heikki Kerkelän sanat; Levyltä Marmoritaivas -
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ensimmäinen levy?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Kirsieveliina kirjoitti:
Viime päivät oon kuunnellu Johanna Kurkelaa (Olet uneni kaunein, Jossain metsien takana*) varmaankin koska kaunis musiikki tekee onnelliseksi :D
Johanna Kurkelalla on uskomattoman kaunis ääni ja tuo "Olet uneni kaunein" on aivan helvetin hieno biisi. Katu-uskottavuuden rippeet säilyttääkseni on kuitenkin pakko lisätä, että "enhän mä tuollaista siis yleensä kuuntele". :mrgreen:
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Ilkkala
Viestit: 75
Liittynyt: 13.06.2008 17:54

Re: Ensimmäinen levy?

Viesti Kirjoittaja Ilkkala »

En kyllä mitään ensimmäistä levyä enää muista, mutta on varmaan ollu jotain Reijo Taipaletta tai Tapani Kansaa. Jotain heidän sinkkujaan varhaisnuoruudessa. Aivan pimeää, ei mitään muistikuvaa.
liabiliteetti
Viestit: 94
Liittynyt: 04.01.2008 12:05

Re: Ensimmäinen levy?

Viesti Kirjoittaja liabiliteetti »

Ensimmäinen kasetti minkä lahjaksi sain taisi olla Def Leppardin Vault.

Ensimmäinen mistä maksoin omaa rahaa taisi olla joku Iron Maidenin CD. Tai taisin kyllä osaa useampia kerralla.
Viljo
Viestit: 1100
Liittynyt: 28.04.2007 13:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen levy?

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Jakke kirjoitti:Musiikista on jo jokunen ketju, mutta kertokaas mikä oli se jokin levy tai kasetti (nuorimmat ei oo niitä nähneetkään :lol: ), josta musiikinkuuntelu alkoi?
Kyllähän sitä jotain Boney M:ää, Baccaraa, Village Peoplea, Elvistä yms tuli kuunneltua 70-luvun lopulla (kavereiden luona), mutta varsinainen kolahdus oli Hassisen Koneen biisi Rappiolla vuonna 1980. Albumi ilmestyi varmaan kesällä koska sitä kesällä soitettiin. Syksyllä ilmestyi Pelle Miljoonan Moottoritie on kuuma ja se oli kanssa kova juttu. Niitä kuunneltiin ensin kaverilla ja sitten äänitetiin kasetille.

Syksyllä 1981 koin lievän heavy rock -herätyksen, johon varmaan vaikutti parhaan kaverin isoveljen musiikkimaku ja eräs tv-ohjelma. Muuten Jakke, ensimmäinen ostamani LP oli Kim Wilden "Select". Se maksoi Anttilassa (alennuksessa) kokonaista 19,90 mk. :)

Kaiholla olen muistellut Tapani Ripatin vetämiä myöhäisillan radio-ohjelmia Ralli-Talli ja Radio 1982, joita iso-siskon kanssa kuunneltiin hänen huoneessa Jälkimmäisen loputtua (ehkä vain nimenvaihdos) aloitti Ocsid.
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
Isoptera
Viestit: 76
Liittynyt: 08.05.2007 17:54
Paikkakunta: Hampuri

Re: Ensimmäinen levy?

Viesti Kirjoittaja Isoptera »

Tämän muistan erittäin hyvin. Olin 12-vuotias ja siihen asti kuunnellut lähinnä lastenlauluja. :oops:
Sitten sain yökylässä kaverilta tartunnan ja "löysin" kunnon musan. Kinusin äidiltä heti seuraavalla viikolla Kim Wilden Catch As Catch Can-kasetin ja pian sen jälkeen Duran Duranin Seven and the Ragged Tigerin. Duraneista tuli hieman pidempiaikainen ihastus, mutta se vaihtui aikanaan Hanoi Rocksiin. Digattiin myös Smackia, Sielun Veljiä, Melrosea, Kebaa ja muita kotimaisia, joita tapasi keikoilla. Hanoit pysyi ykkösenä, siekkarit kakkosena, kunnes liityin jeppuloihin ja aloin hävetä ja peitellä rokkirakkauttani. Myin laajan levykokoelmani kaverille 100 mummon markalla, mutta ne Hanoit jemmasin kellariin piiloon (tuli muuten nyt vasta mieleen). Pikkuhiljaa karistelen syntyneitä estoja harteiltani ja kaivelen Youtubesta vanhoja hittejä, joiden kuuntelu avaa aivan yllättäviä tuntemuksia.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ensimmäinen levy?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Viljo kirjoitti: Kyllähän sitä jotain Boney M:ää, Baccaraa, Village Peoplea, Elvistä yms tuli kuunneltua 70-luvun lopulla (kavereiden luona), mutta varsinainen kolahdus oli Hassisen Koneen biisi Rappiolla vuonna 1980. Albumi ilmestyi varmaan kesällä koska sitä kesällä soitettiin. Syksyllä ilmestyi Pelle Miljoonan Moottoritie on kuuma ja se oli kanssa kova juttu. Niitä kuunneltiin ensin kaverilla ja sitten äänitetiin kasetille.

Syksyllä 1981 koin lievän heavy rock -herätyksen, johon varmaan vaikutti parhaan kaverin isoveljen musiikkimaku ja eräs tv-ohjelma. Muuten Jakke, ensimmäinen ostamani LP oli Kim Wilden "Select". Se maksoi Anttilassa (alennuksessa) kokonaista 19,90 mk. :)

Kaiholla olen muistellut Tapani Ripatin vetämiä myöhäisillan radio-ohjelmia Ralli-Talli ja Radio 1982, joita iso-siskon kanssa kuunneltiin hänen huoneessa Jälkimmäisen loputtua (ehkä vain nimenvaihdos) aloitti Ocsid.
Boney M:t, ABBAt ja muut 70-luvun lopun disco-hitit tuli itsekin siskon kaseteilta kuunneltua ennen ku sain omia nauhoja. Kaikki wanhat kasetit on muuten edelleen tallessa. Toista sataa niitä taitaa olla. Merkkasin niihin kaikkiin päivämäärän silloin penskana nauhoitellessani, eli eri musat pystyn tarvittaessa ajoittamaan hyvinkin tarkasti ikäni varrelle.

Tuo Kim Wilden Select on mulla peräti CD:nä :mrgreen: Joskus 90-luvun puolivälissä hommasin sen ihan fiilistelymielessä, mutta eipä ihan yksinkertainen homma ollutkaan. Esim. Fazer-Musiikin kautta sitä ei saanut edes tilaamalla, vaikka heillä oli siihen aikaan suunnilleen parhaat kataloogit mitä suomalaisilla levykauppiailla yleensäkään voi olla. Väittivät jopa ettei sitä CD:nä ole olemassakaan. Löysin CD:n ihan sattumalta Bremenistä yhdestä isosta levykaupasta.

Aika paljon tullu hommattua nuoruuden kasetteja CD-versioina. Anttilan alekoreista löytää sopivaan hintaan nostalgian nälkään sopivia helmiä. Duran Duranit, Culture Clubit ymt. on sellaista kamaa, joista ei täyttä hintaa viitsis maksaa, mutta muutamalla eurolla just raaskii ostaa. Eihän niitä juuri kuunneltua enää tule, mutta Isopterankin mainitsemia "yllättäviä tuntemuksia" ja muistikuvia niistä kyllä syntyy. Jotain levyä tuossa kuuntelin ja tuntui hupaisalta kuulla tietty biisi loppuun asti, kun omalla kasetillani nauha loppui vähän ennen viimeistä kertsiä. Vähän sellaisena oman historiani tallentamisena olen näiden levyjen keräilyä pitänyt.

Ocsid -ohjelmaa tuli itsekin kuunneltua ja myös Rockradiota. Mankassa oli aina kasetti valmiudessa nauhoittamaan, jos tuli joku hyvä biisi.

By the way, nyt muistui mieleen eka LP minkä ostin (en koskaan ostanu yhtään valmiiks äänitettyä kasettia). Sehän oli Let's Dance -kokoelma vuonna -84. Sisälsi mm. megahitin Diggi-loo Diggi-ley :lol:

Isoptera kirjoitti:Tämän muistan erittäin hyvin. Olin 12-vuotias ja siihen asti kuunnellut lähinnä lastenlauluja. :oops:
Sitten sain yökylässä kaverilta tartunnan ja "löysin" kunnon musan. Kinusin äidiltä heti seuraavalla viikolla Kim Wilden Catch As Catch Can-kasetin ja pian sen jälkeen Duran Duranin Seven and the Ragged Tigerin.
Hienoa musaa olet kuunnellut!Minä en lastenlauluja voinut sietääkään ikinä ja sama piirre näkyy periytyneen myös omille lapsilleni. Catch As Catch Can tais olla se levy missä oli superhitti "Love Blonde"? Minulta löytyy vinyylinä tuokin :roll:
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
jariotus

Re: Ensimmäinen levy?

Viesti Kirjoittaja jariotus »

:twisted:

Hahaa. Hauska topic.

Olin joskus A. Grönroosin Konepajalla mopotsupparina 74-75, siis juuri ennen Harmagedonin suurta taistelua. Ihan ensimmäsillä palkoilla ( 945 mk/kuussa) oli tärkeimmät ostokset Asan stereot itselle ja siinä samalla tuli ostettua "saatanallisia säkeitä" sisältäviä levyjä.

Black Sabbath : 1 ja Vol 4. Jouduin sitten ottamaan ukosta mittaa. Neljännet levyt sain pitää. Ei jaksanut enää kait rikkoa :lol:

Pink Floyd : Ummagumma ja Meddle. Sama kohtalo. Pariin otteeseen jouduin ostamaan ko. "huumemusiikkia".

Procol Harum, Exotic Fruits and Birds, A Salty Dog. SAIN pitää :P :roll: :P Kun jostain syystä mutsi tykkäs niistä.

King Crimson, In The Court Of The Crimson King. Mutsin puolustuksella saäilyi ehjänä.

Että näin.
almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Re: Ensimmäinen levy?

Viesti Kirjoittaja almi »

Luulen, että omalla kohdallani pop-musiikin kuuntelu alkoi Klaudian kappaleesta Korallia. Isoveljen lp oli aika kovassa kuuntelussa yhden kesän. :mrgreen:

Jt-aikojeni lopun aikoina kuuntelin Miljoonasadetta aika synkissä tunnelmissa. Tummaa valoa kuvaa sen ajan tunnelmia. Jostain syystä en saa vieläkään kuunneltua itkemättä Miljoonasadetta.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
Vastaa Viestiin