BLOGI: Vierailu vanhoillislestadiolaisten Seuroissa

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

wolframium
Viestit: 1070
Liittynyt: 05.06.2007 17:22

Re: BLOGI: Vierailu vanhoillislestadiolaisten Seuroissa

Viesti Kirjoittaja wolframium »

Nightderanger kirjoitti:Teologia on tiede uskonnosta, ei mitään hihhulointia tai kusetusta. Tieteelliset metodit pätevät myös teologeilla. Kirkkohistoria, käytännöllinen teologia, ja eksegetiikka perustuvat kristilliseen uskoon mutta ne kaikki ovat hyödyllisiä tämän ajan uskonnollisuuden, uskonnon ja ihmisen ymmärtämisessä. Ateisti voi kiistää systemaattisen teologian merkityksen.

Uskontotiede on oma lukunsa ja sen tieteellisyyttä ja hyötyjä on melko turha lähteä kiistämään.
Odotan innolla sitä aikaa (kaukaisessa?) tulevaisuudessa, kun yliopistoissa teologian laitos haudataan johonkin historian laitoksen "alajaostoista"...
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
Analysoija
Viestit: 1234
Liittynyt: 21.07.2007 19:51

Re: BLOGI: Vierailu vanhoillislestadiolaisten Seuroissa

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

Maanantai 15.9.2008, Helsinki

Mahtava syysaamu, viileä, suorastaan kylmä. Kaupungissakin voi herätä lintujen ääniin. Miettiessäni ihmisten kiirettä joka heijastui jostain ilmasta - ei äänistä - pakotti palaamaan vanhoillislestadiolaisten menneen kesän eräille opistoseuroille.

Tässä yhteydessä palaan ilmiöihin, jotka ovat olleet osittain vaikuttavia koska ovat palautuneet mieleeni kyseisestä tilaisuudesta.


Kuullessani joitakin viikkoja sitten ajankohtia Jehovan todistajien ensi kesän piirikonventeista tuli mieleen stressi. Kun konventti sattui juhannukselle, väki ryntäili konventtikaupungissa etsien avoimia ruokaravintoloita. Tamperettakin pidettiin pienenä konventtikaupunkina, "ei siellä mitään ole" -asenteella kommentoitiin.
Viime kesäiset opistoseurat olivat paikkakunnalla, jossa asuu vajaat kolmisen tuhatta asukasta. Siellä tätä ongelmaa ruuan suhteen ei ollut. Toki monet majailivat asuntovaunuissa ja järjestelevät eväspuolta niissä, mutta läsnä olleet "sinkkutaloudetkaan" eivät vaikuttaneet kuolevan nälkään. Eli ruokaa oli myytävänä kohtuulliseen hintaan.
Seuraavan viikon ajan uskon miettiväni syvällisesti, kumpi on asioiden todellista yksinkertaistamista?
Se että läsnäoleva kansa Jehovan todistajien konventeissa miettii jo väliajalta eteenpäin miten lähteä mahdollisimman nopeasti saaden vielä vatsan täytettä vai vanhoillislestadiolaisten tapa järjestää kaikki paikan päällä.
Sinänsä vakaumuksellisen seuran tarpeellisuutta tai tarpeettomuutta analysoimatta tuo jälkimmäinen tuntuisi paremmalta - vähemmän stressiä, enemmän yhdessäoloa toisten kanssa ja yhteenkuuluvuuden henki yhteisissä ponnisteluissa.

Lähestyessäni kyseistä kuntaa henkilöautolla ensimmäinen havaintoni oli kaahaavat poikajoukot tuunatuillaan Bemareillaan. Eli siis kiire oli kuuntelemaan Pyhän Hengen tuotteita. Oma nopeuteni oli noin kymmenen prosenttia yli sallitun ja silti jäin jalkoihin.
No, pojat on poikia.
Ilmeisesti tämä havaintoni ei ollut ainoastaan poikien ominaisuus. Nimittäin viime päivinä olen kuullut vanhoillislestadiolaistaustaisten naisten suurista sakkomääräyksistä ja ylinopeuksista.

Pankkikortilla maksu oli mahdollista joka oli sinänsä positiivinen yllätys.
Tämä viimekertainen havaintoni on pohdituttanut suuresti. Vanhoillislestadiolaisten pääkallonpaikka on Oulussa, Jehovan todistajien Brooklynissä. Oulu on IT-buumin esimerkkikaupunki, Brooklynin päättäjät eivät osaa käyttää nettipankkia. Ilmeisesti tämän johdosta Jehovan todistajien seurakuntiin ennen konventtia tulleissa kirjeissä muistuttettiin lahjalaatikkoon menevän rahan nostamisesta etukäteen.


Valitettavasti osaltani juttu päättyy tällä kertaa tähän. Jatkoa pikinmiten. Yllättäen työt kutsuu.
"Jehovan järjestö on täydellinen, se virvoittaa sitä palvovien sielun" - Muuan vanhin esitelmässään
Analysoija
Viestit: 1234
Liittynyt: 21.07.2007 19:51

Re: BLOGI: Vierailu vanhoillislestadiolaisten Seuroissa

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

Lauantai 20.9.2008, Helsinki

Toissapäiväisten järkyttävien tapahtumien jälkeen uni ei maita tähänkään aikaan ja palaan hetkeksi vanhoillislestadiolaisten opistoseuroille.

Linnottauduimme ystäväni kanssa jonkun rivitalon eteen asetetuille tuoleille minkä edessä oli hyvä seurata paikalla olevia ihmisiä. Tässä vaiheessa voisin kertoa pukeutumisestani. Pienen konsultointiavun perusteella valitsin samat asusteet kuin entisten Jehovan todistajien kanssa mentäessä helsinkiläiseen homobaariin hiukkasen vähemmän "iskevällä" t-paidalla. (Olen hetero, jos se jotakuta kiinnostaa)
Pukeutumiseni sulautui joukkoon hyvin. Farkkulinja oli aika yleinen.
Olen miettinyt tätä väen pukeutumista suuresti viimeisen kahden viikon aikana. Osa "seuranuorista" näytti aivan tavanomaisilta meikkivoiteinensa ja "lökäpöksyinensä", tietty osa konservatiiviselta JT-populaatiolta ja osa pukeutui tavanomaista ikäistään nuoremman asusteisiin. Ensimmäisessä osassa mainitsemani viisi nuorta naishenkilöä vaikuttivat keskimmäiseltä vaihtoehdolta.

Hmm.. tällaisissa vaatteissa on helppo olla enemmän itsensä kuin puvussa ja solmiossa tai jakkupuvussa. Toisaalta itse pidän solmioista joten se ei allekirjoittanutta haittaisi vaikka solmu pitäisi vääntä lähes joka ehtoo mikäli ajallisia resursseja suotaisiin.
Toisaalta olen miettinyt, että JT-väellä on ns. konventtiasusteita, onko VL-vakaumuksen omaavilla tietyt "seurafarkut", tiedä häntä. Tähän taidan saada vastauksen lokakuussa. Raportoin siitä sitten tänne.

Ikäjakauma paikallaolijoissa oli mielenkiintoinen. 0-15 vuotiaita 60 prosenttia, 16-26 vuotiaita 25 prosenttia, 27-59 vuotiaita 14,5 prosenttia ja 60+ 0,5 prosenttia. Tässä oli suuri poikkeus Jehovan todistajien konventtiin.
Arvostus VL-perheiden äitejä kohtaan on noussut väestökehitykseen pohjautuvan ymmärryksen myötä. Kun Jehovan todistajien seurakunnissa mietitään joitakin tehtäviä ja vanhimpia/avustavia palveijoita niihin, usein muistutetaan yhdestä olemassaolevasta lapsesta ja tehtävienhoidon mahdottomuudesta. 14-20 lasta tuntuu valtavalta. Mielestäni 3-5 on järkevä mutta kukin tavallansa.

Hetken istuessamme siinä paikalle tuli entinen työtoverini. Siinä keskustelimme työtilanteesta alallamme, yrityskaupoista ja erityyppisistä integraatioista noin 20 minuuttia hänen vaimonsa istuessa vieressä. Myöhemmin keskustelin viitisen minuuttia entisen koulutoverini (eri sukupuolta kuin allekirjoittanut) kanssa asuntomarkkinoista, julkisesta liikenteestä sekä kesäkuulumisista normaaliin tapaan kuten kenen tahansa kanssa. Jälleen yksi ero Jehovan todistajien konventtiin. Jos joku menee mielenkiinnosta vierailemaan Jehovan todistajien kokoukseen tai konventtiin tavaten tuttavansa - lähes sataprosenttisesti todistajiin kuuluva kysyy ensimmäisen viiden minuutin aikana syistä olla paikalla. Nämä fiksut ihmiset eivät udelleet.
Nyt olen viimeistään varmistunut siitä ettei vanhoillislestadiolaisilla ole "saarnaamisvelvoitetta." Kukaan ei ole pyrkinyt julistamaan uskoaan käyttäen samalla suosttelutaitoa. Paremminkin tuntuu siltä että viimekesäiset tapaamani henkilöt saivat tarpeeksi kokemuksistani Jehovan todistajuudesta.



Teksti loppuu.. jatkoa viikonlopun aikana ja tämän "laittehen" päästeessä hetkeksi ansaitulle vapaalle.

Täältä tähän

Analysoija
"Jehovan järjestö on täydellinen, se virvoittaa sitä palvovien sielun" - Muuan vanhin esitelmässään
zille
Viestit: 42
Liittynyt: 19.03.2008 23:16
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: BLOGI: Vierailu vanhoillislestadiolaisten Seuroissa

Viesti Kirjoittaja zille »

Hienoa! :) Tämä on mielenkiintoista asiaa. Pidä blogia pystyssä ja käy niissä kokouksissa. :) Itsellänikin on jo pitkä lista erilaisten uskonnollisten liikkeiden kokouksista, joissa haluaisin käydä, mutta kai se on tämä laiskuus... Nykynuoret nääs :)

Ja Admatan sivutkin näyttivät ensivilkaisulta mielenkiintoisilta! Pitää perehtyä enemmän. Kiitos vinkkilinkistä.
Vaikka keskenkertaasta yrittää niin priimaa tuloo.
almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Re: BLOGI: Vierailu vanhoillislestadiolaisten Seuroissa

Viesti Kirjoittaja almi »

RaM kirjoitti:Lestadiolaisia on kahdeksan eri lahkoa. Se jos mikä synnyttää sekaannusta lestadiolaisista puhuttaessa. :mrgreen:
Ai? Suomen Teologisen Instituutin kirjassa Lestadiolaisuuden monet kasvot -julkaisussa lestadiolaisryhmiä oli laskettu olevan 18.

Rami-sedän kannattaisi vaikka opetella uskontotieteen keskeiset sanat. Lahko ja kirkkokunta eivät ole sama asia.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
RaM

Re: BLOGI: Vierailu vanhoillislestadiolaisten Seuroissa

Viesti Kirjoittaja RaM »

almi kirjoitti:
RaM kirjoitti:Lestadiolaisia on kahdeksan eri lahkoa. Se jos mikä synnyttää sekaannusta lestadiolaisista puhuttaessa. :mrgreen:
Ai? Suomen Teologisen Instituutin kirjassa Lestadiolaisuuden monet kasvot -julkaisussa lestadiolaisryhmiä oli laskettu olevan 18.

Rami-sedän kannattaisi vaikka opetella uskontotieteen keskeiset sanat. Lahko ja kirkkokunta eivät ole sama asia.
Ai ai Almi... älä ole niin kiukkuinen.
Sananlaskut:
27:4 Kiukku on julma, viha on niinkuin tulva; mutta kuka voi kestää luulevaisuutta?


Jos noita lestalahkoja on jo noin paljon niin olen hyvin syvästi pahoillani esittämästäni virheellisestä tiedosta.
Wanha valoni johtunee tästä Wikissä luonnehditusta liikkeen ominaispiirteestä.

Lestadiolaisuus on ollut herkkä hajaantumaan. Hajaantumisherkkyys johtuu osittain muita herätysliikkeitä voimakkaammasta painotuksesta opin Raamatun mukaisuuteen ja "oikeaan oppiin". Keskustelu oikeasta opista on tuonut ilmi opillisia erimielisyyksiä, jotka näkyvät suuntauksien moninaisina opillisina painotuksina ja suuntauksien suurena lukumääränä. Lestadiolaisten ryhmien välillä on hyvinkin paljon toisistaan poikkeavia opillisia painotuksia aina sakramenteista lähtien.

Liikkeen jakautumisherkkyydestä kertoo tämä kaavio eli siitä olettamastani kahdeksasta lahkosta liike pirstaloituu kiihtyvällä vauhdilla.
Valo lisääntyy sielläkin mutta aina uusia alalahkoja synnyttäen. Toisin kuin Jehovan todistajilla:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:Lesta ... kupuu2.png

Minulle myös JOKAINEN kirkkokunta on lahko. Aivan sama miten nuo kaikki lahkot haluavat itse itsensä luokitella.
Kristinuskon kantauskonto on katolilaisuus ja KAIKKI MUUT ovat siitä jakautuneita lahkoja.

Wiki:
kirkkokunta
= (uskonto) uskonnollinen yhteisö, etenkin kristillisperäinen, jolla on yhteinen uskontunnustus.
almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Re: BLOGI: Vierailu vanhoillislestadiolaisten Seuroissa

Viesti Kirjoittaja almi »

Lestadiolaisryhmiä oli 18 vuonna 2000.
RaM kirjoitti: Minulle myös JOKAINEN kirkkokunta on lahko. Aivan sama miten nuo kaikki lahkot haluavat itse itsensä luokitella.
Kristinuskon kantauskonto on katolilaisuus ja KAIKKI MUUT ovat siitä jakautuneita lahkoja.
Ja milläköhän patristisella/kirkkohistoriallisella/uskontotieteellisellä argumenilla perustelet näkemyksesi? Teologia on tiede, joka käyttää sovittuja määreitä. Niitä ei voi alkaa muutella oman mielen mukaan.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
RaM

Re: BLOGI: Vierailu vanhoillislestadiolaisten Seuroissa

Viesti Kirjoittaja RaM »

almi kirjoitti: Ja milläköhän patristisella/kirkkohistoriallisella/uskontotieteellisellä argumenilla perustelet näkemyksesi? Teologia on tiede, joka käyttää sovittuja määreitä. Niitä ei voi alkaa muutella oman mielen mukaan.
Jaa... miksiköhän minun pitäisi puolustella mielipidettäni jollain uskontotieteellisellä argumentilla? Eihän minun mielipiteeni ole mikään tieteellinen kysymys. Tein lisäksi selväksi mihin mielipiteeni perustan ja sen, että minua ei tippaakaan kiinnosta miten kristinuskossa halutaan tuo lahkoutuminen tieteellisesti määritellä. Jos ei Wikin määritelmä kelpaa nii so what.
Ja jos VAADIT minulta jonkun perusteen tuolle lahko-termin käytölle, niin olkoot se vaikkapa luonnontieteelliseen taksonomiaan perustuva erottelutapa.

Wiki
Sanalla lahko on useita merkityksiä:
Teologiassa lahko on vallitsevasta uskontokunnasta irtaantunut ryhmä, jolla on poikkeavia, selkeitä erikoiskorostuksia. Tässä merkityksessä sana voidaan kokea loukkaavaksi.
Biologiassa lahko on taksonomian hierarkiataso


Tuo teologia-termin tieteeseen yhdistäminen ei ole mielestäni myöskään noin laveaa kuin haluat antaa ymmärtää. Oikea tiede on eksegetiikkaa joka on teologian yksi, keskeisin, osa-alue... tai ainakin pitäisi olla. Sen opiskelu ei ole koskaan liian myöhäistä (vinkki). :wink: .
almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Re: BLOGI: Vierailu vanhoillislestadiolaisten Seuroissa

Viesti Kirjoittaja almi »

RaM kirjoitti:Jaa... miksiköhän minun pitäisi puolustella mielipidettäni jollain uskontotieteellisellä argumentilla? Eihän minun mielipiteeni ole mikään tieteellinen kysymys. Tein lisäksi selväksi mihin mielipiteeni perustan ja sen, että minua ei tippaakaan kiinnosta miten kristinuskossa halutaan tuo lahkoutuminen tieteellisesti määritellä. Jos ei Wikin määritelmä kelpaa nii so what.
Lahko-termi ja muukin uskontoon liittyvä sanasto sekä käsitejärjestelmät liittyvät teologiaan ja uskontotieteeseen. Termeillä on sovittu merkitys. Siksi niitä ei voi irrottaa konteksteistaan. Sama pätee muidenkin tieteenalojen termistöön.

Wikin määritelmät ovat Wikin määritelmiä. Suosittelen mieluummin vaikka menemään kirjastoon ja lukemaan uskontotieteellisiä kirjoja.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
Vastaa Viestiin