Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Markku Meilo kirjoitti:
Verilettu kirjoitti:Enkä ole työsuhteessa täällä.
En minäkään kokenut hommaa työsuhteeksi, mutta käsitin modehommaan liittyvän jonkinmoista työsuhdetonta vastuuta, toki saatoin tapani mukaan olla väärässäkin.
Vastuuttomuuteni tässä ketjussa näkyy missä?
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Verilettu kirjoitti:Vastuuttomuuteni tässä ketjussa näkyy missä?
Erilaisia näkemyksiä puntaroidessa voisimme mennä vaikka sitä kautta, että en ole viitannut havaintooni vastuuttomuudestasi tässä ketjussa (tai yleisemminkinkään). Totesin, etten minäkään kokenut hommaa työsuhteeksi, mutta käsitin modehommaan liittyvän jonkinmoista työsuhdetonta vastuuta, toki saatoin jälleen kerran tapani tuntien olla sadannen kerran väärässäkin.
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Ja minä taas osoitin ao. vastauksessa tämän "työsuhteeni" alatyyliseen "Se on Sinun duunisi se, räiskäle," käyttäjän pahan olon purkaukseen, etten ole työsuhteessa täällä. Se liittyi juurikin sitä edellä olleeseen, että minullakin on ihan oikeus keskustella täällä mielipideasioista, vaikka moderaattori olenkin. En halutessani siitä olevaa merkintää saa pois niistä, suurimmasta osasta viesteistäni, mitkä heittelen ihan tavallisena foorumilaisena. ¯\_(ツ)_/¯

Luulin kommenttini olevan selvää fiksuille ihmisille, mutta ilmeisesti olin, jälleen kerran, ilmaissut itseäni epäselvästi. Pistetään se aivoissani olevien tulehdusten piikkiin. ( ͡~ ͜ʖ ͡~)

Käsittääkseni olen hoitanut vastuuni vähintään kohtuullisesti, joten siihen ei tarvinne enää viitata, asia kai käsitelty. Voin toki olla väärässäkin, yms alentuvaa tähän.

Rautalangasta, jos ei kestä moderaattorin ihan tavallisena keskustelijana kirjoittamaa kommenttia, siitä on ihan turha heitellä, että "hoida duunisi" tyylisiä kommentteja ja perään pyyntöä siivota joku hänen aikaisempi viestinsä pois. Sehän olisi mielivaltaa! Ellei viestissä todella ole ollut jotain niin paljon esim. provoilua, että se poistamisen ansaitsisi. Silloinkin asiasta varmaan olisi mainittu kirjoittajalle.

Jos taas oikeasti kokee tulleensa​ kohdelluksi väärin jonkun vastauksessa, ilmoittaa ko. viestistä meille moderaattoreille (taidan olla ainoa aktiivi, muut aktiivit ovatkin jo "korkeampaa" ylläpitoa) ja joku, muu kuin minä, sitten pohtii mitä olen tehnyt. Olen ollut vuosia moderaattorina eri foorumeilla, eikä minulle ole erityisen tärkeää olenko vai en. Olenpa joskus mennyt lupautumaan varsin mitättömään apuun foorumin hyväksi. Mitään varsinaista etua tästä varsin yksinkertaisesta lisästä ei ole. Joten voin hyvillä mielin aina lopettaa "moderoinnin" jos olen jossakin tehnyt niin väärin, että sellainen katsotaan aiheelliseksi. No hard feelings​. :wave: Eipä ole missään foorumissa vielä näin käynyt. Mutta kerta se on ensimmäinen.

Nyt ihan vinkkinä, että palataan aiheeseen, ja minua koskevan kommentoinnin voi osoittaa joko privaatisti minulle tai ylläpidolle. Uskoisin että tämä väkisin sivuraiteille väännetty asia on käsitelty niin, että eri osapuolten näkemykset ovat jo tuotu esiin. Voin toki olla oikeassa tai väärässä. Kiitos.

PS. Jos laitan tänne lainauksia ja linkin ko. uutiseen jostain aiheeseen liittyvästä, ei se tarkoita, että minä olisin kirjoittanut asian tai että olisin juuri sitä mieltä. Minusta vaan on kohteliasta laittaa pelkän linkin sijaan myös jotain lainauksia, että tietää kannattaako mennä lukemaan koko juttu tai ei. Joten tällaiseen vastatessa kannattaa muistaa tämäkin puoli. :thumbup:
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Verilettu kirjoitti:...että minullakin on ihan oikeus keskustella täällä mielipideasioista...
En millään muotoa ole ollut tuota oikeuttasi kyseenalaistamassa.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Tony »

En tiedä jos tämä on jo ollut tässä ketjussa, mutta on kyllä huikea teho lääkkeenä, kun sen näkee käytännössä.

"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Olen nähnyt vastaavanlaisia dokumentteja, ja ilman pölyttyneen ummehtuneita ennakkoluuloja, oikein käytettynä uskomaton lääke. Toivoisi että ihmillisyys ja empatia saisivat enemmän alaa, ja tämän mystifioidun aineen ainutlaatuisia ominaisuuksia alettaisiin käyttää laajalti, ilman liian vaikeaksi tehtyjä prosesseja.

Ennen kuin joku kertoo, että jos minulla on sellaiset kivut kuin olen kertonut, niin on pala kakkua lampsia lääkäriin ja sanoa että kannabista kouraan. Kivunhoito on Suomessa aivan lapsen kengissä pl. jotkut erityissairaanhoidot joihin on vaikea päästä. Kertokaa toki omakohtaisia kokemuksia, eikä näitä toivekuvia, joita on saanut kuulla vaikkapa eutanasiaa vastultavilta lääkäreiltä. Tarinoita jotka niin harvan ihmisen kanssa toteutuu.

Ja harvassapa on tehokkaat lääkkeet joihin ei sisälly vaara vakavista sivuoireista. Esim. itselleni ei ketamiini vaan sovi, ei edes minimaallisina annoksina. Onneksi sen tuomaa apua ei silti kielletä suurimmalta osalta kivuliaita potilaita, jotka saavat siitä apua. Vaikka pitkäaikaiseen käyttöön ketamiini ei sovellu vakavien tuhojen vuoksi.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Ihan päinvastaiset vaikutukset kuin viinalla :clap:

Hienoa!
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Tässä noin pari vuotta vanha artikkeli Savon Sanomista.

Pedro Viljanen käyttää hänelle reseptillä määrättyä kannabista syömällä sen keksin päällä.
Lääkärin määräämä lääkeannos on Viljasen tapauksessa puoli grammaa kukkaa vuorokaudessa.
Pedro Viljanen, 52, on syönyt elämänsä aikana niin monenlaista pilleriä, että kaikkien lääkkeiden nimiä on turha edes luetella.

Hän on sairastanut 7-vuotiaasta asti diabetestä, jonka seurauksena hänelle on kehittynyt muun muassa viheliäinen monihermovaurio eli polyneuropatia. Viljanen itse kuvailee kipujaan v-mäisiksi.

– Se on kuin tulen poltetta tai sitä, että joku työntäisi puukkoa milloin minnekin. Joka paikkaan koskee aivan pirusti.

Hän on kohdannut elämänsä aikana lukuisia lääkäreitä, joista jokainen on yrittänyt auttaa Viljasta parhaansa mukaan. Häntä on hoidettu muun muassa Helsingin yliopistollisen sairaalan kipupoliklinikalla, jossa hänelle määrättiin aimo joukko mielialalääkkeitä.

Tiettyjen masennuslääkkeiden onkin tutkimuksissa todettu tehoavan hyvin kroonisiin kipuihin, mutta Viljasen kohdalla haittavaikutukset peittosivat hyödyt.

– Itseni ne vetivät siihen kuntoon, etten ollut kiinnostunut enää mistään, en edes elämästä.

Lääkärit tietämättömiä

Viljaselle on vuosien saatossa määrätty myös vahvoja opiaattipohjaisia kipulääkkeitä, jotka vaikuttavat elimistössä samoin kuin morfiini. Niitä hän joutuu syömään edelleenkin, mutta huomattavasti vähemmän kuin ennen.

Viimeiset puolitoista vuotta Viljanen on näet käyttänyt laillisesti kannabista. Loputtomalta tuntuneen lääkerallin jälkeen todellinen apu löytyi vasta luonnontuotteesta.

– Vihdoinkin kivut pysyvät jotenkin hallinnassa.

Ensimmäinen kannabisresepti Viljaselle kirjoitettiin Espanjassa. Hänen palattuaan Suomeen tilanne mutkistui huomattavasti. Mistään ei meinannut löytyä lääkäriä, joka olisi ollut halukas tai kyvykäs uusimaan reseptiä.

– Monen suomalaislääkärin kohdalla kyse oli siitä, etteivät he tienneet tarpeeksi, jotta olisivat voineet kirjoittaa järkevää reseptiä. Heillä ei ollut mitään käsitystä annostuksista tai muista.

Kun oikea lääkäri löytyi, ei asiassa ollut enää mitään epäselvää.

– Täytän helposti ne edellytykset, joilla erityislupia Suomessa myönnetään.

Kukkaa aamiaiseksi

Tällä hetkellä Viljaselle on määrätty puoli grammaa ”kukkaa” eli kannabiskasvin kukintoa vuorokaudessa. Annos on verrattain pieni, sillä kannabiksen viihdekäyttäjillä sama määrä saattaa kulua jopa yhdellä käyttökerralla.

Viljanen huomauttaakin, että hän ei ole koskaan tullut lääkkeestään niin sanotusti pilveen.

– Käytän kannabista syömällä sen. Minulla kipuihin toimii parhaiten se, että elimistö on kyllästetty kannabinoideilla mahdollisen tasaisesti.

Jotain annoksen suuruusluokasta kertoo myös se, että Viljanen saa ajaa autolla niin kuin ennenkin.

– Lääkkeen ja huumeen ero on juuri annostelu. Jos söisin tietyn määrän opiaattejani, niin pöllyynhän siitä tulee. Voi sanoa, että lääkkeestä tulee huume, kun annosta kasvatetaan, ja huumeesta lääke, kun annosta pienennetään.

Viljanen on kiitollinen, että kivut ovat vihdoin helpottaneet. Lääkäreille hänellä on silti terveisensä.

– Lääkärikunnassa on yhä käsittämätöntä vanhakantaisuutta eikä aiheesta tiedetä tarpeeksi. Tähän toivon muutosta.

Käyttö nelinkertaistunut

Suomessa kannabiksen lääkekäyttö on lähivuosina lisääntynyt selvästi, joskin on silti vähäistä.

Vuonna 2011 kannabiksen käytöstä tehtiin 57 erityislupapäätöstä vuodessa, kun viime vuonna vastaava luku oli jo 223.

Lääkekäytössä on viisi erilaista kannabisvalmistetta. Myyntilupa Suomessa on vain suun kautta annosteltavalla Sativex-sumutteella, jota voidaan määrätä MS-tautiin. Neurologi voi määrätä Sativexia potilaalleen, minkä jälkeen hoitoa voi jatkaa yleislääkäri.

Muihin kannabisvalmisteisiin tarvitaan lääkärin reseptin lisäksi erityislupa lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimealta.

Erityislupaa hakevan lääkärin tulee hakemuksessa antaa selvitys niistä erityisistä syistä, joiden perusteella hän on hoitoratkaisuun päätynyt.

Selvityksestä tulee käydä ilmi myös se, että kyse on poikkeustapauksesta, jossa mikään muu hoito ei tule kysymykseen tai anna toivottua tulosta.

Suomessa lääkekannabisreseptejä on kirjoitettu muun muassa henkilöille, jotka sairastavat MS-tautia, Parkinsonin tautia, vaikeaa reumaa, aidsia tai syöpää.

Kannabista lääkkeenä myönnetään lähinnä sairauden oireiden lievittämiseen, ei siksi, että sen tiedettäisiin varsinaisesti parantavan taudin.

Petra Husu
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Kumpihan vähentää harmaata ainetta enemmän. Kannabis vai fb?

http://www.iltalehti.fi/digi/2017052822 ... 6_du.shtml
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Yleensä lääkkeisiin tarvittavat raaka-aineet löytyvät luonnosta, niitä kuitenkin täytyy useimiten niinsanotusti jalostaa. Kannabis lääkkeenä ei ole tästä poikkeus. Esim. morfiini on ehkä tunnetuimpia tämänkaltaisia lääkkeitä.

Morfiinista on sanottu, se on väärin käytettynä kirous ihmiskunnalle, mutta oikein käytettynä siunaus.

Todennäköisesti samaa voitaisiin sanoa myös kannabiksesta, se, että kuinka suuri "siunaus" kannabis on ihmiskunnalle, sen tutkimus on vielä aika paljon alkutekijöissään, sen sijaan "kirous" puolelta löytyy aika paljon näyttöä maailmalla.

Eli tämän avauksen teemaan pitäisi tehdä pieni korjaus..."viihdekäytössäkin" tulisi korvata sanalla VIIHDEKÄYTÖSSÄ.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Eli tämän avauksen teemaan pitäisi tehdä pieni korjaus..."viihdekäytössäkin" tulisi korvata sanalla VIIHDEKÄYTÖSSÄ.
Ehkä enemmänkin niin että sellaisessa viihdekäytössä joka ylittää suht "turvalliset rajat".

Kannabis varmastikin vie tuhoon liiallisessa viihdekäytössä, kuten mikä tahansa muukin. Alkoholissakin on 7 annoksen raja, kohtuukäyttö pitänee hengissä.

Jos vedät 2 normaalia pulloa punaviiniä kuussa nautiskellen, tai vedät 2 normaalia kannabisannosta kuukaudessa , on sekin viihdekäyttöä, kuitenkaan tuskin kumpikaan vie tuhoon.

Jos vedät 20 normaalia pulloa punaviiniä kuussa nautiskellen, tai vedät 20 normaalia kannabisannosta kuukaudessa , on sekin viihdekäyttöä, annokset lienee jo sitä luokkaa että se vaikuttaa terveyteen, ehkäpä vie jopa ennenaikaiseen tuhoon.

20 pulloa tai 20 annosta mitään muutakaan ei liene enään normaalia viihdekäyttöä vaan kyllähän silloin puhutaan jo riippuvuudesta ja liiallisesta käytöstä, riski tuhoon on.

Irtokarkitkin vie tuhoon, onhan sekin jonkinsortin viihdekäyttöä, jos niitä mutustelet puolikiloa päivässä.

Minä en tiedä mitään joka ei olisi haitallista liikaa käytettynä, liikaa käytettynä on haitallista jopa hanavesi.

sen sijaan "kirous" puolelta löytyy aika paljon näyttöä maailmalla.
Niinpä, niinkuin monesta muustakin.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Veli-Hopea kirjoitti:
Eli tämän avauksen teemaan pitäisi tehdä pieni korjaus..."viihdekäytössäkin" tulisi korvata sanalla VIIHDEKÄYTÖSSÄ.
Kirjoitit...

"Ehkä enemmänkin niin että sellaisessa viihdekäytössä joka ylittää suht "turvalliset rajat".

Kommenttini....

On hyvin tärkeää huomioida, että kun puhutaan alkoholista ja kannabiksesta, jotka ovat molemmat kyllä päihteitä, mutta ne on erillaiset koostumukseltaan. Toinen on vesiliukonen ja toinen rasvaliukoinen.
Toisen päihteen puoliintumisaika on useita viikkoja ja toisen vain muutama päivä.
Alkoholissa on olemassa varoittava elementti jo itsessään...se on se kuuluisa krapula. Krapulan pelossa suuri osa käyttäjistä varoo alkoholin liiallista käyttöä.
Kannabiksesta puuttuu mm. tämä varoittava elementti.

Nämä on ne seikat, miksi kannabis on laitonta kaikkialla maailmassa dekriminalisointia lukuunottamatta, vain pohjoiskoreassa kannabis on tiettävästi täysin laillista.

Lait, jotka valmistellaan eri maissa, perustuu yleensä asiantuntijoiden lausuntoihin ja tässä tapauksessa lääketieteellisiin tutkimuksiin, niin voidaan sanoa, että kannabista ei ole turhaan tehty laittomaksi suurimmassa osassa maailmaa.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
SonOfJesus
Viestit: 744
Liittynyt: 15.05.2007 12:39

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Jos tämän topicin otsikkona olisi "riipuvuussairaus vie tuhoon", kirjoittajat voisivat havaita, että heidän kantansa eivät juurikaan eroa tosistaan.

Alkoholistina ajattelen, että Riippuvuussairaus oli se, joka minua kiusasi. Kaikilla sitä ei ole. Siksi he voivat käyttää alkoholia vaikka minä en voi. Jos otan alkoholia, se saa minulla hengitysprioriteen, en pysty olemaan ilman, jos nimittäin otan. En pysty lopettaan juomista. Uskon, että sama koskee myös marihuanaa: ne joilla ei ole riippuvuussairautta, voivat käyttää sitä ongelmitta, mutta jos on Riippuvuussairaus, niin ongelmia tulee heti.

Ajattelen että nämä erilaiset kokemukset vaikeuttavat toisenlaisen ajatuksen hyväksymistä. Riippuvuussairaus on geneettisesti periytyvä.
Viimeksi muokannut SonOfJesus, 29.05.2017 15:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Tony »

Occamin partaveitsi kirjoitti:...
Nämä asiat lienee kerrattu tässä ketjussa jo aika moneen kertaan. Uusia näkökulmia voi vielä tuoda esille, mutta jos ketju alkaa enää tämän enempää kiertämään kehää, se suljetaan loppuun käsiteltynä aiheena.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Tony kirjoitti:
Occamin partaveitsi kirjoitti:...
Nämä asiat lienee kerrattu tässä ketjussa jo aika moneen kertaan. Uusia näkökulmia voi vielä tuoda esille, mutta jos ketju alkaa enää tämän enempää kiertämään kehää, se suljetaan loppuun käsiteltynä aiheena.
Olen samaa mieltä!
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Vastaa Viestiin