Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Kippis sille.
Kanna bissee/
tai sijoita kannabiksee/
sä ite vastuus siitä jos kuolet/
mut oot unohtanu sillon huolet/
Mut ei siihen tiätty kuale/
ellei vedä neulal luomen alle/
Skitso sun isäski oli huoruudessaan/
vetikö jointtii nuoruudessaan/

Säv san sov Käärmis
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Tony »

YLE-puheella aiheesta mielenkiintoista debattia.

Kannabiksen viihdekäyttö, tai nykyisemmin aikuiskäyttö on laillista nyt 9 eri Yhdysvaltain osavaltiossa. Marihuanan kasvatuksesta, myynnistä ja jakelusta on hetkessä muodostunut miljardien dollarien liiketoimintaa, jonka kasvulle ei näy loppua. Kuinka Yhdysvaltain esimerkki tulee vaikuttamaan Suomen päihdepolitiikkaan? Ja miten Suomalaiset kannabiksen parissa toimivat kansalaisjärjestöt näkevät Yhdysvaltain esimerkin? Onko raha sittenkin maailmanrauhaa kovempi valuutta marihuanan laillistamisessa? Vieraana Suomen kannabisyhdistyksen puheenjohtaja Timo Larmela ja Humaania päihdepolitiikkaa ry:n aktiivi Kimmo Wilska. Asiaa kommentoi myös Ehkäisevän päihdetyön EHYT ry:n asiantuntija Kim Kannussaari.

http://areena.yle.fi/1-4033987?autoplay=true
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Nyt se on todistettu: Kannabiksesta saadaan ehkä muistilääke vanhoille

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

hs.fi kirjoitti:Nyt tutkijat saivat hiirikokeista tukea olettamukselle. Pienet, pitkän ajan kuluessa annetut annokset marihuanan vaikuttavaa ainetta tetrahydrokannabinolia eli thc:tä paransivat vanhojen hiirten muistia ja oppimista.

Vanhojen hiirten aivoissa näkyi niin ikään suotuisia muutoksia. Hermosolujen toiminta muistille tärkeässä hippokampuksessa palautui samalle tasolle kuin nuorilla eläimillä.
Kannabiksesta saadaan ehkä muistilääke vanhoille – nuorilla koe-eläimillä havaittiin silti huonoja sivuvaikutuksia
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Nyt se on todistettu: Kannabiksesta saadaan ehkä muistilääke vanhoille

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Verilettu kirjoitti:
hs.fi kirjoitti:Nyt tutkijat saivat hiirikokeista tukea olettamukselle. Pienet, pitkän ajan kuluessa annetut annokset marihuanan vaikuttavaa ainetta tetrahydrokannabinolia eli thc:tä paransivat vanhojen hiirten muistia ja oppimista.

Vanhojen hiirten aivoissa näkyi niin ikään suotuisia muutoksia. Hermosolujen toiminta muistille tärkeässä hippokampuksessa palautui samalle tasolle kuin nuorilla eläimillä.
Kannabiksesta saadaan ehkä muistilääke vanhoille – nuorilla koe-eläimillä havaittiin silti huonoja sivuvaikutuksia
Siis vanhoille, joilla ei enää ole elämää kovin paljoa edessä päin kannabis voi antaa helpotusta moniinkin vaivoihin, mutta nuorille tämänkin tutkimuksen mukaan se on vahingollista.
Nyt kuitenkin on niin, että juuri nuoret ovat kiinnostuneet kannabiksen käytöstä ja niille kun se juuri tutkimuksienkin mukaan on myrkkyä.

Että siis esim. minulleko kannabis olisi hyväksi?

Jos joku vanhempi ihminen, kuin esim. minä, ...joka toivon eläväni vähintään 105 vuotiaaksi (se on tavoitteeni), niin ei ole järkevää minunkaan alkaa käyttämään ainetta, joka pidemmällä käyttöjaksolla on vaarallista vanhemmallekkin ihmiselle rasvaliukoisuutensa takia.

Eli jos alkaisin käyttämään kannabista, niin saisin heittää hyvästit pidemmälle elämänjaksolle.

Mitä tulee muistin parantamiseen muistisairaille, niin tähänastiset kokeet on tehty hiirille.
Ihmisille ei kokeita ole vielä tehty.

Mitä tulee minun kokemukseeni vierestä seuranneena kannabiksen käyttäjän muistin paranemiseen, niin voinen todeta, että hyvin ovat muistamattomia myös kannabiksen käyttäjät ...verrattuna selväpäisiin, sanoisimpa, että ovat enemmän muistamattomia kuin muut....he muistaa vain kannabiksen.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Sinulla, jos kellä, Occamin partaveitsi, on olemassa olevaa tietoa kannabiksen käytöstä ja sen seuraamuksista oman läheisesi kautta, kuten olet kertonut. Vaikka onkin totta, että kannabiksen käyttäjiä tulee arvioida yksilöinä, en silti kovin helposti lähtisi turhentamaan näkemyksiäsi tässä asiassa.
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Älä sitten tee niin, nosta vaikka OP jalustalle. :) Anna meidän, jotka vain seuraavat uutisia, nähdä positiivisia asioita, ilman että vihjaillaan "turhentamisesta".
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Jos asioista ei sovi kirjoittaa näkemyksiään niiden oikeilla nimillä, poista. Se on Sinun duunisi se, räiskäle, mutta minä kirjoitan, kuten kirjoitan.
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Sopii, minulle se mielipide on sallittu ihan niin kuin sinullekin. Enkä ole työsuhteessa täällä.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Jos asioista ei sovi kirjoittaa näkemyksiään niiden oikeilla nimillä
Voi kunpa näkemykset kirjoitettaisi aina perustuen oikeasti todistettuun faktaan puolin ja toisin, niin elämä olisi huomattavasti helpompaa.

Kun kirjoitellaan sitä miten halutaan asioiden olevan, puolin ja toisin, siitähän me täälläkin aina saadaan kränä pystyyn . :D sehän on hyvä sekin.

Onneksi on näkemyksiä ja eroja, hyvä, muuten olisi tylsää ja eipä sitä keskustelua syntyisikään .

Silti, koko tämän hyvin pitkän ketjun ja väittelyn jälkeen palaan alkuun ja koko ketjun otsikkoon : " Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin" ja vastaan siihen omalla näkemykselläni ->


Kannabis ei vie tuhoon normaalissa viihdekäytössä. Se on paskapuhetta.

Viihdekäytöllä tarkoitan sitä että käyttö ei ole päivittäistä vain käytöllä on kohtuurajat ja satunnaisuus , kuten normaalisti alkoholillakin.

Minä en piittaa kummastakaan mutta sallisin molemmat, kumpikaan ei kohtuukäytöllä tuhoa mitään, käsistä riistäytyneenä tuhoaa kyllä, molemmat.

Mielestäni vetoaminen siihen että on nähnyt läheistensä ym vievän itsensä "tuhoon" on harhauttava, miksi me päihdettä syytetään siitä että käyttäjä ampuu yli? Päihdeongelma on päihdeongelma ja yliampuja kärsii läheistensä kanssa aina.

Kyllä minä tiedän ihmisen joka vie itsensä tuhoon ja kuolemaan melkeinpä pelkällä grillimakkarallakin ( sitten vielä karkit,sokerit,kaljat,viinat,pullat,keksit,taffelit jne) ja tämä on ihan itse nähtyä/havaittua, lääketieteellisesti pystyn todennäköisesti jopa tuon enneaikaisen tuhon perustelemaankin, mutta SILTI,
en minä näitä ainehia lähde syyttämään vaan henkilöä itseään, henkilöllähän tässä on mopo karannut käsistä.


Se vaan nyt on niin että ei se kannabis vaikuta olevan satunnaisella viihdekäytöllä yhtään sen pahempi kuin mikään muukaan, eikä sitä ole täälläkään kuten ei muuallakaan pystytty pahemmaksi todistamaan päin vastoin siitä on terveyshyötyjäkin verrattuna muihin mainittuihin.

Minä annan ääneni kannabiksen laillistamiselle, " antaa kaikkien kukkien kukkia"
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Veli-Hopea kirjoitti:Minä annan ääneni kannabiksen laillistamiselle, " antaa kaikkien kukkien kukkia"
Ja etenkin sen Cannabis sativan. Tyhmä tämä yhteiskunta. Ihan väen väkisin käyttää muutoinkin vähiä poliisivoimiaan kaiken maailman komeroiden ja kasvihuoneiden penkomiseen ja meidän rahoilla. Eikö sitä parempaakin tekemistä löydy!
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:
Veli-Hopea kirjoitti:Minä annan ääneni kannabiksen laillistamiselle, " antaa kaikkien kukkien kukkia"
Ja etenkin sen Cannabis sativan. Tyhmä tämä yhteiskunta. Ihan väen väkisin käyttää muutoinkin vähiä poliisivoimiaan kaiken maailman komeroiden ja kasvihuoneiden penkomiseen ja meidän rahoilla. Eikö sitä parempaakin tekemistä löydy!
Hamppu, kannabis, marihuana, hassis jne. jne., lapsella on monta nimeä. Tämä monien nimien kirjavuus aiheuttaa tavalliselle ihmiselle hämminkiä.
Suomessa on teollisuuskannabiksen, eli pitkäkuituisen hampun viljely laillista ja saa jopa eurotukea, THC pitoisuuden pitää teollisuus kannabiksessa olla alle 0,2 %

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hamppu

Mitä tulee päihdekannabiksen laillistamiseen Suomessa, niin minusta on yks hailee onko se laillista vai laitonta, tärkeintä on VALISTUS, eli kansalle on tehtävä selväksi, mitkä on seuraukset kannabiksen pitkäaikaisesta ja säännöllisestä käytöstä. Jos valistamisesta huolimatta joku ihastuu kannabiksen käyttöön ja jää koukkuun, eli käyttää kannabista säännöllisesti vuosien ajan altistaen täten itsensä THC:n (kannabiksen vaikuttava aineosa psyykeeseen) rasvaliukoisen aineen varastoitumiseen esi.aivoihin ja muuallekkin ihmiskehoon.

Mutta kuitenkin niin kauan, kun valistus on heikkoa (niinkuin se nyt on), on päihdekannabiksen kriminalisoinnilla jonkun verran hyötyä, koska esim. lasten vanhemmat saavat siitä tukea varoittaessaan lapsiansa kannabiksen vaaroista, vaaroista...jotka ilmenee yleensä vasta jälkijunassa, eli monien vuosienkin päästä.
Jos päihdekannabis olisi laillista, niin nuorilla olisi kanttia sanoa vanhemmilleen "olkaa te vanhemmat hiljaa, kannabis on laillista, ja koska se on laillista, niin sen täytyy olla myös vaaratonta."

Tästä nykyisen muotoisesta laittomuudesta on haittapuolensakin, esim. kun läheiseni kärähti "komerokasvatuksesta", niin siitä rapsahti mojova sakko, ja arvatkaa vain kuka sen sakon maksoi, jotta läheiseni ei olisi joutunut lusimaan sakkoansa vankilassa?

Eli "suo siellä ...vetelä täällä".
Viimeksi muokannut Occamin partaveitsi, 13.05.2017 23:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Verilettu kirjoitti:Enkä ole työsuhteessa täällä.
En minäkään kokenut hommaa työsuhteeksi, mutta käsitin modehommaan liittyvän jonkinmoista työsuhdetonta vastuuta, toki saatoin tapani mukaan olla väärässäkin.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Eli "suo siellä ...vetelä täällä".
Niinpä, tässä asiassa, mutta minun puolestani "pössytelkööt" pojat rauhassa, jos haluavat. Jopa Allah sen sallii, mutta alkoholia ei.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Ja etenkin sen Cannabis sativan. Tyhmä tämä yhteiskunta. Ihan väen väkisin käyttää muutoinkin vähiä poliisivoimiaan kaiken maailman komeroiden ja kasvihuoneiden penkomiseen ja meidän rahoilla. Eikö sitä parempaakin tekemistä löydy!
Naulan kantaan, 1990-luvulla poikani lainasin au.. anteeksi Volvoani ja siitä rikottiin lasi ja nyysittiin (Nokian oliko 2110?). Kaikki Helsingin poliisivoimat olisi tullut valjastaa puuhaan ilman takarajaa, kunnes tuo rikollinen on tavoitettu. Sen sijaan olivat mulle jakamassa ylinopeussakkoa, vaikka heidän doppler-tutkansa oli aivan ilmiselvästi epävireessä.

Mutta siis hieman vakavammin ajatellen, niin mun käsitys on se, ettei poliisi etsi kannankasvattamoja luukulta luukulle vihjeettä. Olen isännöintiaikanani tehnyt useita ilmoituksia siinä vaiheessa kun olen ainakin itse ollut vakuuttunut, että jotain metkaa on menossa, yksikään ei ollut vesiperä. Yhdessäkin tapauksessa siviilikoukut kävivät kesäaikaan ensin nuuskimassa yläkerran asunnon ikkunasta alakerran ikkunasta alati kohoavia huuruja. No alakerran asukkaat katosivat saman tien ja tilalle tulivat uudet vuokralaiset.

Toisessa tapauksessa asukkaat kertoivat jatkuvista omituisista yöllisistäkin pikavierailuista ja huumekauppaahan siellä tehtiin. Avasin oven slurkeille ja näin sitten sen systeemin, jossa huumeet olivat piilossa. Ainakin mun mielestä se oli niin nokkela, ettei sitä kannata tässä toistella.

Loppukevennykseksi nyt jo kalmoutuneen sekopää harrasteveljeni tapaus kun ko. tyyppi oli ammuskellut kotonaan perskännissä kakskakkosella. Häkistä päästyään oli pahalla päällä kun poliisi ei ollut ensin löytänyt häneltä aiemmin snutattua feloa.
Viimeksi muokannut Markku Meilo, 13.05.2017 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Tästä nykyisen muotoisesta laittomuudesta on haittapuolensakin, esim. kun läheiseni kärähti "komerokasvatuksesta", niin siitä rapsahti mojova sakko, ja arvatkaa vain kuka sen sakon maksoi, jotta läheiseni ei olisi joutunut lusimaan sakkoansa vankilassa?

Eli "suo siellä ...vetelä täällä".
Täysi-ikäisille langetettujen sakkojen tai muidenkaan vastaavien korvausten maksaminen ei käsittääkseni edistä korvausten maksajan toiveita. Mä olen tossa suhteessa päässyt vähällä, mulle soitettiin kauppaliikkeestä ja kyseltiin olenko senjasen pojan isä, kun poika on yrittänyt nyysiä paidan, vai oliko kaksi. Siltä istumalta hain pojan, kävimme pankissa nostamassa tarvittavan summan tililtään ja poika maksoi "ostoksensa". Koskaan en kyllä nähnyt noita paitoja käytössä, eli oppi taisi mennä perille.
Vastaa Viestiin