Yhteinen taival päättynyt!

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Yhteinen taival päättynyt!

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Viikko sitten saatoin elämän kumppanini hautaan.

Siunaustilaisuuden suorittaja ei ollut minun pyynnöstäni Jehovantodistaja (vaikka vaimoni oli koko ikänsä jehovantodistaja) vaan sen suoritti suhteellisen neutraali henkilö uskomuksiltaan, eikä toivomukseni mukaan puhunut siunaustilaisuudeessa lunastuksesta eikä edes taivaaseen menosta, ei myöskään paratiisista, koska niistä ei ole näyttöä.
Näyttöä on vain "Maasta olet tullut ja maaksi pitää jälleen tuleman".

Hautaustilaisuus oli neutraalista puhujasta huolimatta (ehkä juuri sen takia) hyvin onnistunut, ja sai kuulijoiden varauksettoman kiitoksen. Kuulijoissa ei ollut yhtään jehovantodistajaa.

Itse, laskiessani yhden ruusun haudalle, sanoin jäähyväisiksi

" Annikki, missä oletkin,
tai mihin menetkin,
kun aika koittaa,
tulen luoksesi,
odota minua."
Viimeksi muokannut Occamin partaveitsi, 16.07.2017 18:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Yhteinen taival päättynyt!

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

<3
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
SonOfJesus
Viestit: 744
Liittynyt: 15.05.2007 12:39

Re: Yhteinen taival päättynyt!

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Osanottoni.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Yhteinen taival päättynyt!

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Otan osaa.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Yhteinen taival päättynyt!

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kauniit jäähyväissanat.

Osanottoni. Ja paljon jaksamista.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Yhteinen taival päättynyt!

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Kuulosti erittäin hienolta ja kauniilta tilaisuudelta. Juuri sellaiselta, joka kelpaisi minullekin aikanaan.
Osanotto ja voimia tulevaan
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Yhteinen taival päättynyt!

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Osanottoni
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Vieraas
Viestit: 3220
Liittynyt: 20.06.2011 21:56

Re: Yhteinen taival päättynyt!

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Otan osaa.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Yhteinen taival päättynyt!

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Vaikka kuuluisa yleinen elämänkokemus osoittaa, että jokainen on tähän mennessä kuollut, niin kuoleman lopullista lopullisuutta ei hahmoteta ennalta. Se työ on tehtävä ajan kanssa, eikä sitä voi teettää muilla. Me puolivälin jo taakse jättäneet ikäveikot olemme (luonnollisen kuoleman) vuorojonon etupäässä omilla vuoronumeroillamme, mutta tietämättöminä itse järjestyksestä.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Yhteinen taival päättynyt!

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Markku Meilo kirjoitti:Vaikka kuuluisa yleinen elämänkokemus osoittaa, että jokainen on tähän mennessä kuollut, niin kuoleman lopullista lopullisuutta ei hahmoteta ennalta. Se työ on tehtävä ajan kanssa, eikä sitä voi teettää muilla. Me puolivälin jo taakse jättäneet ikäveikot olemme (luonnollisen kuoleman) vuorojonon etupäässä omilla vuoronumeroillamme, mutta tietämättöminä itse järjestyksestä.
Olen samaa mieltä kanssasi. Se, että "kuoleman lopullista lopullisuutta" ei hahmotella ennalta, johtunee juuri
hyvin voimakkaista uskomuksista kuoleman jälkeisestä elämästä.
Se valtava kaipuu läheisestä,, joka poistuu rinnaltamme, edesauttaa sitä ajatusta ja toivetta, että joskus jossain muodossa vielä olisi mahdollisuus olla yhdessä. Tämä toive ja kaipuu on omiaan muodostamaan erillaisia uskontoja ja uskomuksia. Mutta niinkuin Jaakko Ahvenainen kirjoitti minulle yksityisessä viestissään (surun osanottoviestissään) lohduttavasti, "Toivo ja uskomus ei ole kielletty".

Eli me jokainen saamme uskoa ja toivoa vaikka jälleennäkemistä...varsinkin jos se helpottaa suruamme.

Minä kohdallani olen tämän asian jättänyt ikäänkuin avoimeksi asiaksi, johon en osaa varmaa vastausta antaa, eikä sen vastauksen saaminen varmuudella ole edes minulle tärkeää.

Jätän sen asian Luojan tai Luonnon tehtäväksi.

Tässä yhteydessä haluan kiittää kaikkia suruun osaanottaneita ystävällisistä osanotonilmaisuista, joista jotkut tapahtui myös henkilökohtaisilla viesteillä.

Suru vihloo rintaa aikansa, mutta elämä jatkuu.
Viimeksi muokannut Occamin partaveitsi, 18.07.2017 10:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Yhteinen taival päättynyt!

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Olen samaa mieltä kanssasi. Se, että "kuoleman lopullista lopullisuutta" ei hahmotella ennalta, johtunee juuri hyvin voimakkaista uskomuksista kuoleman jälkeisestä elämästä.
Jotain hyvin syvässä olevaa kulttuurillista siinä on. Faijan kuoltua äkillisesti sain tehtyä itselleni edes sen selväksi, etten mieti niitä jälkikäteen tarpeettomia "mitäs jos" ja "miksi" -tyylisiä kysymyksiä. Silti nyt, yli kolmen vuosikymmen jälkeen, tulee tunne pintaan kun faijaa muistelen.
Festus
Viestit: 393
Liittynyt: 13.02.2013 23:22

Re: Yhteinen taival päättynyt!

Viesti Kirjoittaja Festus »

Osanottoni ja voimia.
"Mehän ei mitään tietoja olla sillä tavalla kerätty"
sinner74
Ylläpitäjä
Viestit: 2754
Liittynyt: 12.01.2009 14:12
Paikkakunta: Rollo

Re: Yhteinen taival päättynyt!

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Syvä osanottoni.
Erittäin kauniit muistosanat.
And Justice For All
Vastaa Viestiin