Leipäjono

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Ja oon ihan oikeasti sitä mieltä että kaikille kykeneville se toimintapäivä vaikka siellä perkeleen risusavotassa on parempi kuin että "ruokitaan suuhun". Mikäs siinä luonnossa temmeltäessä, osa voi vaikka kalastella, osa poimia marjoja ja niin edelleen.

Nehän voi olla vuoden antoisampia päiviä ja jos siitä vielä tienaa sen tarvittavan määrän omavastuuseen ettei lääkkeet jää apteekkiin niin eiköhän se oo kaikin puolin win win tilanne.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
SonOfJesus
Viestit: 744
Liittynyt: 15.05.2007 12:39

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Veli-Hopea kirjoitti:
En ole missään vaiheessa ollut sitä mieltä että heikot voi tunkea roskikseen.
Ehkä et ole sitä mieltä, mutta kirjoitat kuin olisit. Ajatustenvirtatekniikka tekstissä ei oikein toimi, koska mikään ei takaa, että joku toinen ymmärtää sen mitä kirjoittaja haluaa. Tekniikassa teksti myös venyy, jolloin itse ainakin alan käyttää pikalukutekniikkaa.

Tarkoitan siis sanoa, että ajattelen sinun tekstisi olevan ajatusvirtaa. Et pidä itseäsi vastuullisena siitä, miten toiset tulkitsevat tekstisi?
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

SonOfJesus kirjoitti:Itsestäni olen huomannut, että kasvoin hyvin yhteiskuntavastaiseksi seurakunnassa. Vaikuttaminen ei tullut mieleenkään.
Näin kävi itsellenikin. Myöhemmin tulin erittäin auktoriteettivastaiseksi, kun tajusin, miten törkeillä tavoilla valtaa käytetään Jehovan todistajissa. Aloin myös hyvin herkästi huomata tässä yhteiskunnassa joka puolella esiintyviä vallan ja auktoriteettiaseman väärinkäytön muotoja, jotka ovat yleensä sitä pahempia, mitä korkeammalle hierarkiassa mennään.

Valta tosiaan turmelee, joten vallan antamista ihmiselle tulisi välttää aina kun se ei ole ehdottoman välttämätöntä. Auktoriteetit ja valtio voivat oikeuttaa olemassaolonsa vain siinä tapauksessa, että ne oikeasti palvelevat ja hyödyttävät yksilöä. Valtion on oltava kansalaista varten, ei toisin päin, ja niin valtion kuin muidenkin auktoriteettien tulee pyrkiä lisäämään, ei rajoittamaan yksilönvapautta (tähän sisältyy köyhyyden poistaminen, koska köyhä ei ole vapaa). Muussa tapauksessa auktoriteetit ja valtio tulisi hävittää. Tämä koskee myös ja erityisesti uskonnollisia auktoriteetteja.

EDIT: typojen korjailua
Viimeksi muokannut Weathertop, 07.08.2017 15:32. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Et pidä itseäsi vastuullisena siitä, miten toiset tulkitsevat tekstisi?
Mielellään pysyn aiheessa enkä vie sitä henkilöön. Minä olen mitä olen, kykenen mihin kykenen. Asiat on erimieltä, yksilöiden kyky esittää niitä on turha sotkea mukaan.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
SonOfJesus
Viestit: 744
Liittynyt: 15.05.2007 12:39

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Veli-Hopea kirjoitti:
Et pidä itseäsi vastuullisena siitä, miten toiset tulkitsevat tekstisi?
Mielellään pysyn aiheessa enkä vie sitä henkilöön. Minä olen mitä olen, kykenen mihin kykenen. Asiat on erimieltä, yksilöiden kyky esittää niitä on turha sotkea mukaan.
Eli sinulta ei voi vaatia mitään, mutta sinä voit moittia niitä, joilla ei ole vuoden vaihteessa ylimääräistä 50 €.

Taputuksesi ei ollut henkilöön käyvää? Minusta se oli.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

mutta sinä voit moittia niitä, joilla ei ole vuoden vaihteessa ylimääräistä 50 €.
En tiedä olenko moittinut vaan yrittänyt sanoa että tuon eteen voi yrittää aktivoitua ja tehdä itsekin jotain että lääkkeensä apteekista ulos saa.

Yritetään nyt pysyä raiteilla, minun liittäminen aiheeseen tuskin auttaa.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Kysymys ei aina välttämättä ole kykenemisestä, myös olosuhteet vaikuttavat. Tätä ei sovi unohtaa.
Elisenda
Viestit: 107
Liittynyt: 13.01.2014 19:40

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Elisenda »

SonOfJesus kirjoitti:
Veli-Hopea kirjoitti:
En ole missään vaiheessa ollut sitä mieltä että heikot voi tunkea roskikseen.
Ehkä et ole sitä mieltä, mutta kirjoitat kuin olisit.
En kyllä Veli-Hopean kirjoituksissa ole tällaista huomannut. Olen ihan samoilla linjoilla siinä, että ihmisellä on oikeus/velvollisuus auttaa itseään sen minkä kykenee. Jos esim ajatellaan minkalälaisia summia terveydenhuolto nielee verorahoista. Jos kaikki kynnelle kykenevät vähän miettisivät elintapojaan, lisäisivät liikuntaa, vähentäisivät alkoholin käyttyöä ja tupakkaa nyt ei kenenkään tarvitse polttaa, niin laskua saataisiin monien sairauksien osalta pienennettyä huomattavia summia, ja nämäkin rahat voisi laittaa oikeasti niitä tarvitseville.

Ja kyllä, on oikeasti ihmisiä, jotka tarvitsevat paljon apua. Saattaa joutua pahaan onnettomuuteen, syntyä vammaisena ect. On myös ihmisiä, joille tämä yhteiskunta mahdollistaa tuilla elämisen, vaikka kykyjä ja mahdollisuuksia olisi muuhunkin. Suomessa kuitenkin on asiat kohtalaisen hyvin verrattuna suurinpaan osaan tämän maapallon maista. Julkinen terveydenhuolto hoitaa jokaisen, saa verovaroilla kustannetun peruskoulutuksen, maksuton jatkokoulutus, lasten päivähoito on käytännössä ilmaista, jos vertaa moneen muuhun maahan jne.

Oikeasti köyhien ja apuatarvitsevien joukossa on myös ihmisiä, jotka rutisevat kun tuet ovat reippaasti päälle tonnin kuussa ja asumiskustannukset n. 400€. Lemmikkieläinten sapuskat kuitenkin nielevät 400-500€ ja rahat eivät tahdo millään riittää.. Joo, on tämä Suomi oikea häpeäpilkku maiden joukossa. Parempi olisi ollut syntyä vaikka Intiaan tai jonnekin sotien keskelle.
"Niin minun äitini itki hieman ja kuiskas miksi sä lähdet?
Kun täällä on turva ja täällä on rauha ja taivaalla kauneimmat tähdet.
Mä sanoin täällä puhua saa vaan jos haluaa kiittää.
Kuka niin voi olla, kenelle se riittää?" M. Vilkkumaa, Timantti
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Olen ihan samoilla linjoilla siinä, että ihmisellä on oikeus/velvollisuus auttaa itseään sen minkä kykenee.
Tässähän onkin kunkin hyvä miettiä:

- minkälainen yksilö on sellainen joka ei kykene tätä oikeutta/velvollisuutta täyttämään.

- Kuinka monta yksilöä tiedän/tunnen jotka eivät kykene itseään auttamaan / ottamaan vastuuta (Rehellisyys)

-Kuinka moni tuntemanin yksilö ehkä toimintakyvyltään sittenkin kykenisi antamaan nollan sijaan edes pienen panoksen verran?

-Voisiko näistä kuntoutuksella ja oikealla tavalla /ohjaamalla saada tulevaisuudessa paremmin omillaan pärjääviä?
Jos esim ajatellaan minkalälaisia summia terveydenhuolto nielee verorahoista.
sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset, olisko siinä 20 miljardia vuosi. Ihan mielellään kyllä näitä kustannuksia alas jos vaan keinoja löytyy.
Joo, on tämä Suomi oikea häpeäpilkku maiden joukossa. Parempi olisi ollut syntyä vaikka Intiaan tai jonnekin sotien keskelle.

Intiasta puheen ollen jos vaikka youtubea selaa ja miettii heidän elinkeinoja, kyllä siellä suomeen verrattuna itse lähdetään mettälle että saadaan pöperöä napaan ihan pikkupojasta lähtien.

Mielestäni se ei ole köyhyyttä, se on rikkaus.
Jos taasen aletaan heittämään pullaa sinne, xboxit ja tabletit mukaanlukien, ehkä siinä moni villi reissu alkaa jäämään tekemättä.

Yks päivä kattelin youtubesta ku pikku skidet keihästivät sammakoita ja notskilla valmistivat itse. Näytti olevan iloa ja kikatusta, sata kertaa parempi päivä kuin se että käy leipäjonosta hakemassa nakit ja makaronit.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Aina joskus kuulee, että työttömien pitäisi mennä töihin. Tämä sinänsä hyvä neuvo jättää kuitenkin huomiotta erilaiset kulunvalvontajärjestelmät, jotka vaikeuttavat työpaikoille menemistä. Myös vartijan tarkkaavaista silmää ja liikesuuntaan vaikuttavaa niska-perseotetta on syytä välttää. Työpisteen valitsemisessa voi oudossa ympäristössä olla omat haasteensa, työkaluihin ei välttämättä pääse käsiksi ja töihin mentyään palkan ottamisesta saattaa tulla jopa oikeudellista satikutia. Neuvo on kuitenkin epäilemättä hyvää tarkoittava, ja joissain tapauksissa jopa kokemukseen, tai ainakin vahvaan mielipiteeseen, perustuva.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Jos kaikki kynnelle kykenevät vähän miettisivät elintapojaan, lisäisivät liikuntaa, vähentäisivät alkoholin käyttyöä ja tupakkaa nyt ei kenenkään tarvitse polttaa, niin laskua saataisiin monien sairauksien osalta pienennettyä
Niin tai sitten linkistä löytyvä tieto on taas päähän potkimista, on se varmaan sitä ainakin jonkun mielestä.
Voi olla että tupakka pitäisi kuulua kelakorvauksen piiriin koska sekin riesa on riippuvuus. :P

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/2017080 ... 9_u0.shtml
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Polyester kirjoitti:Aina joskus kuulee, että työttömien pitäisi mennä töihin.
Jep. Virkettä pitäisi tosin vielä täydentää sanoilla "tai hirteen", niin saadaan keskivertokokoomuslaisen koko ajattelu hienosti kiteytettyä.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Weathertop kirjoitti:
Polyester kirjoitti:Aina joskus kuulee, että työttömien pitäisi mennä töihin.
Jep. Virkettä pitäisi tosin vielä täydentää sanoilla "tai hirteen", niin saadaan keskivertokokoomuslaisen koko ajattelu hienosti kiteytettyä.

Intiassa joidenkin lähteiden mukaan 90% iäkkäämmästä väestöstä ( 60+) tekee töitä selvitäkseen. Aion ottaa intian vertailukohteeksi jokaisessa ikäryhmässä, sairaudet huomioiden.

Tosiaan, niinkuin Elisendakin sanoi että suomi on häpeäpilkku...

..kyllä, on se sitäkin. Heti kun suomalaista vähän kannustetaan ja lähdetään siihen suuntaan että jokainen (kykenevä) ottaisi edes pientä vastuuta, alkaa puheet että lähdetään oman käden kautta ja hirteen.

Tämä paapominen voisi olla hyvä lastenkasvatuksessakin. Vanhemmat ovat elatusvelvollisia niin mitään ei saa vaatia ettei mene herne nenään. Peruskoulu ja oppivelvollisuus välittömästi pois.

Kaikki kotiapulaisen tehtävät pois. Jos ei osaa, ei tarvi edes yrittää opetella. Mikäli lapsella on sairaus taikka kehityksessä häiriöitä, leluja ei pidä kerätä itse pois leikin jälkeen vaikka kuinka kykenisi.

Jos vaan ei mitään halua eikä pysty, ei tarvi. Varsinkin jos on esim autistinen lapsi. Minkäänlainen kuntoutus ja tuki ei kannata alusta lähtienkään että edes osittain pystyisi tulevaisuudessakaan tekemään mitään. Sama pätee muissa sairauksissa.

On tämä suomen kansa vaan yhtä vitun luovuttaja sakkia, ihan saatanan säälittäviä vauvoja täynnä vaikka toimintakykyä olisikin riittävästi vaikka minkälaisiin eri tehtäviin.

Onneksi sentään meillä on tälläkin palstalla näitä valopilkkuja jotka eivät luovuta ja ovat nousseet alkoholismeista, itsetuhoisista ajatuksista ja muista terveyshuolista huolimatta ja ovat matkalla kohti ties kuinka hyvää tulevaisuutta.

Siinä on esimerkki ,suomalainen sisu ja ylpeys joka jo melkein ansaitsisi kutsun linnanjuhliin.

Ei voi mitään, kyllä tässä kokoomuslaiseksi muuttuu jos suomalaisten asenne todella on se miltä se täällä näyttää.

Kiittämätöntä sakkia ja sokeaa kun ei nää kuinka hyvä tilanne suomessa on
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Elisenda
Viestit: 107
Liittynyt: 13.01.2014 19:40

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Elisenda »

Weathertop kirjoitti:Valta tosiaan turmelee, joten vallan antamista ihmiselle tulisi välttää aina kun se ei ole ehdottoman välttämätöntä. Auktoriteetit ja valtio voivat oikeuttaa olemassaolonsa vain siinä tapauksessa, että ne oikeasti palvelevat ja hyödyttävät yksilöä. Valtion on oltava kansalaista varten, ei toisin päin, ja niin valtion kuin muidenkin auktoriteettien tulee pyrkiä lisäämään, ei rajoittamaan yksilönvapautta (tähän sisältyy köyhyyden poistaminen, koska köyhä ei ole vapaa). Muussa tapauksessa auktoriteetit ja valtio tulisi hävittää. Tämä koskee myös ja erityisesti uskonnollisia auktoriteetteja.
Tuosta loppukaneetista olen samaa mieltä. Kaikki uskonnot joutaisi minun puolestani roskakoriin. Mutta tämä auktoriteettien ja valtion hävittäminen ei kyllä varmaan ole ihan noin yksioikoista. Järjestelmä ei toki ole täydellinen, mutta en minä tänne mitään anarkiaakaan haluaisi.

Mitä tulee köyhyyden poistamiseen, niin perusteista kaikki pitäisi aloittaa. Esim. mielestäni jokaisella pitäisi olla velvollisuus hankkia itselleen ammatti peruskoulun jälkeen. Väliinputoajia on tuhansia ja ei pitäisi olla mahdollista, että yläasteen jälkeen kukaan jää kotiin notkumaan. Nämä syrjäytyneet tulevat yhteiskunnalle kalliiksi ja pahinta tietysti on se inhimillinen kärsimys, jota syrjäytyminen aiheuttaa.
Weathertop kirjoitti:Erään nimimerkin mielestä yhteiskunnan arvojen kovenemista ei voi kukaan estää, ja siihen pitäisi vain sopeutua. No, onneksi ei pidä eikä tarvitse. Itse ainakin lähden täältä oman käden kautta tilanteen kehityttyä tarpeeksi pahaksi, oli oma taloudellinen tilanteeni sillä hetkellä millainen tahansa. Missään nimessä en halua elää heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä silkkaa ilkeyttään sortavassa dystopiassa
Niin, ei pitäisi olla tilanteita jossa ihminen ei saa tarvitsemiaan lääkkeitä, työttömyyskorvauksella/eläkkeellä/tms ei tule toimeen tai että ihminen päätyy itsemurhaan sen takia, että byrokratiaa vastaan ei jaksa taistella. Perustulo oikein toteutettuna voisi olla ihan hyvä asia, lääkekorvaukset, lapsilisät yms tulojen mukaan, vuokrasäännöstely, ruoan hinnan laskeminen, kuusituntiset työpäivät, että useammalle riittää töitä ja kaikki jaksaisivat paremmin. Onhan noita keinoja, kun vaan löytyy halua. Kaikkia ei tietysti voi auttaa, niin kuin Veli-Hopea taisi sanoa, mutta isoa osaa kylläkin. Eikä auteta avuttomaksi. Suurimmalta osalta ihmisiä löytyy kuitenkin voimavaroja ottaa edes jonkinlaista vastuuta omasta hyvinvoinnistaan ja lähes kaikki pystyvät vaikuttamaan olosuhteisiinsa ainakin jollain tavalla. Jos ei muuta, niin ainakin asenteisiinsa. Silläkin voi olla yllättävän suuri vaikutus.
"Niin minun äitini itki hieman ja kuiskas miksi sä lähdet?
Kun täällä on turva ja täällä on rauha ja taivaalla kauneimmat tähdet.
Mä sanoin täällä puhua saa vaan jos haluaa kiittää.
Kuka niin voi olla, kenelle se riittää?" M. Vilkkumaa, Timantti
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Leipäjono

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Jos ei muuta, niin ainakin asenteisiinsa. Silläkin voi olla yllättävän suuri vaikutus.
Siinäpä se. Yuotubesta voi vaikka tehdä hakua sanoilla "people are awesome".

Ihminen kyllä pystyy ja kykenee , kukin kykyjensä ja rajoitteiden mukaan ja aina voi kehittyä. Oikeassa maailmassa harva on siinä tilassa että oppiminen ja kehittyminen on mahdotonta.

Itseensä pitää uskoa.


Oikeastaan nykyinen malli jossa " ihmisten annetaan vain maleksia" kerrostalomöykyssä missä seinät kaatuu päälle, vähän siihen malliin että annetaan jokin surkea rahamäärä, sen verran että juuri hengissä pysyy on rikos ihmisarvoa kohtaan eikä ole mitään todellista vastuunkantoa ja välittämistä.

Välittäminen ja vastuunkanto on sitä kun nämä saadaan sieltä ulos ja toimimaan, kukin kykyjensä mukaan.

Jos joku meinaa että vähäosaisten tulevaisuus paranee sillä että heidän tukirahoja nostetaan vaikka 30% , kannattaa miettiä uudestaan, tuleeko se parantamaan vai heikentämään kokonaistilannetta.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Vastaa Viestiin