Retoriikka politiikassa

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SonOfJesus
Viestit: 744
Liittynyt: 15.05.2007 12:39

Retoriikka politiikassa

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Yleltä löytyi mielenkiintoinen kirjoitus: https://yle.fi/uutiset/3-10100555 "Miksi sotesta ja työllisyydestä puhutaan kuin uskonnosta? Retoriikan tutkija: päätöksiä runnotaan syyllistämällä ja lietsomalla huonoa omaatuntoa"
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Retoriikka politiikassa

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Hyvä kirjoitus. Tällaista poliittista puhetta saadaan, kun pääministeri on rikas uskontohihhuli.

Itsessäni kaikenlainen moralismi aiheuttaa nykyään voimakkaan vastareaktion. Vihaan ja halveksin kaikkia moralisteja ja kieltäydyn jääräpäisesti toimimasta niin kuin moralisti haluaa, vaikka siitä aiheutuisi vahinkoa itselleni. Ja jos esimerkiksi töissä käymättömät ihmiset vittuunnuttavat Sipilän ja kumppanit moraalisaarnoihin asti, toivon vilpittömästi, että mahdollisimman moni lakkaa käymästä töissä ja junailee itselleen mahdollisimman paljon yhteiskunnan tukia. Mitäs tämän foorumin moralistit siihen? :D
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Retoriikka politiikassa

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Weathertop kirjoitti: Itsessäni kaikenlainen moralismi aiheuttaa nykyään voimakkaan vastareaktion. Vihaan ja halveksin kaikkia moralisteja ja kieltäydyn jääräpäisesti toimimasta niin kuin moralisti haluaa, vaikka siitä aiheutuisi vahinkoa itselleni.
Samis tässä, sillä moralisti ei toimi niin kuin opettaa. Jos hän toimisi, hän olisi periaatteellinen henkilö, eikä kenelläkään ole sellaista vastaan yhtään mitään.
Näissä julkkisuskovaisissa etoo etenkin rahan ja sen kahmimisen ristiriita uskontoon. Jeesuksen puheissa köyhät olivat etusijalla. mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että rikkaan on vaikeampi päästä taivaaseen kuin kamelin neulansilmästä läpi, eli mahdotonta. Ne voisivat valita itselleen sellaisen uskonnon, jossa ei ole tällaisia "rasitteita".
Tämä on eräs syy sille, miksi en itse ole kristitty. Minä en pääse lähellekään vaadittavaa tasoa ja on helpompi kieltää kristus kuin että olisi ulkokultailija. Sitä paitsi, en edes usko koko kristukseen.
Ulkokultaisuus vain etoo minua. Äänestäjät mitä ilmeisimmin rakastavat sitä.

Siksikin oli hyvä, että minut erotettiin. Loppui se pelleily, kun en päässyt lähellekään niitä standardeja, mitä Raamattu vaatii kristityltä. Olen ainakin rehellinen itselleni ja muille.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Vastaa Viestiin