Kävinpä kirkossa :-)

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Kävinpä kirkossa :-)

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tästä vuodesta taitaa tulla oikein ennätysmäinen. Oon nimittäin käynyt jo yhdessä luterilaisessa kirkossa, yhdessä katolisessa pikkukirkossa ja sitten samana päivänä myös vähän isommassa, Frauenkirchessä Münchenissä , jota sakemannit nimittivät peräti katedraaliksi. Viimeisin näistä oli melko vaikuttavan näköinen hökötys varsinkin sisältä. Jokohan tuo riittäisi kirkoissa pyöriminen tälle vuodelle...?

Edit: sählätty linkin kanssa muutaman kerran.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Taskulamppu
Viestit: 32
Liittynyt: 08.02.2008 20:52

Viesti Kirjoittaja Taskulamppu »

Kuulostaa kiinnostavalta. Voisinpa itsekin kokeilla kirkossa käymistä, paikallisen tuomiokirkon sisusta kun on meikälle vielä tuntematon. Siitä onkin aikaa kun olen kirkossa käynyt, parit muut kirkkovisiitit olen tehnyt vielä JT-aikoinani koulun opintomatkoilla.

Joulun aikaan kävi mielessä, josko olisi kirkon yömessuun osallistunut, mutta jäi tekemättä se reissu. Ensi jouluna voisi kyllä kokeilla.
Aamu
Viestit: 215
Liittynyt: 23.05.2007 20:32
Paikkakunta: Ankh-Morpork

Viesti Kirjoittaja Aamu »

Minä kävin pääsiäisenä kirkossa! :) Luterilainen keskiyön messu oli kyseessä, ja menin sen koklaamaan kun se kuulosti niin kohtalokkaalta :P. Hienoa siellä oli, hengenravinnosta en juurikaan mitään ymmärtänyt, mutta tulppaaneja ja käsintehtyjä kortteja ne siellä jakelivat. oli vaikeuksia tietää, milloin seurakunnan pitää nousta ylös. Ristikulkueen risti oli kukkasomistein saatu amppari-mehujään näköiseksi. Hienoista keskiaikaisista virsistä huolimatta tilaisuutta kuvaava sana on: lapsellinen.

Tästä rohkaistuneena tälläydyin myös jouluaamun jumalanpalvelukseen, halusinhan kokeilla "kiellettyjä" perinteitä. No siellä oli helvetin tylsää.
"On olemassa eräs kirous. Siinä toivotetaan:
Toivottavasti saat elää kiintoisia aikoja."
(Terry Pratchett)
sorbet
Viestit: 443
Liittynyt: 27.09.2007 11:22

viime kesänä

Viesti Kirjoittaja sorbet »

viime kesänä olin euroopassa reilaamassa ja kun lämpötila tuolla unkarin suunnalla kipusi +40c niin menimme rinkkojen kanssa kirkkoihin viilentymään. Vähän pahalla osa immeisistä meitä katteli, mutta ei välitetty :D kirkoissa oli ihanan viileää, olisi voinut jäädä pidemmäksikin aikaa. :D
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Parisen vuotta sitten oli ’etu’ käydä vaimon serkun konfirmaatiossa (vai mikä se ripiltä pääsemisen riitti nyt olikaan…). Kokemus oli loppujenlopuksi hyvin avartava. Jotenkin oli jälkeenpäin hämmentynyt fiilis siitä, ettei tuo kirkossa käynti ihan niin syntiseltä tuntunut kuin vt-seura oli antanut ymmärtää - päinvastoin. Jossain määrin voin jopa ymmärtää miksi ihmiset pitävät kirkossa käyntiä tärkeänä, tekevät sen jopa ’aidoin vaikuttein’ – verrattuna salilla ravaamisen pakonomaisuuteen.

En yritäkään väittää, että hinkuisin kirkkoon joka sunnuntai huvikseni, mutta suosittelen kokemusta kaikille ihan vain näkemyksien avartamis mielessä.

Ainut kohta mikä tökki oli kolehtien keruu. Tuo tökkiminen johtui varmasti tottumattomuudesta asiaan, ja siitä etten ollut varautunut koko toimitukseen. :oops: Kolehti jäi osaltani siis täyttämättä. Jäisi se varmasti periaatteellisista syistä jatkossakin – siitäkin huolimatta, että kolehtivarat käytetään käsittääkseni milloin mihinkin hyvään tarkoitukseen. Toisin kuin lahjoitukset vt-seuralle. Jotenkin uskonnon tukeminen harraa vastaan jo ajatuksenakin… :roll:
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tony Syrjänen kirjoitti: Kokemus oli loppujenlopuksi hyvin avartava. Jotenkin oli jälkeenpäin hämmentynyt fiilis siitä, ettei tuo kirkossa käynti ihan niin syntiseltä tuntunut kuin vt-seura oli antanut ymmärtää - päinvastoin. Jossain määrin voin jopa ymmärtää miksi ihmiset pitävät kirkossa käyntiä tärkeänä, tekevät sen jopa ’aidoin vaikuttein’ – verrattuna salilla ravaamisen pakonomaisuuteen.

En yritäkään väittää, että hinkuisin kirkkoon joka sunnuntai huvikseni, mutta suosittelen kokemusta kaikille ihan vain näkemyksien avartamis mielessä.
Aika sama fiilis itsellänikin kun olin tammikuussa yksissä hautajaisissa. Tilaisuus yllätti kauneudellaan ja urkujen soundi oli mahtava. Eivätkä keränneet kolehtia 8) Vielä muutama vuosi sitten esim. vierailu Templessä Lontoossa ja yhdessä moskeijassa Turkissa sai oloni vähän epämukavaksi. Alkaa ilmeisesti aivopesuaineet pikkuhiljaa haihtumaan, kun osaa jo tarkastella asioita niin paljon objektiivisemmin.

Uskon, että kirkko saattaa olla monellekin ihan hyvä paikka pysähtyä hetkeksi arjen kiireistä. Itse pysähtelen kyllä edelleenkin mieluummin paikoissa joissa ei höpistä jumalista.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Eikös ne demonit ole sieltä paholaisen palvontapaikoista vielä seuralaisiksenne tulleet?
Jos jollakulla jo kolisee nurkissa, niin pyytäkää minutkin sitä ihastelemaan.

Oletteko muuten koskaan kuulleet Jt tarinoita sellaisesta, että kirkoissa kummittelisi ja demonit jylläisi siellä?
Eikös niiden pitäisi periaatteessa olla parempia paikkoja yhyttää demoneja kuin surkeat kirpputorit?
almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Viesti Kirjoittaja almi »

RaM kirjoitti:Oletteko muuten koskaan kuulleet Jt tarinoita sellaisesta, että kirkoissa kummittelisi ja demonit jylläisi siellä?
Eikös niiden pitäisi periaatteessa olla parempia paikkoja yhyttää demoneja kuin surkeat kirpputorit?
Niin, demonit kuulemma häiritsevät ihmisiä etenkin helluntailaisten kokouksissa. En tosin ole koskaan kuullut kenenkään demoneita sellaisissa nähneen. :lol:

Kirpparit ovat varmaan vaarallisempia. Mistä sitä tietää, jos vaikka paistinpannussa asuisi demoni. 8)
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
Marilyn
Viestit: 292
Liittynyt: 01.05.2007 15:14

Viesti Kirjoittaja Marilyn »

Olen käynyt nyt yhteensä kolme kertaa "oikeassa" kirkossa. Siis silloin kun siellä on joku tapahtuma ja pokaa päällä. Tokihan niissä on satoja kertoja muuten vaan pällistelty.

Eka kerta oli jouluyön messu. Se oli ihan mielenkiintoinen ja mukava kokemus. Käytiin kaverin (synty-lutku) kanssa Tuomiokirkossa ja puitteet oli mainiot. Ihan ok. Ei mikään erityisen mieltämullistava, mutta ei ahdistavakaan.

Toisen kerran kävin siskoni kanssa toisessa jouluyön messussa (sisko siis myös ex-jt) eräässä lähiökirkossa. Se kerta ei ollut enää niin kiva, oli kiihkompi ympäristö ja yleisö. Vähän jopa valtakunnansalimainen tunnelma.

Kolmas kerta oli kun kävin kuuntelemassa ystäväni kuulutukset. Se oli siis ainoa "normaali" häppeninki ja ihan perususkontosettiä. Ihan ok. Ei minusta kyllä mitään kirkossa kävijää saa enää. Liikaa tulee ihottumaa lapsuuden kokemusten johdosta... :)
Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

almi kirjoitti: Kirpparit ovat varmaan vaarallisempia. Mistä sitä tietää, jos vaikka paistinpannussa asuisi demoni. 8)
Ilmeisesti myös ihan kaupan paistinpannuissa voi olla demoneja. Minun paistinpannuni yleensä pilaa kaiken mitä siinä valmistan. Se voi johtua ainoastaan demoneista.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Tony Syrjänen kirjoitti:Ainut kohta mikä tökki oli kolehtien keruu. Tuo tökkiminen johtui varmasti tottumattomuudesta asiaan, ja siitä etten ollut varautunut koko toimitukseen.
Kolehti on ihan vapaaehtoinen. Ei siihen tarvitse osallistua millään muotoa. Itse asiassa kyseessä on ikivanha tapa jo alkukirkon ajoilta (meidän päiviinämme jo osin degeneroitunut jäänne). Kolehti-sanan pohjana on latinan collecta, koota yhteen, jolloin seurakunnalta kerättiin joko rahaa tai muuta köyhille jaettavaa, esim. elintarpeita, joita itse kukin antoi vapaaehtoisesti varojensa mukaan -tai oli antamatta. Viite: 2.Kor 9:7. Joten ihan oikein menettelit :)

On sitten eri asia joidenkin ns. "vapaiden suuntien", kuten helluntailaisten kohdalla, joilta edellytetään seurakunnalle annettavaksi kymmenes osa tuloistaan, mutta heillä ei ole veronkanto-oikeutta. Tämä oikeus on Suomessa vain kahdella valtakirkolla: luterilaisilla ja ortodokseilla.
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Viesti Kirjoittaja Ninth »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Kolehti on ihan vapaaehtoinen. Ei siihen tarvitse osallistua millään muotoa. Itse asiassa kyseessä on ikivanha tapa jo alkukirkon ajoilta (meidän päiviinämme jo osin degeneroitunut jäänne). Kolehti-sanan pohjana on latinan collecta, koota yhteen, jolloin seurakunnalta kerättiin joko rahaa tai muuta köyhille jaettavaa, esim. elintarpeita, joita itse kukin antoi vapaaehtoisesti varojensa mukaan -tai oli antamatta. Viite: 2.Kor 9:7. Joten ihan oikein menettelit :)
Off-topic aiheeseen nähden, mutta:
Eikös Jehovan todistajien esitteissä killivä teksti "Ei kolehtia!" ole sitten melko paikkaansapitämätön? Ihan samalla periaatteella nekin keräävät rahaa, ainut ero on että kolehtiloota on kiinni seinässä eikä kierrä ympäriinsä.
avartunut
Viestit: 92
Liittynyt: 09.10.2007 16:40

Re: Kävinpä kirkossa :-)

Viesti Kirjoittaja avartunut »

Jakke kirjoitti:Tästä vuodesta taitaa tulla oikein ennätysmäinen. Oon nimittäin käynyt jo yhdessä luterilaisessa kirkossa, yhdessä katolisessa pikkukirkossa ja sitten samana päivänä myös vähän isommassa, Frauenkirchessä Münchenissä , jota sakemannit nimittivät peräti katedraaliksi. Viimeisin näistä oli melko vaikuttavan näköinen hökötys varsinkin sisältä. Jokohan tuo riittäisi kirkoissa pyöriminen tälle vuodelle...?
Minäkin kävin Frauenkirchessä viime kesänä Saksan reissullani noin niinkuin turistimielessä. Hofbräuhaus tuli testattua myös. Suosittelen molempia, jälkimmäisessä se aito baijerilainen tunnelma..
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kävinpä kirkossa :-)

Viesti Kirjoittaja Jakke »

avartunut kirjoitti: Minäkin kävin Frauenkirchessä viime kesänä Saksan reissullani noin niinkuin turistimielessä. Hofbräuhaus tuli testattua myös. Suosittelen molempia, jälkimmäisessä se aito baijerilainen tunnelma..
Hofbräuhausin t-paita on päälläni juuri tälläkin hetkellä :wink:
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Viesti Kirjoittaja almi »

Ninth kirjoitti:Eikös Jehovan todistajien esitteissä killivä teksti "Ei kolehtia!" ole sitten melko paikkaansapitämätön? Ihan samalla periaatteella nekin keräävät rahaa, ainut ero on että kolehtiloota on kiinni seinässä eikä kierrä ympäriinsä.
Suurin piirtein juuri näin. Lisäksi rahakeruuta tehostetaan puheilla siitä, kuinka hienoa onkaan, miten Jehovan valtakunnan työtä tuetaan. Tapa on siis vain erilainen.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
Vastaa Viestiin