Jaakko Ahvenainen ja ex-todistajien ympyrät

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Jaakko Ahvenainen ja ex-todistajien ympyrät

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Noin vuosi sitten Suomi 24 foorumilla havaitsin erään itseäni koskevan ja sinänsä mielenkiintoisen avauksen, minkä, jos sallitte, tähän siteeraan. Tämän anonyymin avaus oli mielestäni hyvä, eikä missään tapauksessa loukkaava. Näin se kuului, joskaan ei kovin saanut "tuulta alleen":

VS:n Jaakko Ahvenainen ja ex-todistajien ympyrät
Anonyymi
25.09.2018 11:25

Olin pitkään miettynyt, mitä Ahvenainen, yksi Veljesseuran julkkiksista ja yksi paikan aktiivisimmista kirjoittajista, tekee siellä. Jostain oli nimittäin käynyt ilmi, ettei hän ole ex-Jt.

No, nyt löysin googlettamalla selityksen. Tässä hänen kiinnostava ja koskettavakin kirjoituksensa hänen taustastaan entisenä ev.lut.kirkon työntekijänä ja ihmisenä, joka omien sanojensa mukaan koki vielä tuossa vaiheessa seuraavasti: "En edusta erityisesti, tarkoitan korostaen, luterilaista näkemystä, mutta se paistaa "läpi" joistakin asioita kommentoidessani": viewtopic.php?t=52

Mitä hän samassa ketjussa hieman alempana kirjoittaa mm. vakaumukseensa liittyen:
"Mitä avioeroon tulee, sen onnekseni luen - mitä jumalasuhteeseeni tulee, ei kirkosta eroaminen sitä todellakaan keikuta"

Mikä on tilanne Veljesseuran ateistisen sisäpiirin ytimessä viettettyjen pitkien vuosien jälkeen: Puhuuko Ahvenainen vieläkin jumalasuhteestaan tms. Paistaako Ahvenaisen kommenteista läpi vielä jotakin sellaista, johon hän alkukirjoituksissaan ylempänä viittasi. Sellaista en ole huomannut.

Sen sijaan nykyisin Ahvenainen vaikuttaa olevan ateistiporukan ytimessä, sen luottohenkilöitä, joka omintakaisella tyylillään (mm erittäin pitkiä suoria lainauksia käyttäen) perustelee milloin mitäkin ateistista näkökantaa edustavaa ajatelmaa.

"Raamatusta puhuttaessa ajattelen tällä hetkellä sitä parhaiten tulkittavan myyttisyydestä käsin." (Jaakko Ahvenainen » 17.09.2018 13:38)

Ei voi tietää kuinka vahvasti vuodet VS:n ateistihovin ytimessä ovat vaikuttaneet Ahvenaisen maailmankatsomukseen. Ei voi kuitenkaan välttää ajatusta, että VS voi olla tehokkaampi ateistihautomo kuin moni tulee ajatelleeksikaan. Jonkun mielestä se lienee hieno asia. Ihan kaikki eivät ole paikassa vallitsevan ateistisen indoktrinaation määrästä aivan yhtä innoissaan.

Kaikkea hyvää Jaakko Ahvenaiselle, tuolle VS:n avoimelle ja kiinnostavalle persoonalle & kirjoittajalle! On kiintoisaa seurata VS:n sivuilta hänen ja monen muunkin maailmankatsomuksen muokkautumista suuntaan tai toiseen.


Olen aikoinani kirjoittanut paljonkin, kuten kommentoija toteaa, VSF:iin ja ottanut kantaa moniinkin asioihin. Nyttemmin olen silloin tällöin seuraillut foorumia. Kirjoittamiseni on vähentynyt, samoin yhteyteni Jehovan todistajiin. Anonyymi huomioitsija on aivan oikeassa siinä, että kirjoitteluni tyyli on ajan oloon muuttunut, mutta onko se muuttunut ateistisempaan suuntaan vai VSF:n sääntöjen sallimaan suuntaan on kiintoisaa. Itse arvelen viimemainittua.

Viime aikoina olen suunnanut arvosteluni Jehovan todistajista Kuopion piispa Jolkkoseen ja vasalliensa suuntaan, mikä ei kuulu tämän foorumin aiheisiin, mutta valaistakoon asiaa hieman. Yksityisissä viesteissäni piispalle olen kyseenalaistanut hänen järjenjuoksunsa loogisuuden ja vasalliensa pätevyyden. Piispa ei ole kestänyt hyvin suorasukaista kritiikkiäni, vaan vastannut siihen kyseenalaistamalla kristittynä olemiseni ja pitänyt kritiikkiäni loukkavana, mitä se miksi ilmeisimmin saatetaan kokea. Toki vastineensa lähestymistapoja olisi ollut useampia, mutta mikä minä olen valittua arvostelemaan. Piispa vastaa kuten vastaa sen enempää ajattelematta.

Hänen vastineestaan en kuitenkaan löytänyt muuta loogisuutta kuin pidättäytyä uskonnottomana ja hakeutua mielenterveyspalveluiden piiriin, minkä ex-puolisoni ystävällisellä avustuksella aikanaan toteutui. Niin eksäni kuin piispankin mielipahaki en ole mainittujen palveluiden, saati hoidon, tarpeessa, mutta kristityksi minusta ei ole, koska olen toiminut kuten olen toiminut (piispaa arvostellessani). Tämä on piispan sana.

Ainoaksi mahdollisuudekseni jää näin ollen toimia kaikkien kristilliseksi itsensä kokevien piirien ulkopuolella. Tämä on piispan näkemys ja luonnollisesti sitä on noudatettava, sillä hän on "jumala" hiippakunnassaan, huolimatta minun erimielisyydestäni.

Nyt astuu esiin erinomainen kysymys, minkä jokainen ex-jehovan todistaja kuin itse todistajakin tuntee: kumpaa on toteltava enemmän ihmisiä vai jumalia / jumalaa. Olen valinnut viimeisimmän vaihtoehdon, mutta huomautan, että usko ja uskonto ovat eri asioita. Jumalasta / jumalista vallitsee erilaisia käsityksiä, joista yhtäkään ei voida todistaa toista oikeutetummaksi. Myös usko ja tiede ovat eri asioita, mutta tiede voi tutkia uskontoja ja se on varsin hyödyllistä.

Usko, uskonto ja tiede eivät ole sabiileita: Niiden on tapana ajanoloon muuttua radikaalistikin. Näillä miettein nyt. Kiitos anonyymille sinne Suomi24 foorumille. Saa suomia jatkossakin ja kiitoksia toivotuksista ynnä kiintoisista havainnoistaan. Tietty perä niissä on, en kiellä.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Jaakko Ahvenainen ja ex-todistajien ympyrät

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti: 19.09.2019 20:32Ainoaksi mahdollisuudekseni jää näin ollen toimia kaikkien kristilliseksi itsensä kokevien piirien ulkopuolella. Tämä on piispan näkemys ja luonnollisesti sitä on noudatettava, sillä hän on "jumala" hiippakunnassaan, huolimatta minun erimielisyydestäni.
Kristityt ovat uskomattoman riitaisaa porukkaa. Ei tainnut Raamatun Jeesus liioitella sanoessaan, että tuo maan päälle miekan. Luin jokin aika sitten Heikki Räisäsen kirjan Mitä varhaiset kristityt uskoivat, jossa Räisänen tekee kansantajuisen, mutta silti melko perusteellisen katsauksen varhaisen kristinuskon monimuotoisuuteen ja erilaisiin tulkintoihin ja odotuksiin mm. Jumalan valtakunnan suhteen. Sinulle nämä ovat toki tuttua, mutta kirjaa voi suositella aiheesta kiinnostuneille. Räisäsen johtopäätös siitä, että kristinuskon opillisen hajanaisuuden juuret ovat jo Uudessa testamentissa, on täysin looginen. Sieltä löytyy jokaiselle jotain, riippuen siitä, millaisen suodattimen läpi asioita katselee. Harva ryhmä myöskään on kohdellut toisinajattelijoita yhtä julmasti kuin kristityt valta-asemaan päästyään.

Nykyään kristinusko on, ainakin Euroopassa, melko maltillinen (mutta tuskin pelkästään omasta ansiostaan) ja pääsääntöisesti hyväksyy tieteen tulokset paitsi evoluution, myös esimerkiksi Raamatun syntyhistorian suhteen. USA:ssa fundamentalismi lienee yleisempää. Tietämättömyydestä ja pään pistämisestä pensaaseen harvemmin seuraa mitään hyvää. Jumalaansa uskomiselle jää yllin kyllin tilaa, vaikka tosiasiat hyväksyisikin.

Veljesseuraa on joskus moitittu ateistihautomoksi. Melko tarkalleen vuosi sitten Johanneksen poika nosti kissan pöydälle ja otti esiin palstalla tapahtuvan uskontojen pilkkaamisen, mistä olen kuitenkin yrittänyt ottaa onkeeni. Uskonnon kritisointi on mahdollista ilman tarpeetonta pilkkaakin. Lisäksi kristinusko on vaikuttanut omaankin ajatteluun paitsi henkilökohtaisesti, myös kulttuurin kautta. Kristinuskon tunteminen, niin hyvässä kuin pahassakin, on myös omien juurien tutkimista.
J Hepatiitti
Viestit: 506
Liittynyt: 12.01.2018 02:03

Re: Jaakko Ahvenainen ja ex-todistajien ympyrät

Viesti Kirjoittaja J Hepatiitti »

No ihmettelinkin, kun ei Ahvenaista ole täällä pitkään aikaan oikein näkynyt. Luulin jo, että mies on potkaissut tyhjää. Itsekin on tullut pidettyä taukoa, kun tuntuu, että loppuu muuten sanottava kesken ja päätyy hokemaan samoja itsestäänselvyyksiä..

En nyt muista mitä tuli sanottua, mutta olin itsekin silloin Jopon jutussa siteerattuna. Tulihan tällä varsinkin alkuun päästeltyä höyryjä, mutta toisaalta olen muistaakseni ollut aika tarkka siinä, etten rupea herjaamaan ketään henkilöä. Uskonnoista on tullut sanottua kyllä rumasti monta kertaa.

Polyesterilta ihan hienoa jos haluaa omalta osaltaan muuttaa keskustelukulttuuria rakentavammaksi. Itse tulee kyllä edelleen mölistyä vähän mitä sattuu, enkä halua sensuroida sanomisiani sen enempää. En nyt sitä kuitenkaan erityisenä hyveenä pidä.

Jos rehellisiä ollaan, niin onhan tämä sen verran pienen porukan touhua, että keskustelukulttuuri ei ole ehkä ihan niin avointa, kuin se voisi olla. Ja se on minusta sääli. Nyt unohdin palstan kestouskiksen nimimerkin, mutta vaikka olen usein täysin eri mieltä asioista hänen kanssaan, niin onhan se hatunnoston arvoinen suoritus, että jaksaa täällä vielä olla. Paskaa on välillä satanut niskaan ihan kiitettävästi.

Minusta uskovat exät saisivat tuoda ihan vapaasti omat näkemyksensä esille, kunhan eivät ala toistamaan niitä jatkuvalla syötöllä ja esittämään niitä ehdottomina totuuksina. Täällä on kuitenki porukkaa, joka on vasta toipumassa JT-touhusta.

Saarnaajia en tänne kaipaa, mutta en oikein sitäkään, että huudetaan porukka hiljaiseksi heti, koska he eivät voi todistaa omaa uskoaan tai Jumalansa olemassaoloa.
Siihen saattaa lupaava keskustelu tyssätä saman tien.

Täällä oli jotain vanhoja kiistoja, mistä en itse oikein ole vieläkään perillä, mutta ilmeisesti silloin on rajalinjoja selkeytetty ja osa porukasta ei taas ole tykännyt siitä. Vaikea lähteä sen enempää kommentoimaan asiaa, mutta eipä tuo modena olokaan mitään herkkua ole, kun porukalta karkaa mopo käsistä.

Redditin puolella, mitä olen vähän lurkannut, niin tuntuu, että siellä porukka tuo aika maltillisesti omia hengellisiä näkemyksiään esille ja osaa kunniottaa sitä, että eri näkemyksiä riittää.

Ihmisiähän täällä vain ollaan ja eripuraa syntyy. Kukaan ei kuitenkaan esiinny täällä Jumalan mandaatilla. Todistajat huom.
"I used to be a good person. I think there's something seriously wrong with me." -Veikko Leinonen
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Jaakko Ahvenainen ja ex-todistajien ympyrät

Viesti Kirjoittaja Tony »

Itse en usko, että kenenkään uskoa tai uskonnollisuutta voisi horjuttaa argumentoimalla vapaalla keskustelufoorumilla, silloin kun usko on aitoa ja kuuluu henkilön identiteettiin. Jos usko on päälleliimattua ja johtuu esimerkiksi siitä, että henkilö on indoktrinoitu uskovaksi lapsena, se tietenkin karisee hartioilta kun henkilö etsii todellista identiteettiään.

Käsitys ateistihautomosta on siksi mielestäni jo lähtökohtaisesti virheellinen. Ei ihmisestä voi vapaalla keskustelufoorumilla tehdä jotain sellaista, mitä tämä ei sisimmässään ole.

Vapaa keskustelufoorumi voi toisaalta auttaa yksilöä löytämään todellisen identiteettinsä. Ja koska vapaa keskustelufoorumi ei vaikuta kenenkään elämään 24/7, se ei vaikuta kenenkään identiteettiin vahingollisesti. Jos joku huomaa keskustelujen lomassa, ettei itse asiassa usko jumaluuksiin, niin keneltä se on pois, että yksilö saa vihdoin olla senkin suhteen sitä mitä aidosti on?

Uskonnottomuus sinänsä on entisten todistajien keskuudessa yleistä siitä yksinkertaisesta syystä, että useimmista meistä tehtiin uskovia ennen kuin osasimme lukea tai kirjoittaa, kysymättä meiltä mitään. Se oli kaikin puolin hyödytöntä ja vahingollista. Me emme uskoneet omasta halustamme tai koska se oli osa identiteettiämme. Me uskoimme, koska meille ei annettu muuta mahdollisuutta. Se, jos jokin, oli (ja on) ajattelumaailmaa muokkaava hautomo.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Jaakko Ahvenainen ja ex-todistajien ympyrät

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Viime aikoina olen suunnanut arvosteluni Jehovan todistajista Kuopion piispa Jolkkoseen ja vasalliensa suuntaan,
Mielenkiintoista. En tunne piispaa, mutta uskon, että hänen on vaikea mahtua Willen "saappaisiin".

Polyester kirjoitti:Räisäsen johtopäätös siitä, että kristinuskon opillisen hajanaisuuden juuret ovat jo Uudessa testamentissa, on täysin looginen. Sieltä löytyy jokaiselle jotain, riippuen siitä, millaisen suodattimen läpi asioita katselee. Harva ryhmä myöskään on kohdellut toisinajattelijoita yhtä julmasti kuin kristityt valta-asemaan päästyään.
Ei tarvitse paljoakaan tuntea kristikunnan historiaa todetakseen,että näin on ollut ja on paikoitellen edelleenkin vaikkakin eninmäkseen piilotettuna henkiseen julmuuteen.

Mainitsemasi kirja :Mitä varhaiset kristityt uskoivat, on todella lukemisen arvoinen, suosittelen.
J Hepatiitti
Viestit: 506
Liittynyt: 12.01.2018 02:03

Re: Jaakko Ahvenainen ja ex-todistajien ympyrät

Viesti Kirjoittaja J Hepatiitti »

Ariadna kirjoitti: 29.09.2019 21:54

Mainitsemasi kirja :Mitä varhaiset kristityt uskoivat, on todella lukemisen arvoinen, suosittelen.

Täytyy kyllä pistää omalle listalle. Viisaampien oppikysymyskeskusteluja ollut aina mielenkiintoista seurata, vaikkei niihin itsellä paljon annettavaa olekaan.
"I used to be a good person. I think there's something seriously wrong with me." -Veikko Leinonen
Vastaa Viestiin