Elisendan tarina

Rekisteröityneet käyttäjät voivat esitellä itsensä tai kertoa taustoistaan täällä.

Valvoja: Moderaattorit

Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Elisendan tarina

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Elisenda kirjoitti:
Jos heillä on ihan ok olla uskonsa kanssa niin mikäpä siinä. Soisin kuitenkin, että ne jotka tämän järjestön vuoksi kärsivät uskaltaisivat hakea itsellensä apua. Tietenkin irtautuminen on vaikeaa ja sillä tiellä itsekin vasta olen.
Ongelma onkin se, että ne jotka kärsivät, ovat usein heikoimpia hakemaan avointa tietoa esim. tältä palstalta, tai yleensäkään minkäänlaista apua. Saatika voimaa irtaantumiseen! :(
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Elisenda
Viestit: 107
Liittynyt: 13.01.2014 19:40

Re: Elisendan tarina

Viesti Kirjoittaja Elisenda »

Kaarmis kirjoitti: Ongelma onkin se, että ne jotka kärsivät, ovat usein heikoimpia hakemaan avointa tietoa esim. tältä palstalta, tai yleensäkään minkäänlaista apua. Saatika voimaa irtaantumiseen! :(
Olen huomannut lähipiirin todistajista, että niiden kanssa joilla on jo valmiiksi epäilyjä ja kriittisyyttä järjestöä kohtaan on helpompi jutella asiallisesti todistajuudestakin. Sitten on ns. kiihkouskovaisia joiden puolustuksen läpi ei mene mikään. Tähän tarvitaan varmaankin sitä omasta itsestä lähtevää sysäystä. Sysäykseen tarvittiin ainakin omalla kohdalla runsaasti aikaa (viimeiset 10 vuotta pohdin asioita itsekseni ennen kuin esim. uskaltauduin tänne lueskelemaan.. :)) ja sitä että tietyt asiat menivät niin totaalisesti yli omien arvojen, esim. aloin miettimään kuinka järkevää on yhdistää eläimen veren syöminen ja punasolu/trompparisiirrot (kokovertahan harvemmin kenellekkään annetaan), kun Raamattu kuitenkin puhuu elämän pyhyyden puolesta. Sitten tulee vastaan aivan älyttömiä juttuja, kuten kuulin eräästä nuoresta siskosta joka oli pahasti masentunut ja jolle äiti puki vaatteet niskaan kerran viikossa ja vei tytön kentälle ettei vaan jää tyttö toimettomaksi..todella rakkaudellista. Jossain vaiheessa kaikki niin sanotusti keitti yli ja sitten oli pakko alkaa ottamaan asioista selvää.
"Niin minun äitini itki hieman ja kuiskas miksi sä lähdet?
Kun täällä on turva ja täällä on rauha ja taivaalla kauneimmat tähdet.
Mä sanoin täällä puhua saa vaan jos haluaa kiittää.
Kuka niin voi olla, kenelle se riittää?" M. Vilkkumaa, Timantti
Vieraas
Viestit: 3220
Liittynyt: 20.06.2011 21:56

Re: Elisendan tarina

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Elisenda kirjoitti:Tähän tarvitaan varmaankin sitä omasta itsestä lähtevää sysäystä. Sysäykseen tarvittiin ainakin omalla kohdalla runsaasti aikaa (viimeiset 10 vuotta pohdin asioita itsekseni ennen kuin esim. uskaltauduin tänne lueskelemaan.. :))
Sama juttu. Osoittaa, että järjestöstä voi erota opillisista syistä ilman, että Luopiot™ (sivistyssanakirja: petturi, pettäjä, petollinen, kavaltaja, maanpetturi) houkuttelevat.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Elisendan tarina

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Vieraas kirjoitti:
Elisenda kirjoitti:Tähän tarvitaan varmaankin sitä omasta itsestä lähtevää sysäystä. Sysäykseen tarvittiin ainakin omalla kohdalla runsaasti aikaa (viimeiset 10 vuotta pohdin asioita itsekseni ennen kuin esim. uskaltauduin tänne lueskelemaan.. :))
Sama juttu. Osoittaa, että järjestöstä voi erota opillisista syistä ilman, että Luopiot™ (sivistyssanakirja: petturi, pettäjä, petollinen, kavaltaja, maanpetturi) houkuttelevat.

Niin. Kumma että järjestön sisällä tapahtuvat asiat alkavat syömään mieltä ja niitä on vaikea hyväksyä, kuitenkin se on "saatana" joka on istututtanut epäilyksen siemenen.

Ei mene minun jakeluun.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Elisenda
Viestit: 107
Liittynyt: 13.01.2014 19:40

Re: Elisendan tarina

Viesti Kirjoittaja Elisenda »

Joo, jännästi se saatana ja kumppanit pääsevät sinne mieleen jos esim. meditoimalla tai joogaamalla "tyhjentää mielensä". Tämä oppi on tuntunut aina vähintään hämärältä. Varsinkin kun todistajat niin mielellään toistelevat kuinka tämä on "järjen uskonto" jossa kaikki pystytään selittämään..
"Niin minun äitini itki hieman ja kuiskas miksi sä lähdet?
Kun täällä on turva ja täällä on rauha ja taivaalla kauneimmat tähdet.
Mä sanoin täällä puhua saa vaan jos haluaa kiittää.
Kuka niin voi olla, kenelle se riittää?" M. Vilkkumaa, Timantti
dorisveera
Viestit: 15
Liittynyt: 27.10.2013 18:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elisendan tarina

Viesti Kirjoittaja dorisveera »

Tervetuloa! Olet tehnyt oikeita johtopäätöksiä jt- toiminnasta. Olen samaa mieltä, itselläkin 30 vuotta jt-taustaa jt-perheen kasvattina.Eronnu 2000-luvun slussa noista piireistä. :D
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Elisendan tarina

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Elisenda kirjoitti:Varsinkin kun todistajat niin mielellään toistelevat kuinka tämä on "järjen uskonto" jossa kaikki pystytään selittämään..
Jehovantodistajuus edellyttää luuloa ja uskoa aivan samassa määrin kuin kilpailevissakin liikkeissä. Jos todistaja kykenisi itsenäiseen ajatteluun, niin haän tajuaisi, että jos kaikki pystyttäisiin perustelemaan asiallisesti, niin ei olisi entisiä jehovantodistajia tai olisi ainoastaan mitätön joukko nykyiseen verrattuna. Kastelukuja laskemalla ja niitä vertaamalla jäsenmäärään on helppo havaita, että entisiä jehovantodistajia on todella paljon.

Suomen tilastojen mukaan vuodesta 1976 on kastettu 18575 uutta jehovantodistajaa ja vastaavan ajan 1 % kumulatiivinen poistuma kunkin vuoden ilmoitetusta jäsenmäärästä on 6500. Siis 1976-2013 välillä on kateissa 12075 todistajaa. Tämä siis virallisista tilastoista, joiden todenperäisyyttä on aiheellisestikin epäilty.
Elisenda
Viestit: 107
Liittynyt: 13.01.2014 19:40

Re: Elisendan tarina

Viesti Kirjoittaja Elisenda »

Kiitos tervetulotoivotuksista ja kommentoinneista, vertaistuki paras tuki. Lähipiirissä ei ole ketään lapsesta saakka mukana ollutta ja jt-piireistä pois lähtenyttä, joten täältä saatu kannustus on otettu kiitollisuudella vastaan. Enää pitäisi virallinen eroaminen tehdä, mutta tiedän sen järkyttävän osaa perheenjäsenistä niin paljon, etten tahdo sitä tässä vaiheessa päättää. Vaikka inhottaakin roikkua mukana jossain mihin ei voi sydämellään uskoa. Kovasti arvostan niitä, jotka ovat pystyneet päätöksen tekemään ennen kuin on tällaisia tukiverkostoja ollut. Varmaan todella tuskallista arpoa vuosikausia tuliko tehtyä oikea päätös ja pitäisikö palata.
"Niin minun äitini itki hieman ja kuiskas miksi sä lähdet?
Kun täällä on turva ja täällä on rauha ja taivaalla kauneimmat tähdet.
Mä sanoin täällä puhua saa vaan jos haluaa kiittää.
Kuka niin voi olla, kenelle se riittää?" M. Vilkkumaa, Timantti
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Elisendan tarina

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Elisenda kirjoitti:Kiitos tervetulotoivotuksista ja kommentoinneista, vertaistuki paras tuki. Lähipiirissä ei ole ketään lapsesta saakka mukana ollutta ja jt-piireistä pois lähtenyttä, joten täältä saatu kannustus on otettu kiitollisuudella vastaan. Enää pitäisi virallinen eroaminen tehdä, mutta tiedän sen järkyttävän osaa perheenjäsenistä niin paljon, etten tahdo sitä tässä vaiheessa päättää. Vaikka inhottaakin roikkua mukana jossain mihin ei voi sydämellään uskoa. Kovasti arvostan niitä, jotka ovat pystyneet päätöksen tekemään ennen kuin on tällaisia tukiverkostoja ollut. Varmaan todella tuskallista arpoa vuosikausia tuliko tehtyä oikea päätös ja pitäisikö palata.

Ajan kanssa. Pääasia että tietää missä mennään. Kukapa meistä läheisiään haluaisi satuttaa..
Helpompaa olisi jos nämä ymmärtäisivät .. Helpommin sanottu kun toteutettu
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elisendan tarina

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Jokainen tehköön niin kuin näkee parhaaksi omalla kohdallaan. Sitten kun/jos on aika erota lopullisesti, niin sen kyllä huomaa. Vähän niin kuin huonossa parisuhteessa. Saatetaan asua sman katon alla käytännön syistä vuosia ilman mitään yhteisiä tekemisiä, taikka ajatuksia. Sitten jossain vaiheessa tulee mitta täyteen ja maantie kutsuu.
Let me go Master I hate you so
Bunica
Viestit: 130
Liittynyt: 15.08.2009 19:11

Re: Elisendan tarina

Viesti Kirjoittaja Bunica »

Tervetuloa minunkin puolestani!

On se vaan jännä, miten meidät on ohjelmoitu syyllistämään itseämme kriittisistä ajatuksista ja kun niiden deletoiminen käy ylivoimaiseksi, syyllistämään saatanaa ja demoneita ja siinä ohessa luopioitten katalia juonia, ennen kuin annamme itsellemme luvan ajatella, että jt-järjestö on mätä ja opit puutaheinää. Ei oo helppoa myöntää tulleensa perinpohjin jymäytetyksi. Siinä vaiheessa syytetään itseämme tyhmyydestä ja sinisilmäisyydestä, vaikka oltaisiin kuinka älykkäitä ja oivaltavia tahansa - ja pakkohan sitä älyä on jonkun verran ollakin, että edes huomaa jt-väittämien ristiriidat ja oppien hölynpölyperustelut. Mutta loppujen lopuksi tämä prosessi johtaa ajattelunvapaudesta ja kaikesta muustakin vapaudesta kumpuavaan, aivan uudenlaiseen elämänhaluun.

Moni meistä on yrittänyt jarrutella tätä prosessia, koska on yrittänyt suojella rakkaitaan järkytykseltä ja muilta ikäviltä seurauksilta, esim. juoruilta ja merkitsemisiltä "rakkaudellisessa" jt-yhteisössä. Lähtijä syyllistää itseään ja läheisetkin useimmiten syyttävät hankaluuksista häntä, vaikka tosiasiallinen syyllinen on jt-järjestön mielivaltaiset säännöt ja vääristynyt käsitys ihmisarvosta. Näiltä seurauksilta ei voi kokonaan välttyä, koska entiseen on täysin mahdotonta palata. Ei voi enää ruveta uskoman joulupukkiin, kun on kerran tajunnut sen olevan satua. Ei voi suostua älylliseen ja moraaliseen epärehellisyyteen, kun on nähnyt "uskollisuuden Jehovalle" olevan pelkkää kritiikitöntä kuuliaisuutta järjestölle. Ainoa vaihtoehto on elää niin, että pystyy katsomaan itseään silmiin.

Tätä syyllistymistä ja syyllistämistä monelta suunnalta ei onneksi jatku loputtomiin. Jossakin vaiheessa sitä vain myöntää itselleen oikeuden elää omaa elämää ja tajuaa sen, että muutkin, ne rakkaat läheiset, ovat vastuussa valinnoistaan ja niiden seurauksista eikä se ole meidän tehtävämme. Jos he valitsevat jt-järjestön tottelemisen, niin se on heidän oikeutensa.
Elisenda
Viestit: 107
Liittynyt: 13.01.2014 19:40

Re: Elisendan tarina

Viesti Kirjoittaja Elisenda »

Bunica kirjoitti:Tervetuloa minunkin puolestani!
Tämä Bunican viesti oli kokonaisuudessaan niin lohdullinen. Ei tietenkään ole kiva, että kukaan on joutunut samanlaiseen tilanteeseen, mutta on kiva tietää, että tästäkin voi selvitä.

Kai sitä ajan kanssa löytää jonkin uuden tarkoituksen elämälleen ja voi vielä nauttia asioista. Ja että pystyisi jättämään tämän kaiken lopullisesti taakseen.
"Niin minun äitini itki hieman ja kuiskas miksi sä lähdet?
Kun täällä on turva ja täällä on rauha ja taivaalla kauneimmat tähdet.
Mä sanoin täällä puhua saa vaan jos haluaa kiittää.
Kuka niin voi olla, kenelle se riittää?" M. Vilkkumaa, Timantti
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Elisendan tarina

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Kai sitä ajan kanssa löytää jonkin uuden tarkoituksen elämälleen ja voi vielä nauttia asioista. Ja että pystyisi jättämään tämän kaiken lopullisesti taakseen.
Löytyy aika jolloin itse olin aika maassa kun koko maailmankuva musertui. Ihmeellistä mutta tilalle on kasvanut paljon uusia ja ennenkaikkea terveitä näkemyksiä ja elämälle on tullut ihan eri tarkoituksia. Vaikka nykyinen maailmankuva on erilainen kuin ennen, koen olevani onnellisempi kuin koskaan ennen.

nykyistä maailmankuvaa ja tunteita on vaikea pukea sanoiksi. Kuitenkin sen verran voin sanoa, että minulla on erittäin hyvä olla, päinvastoin kun minusta juoruilevat ihmiset voisivat kuvitella.

Tsemppiä ! Elämä on ihanaa!
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
paula
Viestit: 136
Liittynyt: 11.06.2007 04:04
Paikkakunta: muuttanut keskisuomeen

Re: Elisendan tarina

Viesti Kirjoittaja paula »

Tsemppiä sulle Elisanda!

Samankaltaisia ajatuksia sitä tuli pyöriteltyä päässään kun istui vuosia vastentahtoisesti beetelin valtakunnansalilla.
Kun on kyseessä kuitenkin "koko elämä" siis läheiset ihmiset joiden kanssa on elänyt: perhe, suku ja ystävät, koska eihän vuosien mittaan ole voinut rakentaa ulkopuolisten kansa läheisiä suhteita.

Mutta kun aika on kypsä on syytä ruveta elämään. Jt kirjallisuus osaa kyllä mustamaalata pois lähteneiden elämän, sekin on ikein raskasta aivopesua, ikäänkuin ei voisi olla onnellinen ilman seuran oppia. Tottakai elämän onnellisuus on monesta asiasta kiinni muttei se ole riippuvainen uskonnosta.

Itse rimpuilin ilman uskoa 16v ennenkuin sain itseni kokonaan irti seurasta. Sen jälkeen minulla on ollut mielenkiintoisia vuosia kun olen elänyt omaa elämääni.

Luottamusta itseesi sulle!
Nimrod
Viestit: 267
Liittynyt: 09.09.2013 19:10

Re: Elisendan tarina

Viesti Kirjoittaja Nimrod »

Voimia täältäkin sinulle, Elisenda

Multakin romahti maailmankuva vajaa vuosi sitten. Mieli tuppaa tasaantumaan ja elämä muotoutuu sitten automaattisesti sinunlaiseksi.


"Vaikeaa on ollut myöntää se, että on tullut niin pahasti höynäytetyksi."
-Älä tämän takia itseäsi syytä. Mielenhallinnan voima on todellinen. Tärkeämpää on nykyinen tilanteesi ja että ymmärrät totuuden.


PS. Irwin lauloi "Eletään vaan vaikka piruuttaan ilman turhia murheita" :)
"Kuka on jumala, niin että minun pitäisi totella hänen ääntään? En tunne ketään jumalaa." -Mahtava metsästäjä
Vastaa Viestiin