Veli-Hopea kirjoitti: Mahdatko tarkoittaa perheenjäseniä? Paikallisessa seurakunnassa käytiin (vanhin) kyllä ihan erikseen mainitsemassa sukulaisilleni ( ei perheenjäseniä ) että minun kanssani ei sitten enään pidä "olla"
Kyllä tarkoitin perheenjäseniä. Ehkä minulla on sitten ollut liian ruusuinen kuva asiasta. Tai paremminkin minulle on uskoteltu vielä JT:nä ollessani, että "kyllähän niihin sukulaisiin saa yhteyttä pitää, kunhan ei puhu uskonasioista". Olen siis ollut JT lapsesta parikymppiseksi saakka.
Voimantorni kirjoitti: Nykyisessä Jt-kirjallisuudessa ei ole kyllä annettu lupaa edes saarnaamisen varjolla olla tekemisissä erotetun sukulaisen kanssa. Viime vuoden kesäkuun Vartiotornissa on vahvistettu jo aiemminkin voimassa ollut tervehtimiskieltokin:
Virallinen kanta näyttää siis olevan tiukan kielteinen eli edes perheenjäseniin ei saa pitää yhteyttä kuten Voimantornin lainauksetkin osoittavat.
Emmy kirjoitti:Ihan puppuahan se on, että saisi olla tekemisissä erotettujen kanssa.
Tänään oli hirmuisen kiva ilta, kun vanhemmat tulivat hakemaan veljen tupaantuliaisiin, eikä kukaan vieraista puhunut minulle tai katsonut edes minuun päin. Ja olen siis toimeton vain. Ai että tuntui hyvältä, onneksi on kaljaa.
Tuollainen on varmasti todella rankkaa. Jaksamista!
Kivikko kirjoitti:Itse tiedän/tunnen useamman tapauksen jossa perheenjäsenet viettävät vapaa-aikaansa keskenään eroamisisista huolimatta (osa eronneita, osa JT:ia). Koen nämä hyvinä esimerkkeinä siitä että jotkut osaavat käyttää järkeään, inhimillisyyttään ja päätösvaltaansa ja pitää omistaan huolta järjestön vastusteluista huolimatta. Nämä ovat kuitenkin hyvin harvinaisia poikkeustapauksia, ja he rikkovat tietoisesti järjestön ohjeita. He eivät ole saaneet toiminnastaan sanktioita, mutta toisaalta he ovat hiljaa niistä isommissa piireissä, eivätkä julkisesti pidä sellaista toimintaa hyvänä. Eli toisinsanoen kanssakäymistä katsotaan noissa tapauksissa läpi sormien, vaikka heitä pitäisikin rankaista tai jopa julmimmillaan erottaa srk:sta sen takia että rakastaa aidosti perhettään.
Hienoa, että Jehovan todistajien joukkoon mahtuu myös niitä, jotka pitävät yhteyttä. Heitä vain tuntuu olevan aivan liian vähän niin kuin monet teidän esimerkkinnekin osoittavat.
”Robert oli erotettuna lähes 16 vuotta. Tuona aikana hänen vanhempansa ja sisaruksensa noudattivat päättäväisesti ja uskollisesti Jumalan sanan neuvoja, joiden mukaan tulee lakata olemasta väärintekijöiden seurassa ja olla edes tervehtimättä heitä. -- Kun häneltä kysyttiin, mikä sai hänet niin pitkän ajan jälkeen palaamaan Jehovan ja Hänen kansansa luo, hän vastasi, että perheenjäsenten asenne vaikutti häneen. Hän sanoi: "Minulle olisi riittänyt, jos perheeni olisi pitänyt minuun vähänkin yhteyttä, vaikkapa vain kysäissyt kuulumisiani. Nyt kuitenkin kaipasin heidän seuraansa, ja se osaltaan sai minut palaamaan Jumalan luo."" (Vartiotorni 15. kesäkuuta 2013 s.28)
Tämähän on selvää kiristystä, ihan naurettavaa! Sanokaapa joku, mitä järkeä on, että erotettu palaa takaisin vain läheisten vuoksi? Sekö on sitä tosiuskoa? Tässä se on saatu kuulostamaan niin hienolta, että lähipiiri pysyi tiukkana, jotta erotetun oli pakko palata heidän ja "Jumalan luokse". Sehän on luonnollista, että kaipaa läheisiään. Ikävä, että joidenkin on pakko kuulua uskontoon, jota eivät koe omakseen, jotta voisivat olla tekemisissä perheenjäsentensä kanssa.