Hellari luopio veljesseurassa!

Rekisteröityneet käyttäjät voivat esitellä itsensä tai kertoa taustoistaan täällä.

Valvoja: Moderaattorit

Gruz
Viestit: 7
Liittynyt: 31.03.2014 21:06

Hellari luopio veljesseurassa!

Viesti Kirjoittaja Gruz »

Hei

Olen syntynyt helluntaisukuun ja olen kolmannen polven hellari. Kohta pari vuotta on kulunut kun silmäni aukesivat helluntaiopetuksen "valheellisuudesta". Tiedän että tämä foorumi on entisille jehovantodistajille, mutta meidän oma foorumi on suljettu toistaiseksi. Olen lueskellut sivustoa ja mielestäni Jehovantodistajilla ja Helluntailaisilla on hämmästyttävän paljon yhteistä.

Minun luopioitumistani vauhditti amerikasta oppinsa ja voitelunsa, kuten hellareilla on tapana sanoa, hakenut äärifundamentalisti saarnaaja. Voimakas oppi noidista, riivaajista ja demoneista sekä kuvaukset Jeesuksen toisesta tulemisesta, tempauksesta, sekä helvetin kärsimyksistä sai minut voimaan pahoin. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin myös Jehovan todistajilla on melko voimakas demoni oppi. Näiltä osin helluntailaisuus ja jehovantodistajuus kohtaavat aika hyvin toisensa.

Helluntailaisuudessa opetus on omanlaistansa aivopesua. Joukolla on mukava olla samaa mieltä kaikesta. Kun porukkaan kasvaa sisään, niin kaikenlaiset ajatukset jotka saattavat horjuttaa maailmankuvaa, torjutaan "saatanan kuiskailuna". Tosiasiassa nämä ovat omia ajatuksia, jotka yrittävät suojella uskomasta kaikkea tuubaa.

Helluntailaisuus on petollista sen takia, että se näyttää avoimelta yhteisöltä jonne kaikki ovat tervetulleita. Sisään kyllä pääsee helposti ja saa uusia mukavia ystäviä. Kun aikansa on mukana ollut, niin aletaan painaa muotin läpi. Lähteminen onkin sitten toinen juttu. Henkinen ja sanaton painostus voi alkaa painaa. Mielenterveys on lähtevillä koetuksella ja toisilta se saattaa mennäkin.

Toivottavasti on OK jos hengaan foorumilla. Pakottavaa tarvetta osallistua keskusteluihin minulla ei ole, mutta voin kommentoida tarvittaessa helluntainäkökulmasta käsin aiheita.
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Hellari luopio veljesseurassa!

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Olet oikeassa siinä, että kuulostaa hyvin samankaltaiselta. Toivottavasti et pitkästy täällä!
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
SuurinBabylon
Viestit: 1371
Liittynyt: 02.01.2012 20:04
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hellari luopio veljesseurassa!

Viesti Kirjoittaja SuurinBabylon »

Tervetuloa! Lahkoissa tietyt mekanismit ovat hyvin samankaltaisia ja onhan jehovantodistajilla sekä helluntailaisilla juurensa kristinuskossa. Ainakin molemmat väittävät olevansa ainoita tosi kristittyjä. Opinkappaleetkin ovat joitan organisaatioon liittyviä yksityiskohtia lukuunottamatta pitkälti samat: eletään "viimeisiä päiviä", ylöstempaus / Jeesuksen toinen tuleminen / Harmagedon voi tulla hetkellä minä hyvänsä, Saatana ja demonit vainoavat tosi kristittyjä jne.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Hellari luopio veljesseurassa!

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Tervetuloa! Yhtäläisyyksiähän voisi olla ihan mukava käydä läpi ja vaihteeksi niinkin, ettei kirjoittaja tässä tapauksessa varmaankaan korosta helluntalaisuutta parempana ja oikeampana, niinkuin ehkä täällä ja varsinkin toisaalla on monesti tapana. Puolueeton tarkastelu voi tuottaa hyvää ja opettavaista tulosta. Hienoa!

Todennäköisesti tullaan tulokseen, missä kumpikaan uskonto ei ole sen kummempi kuin mikään muukaan uskonto kaikkien joukossa. puolueellinen keskustelu tekee tietenkin omat ongelmansa, jos sellaisella keskusteluun osallistuu. Oma lahko, paras lahko :)
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Vieraas
Viestit: 3220
Liittynyt: 20.06.2011 21:56

Re: Hellari luopio veljesseurassa!

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Gruz kirjoitti:Olen lueskellut sivustoa ja mielestäni Jehovantodistajilla ja Helluntailaisilla on hämmästyttävän paljon yhteistä.
Mielestäni lahkon rakenteiden erilaisuus tekee helluntailaisten lahkosta aivan ratkaisevasti erilaisen kuin Jehovan todistajien vastaavasta. En näe miten Veljesseurasta tulisi korvaava palsta ex-helluntailaisten keskustelun alustaksi. Tervetuloa luonnollisesti silti!
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Hellari luopio veljesseurassa!

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Vieraas kirjoitti:En näe miten Veljesseurasta tulisi korvaava palsta ex-helluntailaisten keskustelun alustaksi.
Aivan naperosta muistan kuinka helluntailaisiin viitattiin jatkuvasti hihhuleina ja (suomalaiselta kannalta katsottuna) luokiteltiin yleiskuvaltaan aivan toiseen äärilaitaan, sen yleiskuvan toisen äärilaidan kansoittivat tietysti jehovantodistajat. Näin siis täällä, pohjoisempana helluntailaisilla on saattanut olla lestadiolasisten kanssa kisa jt-inhokkiliikkeestä.

Kyseinen jako johtunee pääasiassa siitä, että jehovantodistajuuteen verrattuna helluntailaisuus pohjaa voimakkaammin tunteeseen kun taas jehovantodistajuus pyritään itse näkemään aivan järjellisenä liikkeenä. Lisäksi kummankin liturgiset hokemat ovat kovin erilaisia ja mikä hilpeintä, niin jehovantodistajana en edes mieltänyt omaavani aivan verrattavissa olevia liturgisia hokemia.

Mulla on hyvä tuttu harrasteveli, jonka suvussa on yksi helluntailainen sekä yksi jehovantodistaja ja tuttuni kertoi noiden kahden ottavan "verisesti" yhteen aina kun kohtaavat.
Gruz
Viestit: 7
Liittynyt: 31.03.2014 21:06

Re: Hellari luopio veljesseurassa!

Viesti Kirjoittaja Gruz »

Vieraas kirjoitti:En näe miten Veljesseurasta tulisi korvaava palsta ex-helluntailaisten keskustelun alustaksi. Tervetuloa luonnollisesti silti!
Tarkoituksenani ei ole hakea täysin korvaavaa palstaa. Aikani foorumia lueskeltuani totesin, että irtautumis kokemukset sekä jotkin asiat opetuksessa ovat näissä kahdessa uskonnossa lähellä toisiaa.

Erottavana tekijänä jehovantodistajuuteen on johtamisjärjestely. Helluntailaisilla kun ei ole minkäänlaista johtoelintä tai kirjoitettua oppia. Käytännössä kuka vaan voi ruveta pastoriksi ja saarnata omalla tyylillään mitä sylki suuhun tuo, kunhan se liittyy raamattuun. Jokainen helluntaiseurakuntahan on itsenäinen paikallisseurakunta. Opetuksia ei voi tarkistaa tai varmistaa mistään.

Nuoruudestani muistan myös, että jehovantodistajat tuntuivat olevan helluntailaisten vihollisia, jostain syystä. Osa jopa vältteli jehovalaisia, toisaalta jotkut yrittivät "käännyttää" heitä, kun soittivat ovikelloa.

Yhteistä näyttää olevan henkinen ja hengellinen väkivalta. Ainakin mitä vertailin omia kokemuksiani tältä foorumilta löytämiin kertomuksiin, samankaltaisuutta löytyy. Yhteisön jättäminen on vaikeaa, jos vielä perhe ja suku kuuluu samaan yhteisöön.

Nyt kun olen kuitenkin jonkin aikaa tutkaillut maailman menoa ilman ns. jeesuslaseja, olen huomannut että ei se ihan sellainen olekaan, kuin seurakunnassa annetaan ymmärtää. Olen lueskellut myös hakomajasta entisten lestadiolaisten kokemuksista. Mielestäni henkistä ja hengellistä väkivaltaa ei tule sallia missään olosuhteissa. Nettiä tutkimalla olen huomannut, että helppoa ei ole kenenkään erota tiiviistä uskonnollisesta yhteisöstä.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Hellari luopio veljesseurassa!

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Ihan tasapainoista tekstiä kirjoitat, anna tulla vaan! :)
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
SuurinBabylon
Viestit: 1371
Liittynyt: 02.01.2012 20:04
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hellari luopio veljesseurassa!

Viesti Kirjoittaja SuurinBabylon »

Jehovan todistajissa helluntalaisia pidetään tosiaan jonkinlaisina "hihhuleina" ja ilmeisesti hellutalaisuudessa asia nähdään päinvastoin. :) Tiiviissä uskonyhteisössä elämisessä ja siitä irtaantumisessa on omat, hyvin samanlaiset vaikeutensa riippumatta lahkon teologiasta tai organisaatiorakenteesta.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Hellari luopio veljesseurassa!

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Gruz kirjoitti:Erottavana tekijänä jehovantodistajuuteen on johtamisjärjestely. Helluntailaisilla kun ei ole minkäänlaista johtoelintä tai kirjoitettua oppia.
Näin olen käsittänyt asian, joten selvästi erottava tekijä.
Käytännössä kuka vaan voi ruveta pastoriksi ja saarnata omalla tyylillään mitä sylki suuhun tuo, kunhan se liittyy raamattuun.
Tässä vaiheessa ero kapenee, Vt-seurassa hallintoelin saarnaa omalla tyylillään mitä sylki suuhun tuo. Tuo Raamattuun liittyminen onkin sitten oma lukunsa kaikissa uskonnollisissa yhteisöissä.
Nyt kun olen kuitenkin jonkin aikaa tutkaillut maailman menoa ilman ns. jeesuslaseja, olen huomannut että ei se ihan sellainen olekaan, kuin seurakunnassa annetaan ymmärtää.
Jeesusehdollinen ystävyys ei ole huudossa nk. maailmassa, siellä ollaan normaalisti ystäviä, ei Jeesuksen eikä Jehovan välityksellä.
Vieraas
Viestit: 3220
Liittynyt: 20.06.2011 21:56

Re: Hellari luopio veljesseurassa!

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Gruz kirjoitti:
Vieraas kirjoitti:Erottavana tekijänä jehovantodistajuuteen on johtamisjärjestely. Helluntailaisilla kun ei ole minkäänlaista johtoelintä tai kirjoitettua oppia. Käytännössä kuka vaan voi ruveta pastoriksi ja saarnata omalla tyylillään mitä sylki suuhun tuo, kunhan se liittyy raamattuun. Jokainen helluntaiseurakuntahan on itsenäinen paikallisseurakunta. Opetuksia ei voi tarkistaa tai varmistaa mistään.
Juuri näin. Jehovan todistajilla on keskusjohtoinen organisaatio, joka antaa ohjeet aivan kaikesta, helluntailaisilla ei ole. Pikkulapsesta Jehovan todistajaksi kasvatettuna ja "kenttäpalveluksessa" helluntailaisten kanssa monesti keskustelleena näkisin, että helluntalaisuus on melko kaukana jehovantodistajuudesta.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
SuurinBabylon
Viestit: 1371
Liittynyt: 02.01.2012 20:04
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hellari luopio veljesseurassa!

Viesti Kirjoittaja SuurinBabylon »

Opetuksia ei voi tarkistaa tai varmistaa mistään.
Ei tietenkään, nehän ovat totuuksia, "Jumalan sanaa". Epäilijät yleensä suljetaan yhteisön ulkopuolelle.
Yhteistä näyttää olevan henkinen ja hengellinen väkivalta.
Tällä pidetään jäsenet kurissa ja tyydytetään hierarkiassa korkemmalla asteella olevien vallanhimoa. Onhan se mukavaa päästä sanelemaan toisille miten asiat pitäisi tehdä ja tarpeen mukaan rankaista sääntöjen rikkojia. Sitä toki kutsutaan "rakkaudelliseksi kuriksi Jumalalta".
Yhteisön jättäminen on vaikeaa, jos vielä perhe ja suku kuuluu samaan yhteisöön.
Jehovan todistajissa tulee täyshylkäys, jos uskon jättää. Käsitykseni mukaan välit saattavat mennä poikki myös helluntaipiireissä, mutta helluntalaiset ovat todistajia huomattavasti aktiivisempia yrityksissään käännyttää lupunut takaisin yhteisöön.
Nyt kun olen kuitenkin jonkin aikaa tutkaillut maailman menoa ilman ns. jeesuslaseja, olen huomannut että ei se ihan sellainen olekaan, kuin seurakunnassa annetaan ymmärtää.
Sinulta tippui jeesuslasit, minulta Vartiotornilasit. Oma yhteisö ei ollutkaan niin ainutlaatuinen, kuin miltä se vaikutti. Maailma on täynnä lahkoja, jotka väittävät opettavansa ainoaa oikeaa totuutta tai olevansa Jumalan kansaa.

Demonisoitu "maailma" taas on osoittautunut yllättävänkin leppoisaksi paikaksi, jossa ystäviä saa vaikkei olisikaan kaikesta samaa mieltä.
Nettiä tutkimalla olen huomannut, että helppoa ei ole kenenkään erota tiiviistä uskonnollisesta yhteisöstä.
Hankalaahan se on, kun maailmankuva kokee kokonaisvaltaisen mullistuksen ja sosiaaliset suhteet menevät uusiksi. Pahimmassa tapauksessa oma perhe hylkää tai alkaa kohtelemaan alemman tason kansalaisena, "luopiona".

Lohdullista kyllä, useimmat selviytyvät vaikeuksistaan voittajina. Ja tuollaisen kokemuksen jälkeen miettii tarkemmin, hurahtaako ensisilmäykseltä taivaalliselta vaikuttavaan uskonyhteisöön.
sinner74
Ylläpitäjä
Viestit: 2754
Liittynyt: 12.01.2009 14:12
Paikkakunta: Rollo

Re: Hellari luopio veljesseurassa!

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Tervetuloa!

Meidän suvussa on sekä jehovantodistajia että helluntailaisia. Kun helluntailaiset tulivat meille jehovantodistajille kylään, näkemyksiä luonnollisesti vaihdettiin. Sain lapsena tarkkailla aikuisten vakavissaan käymiä keskusteluja, joissa oli valtavasti intohimoa, mutta hyvin vähän järkeä.
And Justice For All
Masterpiece
Viestit: 333
Liittynyt: 09.10.2011 22:15

Re: Hellari luopio veljesseurassa!

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Hei! Missäköhän tämä ex-helluntailaisten foorumi sijaitsee? Mielenkiinnolla lukisin niitä juttuja
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Hellari luopio veljesseurassa!

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Huitsinnevada taitaa olla down. Ylääpitäjä taisi saada jotain uhkailuja tjsp.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vastaa Viestiin