En tiedä mikä tai kuka olen

Rekisteröityneet käyttäjät voivat esitellä itsensä tai kertoa taustoistaan täällä.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
synestesia
Viestit: 2
Liittynyt: 10.05.2014 16:43

En tiedä mikä tai kuka olen

Viesti Kirjoittaja synestesia »

Moi!
Otsikkona tuollainen, koska en tiedä kuulunko varsinaisesti tähän seuraan. Mutta tarinani tässä.
Olen syntynyt evankelisluterilaiseen perheeseen, eronnut kirkosta 18vuotiaana (nyt takaisin liittyneenä) ja olen tutkinut Jehovan todistajien kanssa Raamattua säännöllisen epäsäännöllisesti viime vuoden puolella viimeksi. Opetukset ja "totuus" on tarttunut minuun, uskon siis harmageddoniin tällä hetkellä ja muihinkin opetuksiin melko selvästi.
Jokin kuitenkin vaivaa minua. Luin tänään sattumalta helsingin sanomien kuukausiliitteestä muutaman eronneen tarinan, ja totuuksia siitä mitä yhteisön sisällä tapahtuu.
http://www.hs.fi/kuukausiliite/Jehova+r ... 7-2&sivu=1
En halua tulla "aivopestyksi" vaan ajatella omilla aivoillani asioita. En ottaa ns. "valmista Jumalakäsitystä" vaan tehdä havainnot ja päätelmät itse ja elää hengellisten periaatteiden mukaisesti omaa elämää.
Jätin tutkiskelun siksi koska minusta tuntui etteivät todistajat olleet aitoja, vaikka kovin hymistelivät ja näyttivät myötätuntoista naamaa kun itkien kerroin heille että olen käyttänyt huumeita ja minulla on mielenterveyden kanssa ongelmia.

Joo, tälläistä tänään.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: En tiedä mikä tai kuka olen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Kenties oikeampi paikkasi on olla evl.kirkossa, mikäli jossakin kirkossa haluaa olla. Tämä sivusto ei ole millään muotoa suljettu, joten aivan hyvi voit olla täällä ja vaihtaa mielipiteitäsi tahtosi ja halusi mukaan. Terapeutteinasi emme voi olla, mutta voimme kuunnella Sinua ja tarvittaessa ohjata ja kannustaa oikeille avun lähteille.

Kiitos kertomuksestasi. Se on jokseenkin tavallinen nuoren ihmisen tarina, emmekä siitä hätkähdä. Tervetuloa mukaan.
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 10.05.2014 17:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
synestesia
Viestit: 2
Liittynyt: 10.05.2014 16:43

Re: En tiedä mikä tai kuka olen

Viesti Kirjoittaja synestesia »

Kiitos paljon :)
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: En tiedä mikä tai kuka olen

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

synestesia kirjoitti:Olen syntynyt evankelisluterilaiseen perheeseen, eronnut kirkosta 18vuotiaana (nyt takaisin liittyneenä) ja olen tutkinut Jehovan todistajien kanssa Raamattua säännöllisen epäsäännöllisesti viime vuoden puolella viimeksi.
En malta olla saivartelematta, mutta et ole tutkinut Raamattua jehovantodistajien kanssa, olet tutkinut Vt-seuran selitysmateriaalia ja Raamattu on ollut sivusassa. Sen voi havaita jo siitä, että aiheessa kuin aiheessa poimitaan käsin jae tai pari, asiayhteys ei turhan usein tule esille. Se kun menee niin, ettei pelkästään Raamattua tutkimalla voi päätyä jehovantodistajaksi.

Hyvä esimerkki tuosta asiayhteydestä irrotuksesta on Sananlaskujen 4. luku, josta revitään 18 jae irti ja selitetään sen merkitsevän 1800-luvun amerikkalaisen uususkonnon oppinäkemysvaihteluiden oikeutusta. Kun lukee asiayhteyden, niin huomaa siinä verrattavan kahta erilaista elämäntapaa.
Opetukset ja "totuus" on tarttunut minuun, uskon siis harmageddoniin tällä hetkellä ja muihinkin opetuksiin melko selvästi.
Sikäli Vt-seura on oiva ympäristö jos uskoo maailmanloppuun omana elinaikanaan, vähemmän ja enemmän mainostettuja Vt-maailmanloppuja on tullut ja mennyt. Itse olen selvinnyt hengissä 1951, 1954, 1975, 1984, 1989, 1994 ja 2000 -maailmanlopuista, niitähän on ollut vuodesta 1914 lähtien suunnilleen samaa rataa. Toki tunnetuimmat maailmanloput ovat 1914, 1925 ja 1975.
En halua tulla "aivopestyksi" vaan ajatella omilla aivoillani asioita. En ottaa ns. "valmista Jumalakäsitystä" vaan tehdä havainnot ja päätelmät itse ja elää hengellisten periaatteiden mukaisesti omaa elämää.
Mielestäni aivopesu-termin asemesta mielenhallinta-termi on kuvaavampi, syynä aivopesu-termin kiistanalaisuus. Termistä huolimatta olet vaikeassa tilanteessa, et voi samanaikaisesti syödä ja säästää kakkua, itsenäinen ajattelu on pahasta jehovantodistajuudessa. Kun oppinäkemys käännetään vaikka päälaelleen, niin seurakunnassa jokaisen on vaihdettava käsitystään samalla kellonlyömällä. Jos noin ei toimi, niin se katsotaan ylpeydeksi:
Taistele riippumatonta ajattelutapaa vastaan
Kun tutkimme Raamattua, saamme tietää, että Jehova on aina ohjannut palvelijoitaan järjestyksellisellä tavalla. Ja niin kuin ensimmäisellä vuosisadalla oli vain yksi oikea kristillinen järjestö, myös nykyään Jehova käyttää vain yhtä järjestöä. (Efesolaisille 4:4, 5; Matteus 24:45–47) Jotkut kuitenkin mainitsevat, että järjestön on täytynyt tarkistaa näkemyksiään aikaisemmin, ja siksi he väittävät: ”Tämä osoittaa, että meidän täytyy päättää itse, mitä uskomme.” Tällainen on riippumatonta ajattelua. Miksi se on niin vaarallista?

Sellainen ajattelutapa on osoitus ylpeydestä. Ja Raamattu sanoo: ”Kopeus käy kukistumisen edellä, ylpeys lankeemuksen edellä.” (Sananlaskut 16:18) Jos alamme ajatella, että tiedämme asiat paremmin kuin järjestö, niin meidän pitäisi kysyä itseltämme: ”Mistä ensiksi opimme Raamatun totuuden? Tuntisimmeko totuuden tien, ellemme saisi ohjausta järjestöltä? Voimmeko tosiaankaan tulla toimeen ilman Jumalan järjestön ohjausta?” Emme voi! (Vartiotorni 15. huhtikuuta 1983 sivu 23)
Jätin tutkiskelun siksi koska minusta tuntui etteivät todistajat olleet aitoja, vaikka kovin hymistelivät ja näyttivät myötätuntoista naamaa kun itkien kerroin heille että olen käyttänyt huumeita ja minulla on mielenterveyden kanssa ongelmia.
Olet ollut nk. rakkauspommituksen kohteena, se on kaukana aitoudesta ja vilpittömyydestä.

Jep, pysy kuulolla ja kysele heti kun kyselyttää.
Voimantorni
Viestit: 989
Liittynyt: 07.06.2009 16:16

Re: En tiedä mikä tai kuka olen

Viesti Kirjoittaja Voimantorni »

synestesia kirjoitti:Opetukset ja "totuus" on tarttunut minuun, uskon siis harmageddoniin tällä hetkellä ja muihinkin opetuksiin melko selvästi.
Jehovan todistajien opetuksia harmagedonista ja paratiisista voi helposti lähestyä myös keppi-ja-porkkana -analogian kautta. Niiden molempien tarkoituksena on pitää todistajat aktiivisina, jotta he tekisivät Vartiotorni-seuralle ilmaista työtä ajasta aikaan. Ajatus Jumalan vihasta "tuuppii" heitä eteenpäin, ja ajatus ikuisesta onnelasta "vetää" heitä eteenpäin.

Mutta eteenpäin minne? Harmagedon sen enempää kuin paratiisikaan eivät koskaan ole tässä ja nyt, konkreettisesti todellisuutta. Ne ovat aina huomenna. Vartiotorni-seuran historiaa tutkimalla selviää helposti, että Vt-opetuksissa maailmanloppu on ollut aina tuloillaan "pian". Näin se on ollut jo yli 130 vuoden ajan.

Mitään ei ole kuitenkaan tapahtunut. Vt-seura on julistanut Jumalan nimissä myös useita tarkkoja vuosilukuja (kuten Markku Meilo tuossa yllä toi esiin), mutta ne kaikki ovat osoittautuneet vääriksi hälytyksiksi. Mitään ei ole tapahtunut. Joten on aiheellista kysyä: millaiseksi klovniksi Jumala tekisi itsensä, jos hän todella olisi tämän uskonnon takana? Melko epäuskottavaksi hän ainakin itsensä tekisi.

Ja jos asiaa Raamatusta katsotaan, niin kertomuksen mukaan ainakin Mooseksella oli sellainen käsitys, että Jumalan mielestä tällaisen "väärän profeetan" olisi kuoltava:
"Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä en ole käskenyt hänen puhua, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon.' Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi: 'Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Herran puhetta?' niin huomaa: kun profeetta puhuu Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä."
- 5. Moos. 18:20-22
Jehovan todistajien johtajat ovat esitelleet aiemmin itsensä "Jumalan voideltuna profeettana". Nykyään on käytössä hieman toinen termi, nimittäin "Jumalan viestintäkanava":
"Älkäämme koskaan kyseenalaistako sanoin tai teoin Jehovan nykyään käyttämää viestintäkanavaa." (Vartiotorni 15. marraskuuta 2009, s. 14)
Jt-järjestö väittää siis yhä edelleen saavansa opetuksensa Jumalalta. Koko järjestön opillinen historia osoittaa kuitenkin jotakin aivan muuta: pieleen menneitä odotuksia ja ennustuksia, jatkuvia oppimuutoksia sekä myös oppihistorian tahallista vääristelyä.
synestesia kirjoitti:En halua tulla "aivopestyksi" vaan ajatella omilla aivoillani asioita.
Omilla aivoilla ajattelu on parasta mitä ihminen voi tehdä. Ainakin se on rehellisempi vaihtoehto kuin seurata sokeasti sitä mitä joku toinen väittää Jumalan sanovan tai haluavan. Sitä paitsi jos Jumala olisi olemassa, niin mitä moraalista arvoa tällaisella sopuli-uskolla hänellekään olisi, jos uskonkäsitykset eivät ole henkilön omia.
synestesia kirjoitti:Jätin tutkiskelun siksi koska minusta tuntui etteivät todistajat olleet aitoja
Kun maailmankuvasta maalaillaan liian täydellistä utopiaa, niin tuloksena on väistämättä tietynlainen muovisuus ja epäaitous. Todellinen maailma ei ole sellainen, eivätkä todelliset ihmiset ole sellaisia. Myös oman kokemukseni mukaan jehovantodistajuudessa yksilölliset ja inhimilliset seikat jäävät helposti lahkon idealismin ja järjestö-ajattelun varjoon.

Omasta puolestani: Tervetuloa palstalle!
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: En tiedä mikä tai kuka olen

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Jehovan todistajuus ja keskustelupalstat ovat opettaneet viisaaksi niin, etten osta koskaan sikaa säkissä, oli myyntipuheet mitä tahansa. Sillä olen välttynyt ostamasta monta asiaa, jotka olisi myöhemmin osoittautuneet pettymykseksi. Miten se sanonta menikään?, jos kyseessä on "totuus", ei sen tarkistamisessa voi olla mitään pelättävää :)



Tervetuloa!
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: En tiedä mikä tai kuka olen

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

synestesia kirjoitti:Jehovan todistajien kanssa Raamattua säännöllisen epäsäännöllisesti viime vuoden puolella viimeksi. Opetukset ja "totuus" on tarttunut minuun, uskon siis harmageddoniin tällä hetkellä ja muihinkin opetuksiin melko selvästi.
Jokin kuitenkin vaivaa minua. Luin tänään sattumalta helsingin sanomien kuukausiliitteestä muutaman eronneen tarinan, ja totuuksia siitä mitä yhteisön sisällä tapahtuu.
http://www.hs.fi/kuukausiliite/Jehova+r ... 7-2&sivu=1
En halua tulla "aivopestyksi" vaan ajatella omilla aivoillani asioita. En ottaa ns. "valmista Jumalakäsitystä" vaan tehdä havainnot ja päätelmät itse ja elää hengellisten periaatteiden mukaisesti omaa elämää.
Jätin tutkiskelun siksi koska minusta tuntui etteivät todistajat olleet aitoja, vaikka kovin hymistelivät ja näyttivät myötätuntoista naamaa kun itkien kerroin heille että olen käyttänyt huumeita ja minulla on mielenterveyden kanssa ongelmia.
Jehovan todistajat ovat yhtä aitoja kuin kolmen euron setelit. Aivan erityisesti henkilö, jolla on ollut mielenterveyden kanssa ongelmia kannattaa välttää Jehovan todistajia.

Jehovan todistajien opetukset ovat turmiollista huuhaata, joka johtaa pahaan. Koska ne perustuvat Raamattuun, plusmiinus Jehovan todistajien omat pikku erikoisuudet, voitkin mietiskellä sitä, miksi Raamatun fundamentalistinen noudattaminen johtaa pahaan.
Siihen pohdintaan tarvitset paljon enemmän kuin mitä Jehovan todistajien naiivi silmänkääntö-Raamatuntutkistelu voi antaa. Aloita lukemalla koko Raamattu alusta loppuun. Nyt kun kerta on netti, niin voit tehdä vertailuja erilaisten käännösten välillä.
Tutustu myös Raamatun kriitikkoihin ja erilaisiin filosofioihin Raamatun ympärillä. Oma suosikkini on jotkut Nag Hammadin käsikirjoituksista. Lue esimerkiksi Filippuksen evankeliumia.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: En tiedä mikä tai kuka olen

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Tervetuloa kirjoittelemaan.
Lue näitä kirjoittajien esittelyjä, niin tiedät mihin olet päätäsi työntämässä.
Let me go Master I hate you so
Vieraas
Viestit: 3220
Liittynyt: 20.06.2011 21:56

Re: En tiedä mikä tai kuka olen

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

synestesia kirjoitti:Jätin tutkiskelun siksi koska minusta tuntui etteivät todistajat olleet aitoja, vaikka kovin hymistelivät ja näyttivät myötätuntoista naamaa kun itkien kerroin heille että olen käyttänyt huumeita ja minulla on mielenterveyden kanssa ongelmia.
Onnittelut, että huomasit ehdollisen rakkauden ajoissa. Tervetuloa!
Video ei ollut ohjeistusvideo.
January
Viestit: 61
Liittynyt: 14.05.2014 15:05

Re: En tiedä mikä tai kuka olen

Viesti Kirjoittaja January »

Hyvä huomio Rippeliltä! Lue muiden kirjoittajien esittelyjä!
Elämästä ei selviä hengissä.
Vastaa Viestiin