Ahdistunut ja masentunut ex-jt

Rekisteröityneet käyttäjät voivat esitellä itsensä tai kertoa taustoistaan täällä.

Valvoja: Moderaattorit

Batseba
Viestit: 8
Liittynyt: 12.03.2014 10:52

Re: Ahdistunut ja masentunut ex-jt

Viesti Kirjoittaja Batseba »

SonOfJesus kirjoitti: Minäkin muistan tämän väittämän. Sen sanotaan olevan raamatusta. Niinpä etsin sitä raamatusta, mutta en löytänyt. Googlella löysin paljon viitteitä, jotka ovat Jehovan todistajien. Kaikissa niissä sanotaan samaa: "tämä tarkoittaa sitä mitä Jehovan todistajien hallintoelin sanoo sen tarkoittavan" eli että pitää uskoa mitä he sanovat.

Jt:n raamatussa sanotaan Sananlaskut 18:1ssä (UMK):
18 Eristäytyvä etsii omaa itsekästä haluaan;+ hän puhkeaa kaikkea käytännöllistä viisautta vastaan.+
Vuoden 1938 KR
18:1 Eriseurainen noudattaa omia pyyteitään;
kaikin neuvoin hän riitaa haastaa.
Vuoden 1776 KR
1. Eripurainen etsii mitä hänelle kelpaa, ja
sekoittaa itsensä kaikkiin asioihin.
Vuoden 1642 KR
18:1 ERipurainen edzi mitä hänelle kelpa/ ja
secoitta idzens caickeen wijsauteen.
Minä näen tässä Jehovan todistajien kohdalta oman uskon värittämän käännöksen. "Eripurainen" ja "eriseurainen" ei sovi eristäytyvään. Jehovan todistajat lukevat raamattuaan kuin piru. (Tästä lapsena väitin vastaan koulun uskonnonopettajalle. "Kun olin lapsi niin käyttäydyin kuin lapsi.")

Lisäksi selittelyissä näkyy kuinka Jehovan todistajat kammoavat yksinäisyyttä, vaikka yksinäisyys on merkittävä tarve henkiselle kasvulle. Oma etu on kiellettyä. Miksi? Ensiapu I:ssä jo opetetaan, että pelastajan pitää aina huolehtia ensin itsestään. Itsekkyys on silloin pakollista, mutta Jehovan todistajille ja etenkin heidän vanhimmilleen se on synti ja kauhistus, jota vastaan täytyy varmaankin nykyisin suojautua loitsuilla :) .
Batseba kirjoitti:Sitä, että piti pakottaa itsensä olemaan sosiaalinen ja puhelias ja vastaamaan kokouksissa vaikka sitten rauhoittavien lääkkeiden voimin, jos halusi tulla hyväksytyksi ja saada ystäviä edes seurakunnan sisäpuolella.


Niin, heidän jumalansa on siitä erikoinen, että vaikka "Jehovan todistajat eivät ole amerikkalainen uskonto", niin hänelle kelpaa vain amerikkalainen käyttäytymismalli small talkeineen kaikkineen.

Se on tämän amerikkalaisen uususkonnon puolelta mitä kauheinta vallan väärinkäyttöä.

"Lähtekää siitä ulos te minun kansani". Tervetuloa pois sieltä. Ulkopuolella on parempi olla kuin sisällä. Ja jos olet edelleen taipuvainen uskonnolliseen ajatteluun, niin voit ajatella Hepr 13: 13, 14 (UMK) mukaisesti

"13 Menkäämme siis hänen luokseen leirin ulkopuolelle kantaen sitä häväistystä, jota hän kantoi,*+ 14 sillä meillä ei ole täällä pysyvää kaupunkia,+ vaan me etsimme hartaasti tulevaa.+ "


Tällainen ajattelu on Jehovan todistajien vanhimmille kauhistus ja jumalan pilkkaa: "Mitä muuta me enää tarvitsemme, hän ansaitsee kuoleman!".

Tsemppiä uuteen elämään ja uuteen ajatteluun! Nyt sinulla vihdoin on aito mahdollisuus itsesi tuntemiseen. Itsetuntemus parantaa elämänlaatua ja se auttaa itseä ymmärtämään, miksi on toiminut niin kuin on tehnyt.


Täytyy sanoa, että olen vähintään järkyttynyt siitä kuinka tuokin jae jota mm. isäni aina käytti minua vastaan kun en pienenä halunnut seurakunnan vajaaälyisten muksujen kanssa leikkimään, on ihan mielivaltaisesti käännetty ja täyttä paskaa. Pitkin elämääni mua on sillä piinattu vaikka toisinaan kuitenkin ajattelin että jotain hassua siinä on, halusihan jeesuskin olla välillä yksin ja rauhassa, eikä sille siitä kukaan tullut mäkättämään ja haukkumaan itsekkääksi.

Tällä hetkellä ahdistaa koko raamattu, enkä pysty uskomaan enää mitään jumalaa olevan olemassa.
Jos onkin olemassa niin en halua tietää, minulla on parempi olo ilman.
Helpottunut ja vapaa olo.
Tulen kuitenkin varmaan kunnioittamaan raamattua aina jonkin verran, mutta tuo UMK joka viimeisenä JT-teoksena makaa hyllyssä kummittelemassa, saa lähteä roskikseen tänään.
SonOfJesus
Viestit: 744
Liittynyt: 15.05.2007 12:39

Re: Ahdistunut ja masentunut ex-jt

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Batseba kirjoitti:Tällä hetkellä ahdistaa koko raamattu, enkä pysty uskomaan enää mitään jumalaa olevan olemassa. Jos onkin olemassa niin en halua tietää, minulla on parempi olo ilman.
Helpottunut ja vapaa olo. Tulen kuitenkin varmaan kunnioittamaan raamattua aina jonkin verran, mutta tuo UMK joka viimeisenä JT-teoksena makaa hyllyssä kummittelemassa, saa lähteä roskikseen tänään.
Kaiken Jt:iin liittyvän roskikseen heittäminen on tervehdyttävää. Sillä konkretisoi irtautumista. Oma irtautumiseni tapahtui jo yli 20 vuotta sitten. Nykyisin jotkut kirjallisuuden osat kiinnostaisivat lähteenä viittauksille (esim. 1972 Herätkää!, jossa selostetaan Peterin Periaatetta), mutta toisaalta asia ei minua enää juurikaan hetkauta, että voin olla ilmankin.

Uskonnoissahan ei sinänsä olisi mitään pahaa, jos niitä käytettäisiin henkiseen kasvuun, mutta ei se valitettavasti mene niin, vaan aina vallanhimoiset valtaavat ne. Sitten kun on muodostanut oman maailmanselityksensä, niin voi tarkastella kriittisesti muitakin näkemyksiä. Toisten näkemysten tarkastelu voi alkaa kiinnostaa jo 10 vuoden kuluttuakin.

Kaikki se mitä koit Jt:n yhteydessä on jättänyt sinuun jäljen. Menneisyyttä ei voi poistaa, mutta sen voi muuttaa historiaksi - omaksi henkilöhistoriaksesi - silloin nämä jäljet eli muistot eivät satu, mutta ovat olemassa muistuttamassa siitä uroteosta, jonka teit erotessasi.

Historiaksi muuttuminen tapahtuu tarkastelemalla omia tuntemuksiaan ja myös kokemalla oikeutettua vihaa niitä kohtaan, jotka satuttivat. Mutta sen aika tulee myöhemmin. Nyt kannattaa keskittyä elämän opetteluun ja oppia huomaamaan, että "maailman ihmisistä" suurin osa on ihan mukavia.

Tämä nyt muuttui vähän saarnaamisen muotoiseksi, vaikka kerroin vain omaa tarinaani. En vain ajan puutteen vuoksi ehdi sitä nyt korjaamaan. Näin se vielä yli 20 vuoden takaa vaikuttaa, mutta nykyisin sen huomaan melko nopeasti enkä ala itseäni sen vuoksi vihaamaan tai häpeämään. Sellainen jälki minuun jäi yli 30-vuotisesta yhteydestäni Jt:iin.

Olen siis pahoillani esitykseni muodosta (kuin VT:stä?), mutta en sisällöstä, sillä se on oma kokemukseni. Minun olisi pitänyt vain kertoa omana kokemuksenani eikä opettavassa sävyssä kuten nyt kävi. Toivottavasti muoto ei ole este lukemiselle.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Ahdistunut ja masentunut ex-jt

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Jokatapauksessa hieno kirjoitus SonofJ
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Ahdistunut ja masentunut ex-jt

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Mulla on parempi vt-kirjasto kuin 80-luvun puolessa välissä mukaan tulleella. Kirjallisuutta otetaan vastaan, jos ootte pois heittämässä... :)
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
meikku
Viestit: 70
Liittynyt: 03.08.2013 18:13

Re: Ahdistunut ja masentunut ex-jt

Viesti Kirjoittaja meikku »

tervetuloa :)

Kylläpäs kuullostikin moni juttu tutulta. Mulla on nyt tuo irtautuminen vähän vaiheessa vielä...
mutta rauhottaavien kans noista kokouksista kyllä joteski selviää
Batseba
Viestit: 8
Liittynyt: 12.03.2014 10:52

Re: Ahdistunut ja masentunut ex-jt

Viesti Kirjoittaja Batseba »

meikku kirjoitti:tervetuloa :)

Kylläpäs kuullostikin moni juttu tutulta. Mulla on nyt tuo irtautuminen vähän vaiheessa vielä...
mutta rauhottaavien kans noista kokouksista kyllä joteski selviää
Moikka Meikku ja kiitos :)
Kovasti toivon voimia sinulle irtautumiseen ja toivon että saat rakennettua vahvan tukiverkon, johon nojata jos ja kun eroat. Voisin mielellään itsekin yrittää olla avuksi juttukaverina jos ei liian tungettelevalta kuulosta :D
meikku
Viestit: 70
Liittynyt: 03.08.2013 18:13

Re: Ahdistunut ja masentunut ex-jt

Viesti Kirjoittaja meikku »

Batseba kirjoitti:
meikku kirjoitti:tervetuloa :)

Kylläpäs kuullostikin moni juttu tutulta. Mulla on nyt tuo irtautuminen vähän vaiheessa vielä...
mutta rauhottaavien kans noista kokouksista kyllä joteski selviää
Moikka Meikku ja kiitos :)
Kovasti toivon voimia sinulle irtautumiseen ja toivon että saat rakennettua vahvan tukiverkon, johon nojata jos ja kun eroat. Voisin mielellään itsekin yrittää olla avuksi juttukaverina jos ei liian tungettelevalta kuulosta :D
Juu :)

Saa laitta yvtä
airik
Viestit: 11
Liittynyt: 03.05.2014 10:12

Re: Ahdistunut ja masentunut ex-jt

Viesti Kirjoittaja airik »

Kiitos kauniista ja pysäyttävästä kirjoituksesta.

jos kyyneleesi osaisivat puhua, niin mitä ne sinulle kertoisivat?

On äärettömän tärkeää oppia kuuntelemaan itseään. Oppia tuntemaan itsensä. Jotta osaisi tehdä ratkaisuja joista voi hyvin. Onnellisuus on loppujenlopuksi kiinni pienistä asioista.

Toivon, että saisit elämääsi paljon iloa ja hyviä ystäviä. Sillä hyviä ystäviä ei korvaa mikään.
2403
Viestit: 5
Liittynyt: 11.05.2014 13:24

Re: Ahdistunut ja masentunut ex-jt

Viesti Kirjoittaja 2403 »

Kiitos kirjoituksestasi.On hienoa että jaksoit lähteä ja irrottautua lopulta kokonaan.Olen itse eronnut ja olin vanhin seurakunnassa ja tiedän kokemuksesi,se on hirveän tutunkuuloista koska juuri tuollaista tapahtui silloin ja tapahtuu tänäkin päivänä.hirveästi voimia uuden elämän ja ihmisen kanssa. sinulla on jotain todella suurta, muista se aina , sinulla on oma vapaa ajattelun kyky ja oikeus toimia juuri noin kuin olet toiminut.
Vastaa Viestiin