Minä synnyin todistajaperheeseen, ja muutaman mutkan kautta pääsin pois niistä piireistä teininä. Omat kolmekymppiset kolkuttelee muutaman vuoden päästä ovella, ja huomaan, etten ole juurikaan käsitellyt näitä asioita, vaikka ne ovat todella paljon vaikuttaneet mun elämään. Osa perheestä on edelleen mukana, joten vaikuttaapa vieläkin, ikävä kyllä.
Kasteelle en ehtinyt, enkä kyllä silloin lapsena olisi halunnutkaan, kun aika aikaisin osasin jo epäillä "totuuksien" todellista laitaa. Minä halusin jotain muuta kuin rajoitettua elämää.
Muistan vieläkin, miten tympeää oli, kun minulta kiellettiin ekalla luokalla kirjeenvaihto maailmallisen luokkakaverini kanssa. Tai kun vanhempieni eron jälkeen eräs todistajaystäväni katkaisi välit myös minuun, vaikka en ollut tehnyt mitään ja kävin kokouksissa niinkuin ennenkin. Koulussa en uskaltanut edes kirjoittaa sanaa tonttu, kun pelkäsin seurauksia. Ja leikki-ikäisenä mielikuvitusystäväni oli pitkään itse Saatana, jonka lopulta eräänä päivänä todella ahdistuneena ajoin pois huutamalla "mene pois, Saatana!", ihan kuin oli opetettu. Se kun käski tehdä asioita, joita en halunnut.
Melkein en voi uskoa, että olen näinkin selväjärkisenä kaikesta selvinnyt