Nyt ottaa päähän ja lujaa

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Japi-40 kirjoitti:Tytön mieli on kuitenkin kovin ailalahteleva. Mitään rangaistuksia tyttö ei kuitenkaan saanut vanhimmilta. Vanhimmat olivat kysyneet myös mitä mieltä minä olen asiasta Vaimoni joka myös oli ollut mukana keskustelussa oli sanonut,että minä pidän sitä normaalina asiana tuo ikäiselle.
Tunne-elämän ja mielialan sekä omien käsitysten ailahtelut kuuluvat nuoren ihmisen elämään. Sitä toisaalta haluaisi kokeilla omia "siipiään" mutta toisaalta tarvitsee vielä turvallisen "pesän" minne tulla niitä siipiään hoitamaan.

On hyvä, että asia on tavallaan ohi tältä erää ja tyttäresikin varmaan kokee suurta helpotusta.

On minuakin "luopio-sivuista" varoitettu ja valehdeltu päin naamaa, ettei niillä yksikään Jehovan todistaja käy. Kun kysyy, mikä näissä sivuissa niin pahaa on ja mitkä ne valheet ovat, alkaakin sitten kunnon kakistelu ja kiemurtelu. Näytöt puuttuvat.

Vastaava tilanne syntyy, kun VTS:n tekstiä, sanokaamme vaikka Natsien nuoleskelusta tai vuoden 1975 Harmagedonista työntää nenän alle ja pyytää lukemaan.

Muistuttaa junioriani 3-vuotiaana: kun jostakin asiasta piti hieman torua, läppäsi kädet korvilleen ja sanoi: "en halua kuunnella teitä, en halua kuunnella teitä".

Mahdankohan myös minä valehdella, en ole luopio. Kyllä. Toisinaan olen valehdellut. Kun seurakunnan esivalvoja tai vanhin puhetta pitäessään tai muussa yhteydessä tokaisee: "emme ole täydellisä", mahtaako myös valehtelu sisältyä tähän epätäydellisyyteen? Miten lienee.

Jos taas vastaavaa kysytään esim. seuran opeista -sanokaamme vaikkapa Jerusalemin autioituksesta 606 eaa. , onko seura kenties erehtynyt? Jos seura on erehtynyt, miksi se ei oikaise näin vähäistä asiaa. Jos VTS toistuvasti pitää kiinni mainitusta vuosiluvusta, onko se enää erehdys, vai voidaanko puhua tietoisesta valheesta, vai valehtelevatko kenties tiedemiehet ja tutkijat, joihin VTS myös usein viittaa, jotka ovat päätyneet historiallisin menetelmin aivan toiseen ajankohtaan? Valehteleeko historia?

Voitko tyttäresi kanssa pohtia tämän tyyppisiä yksinkertaisen selviä kysymyksiä. Sanoohan Raamattukin "Vähimmässä uskollinen on paljossakin uskollinen, ja vähimmässä epävanhurskas on paljossakin epävanhurskas" (Lu 16:10) UM. Ihan sanatarkasti kreikasta käännettynä lause kuuluu näin: "Luotettava vähimmässä myös paljossa luotettava on ja vähimmässä väärämielinen myös paljossa väärämielinen on".
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Japi-40 kirjoitti:Kaksi vanhinta oli jutellut tytöleni,olivat kysyneet,että katuuko hän. Tyttö oli sanonut katuvansa.
Pakkohan sitä on sanoa, vaikka katuis vaan sitä että joutuu olemaan kyseisessä keskustelussa mukana.
Japi-40 kirjoitti:Vaimoni joka myös oli ollut mukana keskustelussa ...
Onnex oli mukana, varsinkin jos tyttäresi on alaikäinen
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Nyt ottaa päähän ja lujaa

Viesti Kirjoittaja Tony »

Markku Meilo kirjoitti: Sulla nyt se vaan tuntuu aina olevan toi sydämentila mitä se on, et lainkaan arvosta Vt-seuran selestiaalista totuutta. Olet jo pitkään kapinoinut eri forumeilla Jehovan voidelluksi profeetaksi itsensä akkreditoineen seuran kehittämiä ohjeita vastaan ja hyvä niin.
Tunnustan, enkä edes osaa sydämentilani vuoksi katua.
Markku Meilo kirjoitti:Vanhana äijänä hätkähtelen aika ajoin sun sisältörikkaita kommentteja, itse olin tuossa iässsä täysin Vt-seuran vietävissä. Hävettää tunnustaa, että sitä vientiä jatkui viisikymppiseksi asti, vasta sitten sain aikaiseksi sydämentilan muutoksen.
Jokainen taitaa olla enemmän tai vähemmän aikakautensa vanki. Tänä aikana tosin tiedonkulun helppous laskettakoon aikakautemme ehdottoman hyväksi ominaisuudeksi. Saattaisin (monien muiden muassa) hyvinkin vielä helliä ajatusta paratiisimaasta ja vartiotorniseuran ylivertaisuudesta uskontomarkkinoilla, jos ei tämä saatanan keksintö netti olisi vahvaa ruokaa vt-seurasta jakamassa - oikeaan aikaan.
Markku Meilo kirjoitti:On ilo havaita, että nykynuorisolla on eväitä paria, kolmea kertaluokkaa paremmin kuin vuoden 1914 nuorisolla, jolla Vt-seuran mukaan asiat olivat muka paremmin. 1800-luvun puritaaninen hurma se vaan puree valitettavasti vielä pieneen, mutta onneksi kapenevaan osaan väestöä.
Näin on. Lasken itseni etuoikeutetuksi kun saan elää tässä ajassa. Vaikka vartiotorniseuran mielestä tietenkin elämme historiamme epätoivoisimpia aikoja. No, ehkä elämmekin - sen kannalta.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Japi-40 kirjoitti:Näinhän asia on. Mummoni joka ei ollut Jehovan todistaja suuttui kerran minulle kun olin myös n.17 vuotias. Mummo näki ikkunasta kun kopeloin yhtä tyttöä sieltä paikasta.
On aina hämmentävää huomata, kuinka osalle ihmisistä näyttäisi olevan oman itsensä ja luontaisen toimintansa kieltäminen kaikki kaikessa. No eihän siinä tietenkään mitään, mutta jos tuota käy vaatimaan muiltakin, ollaan jo tiellä, joka ei pääty kiitossanoihin kenenkään puolelta.

Tai voihan tietenkin olla, että mummosi oli vain huolissaan siitä, että olit valinnut romantiikantoteuttamispaikaksi turhan julkisen vaihtoehdon :D
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Viljo
Viestit: 1100
Liittynyt: 28.04.2007 13:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Tony Syrjänen kirjoitti:On aina hämmentävää huomata, kuinka osalle ihmisistä näyttäisi olevan oman itsensä ja luontaisen toimintansa kieltäminen kaikki kaikessa.
He haluavat varmaankin olla "tosi kristittyjä", Jeesuksenhan väitetään sanoneen mm. näin: "Hän kutsui nyt luokseen opetuslapsensa ja sanoi heille: "Jos joku tahtoo tulla minun perässäni, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon kidutuspaalunsa ja seuratkoon minua jatkuvasti." Markus 8:34 UMK

Kyllähän tuo itsensä kieltäminen melkoista kidutusta on. :D
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Viljo kirjoitti:Kyllähän tuo itsensä kieltäminen melkoista kidutusta on. :D
No niinhän tuo taitaa olla :D

Siksi onkin hieman kysymyksiä herättävää ympätä sellaisia ajatuksia saman virkkeen alle kuin rakkaudellinen jumala, ja saman jumalan vaatimus itsensä kieltämisestä. Raamatullisen näkemyksen mukaan me olemme kuitenkin luojamme luomia, ja luojahan meille silloin loi myös nuo 'syyt' itsemme kieltämiseen. Tuntemattomat ovat luojan tiet, totta - surkuhupaisen ristiriitaiset nyt ainakin :lol:
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Viesti Kirjoittaja almi »

Itsensä kieltäminen kyllä kuuluu kristilliseen kilvoitteluelämään. Mutta itsensä kieltäminen ei tarkoita sitä, mitä Vartiotorni-seurassa puuhaillaan. Muistan varmaan vielä vanhainkodissakin ne kuvat, jossa itsetyydytystä vastaan kamppaileva teini luki joka päivä kaksi sivua Raamattua. :x
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
Japi-40
Viestit: 154
Liittynyt: 01.05.2007 00:01
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Japi-40 »

almi kirjoitti:Itsensä kieltäminen kyllä kuuluu kristilliseen kilvoitteluelämään. Mutta itsensä kieltäminen ei tarkoita sitä, mitä Vartiotorni-seurassa puuhaillaan. Muistan varmaan vielä vanhainkodissakin ne kuvat, jossa itsetyydytystä vastaan kamppaileva teini luki joka päivä kaksi sivua Raamattua. :x
Tai väite Nuoruutesi kirjassa joka väitti,että itsetyydytys aiheuttaa homoseksuaalisuutta. He he.

poistettu tuplapostaus -Jaakob :P


IRTI VARTIOTORNISEURASTA
Viimeksi muokannut Japi-40, 14.05.2007 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Viesti Kirjoittaja almi »

Japi-40 kirjoitti:Tai väite Nuoruutesi kirjassa joka väitti,että itsetyydytys aiheuttaa homoseksuaalisuutta. He he.
No jopas! :shock: Tuo kohta pitääkin kaivaa esiin.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

almi kirjoitti:
Japi-40 kirjoitti:Tai väite Nuoruutesi kirjassa joka väitti,että itsetyydytys aiheuttaa homoseksuaalisuutta. He he.
No jopas! :shock: Tuo kohta pitääkin kaivaa esiin.
Toi on vielä lievää, mun nuoruudessa tumputus aiheutti vielä sokeutta, mielenvikaisuutta ja keskushermoston mätänemistä. Omin korvin kuultu Stadikan konventissa, jäähallistahan ei silloin ollut vielä puhettakaan.

Toistaiseksi mulla on nk. ikänäkö ja jos se sitten johtuu tumputuksesta, niin en ole ikäluokassani yksin.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Japi-40
Viestit: 154
Liittynyt: 01.05.2007 00:01
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Japi-40 »

Markku Meilo kirjoitti:
almi kirjoitti:
Japi-40 kirjoitti:Tai väite Nuoruutesi kirjassa joka väitti,että itsetyydytys aiheuttaa homoseksuaalisuutta. He he.
No jopas! :shock: Tuo kohta pitääkin kaivaa esiin.
Toi on vielä lievää, mun nuoruudessa tumputus aiheutti vielä sokeutta, mielenvikaisuutta ja keskushermoston mätänemistä. Omin korvin kuultu Stadikan konventissa, jäähallistahan ei silloin ollut vielä puhettakaan.

Toistaiseksi mulla on nk. ikänäkö ja jos se sitten johtuu tumputuksesta, niin en ole ikäluokassani yksin.
Kun olin käynyt kasteella olin 17 päivää tumputtamatta. Yritin olla malli Jehovan todistaja. Tuohon aikaan tumputus tuotti aina mielettömät omantunnon tuskat. Vartiotorniseuran aivopesu oli silloin minussa suurimillaan. Tuolloin nuorena reilu kaksikymppisenä seksuaalisuus oli vireimmillään,aina kun katseli nuoria sisaria halut nousivat usein pintaan,eli panetti kovasti. :lol:

IRTI VARTIOTORNISEURASTA
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Japi-40 kirjoitti:Tuohon aikaan tumputus tuotti aina mielettömät omantunnon tuskat.
Myös luterilaisuudessa nuoria miehenalkuja vaivannut ilmiö, varsinkin niitä, jotka pyörivät lut. seurakunnan ympyröissä. Sitä on oltu seksuaalisuutensa kanssa pimennossa tässäkin lafkassa 1800-luvulta asti ainakin, sukupuoleen katsomatta. On monen nuoeren(miehenalun) kanssa tästäkin juteltua tullut ja jos laajennetaan seksuaalisuuteen yleensä - myös tytönkin.

Kypsä aikuinen osaa pistää nämäkin asiat oikeisiin mittapuihin ja nuoren ihmisen tuskaa helpottaa. Jutustelu auttaa, tuomitseminen ei. Kaiketi itse kunkin on seksuaaliset paineensa jonnekin purettava: tosin voihan niitäkin hallita, riippuu itse kunkin etiikasta ja moraalista, mutta tuomariksi en tässäkään asiassa ryhdy - kanssakulkijaksi kuitenkin.

Vaan sitten vanhemmalla iällä eturauhasen kasvaessa kummasti helpottuu, ja naisillakin menopaussin jälkeen alkaa toinen olo, korostuvat muut vaivat. Muuttaa seksuaalisuus nuoruuden kiihkeydestään muotoaan sanoisinko: hellyyden ja lähelläolon kaipuuksi. Aika hoitaa.

Mutta rankkaa oman seksuaalisuutensa kanssa eläminen on aikoinaan ollut, ellei nytkään helppoa. Tästä on noin pari vuosikymmentä aikaa, kun erään yli kahdeksankymppisen mummon, jo edesmenneen, kanssa juttelin. Häntä painoi se, että 15-vuotiaana oli antanut yhden pojan itseään halia, ei tämän kummempaa ja vuosikymmenet tätä hirveää syntiä sisällään kantanut. Eivät ole ihmisen lapsen taakat aina helpot, meinasi itseltäkin itku päästä.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Japi-40 kirjoitti:Kun olin käynyt kasteella olin 17 päivää tumputtamatta.
Mallijehovantodistaja ei tietenkään pysähdy ajattelemaan miksi Jehova ajasti seksuaalisuuden siihen ikäkauteen, jolloin Vt-seuransa ei sitä katso hyvällä? Siitä sitten seuraakin lyhyen styylaamisen jälkeen pikainen giftis.
Japi-40 kirjoitti:Tuohon aikaan tumputus tuotti aina mielettömät omantunnon tuskat. Vartiotorniseuran aivopesu oli silloin minussa suurimillaan. Tuolloin nuorena reilu kaksikymppisenä seksuaalisuus oli vireimmillään,aina kun katseli nuoria sisaria halut nousivat usein pintaan,eli panetti kovasti.
Mut koita futsaa mitä se oli samoilla ikävuosilla Karvialla kun omaa rauhaa ei ollut hetkeäkään. Pääsisin varmaan Quinnesin kniigaan jos selviäisi, että olisin ollut ainoa siellä tumputtanut.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Kypsä aikuinen osaa pistää nämäkin asiat oikeisiin mittapuihin ja nuoren ihmisen tuskaa helpottaa.
En tiedä mitä esimerkiksi Koraani aiheesta ilmaisee, mutta Raamattu mainitsee Oonanin, jota sitten on väärinkäytetty mennen tullen ja surutta lyömäaseena.

Uskonnoissa on havaittu seksuaalisuus helpoksi hallintakeinoksi ja tuleekin mieleen eräs forumkirjoittaja (nainen muuten), joka kaipasi raamatunjakeita, joilla voidaan rajoittaa joitain ruumiinosia hänen aviopuolisossaan, joita hän ei saa huulillaan koskettaa.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Hallitsemalla seksuaalisuutta, hallitaan ihmisen erästä kaikkein yksityisintä, voimakkainta elämän osa-aluetta. Sillä saa myös hallinnan kohteet tuntemaan oivasti itsensä huonoksi, joka parantaa heidän hallittavuuttaan pitkällä aikavälillä, kunhan he vain käyvät "synninpäästössä" kokouksessa.

Siihen kai tuo perustuu?
Vastaa Viestiin