haluaisin kysyä

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

rinley_

Re: haluaisin kysyä

Viesti Kirjoittaja rinley_ »

[/quote] Onkohan nyt vähän seurakunnan pastorit pelotellut liikaa jotakuta :roll:[/quote]

Ei... tai mikä nyt sitten lasketaan pelotteluksi. En tiedä.
Kaarmis kirjoitti:Haluaisin saada käyttööni sen raamatunpaikan, josta käy ilmi että Jumala tarkoitti seksin vain aviopuolisoille. :roll:
Yksittäistä raamatunkohtaa joka yksiseliteisesti osoittaisi seksin vain aviopuolisoille kuuluvaksi asiaksi tuskin on, tai ainakaan itse en sellaista tähän hätään löydä.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Nimenomaan, nyt olet asian ytimessä. Sellaista ei sieltä löydy. Olisiko jollain tavalla mahdollista, että oletuksesi tuollaisen perusteen löytymisestä olisi sinulle vain uskoteltu, vailla todellisuuspohjaa?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
rinley_

Kaarmis kirjoitti:Nimenomaan, nyt olet asian ytimessä. Sellaista ei sieltä löydy. Olisiko jollain tavalla mahdollista, että oletuksesi tuollaisen perusteen löytymisestä olisi sinulle vain uskoteltu, vailla todellisuuspohjaa?
En usko. Vaikka Raamatussa mikään yksittäinen kohta ei sano että seksi kuuluu vain aviopuolisoille niin monessa kohdassa käsketään "karttaa haureutta" (1 Kor 6:18) ja aviopuolisolle uskollisuutta pidetään tärkeänä (1.Kor 6:9-10).
Lisäksi Jeesus sanoi että se joka katsoo naista himoiten on jo sydämessään tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan (Matt 5:27-30). Itse ajattelen että jos naista ei saa edes katsoa himoiten, hänen kanssaan ei myöskään saa harrastaa seksiä (paitsi tietysti jos kyseessä on aviovaimo).
En tiedä kenen meinaat "uskotelleen" minulle ettei esiaviollinen seksi ole sallittua mutta voin sanoa että Jehovan todistajat eivät ole tämän takana.
Tällä sivulla asia on selitetty paljon selkeämmin kuin itse osaan selittää: http://hyviauutisia.net/seksuaalimoraal ... nen-seksi/
Tähän väliin muistutan vielä että perustelen omaa kantaani mutta en suinkaan yritä tuputtaa sitä muille (koska tuputtaminen on tyhmää). Eri ihmiset ajattelevat eri asioista eri tavoin ja se on ihan okei, kunhan elää ja antaa myös toisten elää.

Ja sitten vielä! Lisää kysymyksiä!

1. Jos menen käymään konventissa niin saanko istua siellä rauhassa vai tulevatko tyypit esittäytymään, juttelemaan ja tarjoamaan raamatuntutkiskelua? Huomataanko ulkopuolista siinä ihmisvilinässä lainkaan?
2. Jos bongaan mielenosoitusporukkaa konventtipaikan lähistöltä (teidät?) niin sopiiko minun pysähtyä pikaisesti juttelemaan vai häiritsisikö se mielenosoitustanne?
3. Saako konventeistakin mukaansa jt-julkaisuja? Jos saa niin mitä?
4. Miksi todistajat valehtelevat?
BigBudha

Viesti Kirjoittaja BigBudha »

Minulla olisi myös hieman kysyttävää. Minut on erotettu joskus -80 luvulla, lähinnä tupakoinnin takia, myöhemmin tuli ero myöskin silloisesta vaimostani (hän erosi järjestöstä samoihin aikoihin). Joskus oli helpompaa ja toisinaan hiukan vähemmän helppoa, sama kaava kuten useilla muillakin.

Nyt tilanne on hallinnassa, ollut jo useamman vuoden ajan. Olen naimisissa thailadyn kanssa ja kaikki on hyvin. Nyt on käynyt niin että pari Jt sisarta on alkanut vierailla meillä lähes viikoittain, tietty taka-ajatus mielessä. Arvaatte kyllä mikä. Toisaalta he rikkovat, ilmeisesti, sääntöjä ollessaan samassa tilassa kanssani, ovat jopa syöneet samassa pöydässä. Mutta se ei tunnu haittaavan yhtään, kaikki keinot ovat näköjään sallittu.

Kysymys kuuluu: onko jollain mahdollisesti tiedossa joku thailady, joka voisi hiukan valottaa vaimolleni mihin häntä ollaan viemässä. Itse koen olevani hiukan liian lähellä tilannetta ja siten ehkä hieman jäävi. Tai sitten joku muu fiksu keino päästä siihen tilanteeseen että vaimoni, hän on suht harras budha, voisi lopettaa tämän aivopesun itse. Voin toki myös kieltää nämä käynnit, se saattaa kuitenkin olla kaksiteräinen miekka, jolla ei saavuteta toivottua lopputulosta. Aina on olemassa muita paikkoja. Olisin kiitollinen avusta. Toivottavasti en ole poikennut teemasta.
Aina kun näen vanhoja "ystäviä" (eivät puhu eivätkä pukahda) ihmettelen, milloin heidän silmänsä avautuvat.
Filippos

Viesti Kirjoittaja Filippos »

Mie en voi ymmärtää, että miten ihminen, joka haluaa uskoa Raamatun opetuksiin ns. esiaviollisesta seksistä ja avioliitosta, ei tiedä, että Raamatun avioliitto on nimenomaan avoliitto. Raamatun mukainen avioliitto on nimenomaan nykysuomeksi avoliitto. Nykyinen avioliitto on uudemman ajan lisäys, eräänlainen fariseusmainen hapate, ylimääräinen sääntö, eikä Raamatussa mainita sitä missään, koska sitä ei yksinkertaisesti silloin ollut.
January

Viesti Kirjoittaja January »

rinley_ kirjoitti:1. Jos menen käymään konventissa niin saanko istua siellä rauhassa vai tulevatko tyypit esittäytymään, juttelemaan ja tarjoamaan raamatuntutkiskelua? Huomataanko ulkopuolista siinä ihmisvilinässä lainkaan?
Kaikille todistajilla on nimikyltti rinnassa, josta (ainakin ennen, en tiedä miten nykyään hommat toimii) näkyy nimi ja seurakunta. Joten ihan massaa et olisi, koska sinulta puuttuu tämä nimikyltti. Kyllä sinulle luultavasti joku tulee juttelemaan, mutta sinua ei huomata läheskään niin helposti kuin valtakunnansalilla, jossa kaikki tuntevat toisensa todella hyvin ja bongaavat heti vieraamman naaman.
Elämästä ei selviä hengissä.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Ihan hyvä linkki. Sitä vain ihmettelen, ettei Paavi ole opettanut tätä papistolleen. Niin ikään käy erinomaisesti ilmi, mikä tässä tapauksessa on "ainoa oikea totuus" ™.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Käsittääkseni nimikyltin saa paikallisen seurakunnan vanhimmalta, kun kauniisti kysyy, ellei peräti itse tarjoa sitä. Pukukoodin mukainen vaatetus päälle tukka siistiksi ja parta pois. Täydestä menee, eikä kukaan tungettele liian liki. Vuosittain konventeissa julkistetaan yleensä jokin kirja. Omalle kohdalleni sattui todellinen aarre: Pyhän Raamatun Uuden maailman käännös 1995.
Niin ja eväät on hyvä ottaa mukaan.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

rinley_ kirjoitti:Mites te todistajaperheeseen syntyneet olette mieltä? Sain sellaisen käsityksen että tuota kirjaa luetaan lähes kaikille jt-lapsille, onko se totta? Millaisia fiiliksiä jäi, painostettiinko teitä kuinka paljon?
Toki 1950-luvulla kirjat olivat hieman erilaisia, mutta sen estämättä kokouksiin painostettiin aivan tavanomaisesti. Tervanjuontiahan kokoukset ovat kasvalle lapselle, perättömäksi osoittautuneita juttuja on kuunneltava hiljaa istuen.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

rinley_ kirjoitti:En usko.
Kenenkään usko ei muuta todellisuutta.
Vaikka Raamatussa mikään yksittäinen kohta ei sano että seksi kuuluu vain aviopuolisoille niin monessa kohdassa käsketään "karttaa haureutta" (1 Kor 6:18)...
Tuolta voit katsella mitä haureudeksi käännetty sana tarkoittaa.
ja aviopuolisolle uskollisuutta pidetään tärkeänä (1.Kor 6:9-10).
Mitä tekemistä avioliitolla ja naimattomien vaakamambolla on toistensa kanssa tässä asiayhteydessä?
Lisäksi Jeesus sanoi että se joka katsoo naista himoiten on jo sydämessään tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan (Matt 5:27-30).
Kunka monta sellaista nk. tosi kristittyä tunnet*, joka on repinyt silmän (tai toisenkin) päästään tai hakannut kätensä katkipoikki?
Itse ajattelen että jos naista ei saa edes katsoa himoiten, hänen kanssaan ei myöskään saa harrastaa seksiä (paitsi tietysti jos kyseessä on aviovaimo).
Mitäs jos tuo ohje oli nimenomaan naimisissa oleville? Katsos kun tässä on se jakeessa 27 käytetty aiheen avainsana.
Pelastaaksen opillisen nahkansa, ehkä tunnetuin valehteluaihe on maailmanlopussa hengissä selviävät, on liian karskia selittää ovella, että ainoastaan jehovantodistajat seälyvät hengissä ja 99,9 % listitään.

*Sana lisätty myöhemmin.
Viimeksi muokannut Markku Meilo, 01.06.2014 14:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jotkut jehovan todistajien opetukset tai säännöt saattavat tuntua kiinnostavilta tai järkeviltä tällähetkellä. Mieti kuitenkin, onko se riittävä peruste mennä mukaan kyseiseen uskontoon. Jos uskot asiaan vain osittain, niin luulen ettei innostus riitä kovin pitkälle. Minulle kävi niin. Koska luin perusteltua kritiikkiä netistä ja muualtakin, niin tiesin monet opetukset valheellisiksi ja tulkinnat virheelliseksi. Kun on saanut oikeaa tietoa, ei pysty vakuuttumaan asiasta, vaikka tutkisi jt oppeja kuinka ahkerasti.

Omakin ajattelusi todennäköisesti muuttuu ja kehittyy vuosien aikana. En itse esimerkiksi usko tai ajattele enää samalla tavalla monistakaan asioista, kuin mitä tein sinun ikäisenäsi. Minulle on tärkeää, että voi tutkia asioita vapaasti, muuttaa mielipidettä ja uskoa kuten oikeaksi kokee. Jt tyyppisissä uskonnoissa ei ole vapautta tälläiseen.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

rinley_ kirjoitti:
Kaarmis kirjoitti:Nimenomaan, nyt olet asian ytimessä. Sellaista ei sieltä löydy. Olisiko jollain tavalla mahdollista, että oletuksesi tuollaisen perusteen löytymisestä olisi sinulle vain uskoteltu, vailla todellisuuspohjaa?
En usko. Vaikka Raamatussa mikään yksittäinen kohta ei sano että seksi kuuluu vain aviopuolisoille niin monessa kohdassa käsketään "karttaa haureutta" (1 Kor 6:18) ja aviopuolisolle uskollisuutta pidetään tärkeänä (1.Kor 6:9-10).

Suomennapa minulle nyt sitten, mitä tarkoittaa sana haureus. Ja kerro miten esikristillisinä aikoina mentiin naimisiin.
Lisäksi Jeesus sanoi että se joka katsoo naista himoiten on jo sydämessään tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan (Matt 5:27-30). Itse ajattelen että jos naista ei saa edes katsoa himoiten, hänen kanssaan ei myöskään saa harrastaa seksiä (paitsi tietysti jos kyseessä on aviovaimo).

Jeesus tarkoitti tuolla sitä, että jokainen meistä on yhtä syyllinen, joten kenenkään ei näin ollen pitäisi "heittää ensimmäistä kiveä".

En tiedä kenen meinaat "uskotelleen" minulle ettei esiaviollinen seksi ole sallittua mutta voin sanoa että Jehovan todistajat eivät ole tämän takana.
Tällä sivulla asia on selitetty paljon selkeämmin kuin itse osaan selittää: http://hyviauutisia.net/seksuaalimoraal ... nen-seksi/
Arvelinkin tuon kantasi olevan peräisin jostain vanhemmasta opastuksesta kuin jehovantodistajilta. Sama seksuaalisuuden hallinta ja syyllistäminen leimaa useita uskontokuntia, ja aina yhtä hatarilla perusteilla.
Tähän väliin muistutan vielä että perustelen omaa kantaani mutta en suinkaan yritä tuputtaa sitä muille (koska tuputtaminen on tyhmää). Eri ihmiset ajattelevat eri asioista eri tavoin ja se on ihan okei, kunhan elää ja antaa myös toisten elää.

Olen tämän myös pannut sinusta merkille, kiitos siitä. Toivottavasti jaksat perustella kantaasi myös heittämieni kysymysten osalta. :)

Ja sitten vielä! Lisää kysymyksiä!

1. Jos menen käymään konventissa niin saanko istua siellä rauhassa vai tulevatko tyypit esittäytymään, juttelemaan ja tarjoamaan raamatuntutkiskelua? Huomataanko ulkopuolista siinä ihmisvilinässä lainkaan?
Konventissa saat luultavasti olla rauhassa, kun ihmiset eivät tunnista sinua (tämä silla ehdolla että olet pukeutunut "säädylliseen hamoseen). Voi tietysti olla etta joku tulee juttelemaan. Sano vain että odotat tässä tutkistelunpitäjääsi, niin toiset eivät "käy samalle haaskalle".
2. Jos bongaan mielenosoitusporukkaa konventtipaikan lähistöltä (teidät?) niin sopiiko minun pysähtyä pikaisesti juttelemaan vai häiritsisikö se mielenosoitustanne?
Sopii, oikein mielellämme otamme sinut vastaan. Mutta ota toki huomioon, että jos lähdet meidän seurastamme konventtiin, erittäin todennäköistä on, että saat perääsi pari korvanapilla varustettua nuorta veljeä. Jos esimerkiksi käyt vessassa, koppi tarkastetaan jälkeesi ettet vain jättänyt vessaan mitään jeppuloilta kiellettyä materiaalia.
3. Saako konventeistakin mukaansa jt-julkaisuja? Jos saa niin mitä?
Saat käydä lehtipöydästä hakemassa käsittääkseni mitä tahansa mitä on tyrkyllä. "Raamatun ymmärtämisen opas"-tietokirjoja et esimerkiksi saa, saati vanhimmiston salaista Lauma-kirjaa.
Jehovantodistajien johtajat valehtelevat vallanhimossaan, pönkittääkseen asemaansa. Rivitodistajat valehtelevat koska suojelevat yhdyskuntansa mainetta. Tuosta on varmaan pohdintoja monessakin topicissa, asia on laaja ja vaikeasti hahmotettavissa, mutta erittäin mielenkiintoinen ilmiö.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Mievaan

Viesti Kirjoittaja Mievaan »

tvk:lle. Thaikut saattaa olla vähän naiveja, kun ystävälliset ihmiset tulee juttusille ja tarjoo toveruuttaan. Tietenkin ne kantaa thai kielisiä julkaisuja sille, varmastikkaan ei pajon thai-kielisiä lehtiä/kirjoja oo saatavilla suomessa. Tuntematta puolisoasi, thainaisilla on vaikeuksia saada kunnon ystäviä suomalaisista esim. puutteellisen kielitaidon ja miks ei jonkun asteisen rasismin takia. Itse jonkun verran thai-kulttuurista tiedän ettei kannata välttämättä opillisista asiosta mainita, budhalaisuushan on tosi suvaitsevainen erilaisille opetuksille. Vaikea tilanne toisaalta, miten tohon vois puuttuu. Kannustat sitä pitämään muitakin ystäviä ja tutustumaan ei jthin, uusi harrastus tai voit ainakin sanoa niille jteille et oot erotettu ja toivot että he kunnioittavat sun kotia ja eivät tule enää sinne, kun olet itse paikalla. Voi olla et toimii.
rinley_

Kaarmis kirjoitti:
rinley_ kirjoitti:

Suomennapa minulle nyt sitten, mitä tarkoittaa sana haureus. Ja kerro miten esikristillisinä aikoina mentiin naimisiin.

Haureus tarkoittaa kaikenlaista esiaviollista sukupuolielämää, oli kyse sitten yhden illan jutuista, avoliitosta, kimppapanosta, prostituutiosta tai seurustelukumppanin kanssa sekstaamisesta.
En ole ihan varma miten silloin joskus porukka meni naimisiin mutta Raamatussa mainitaan häät (Joh. 2:1-5) ja olihan juutalaisillakin omat vihkimissysteeminsä, varhaisimmista kristityistä en tiedä. Joka tapauksessa puolisot asuivat kimpassa, sitoutuivat toisiinsa hyvin vakavasti (juutalaiset tosin saivat erota jos mies antoi erokirjan vaimolleen mutta Jeesus kielsi tämän myöhemmin) eikä ainakaan nainen saanut harrastaa seksiä ennen liiton solmimista. Joka tapauksessa juutalaisten ja varhaiskristittyjen liittoja ei voi verrata nykyajan avoliittoihin joissa on kyse lähinnä yhteisen elämän kokeilemisesta eikä pysyvästä sitoutumisesta (merkittävä osa avoliitoista päättyy eroon).

Jeesus tarkoitti tuolla sitä, että jokainen meistä on yhtä syyllinen, joten kenenkään ei näin ollen pitäisi "heittää ensimmäistä kiveä".
Tarkoitatko nyt sitä stooria kun aviorikoksen tehnyttä naista oltiin viemässä kivitettäväksi (Johanneksen evankeliumin 8. luku)? Eihän sillä ole mitään tekemistä mainitsemieni raamatunkohtien kanssa vai käsitinkö nyt väärin?
Arvelinkin tuon kantasi olevan peräisin jostain vanhemmasta opastuksesta kuin jehovantodistajilta. Sama seksuaalisuuden hallinta ja syyllistäminen leimaa useita uskontokuntia, ja aina yhtä hatarilla perusteilla.

Olen tämän myös pannut sinusta merkille, kiitos siitä. Toivottavasti jaksat perustella kantaasi myös heittämieni kysymysten osalta. :)
Sopii, oikein mielellämme otamme sinut vastaan. Mutta ota toki huomioon, että jos lähdet meidän seurastamme konventtiin, erittäin todennäköistä on, että saat perääsi pari korvanapilla varustettua nuorta veljeä. Jos esimerkiksi käyt vessassa, koppi tarkastetaan jälkeesi ettet vain jättänyt vessaan mitään jeppuloilta kiellettyä materiaalia.

No, eipä se kai hirveästi haittaisi koska en kuitenkaan ajatellut viipyä konventissa kovinkaan kauaa, kunhan kävisin vain pikaisesti katselemassa ympärilleni ja hakemassa julkaisuja. Toinen vaihtoehto olisi tietysti käväistä juttelemassa kanssanne vasta konventissa käymisen jälkeen mikä olisi varmaan fiksumpi vaihtoehto.
mirjam123

Viesti Kirjoittaja mirjam123 »

rinley kirjoitti:
Tarkoitatko nyt sitä stooria kun aviorikoksen tehnyttä naista oltiin viemässä kivitettäväksi (Johanneksen evankeliumin 8. luku)? Eihän sillä ole mitään tekemistä mainitsemieni raamatunkohtien kanssa vai käsitinkö nyt väärin?:

Tuosta mieleeni, niin koko jt-historiani aikana tuota raamatun paikkaa ei ole käytetty ja miksihän?
Joh. 8:ssa
Vastaa Viestiin