Gallup - Miten sinusta tuli Jehovan todistaja?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Miten sinusta tuli Jehovan todistaja?

Synnyin Jt-perheeseen tai -sukuun
30
73%
Käännyin Jehovan todistajaksi aikuisemmalla iällä
11
27%

Ääniä yhteensä: 41

mikkuitti

Re: Gallup - Miten sinusta tuli Jehovan todistaja?

Viesti Kirjoittaja mikkuitti »

Kumpi tulee herkemmin eroamaan järjestöstä, syntymäJT:t vai aikuisena kääntyneet?
Uskon Jeesukseen ja olen helluntaiseurakunnan jäsen.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Mutsi painosti.
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

mikkuitti kirjoitti:Kumpi tulee herkemmin eroamaan järjestöstä, syntymäJT:t vai aikuisena kääntyneet?
Eipä taida olla tilastoja. Tiedotusjohtaja Leinosen mukaanhan järjestöstä eroaa Suomessa vuosittain "muutama". Ehkä toinen niistä on syntymä- ja toinen itse liittynyt JT?
Video ei ollut ohjeistusvideo.
sorbet

Viesti Kirjoittaja sorbet »

Äitini liittyi ovelta mukaan kun oli jotain päälle 1v. Ensimmäinen joulu on vietetty ainakin...16v menin kasteelle Toronton kansainvälisessä konventissa -98. Kaikkiin kysymyksiin en osannut vastata, mutta veljen mielestä se ei ollut ongelma, kun "oothan sä ollut mukana aina, että kyllä nää jutut sulle vielä valkenee" no ei valjennut....erosin itse 8/05. Ihan konkreettisesti sai huomata, että rakkaus ei ollut keskuudessa ja on ne paremmat piirit, joiden ulkopuolelle suljettiin kun isäni erotettiin. 23 vuotiaana sitä jäi sitten ihan yksin ihmettelemään maailman menoa, joka oli ihan vierasta. Jotenkin sitä on tullut räpiköityä etiä päin.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Otos on toki rajallinen, mutta voisiko tuo 80/20 -suhde päteä laajemmaltikin seurakuntien Jt-rakennetta ajatellen? Äkkiseltään ajateltuna voisi olla hyvinkin lähellä totuutta asiasta.

E: enemmän asiaa pähkäiltyä, saattaa sittenkin olla, että tuo 20% käännynnäisiä on ylioptimistinen arvio. Etenkin nykyään.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Sakurabana

Viesti Kirjoittaja Sakurabana »

Tony kirjoitti:Synnyin Jt-perheeseen ja -sukuun. Kun tällaiseen maailmankuvaan ja kulttuuriin sattuu syntymään, niin siinä ei ole todellisia vaihtoehtoja. Siinä yksinkertaisesti kasvaa Jehovan todistajaksi. Ulkopuolellahan ei ole pelastusta, ja koska syntymätodistajalla on Tieto Totuudesta, niin sehän velvoittaa jo sellaisenaan menemään kasteelle.

Nyt kun analysoi tilannetta jälkeenpäin ja ulkopuolelta, niin kuvioon liittyi myös oleellisesti pelko siitä, että jehovantodistajuus on totta. Vaikka sitä ei kaikilta osin omaksi kokenutkaan, niin se pelko sai tekemään ratkaisuja Vt-seuran suuntaan. Pelko, joka istutettiin lapsena heti kun ymmärsi mitä pelko on. Kirjani Raamatun kertomuksista toimi erittäin tehokkaana pelon istuttajana. Sen sanomahan on yksinkertaistettuna: teet kuten Jehova haluaa tai Jehova tappaa sinut. Ja se mitä Jehova haluaa on tietenkin yhtä kuin mitä Vt-seura haluaa.
Sama juttu minun kohdallani, synnyin JT-perheeseen, ja äitini puoleinen suku on kaikki Jehovan todistajia. Aivan samat syyt minullakin oli mennä kasteelle, jos ihan rehellisesti sanon. Velvollisuus ja pelko ja syyllisyys. Tosin mukana oli myös aitoa yrittämistä, muttei mitään uskonnollista elämystä vihkiytymisestä.

Yksi tärkeä piirre syntymisestä JT-perheeseen on lapsuuden aikana sisäistetyt pelot ja syyllisyys, mikä mitä suurimmassa määrin pitää roikkumassa mukana vaikka väkisin toimettomana. Eroaminen ja "maailmaan" meneminen ovat kauhistus omassakin mielessä. Tässä sitä hengellistä väkivaltaa ja lasten oikeuksien polkemista.
”Aamunkoi herää,
öiset unet haihtuvat,
kirsikka kukkii.”

- Sakurabana 13.5.14
Polyester

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Huomaan asettuvani hieman puolustuskannalle, kun puhutaan aikuiskäännynnäisten hyväuskoisuudesta. Tottakai he ovat hyväuskoisia, mutta maailmassa on lukematon joukko muitakin uskontoja, joihin miljoonat ihmiset aidosti uskovat, liittyvät ja joskus eroavatkin. Monet uskonnot toki velvoittavat vähemmän kuin JT-usko, mutta ei se niistä sen paremmin perusteltuja tee. Ja voihan sitä uskoa vaikkapa salaliittoteorioihin, rokotusten vaarallisuuteen tai siihen, että ilmastonmuutosta ei ole (tai ainakaan se ei ole ihmisen aiheuttamaa). Ainakin me länsimaissa olemme täysin rationaalisia, vai mitä?

Oma JT-hörhöilyni ajoittui nuorelle aikuisiälle. Olin hyväuskoinen ja tietämätön, mutta senkin edestä kovapäinen ja varma asiastani. Jotkin piirteet JT-uskossa viehättivät minua siinä määrin, että olin valmis nielemään kaiken muunkin ja painamaan villaisella epäilyksen aiheet. Alkuun päästyäni uskoin, koska todella halusin uskoa ja kieltäydyin uskomasta mitään muuta, ja suodatin saamani informaation tukemaan ennalta päättämääni kantaa. Prosessi oli juuri tuo, mitä Tony kuvaili viestissään, johon on linkitettynä Joni Martikaisen erinomainen teksti.

Jehovan todistajien oppi on omalla tavallaan taitavasti kudottu verkko, johon liittyy selkeä maailmankuva, voimakkaita tunnetason houkutteluja ja pelotteluja sekä sosiaalinen manipulaatio rakkauspommituksineen. Minun tapauksessani tuo verkko sai satimeensa hieman yksinäisen ja elämänsä suuntaa hakevan nuoren miehen. Tuohon aikaan netti teki vasta tuloaan, eivätkä "luopiosivut" minua olisi voineet pelastaa ainakaan tietyn rajan jälkeen, kun olin jo sulkenut mieleni. Rakkauspommituksen rooli oli täysin keskeinen, enkä syytä tästä JT-yksilöitä, mutta tietämättään he toteuttivat kaiken Vartiotornin käsikirjoituksen mukaan. Vanhimmat kutsuivat perheensä luo syömään, kuin olisin tärkeäkin henkilö ollut. Paljon samanikäisiä kavereita, joiden kanssa oli oikeasti mukava viettää vapaa-aikaa esim. pizzalla käyden tai elokuvia katsoen, muutama olutkin taidettiin joskus ottaa. Nätit sisaret osoittivat kiinnostusta "maailmasta" tullutta sanavalmista nuorukaista kohtaan. JT-usko oli ennen kaikkea sosiaalinen juttu, jossa sai äkkiä huomata, että oikeanlaisesta asenteesta palkitaan ystävällisyydellä ja väärälaisesta rangaistaan suhtautumisen viilenemisellä.

Olen syystäkin hieman häpeissäni tapahtuneesta, mutta ennenkaikkea koen joutuneeni Vartiotornin huijaamaksi. Esimerkiksi kun 1914-opin perusteita käytiin läpi, asia esitettiin niin, että me uskomme Raamatun selkeään todistukseen vuoden 607 eaa puolesta ennemmin kuin maallisen historian tämänhetkiseen näkemykseen. Tämä kuulosti oikein hyvältä, ja kun mukava tutkistelun vetäjä Vartiotornin kirjallisuuden avulla vakuutti asian näin olevan, kaikki oli mielestäni kunnossa. En sitten huomannut tutkia tarkemmin, eikä Vartiotorni "huomannut" kertoa, että maallista ajanlaskua tukee vahva historiallinen todistusaineisto, tutkijat (joilla ei ole intressiä vedättää asiaa mihinkään suuntaan, toisin kuin Vartiotornilla) ovat ajankohdasta käytännössä yksimielisiä ja Raamattua voidaan tässäkin kohtaa tulkita monella tavalla, ehkä jopa johdonmukaisemmin kuin mitä JT:t tekevät. Totta kyllä, että hyväuskoisena annoin pissiä silmääni, mutta Vartiotorni oli kuitenkin se, joka pissi.

Ei WinCapitankaan toimintaa oikeuta se, että uhrit ovat olleet hyväuskoisia ja ahneita.
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

mikkuitti kirjoitti:Kumpi tulee herkemmin eroamaan järjestöstä, syntymäJT:t vai aikuisena kääntyneet?
Faktaa asiasta ei toisaalta ole kokonaisvaltaisesti. Olettaisin että kenties (noin 85/15 jakaantumalla ? , ns syntymäjehova/ns kiinnostunut kasteelle mennyt) aikuisena kääntyneet voivat erota herkemmin ?

Tukisin näkemyksen siihen, että kenties aikuisiällä Seuran kuvainnolliseen lahkoon siirtyneellä saattaa edelleen olla "saatanan maailman vallassa" olevien perheenjäsenien/sukulaisten/ystävien verkosto taustalla. Edellä mainittu (ellei siltoja ole poltettu täysin totaalisesti, niitäkin voi korjata) mielestäni helpottaa kuvainnollisesta lahkosta poistumista.

Syntymä-jehovalla on pääsääntöisesti valtaosin käytännössä vain lahko-ympäristö sekä lahkon ystävät (pääsääntöisemmin näin, sekä Seuran määräyksien mukaisesti näin tulisi olla, poikkeuksia toki varmaan löytyy). Tästä irtaantuminen yhtäkkiä saattaa tiputtaa ohuelle pohjalle, ja toisaalta ruokkii myös Seuran haluamaa sydämmellistä pelotetta sekä karttamis-määräystä.

Onneksi tänä päivänä entistä enemmän internet/some myös antaa tietoa sekä tukea kiinnostuneille, aikuis-iällä -jt:ksi tulleille erkaantumista harkitseville sekä syntymästään asti Jehovan Todistajasta olevalle erkaantumista harkitsevalle.

Naureskelen tässä vielä seuraavaa: Aikuisiällä ollut korkeammin oppinut henkilö tutustui Jehovan Todistajiin ja naureskeli heidän opetuksilleen aluksi. Sitten hän meni "KIRJASTOON" tutkimaan asioita ja vakuuttui että kyllä Seura on oikeassa. Tätä urbaanilegendaa levitetään Seuran kirjallisuudessa sekä Seurakunnissa ja sitä kautta ilmeisesti edelleenkin kiinnostuneille. Itse tiedän x- aikuisiällä mukaantullutta henkilöä jotka ovat myös "omien puheidensa" (tai kenties hivenen liioitelleet asioita) mukaan käyneet kirjastossa vähän tutkimassa ja vakuuttuneet kuvainnollisesta "lahkopas...ta"

-> Onneksi tänä päivänä on internet, ei tarvitse kiinnostuneen mennä kirjastoon tutkimaan asioita vaan voi tarkastella (sekä keskustella) asiaa suoraan netistä.
Sama koskee myös vilpittömiä ns syntymä-Jehovia.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Vastaa Viestiin