Kuka saa laminoida vanhinten ohjekirjan?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Johanneksen poika
Viesti:

Kuka saa laminoida vanhinten ohjekirjan?

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Onko vanhinten salainen ohjekirja todellakin salainen? Kuka saa laminoida vanhinten ohjekirjan?Mikään ei estä vanhinta henkilökohtaisesti kierresitomasta tai laminoimasta kirjaa itselleen tai muille vanhimmille. Mutta kuka muu sen voi tehdä, ja kuka ei missään tapauksessa?

Asia selviää, kun lukee 07.10.2010 päivätyn kirjeen kaikille vanhimmille. Kirje on suomennettuna täällä.

Kuva
jext

Re: Kuka saa laminoida vanhinten ohjekirjan?

Viesti Kirjoittaja jext »

Feministi sisälläni alkaa aina suuresti raivoamaan, kun luen näitä juttuja, koska useimmiten niissä asetetaan naiset alempaan asemaan miehiin verrattuna...
Älä suostu olosuhteiden uhriksi.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

jext kirjoitti:Feministi sisälläni alkaa aina suuresti raivoamaan, kun luen näitä juttuja, koska useimmiten niissä asetetaan naiset alempaan asemaan miehiin verrattuna...
Tosin tässä tapauksessa kirja kielletään vastapainoksi kaikilta muiltakin kuin naisilta, jos eivät ole seurakunnan vanhimpia.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
mirjam123

Viesti Kirjoittaja mirjam123 »

Viitaten jext:n viestiin:
Tää on hyvä aihe koska oon nyt erottamisen jälkeen ehtinyt miettimään, etten ole koskaan
jt-historiassani tuntenut olevani alamainen miehelle, tai alempi, sellaiset ajatukset oli minulle
vieraita alusta alkaen, vaikka niistä kuulinkin, en myöskään koskaan ajatellut että harmagedon
tulisi minun aikanani, ja olen kai sitten säilyttänyt identiteettini läpi JT-vuosien kaikesta huolimatta,
ja poiminut sieltäkin vain sellaiset asiat jotka pystyn allekirjoittamaan, ja sama se mitä muut siitä
ajattelee, en ole kenenkään tuomion alaisena. Hmm...olen kai sittenkin päässyt aika vähällä, ja sanon nyt kuten muillakin täällä tapana että anteeksi ja kiitos. Big OT, possibly.
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

mirjam123 kirjoitti: en myöskään koskaan ajatellut että harmagedon
tulisi minun aikanani,
Hmmm ...
Mikä saa ihmisen liittymään jehovantodistajiin, jos se ei ole harmagedonin pelko tai odotus että se tulee omana elinaikana?
Tiedustelisin tätä, koska se on minulle tuntematon seikka.
Siis liittyä jehovantodistajiin, käydä kasteella, vaikkei harmagedon ole syynä.

Ainakin omalla kohdallani - syy käydä kasteella - oli vain ja ainoastaan harmagedon, joka oli 2-3 vuoden päässä.

Minulla ei siis ollut ainakaan rakkautta jehovaan, eikä mitää suhdetta häneen, mutta pelko persiissä kova, mikä on sinänsä hullua, jos ei oikeaa vakkuuttunutta uskoa. Mut peloteltiin pienenä natsi-jt-tädin toimesta.

Vai voisiko sanoa että minulla oli usko, kun kerran pelkäsin harmagedonia? :roll:
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
jext

"Tosin tässä tapauksessa kirja kielletään vastapainoksi kaikilta muiltakin kuin naisilta, jos eivät ole seurakunnan vanhimpia."

No tämä taas toimii aasinsiltana siihen, ettei nainen voi toimia seurakunnan vanhimpana.

"Tää on hyvä aihe koska oon nyt erottamisen jälkeen ehtinyt miettimään, etten ole koskaan
jt-historiassani tuntenut olevani alamainen miehelle, tai alempi, sellaiset ajatukset oli minulle
vieraita alusta alkaen, vaikka niistä kuulinkin, en myöskään koskaan ajatellut että harmagedon
tulisi minun aikanani, ja olen kai sitten säilyttänyt identiteettini läpi JT-vuosien kaikesta huolimatta,"

En minäkään ikinä henkilökohtaisesti kokenut olevani alamainen, koska olin itsepäinen pikkufeministi, joka vannotti uskosto lähtemiseen asti, että yhdenkään miehen kanssa en ala ikinä mihinkään, koska alamainen en suostuisi olemaan. Olin myös hyvin suorapuheinen mielipiteeni kanssa ja siitä aika monesti ongelmiin jouduinkin... Koin siis, että minua yritettiin saada alistumaan, mutta siinä ei ikinä onnistuttu.

Omien vanhempieni tarina taas oli se, että äitini alistettiin väkivalloin ja uhkaillen jäämään kotiin. Kun äitini uskalsi vanhimmistolle puhua väkivaltaisesta isästäni, kehotettiin pysymään silti saman katon alla ja kunnioittamaan alamaisena miestään. Vasta lasten hengen ollessa uhattuna, kehotettiin vanhimmistonkin puolelta jo muuttamaan erilleen. Eli naisen hyvinvointia ei itsessään pidetty tärkeänä asiana.
mirjam123

Jarkke, en osaa vastata tuohon, en vaan yksinkertaisesti ole uskonut että
harmagedon olisi lähellä, kuulin ja uskoin vain sen ettei kukaan muu voi tietää
lopun ajankohtaa kuin Jumala, siksi ohitin JT-opin tuossakin asiassa, ajattelin
että ihmiset erehtyvän innostuessaan enkä ajatellut sitä vt-seuran kannalta
sen enempää, tajusin ihan vasta loppumetreillä, että kysymys on Vartiotorni-
seuran palvomisesta jos siellä haluaa viipyä, siihen en ole KOSKAAN kyennytkään,
olin siis siitä syystä huonosti mukana, kun en voinut ihan kaikkea niellä, niin
jäi paljoon osallistumatta, saman henkisillä ihmisillä kemiat yleensä toimii, siksi
siis en koskaan sellaista heidän parissaan kohdannut, toivoin kyllä. Tämä sana
on vilpitön. Siitä lisää raamatun kreikkalaisissa kirjoituksissa.
Polyester

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Kastettu veli saa laminoida vanhimman valvonnassa, mutta sisar ei. Tosi reilua?

Mutta hei, ainahan sisar voi yrittää napata aviomiehekseen riittävän teokraattisen veljen, jolla on toiveita pätevöityä vanhimmaksi. Vanhimman vaimolla on kumminkin tiettyä statusta. Sopivaa puolisoa etsiessä voi kanavoida seksuaalisen energiansa vaikkapa mihinkäs muuhun kuin tienraivaukseen.

Sori, ei ole tarkoitus ärsyttää, mutta noinhan se patriarkaalisessa JT-yhteisössä menee.
jext

"Vanhimman vaimolla on kumminkin tiettyä statusta."

Statusta ainakin seurakuntien pahimpina juoruämminä...
YksinäinenSusi

mirjam123 kirjoitti:... kuulin ja uskoin vain sen ettei kukaan muu voi tietää
lopun ajankohtaa kuin Jumala, siksi ohitin JT-opin tuossakin asiassa, ajattelin
että ihmiset erehtyvän innostuessaan enkä ajatellut sitä vt-seuran kannalta
sen enempää,
Hieno asia ja näinhän raamattukin sen opettaa, että lopun ajasta tietää vain jumala.

Mutta useammin kuin keerran jt kirjallisuudessa annetaan kuitenkin ymmärtää, että hallintoelimen johtoporukka, joka kuuluu taivasluokkaan tietäisi, että me eletään nyt lopun ajassa, vaikkakin lopunaikaa pitää näköjään aina venyttää sitä mukaa kun aika ajaa ennustusten ohi.

Mutta oli hieno asia se, että sinä et mennyt siihen lankaan, vaan menit ikäänkuin oikeammista syistä kasteelle.
mirjam123

Huonosti mukana olleena jäi nuo hallituselimen palvontamenot vähiin.
Puhun nyt vain omasta puolestani, koska olin käännynnäinen, ihan tarpeeksi
sain kyllä aivopesua osakseni ja tunnen suurta järkytystä ja myötätuntoa siitä
että jotkut ovat joutuneet siihen oppiin tahtomattaan kasvamaan. Ymmärrän
uudistumisen vaikeuden. Itse joudun jättämään kyllä aika paljon uskomani
Jumalan haltuun koska en näitä asioita pysty hallitsemaan eikä minusta
koskaan kristinuskon nippeliasioiden tuntijaakaan tule.
Nautin nyt vain sydämen rauhasta, ainakin tänään.
mirjam123

Naisille sanoisin että minun mennessä naimisiin JT-veljen kanssa aikoinaan niin sanoivat että minulla on paremmat edellytykset toimia perheenpäänä (veli oli paljon nuorempi.) Siinä mentiin mielestäni yli sanan kuitenkin ja vahvasti. Tosin itseni tuntien en sitä lausumaa ihmettele, totta kyllä, hyvin harvat miehet kun osaavat olla miehiä. Miehet muutenkin pääsee aina luistamaan kaikessa (no poikkeus teokraattisissa tehtävissä mutta perhe-elämän suhteen,) kai se osoittaa sen VT:n mainitseman ylemmyyden, naiset jää siinä vastuuseen oman ja lastensa elämän suhteen (en tietenkään yleistä, mutta usein, tiedätte mitä tarkoitan.) Ja ettei ihan OT:ksi mene niin uskon että miehistä on laminoimaan kirjoja. Enkä ole feministi ollenkaan, arvostan kyllä miehiä, aina kun vaan aihetta.
YksinäinenSusi

mirjam123 kirjoitti: Ja ettei ihan OT:ksi mene niin uskon että miehistä on laminoimaan kirjoja. Enkä ole feministi ollenkaan, arvostan kyllä miehiä, aina kun vaan aihetta.
Tuota... minä en kyllä tiedä miten kirjoja laminoidaan(vaikka siis olen mies)? :wink:
mirjam123

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:
Tuota... minä en kyllä tiedä miten kirjoja laminoidaan(vaikka siis olen mies)? :wink:
Joo, helppo juttu jos on kone:o), ohjeet tulee mukana. Olen täysin luottavainen että joille sen tehtävän antavat siihen myös kykenevät. Olisipa kaikki yhtä helppoa.

PS: No kyllä mä nyt muutenkin arvostan miehiä, vaikkei niin ansaitsisikaan. Mutta VT-seura ei ansaitse minkäänlaista kunnioitusta, viittaan nyt tuohon ohjekirjaankin. Poistun nyt keskuudestanne, moro.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Hieno asia ja näinhän raamattukin sen opettaa, että lopun ajasta tietää vain jumala.
Asia ei välttämättä ole ihan noin yksioikoinen. Jeesus lupasi palata seuraajiensa elinaikana ja kertoi jumalan tietävän pelkästään itse vuorokauden sekä vuorokaudenajan.
Mutta useammin kuin keerran jt kirjallisuudessa annetaan kuitenkin ymmärtää, että hallintoelimen johtoporukka, joka kuuluu taivasluokkaan tietäisi, että me eletään nyt lopun ajassa, vaikkakin lopunaikaa pitää näköjään aina venyttää sitä mukaa kun aika ajaa ennustusten ohi.
Semminkin kun lopun aikaa on eletty esimerkiksi Paavalin johdolla. Jo sillä perusteella tuntuu omituiselta aloittaa uusi lopun aika, esimerkiksi vuonna 1799 ja Napo-motiivilla.
Vastaa Viestiin