Maidosta
Valvoja: Moderaattorit
-
YksinäinenSusi
Re: Maidosta
Ihmetyttää vaan että miksi sitten pastörointi jos kerran raaka(tuore)maito parempaa terveydelle. Niin mizsi?
Olisko tutkijat ittuillessaan tulleet siihen tulokseen, että pastörointi kannattaa?
Vähän samankaltainen juttu kuin se kun jehovantodistajien järjestö vastustaa tiedemiesten näkemyksiä silloin kun ne eivät tue jehovantodistajien järjestön satuiluja,
samoin luontaistuotetehtailijat ja -intoilijat vastustaa tutkijoiden tutkimustuloksia silloin, kun ne on heidän bisneksilleen haitallisia. Raha pyörittää myös terveysuskomuksia.
Olisko tutkijat ittuillessaan tulleet siihen tulokseen, että pastörointi kannattaa?
Vähän samankaltainen juttu kuin se kun jehovantodistajien järjestö vastustaa tiedemiesten näkemyksiä silloin kun ne eivät tue jehovantodistajien järjestön satuiluja,
samoin luontaistuotetehtailijat ja -intoilijat vastustaa tutkijoiden tutkimustuloksia silloin, kun ne on heidän bisneksilleen haitallisia. Raha pyörittää myös terveysuskomuksia.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
-
Peeveli
Eliniät lähti huimaan nousuun jo 1800 luvun lopulla kun terveydenhuollon ja hygienian tärkeys huomattiin.Jouko Pallari kirjoitti: Linkkaamasi mielenkiintoisen taulukon mukaan,ihmisten keski-ikä alkoi nousta toisen maailmansodan jälkeen, eli siihen on luonnollinen selitys, kun ihmisiä ei enää kuollut sodassa.
Millä tavalla tämä on "jarruttanut? Voisitko tarkentaa ja laittaa lähteitä väitteittesi tueksi?Jouko Pallari kirjoitti: esim ihmisen elin-iän pituuden suhteen siinä on ollut jarruttavia tekijöitä, mm. juuri tämä maidon pastörointi + homogenisointi. Jos tämä asia olisi hoidettu toisella tavalla, eli huolehdittu hyvästä hygieniasta karjatiloilla, eikä menty aidan yli siitä, mistä se on matalin, niin ihmisen elämä olisi pidentynyt huomattavasti enemmän.
Hygieniaan nimenomaan on satsattu: Lue pastoroinnin historia täältä:
http://www.saunalahti.fi/arnoldus/maidpast.html
Itseasiassa juuri nuina vuosina kun taudit löydettiin (Bangin tauti, bruselloosi) Lehmistä ja maitotiloilta juontuvia niin sairastumisetkin vähenivät.
Onko tästä(kään) väitteestä faktatietoa?Jouko Pallari kirjoitti: Tässä taannoin luin Aamulehdestä kirjoituksen siitä, kun esim. Suomen ja Venäjän raja on ikään kuin raja myös ihmisten allergiolle, astmalle, inlaktoosille jne.
Venäjän puolella, missä ei voida sanoa olevan liiallista hygieeniaa, siellä ei tunneta em. sairauksia kovinkaan paljoa.
http://yle.fi/uutiset/japanilaisen_elin ... at/5254326
Venäjällä eliniän odotteet on yli 10.vuotta huonommat kun suomessa ja kuolleisuus suurimpia euroopan alueella.
On tämä niin uskomatonta liirumlaarumia että jätän tämän keskustelun herran haltuun ja jatketaan kun on odotteita hieman kehittyneemmästä keskustelusta/aiheista.Jouko Pallari kirjoitti: Eli summarum. jos me osaisimme tasapainoilla liiallisen hygienian ja terveellisten elämäntapojen sekä terveellisten ruokien kanssa oikein. niin tuo taulukko olisi ollut vielä jyrkempi, esim. 1950 luvun jälkeen.
Tämän toisen asianjärjestelmän alkaessa 1945, niin sen jälkeen on tuhannet ...jopa miljoonat ihmiset saaneet myös "näkönsä takaisin" , niinkuin myös kuulonsa takaisin ( aivan niinkuin Jeesus ennusti)ja elämän laatu on muutenkin parantunut, kun sitä verrataan esim 1800 lukuun.
...Mess with the best, fuck the rest
-
Occamin partaveitsi
"Tony" kirjoitti...
"Ehkä siellä vastapainoksi tunnetaan kuitenkin toisenlaisia sairauksia, kun eliniänodote Suomeen verrattuna on yli kymmenen vuotta vähemmän".
Niimpä...Vastapaino sairauksina on esim alkoholismi. Kestää aikansa, ennenkuin sekin asia siellä korjaantuu.
"Ehkä siellä vastapainoksi tunnetaan kuitenkin toisenlaisia sairauksia, kun eliniänodote Suomeen verrattuna on yli kymmenen vuotta vähemmän".
Niimpä...Vastapaino sairauksina on esim alkoholismi. Kestää aikansa, ennenkuin sekin asia siellä korjaantuu.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
-
Occamin partaveitsi
Kirjoittaja JarkkeParkkeBabylon5 » 05.11.2014 15:11
"Ihmetyttää vaan että miksi sitten pastörointi jos kerran raaka(tuore)mait"o parempaa terveydelle. Niin mizsi?
samoin luontaistuotetehtailijat ja -intoilijat vastustaa tutkijoiden tutkimustuloksia silloin, kun ne on heidän bisneksilleen haitallisia. Raha pyörittää myös terveysuskomuksia."
Vastaan...
Pastörointi keksittiin juuri sitä silmällä pitäen, että maito kestäisi kaupunkilaistuvassa yhteiskunnassa pitkät kuljetukset ja pitkät kauppojen hyllyllä olemiset.
Ja niinhän se tekee.
Pastörointi on hyvä asia liikemaailmalle --meijereille ja yleensä kaupunkilaistuvalle yhteiskunnalle.
Mutta huonompi asia ihmisen terveydelle.
Tämä muuten ei ole "jehovantodistajain järjestön satuiluja", vaan jehovantodistajain järjestö on samalla kannalla kuin esim EVIRA.
Olen tehnyt siitä kirjallisen kysymyksen haaratoimistoon, ja vastaus oli "Emme ota kantaa..."
"Terveysasiat ovat jokaisen oma yksilöllinen päätäntä."
Minun kirjoitukseni on myös oma yksilöllisen ajatelmieni tulos, johon minulla lienee oikeus.
"Ihmetyttää vaan että miksi sitten pastörointi jos kerran raaka(tuore)mait"o parempaa terveydelle. Niin mizsi?
samoin luontaistuotetehtailijat ja -intoilijat vastustaa tutkijoiden tutkimustuloksia silloin, kun ne on heidän bisneksilleen haitallisia. Raha pyörittää myös terveysuskomuksia."
Vastaan...
Pastörointi keksittiin juuri sitä silmällä pitäen, että maito kestäisi kaupunkilaistuvassa yhteiskunnassa pitkät kuljetukset ja pitkät kauppojen hyllyllä olemiset.
Ja niinhän se tekee.
Pastörointi on hyvä asia liikemaailmalle --meijereille ja yleensä kaupunkilaistuvalle yhteiskunnalle.
Mutta huonompi asia ihmisen terveydelle.
Tämä muuten ei ole "jehovantodistajain järjestön satuiluja", vaan jehovantodistajain järjestö on samalla kannalla kuin esim EVIRA.
Olen tehnyt siitä kirjallisen kysymyksen haaratoimistoon, ja vastaus oli "Emme ota kantaa..."
"Terveysasiat ovat jokaisen oma yksilöllinen päätäntä."
Minun kirjoitukseni on myös oma yksilöllisen ajatelmieni tulos, johon minulla lienee oikeus.
-
Occamin partaveitsi
Millä tavalla tämä on "jarruttanut? Voisitko tarkentaa ja laittaa lähteitä väitteittesi tueksi?
Peeveli laittoi peevelin hyvän linkin, eli se vahvisti teoriani, miksi maito on nykyään pastöroitu.
Okei, jokaisella on oikeus ostaa väärennettyä maitoa kaupasta, joka on varmasti jopa halvempaa kun tuoremaito hyvin hoidetulta tilalta. Minulla on kuitenkin oikeus ostaa väärentämätötä maitoa esim Tampereelta Ahlmannin maitotilalta, joka on tunnetusti hygieenisesti hoidettu tila.
Jos jostain syystä Eviran ja meijereiden kanta voittaa yhteiskunnassamme, ja tuore maito kielletään, niin on onneksi mahdollisuus ostaa oma lehmä tai osuus lehmästä ja juoda terveellistä Elämän puun hedelmää.
Peeveli laittoi peevelin hyvän linkin, eli se vahvisti teoriani, miksi maito on nykyään pastöroitu.
Okei, jokaisella on oikeus ostaa väärennettyä maitoa kaupasta, joka on varmasti jopa halvempaa kun tuoremaito hyvin hoidetulta tilalta. Minulla on kuitenkin oikeus ostaa väärentämätötä maitoa esim Tampereelta Ahlmannin maitotilalta, joka on tunnetusti hygieenisesti hoidettu tila.
Jos jostain syystä Eviran ja meijereiden kanta voittaa yhteiskunnassamme, ja tuore maito kielletään, niin on onneksi mahdollisuus ostaa oma lehmä tai osuus lehmästä ja juoda terveellistä Elämän puun hedelmää.
-
YksinäinenSusi
On tietysti sinulla oikeus kirjoittaa ja hyvä että kirjoitat, koska kritiikki jalostaa asioita ja vapaa sana yhteiskunnassa edistää hyvinvointia.Jouko Pallari kirjoitti:
Huolettaa vain se että kun juot sitä raaka(tuore)maitoa, niin oletko ajatellut että miten voi käydä jos sairastutkin siitä? Tosin kannattaa ainakin kuumentaa se ennen nauttimista hyvin.
-
Occamin partaveitsi
"Huolettaa vain se että kun juot sitä raaka(tuore)maitoa, niin oletko ajatellut että miten voi käydä jos sairastutkin siitä? Tosin kannattaa ainakin kuumentaa se ennen nauttimista hyvin."
En sairastunut siitä lapsena ollessani, join tuoretta maitoa suoraan navetalta innokkaasti, siitä
saan kiittää vahvaa luustoani ja myös suhteellisen hyvää terveyttäni.
Nyt olen juonut Tuoretta maitoa n. kolmen vuoden ajan ilman sairastumatta.
Olisin hölmö jos pastöroisin itse ostamani tuoreen maidon.
Ymmärtkai, että juuri kuumentaminen on sitä pastörointia.
En sairastunut siitä lapsena ollessani, join tuoretta maitoa suoraan navetalta innokkaasti, siitä
saan kiittää vahvaa luustoani ja myös suhteellisen hyvää terveyttäni.
-
Veli-Hopea
Tuosta Japanin elintasolinkistä ammensin yhden offtopic asian:
Maailma on suuri, kaikkeus vielä suurempi. Siinä mielessä vt-seura ja hallintoelimen mielipiteet sääntöineen on ihan vadelman sama. 8 ukkoa maailmankailkeudessa on yksi paskanhailee ja ei, heillä ei ole mitään tekemistä jumalan kanssa, eikä varsinkaan mitään yhteyttä tällaiselle tai millekkään ohjaukselle.
Muoks: vaihdoin ruman sanan pois.
Tämähän on ihan hyvä huomioida silloin kuin hehkutetaan todistajien määrää ("Meitä on jo 8 miljoonaa!!!")Juhliin ei kuitenkaan ole vielä aihetta, sillä vuonna 2007 kuoli kaikesta huolimatta noin yhdeksän miljoonaa alle viisivuotiasta lasta.
Maailma on suuri, kaikkeus vielä suurempi. Siinä mielessä vt-seura ja hallintoelimen mielipiteet sääntöineen on ihan vadelman sama. 8 ukkoa maailmankailkeudessa on yksi paskanhailee ja ei, heillä ei ole mitään tekemistä jumalan kanssa, eikä varsinkaan mitään yhteyttä tällaiselle tai millekkään ohjaukselle.
Muoks: vaihdoin ruman sanan pois.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-
YksinäinenSusi
Tietysti ymmärrän. Sinulla on maha sopeutunut siihen pastöroimattomaan tuoremaitoon.Jouko Pallari kirjoitti:
Ei kuitenkaan kannata suositella sitä niille, jotka ovat lapsesta asti juoneet pastöroitua maitoa, koska he voivat sairastua siitä. Hehän eivät ole sopeutuneet siihen.