Jouko Pallarin taustaa....

Rekisteröityneet käyttäjät voivat esitellä itsensä tai kertoa taustoistaan täällä.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Jouko Pallarin taustaa....

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Onko mulla nyt päässä menossa väärinymmärrys vai onko Jouko sinulla nyt tarkoitus liittää elämänpuu ja maito toisiinsa?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Masterpiece
Viestit: 333
Liittynyt: 09.10.2011 22:15

Re: Jouko Pallarin taustaa....

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Jouko Pallari kirjoitti:
Masterpiece kirjoitti:Mutta, mikäli haluat jatkaa omalla nimellä, niin lykkyä pyttyyn ja toivotaan, ettei käy huonosti.
Se, että aloin kirjoittelemaan omalla nimelläni, oli minulle itsestään selviö, koska ei tarkoitukseni suinkaan ole tehdä tyhjäksi Jehovantodistajain oppisuuntia.
Ainakin tähän asti olen vain tehnyt kysymyksiä niistä asioista, joihin vartiotorniseura ei ole pystynyt antamaan vastausta.
Eli nämä kolme asiaa olen tarkoituksellisti ottanut keskustelun alle, ja vaikeaa minun olisi ymmärtää, että niistä joutuisin sanktiouhkan alle.
Mutta ymmärrät varmaan sen, että Jehovan todistajat eivät pidä siitä, että yleensäkään olet aktiivinen tällä foorumilla, on näkemyksesi sitten kuinka linjassaan Vartiotorniseuran kanssa tahansa? Pelkkä kanssakäyminen toisenmielisten kanssa on väärin ja kiellettyä. Joten vaikka et sanoisi suoraan mitään Seuran opetusta vastaan, niin silti sinulla on riski joutua arvostelluksi siitä, miksi yleensä edes olet yhteydessä tämän foorumin jäseniin millään tasolla.


Jouko Pallari kirjoitti:1/ Mikä puu oli laatuaan "Hyvän ja pahantiedon puu?

Vartiotorniseuran vastaus on ollut...."Raamattu ei sitä kerro".

Koska vartiotorniseura kehoittaa seurakuntalaisiaan jopa päivittäiseen raamatuntutkisteluun ja asioiden miettimiseen, niin sitä olen pyrkinyt tekemään.
Tämän vartiotorniseuran antaman kehoituksen seurauksena ja oman yli kolmekymmen vuoden "sivustaseurannan" (seuratessani poikani elämänrataa kannabiksen käyttäjänä sekä satojen muiden nuorten elämänrataa ..niin-ikään myös kannabiksen käyttäjinä,) ... tuloksena on minulle syntynyt teoria hyvän ja pahantiedonpuun olemuksesta.
Halusin ikään kuin testata teoriaani, liittymällä tähän keskustelufoorumiin, koska tiesin siinä olevan useitakin vanhoja ja kokeneita jehovantodistajia, jotka myös kenties ovat miettineet samaa asiaa.
Okei. Millä tavalla teoriasi olisi kumottavissa? Hyvän teorian pitää olla falsifioitavissa. Mikäli se ei ole, ei se ole teoria.


Jouko Pallari kirjoitti:3/ Kysymys TUOREESTA MAIDOSTA?

Kuitenkin esim. kirjassa "Raamatun ymmärtämisen opas" toisen osion sivulla 168 /ensimmäinen kpl, otsikko MAITO..." Vastineella "MAITO" käännetty hebrealainen sana tarkoittaa tavallisesti TUORETTA MAITOA.
Raamatussakin puhutaan "väärennetystä maidosta".

Toki pastörointi sanaa ei tunnettu tuona varhaisena aikana, mutta väärennetty maito (keitetty maito) tunnettiin.
Eli kun Israelin kansa hakeutui "luvattuun maahan", niin siellä ei juotu väärennytä maitoa...vaan tuoretta maitoa.
Antaisitko Raamatunkohdan, josta puhut? Missä kontekstissa puhutaan väärennetystä maidosta?

Jouko Pallari kirjoitti: Jos joudun, niin aika sen näyttää ja kyllä tietysti pidän tämänkin keskustelufoorumin ajan tasalla myös sen suhteen.
Se olisi hienoa. Tosin jos joudut vaikeuksiin, niin veikkaan, että veljet vanhimmat viisaimmat eivät oikein tykkää, että raportoit tänne esimerkiksi oikeuskomiteaistuntoasi. Joten siinä on taas yksi syy pysyä anonyyminä.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Jouko Pallarin taustaa....

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

1. Piet. 2:2 "ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen" (KR-38)
Tässä konteksti liittyy kaikkinaisen pahuuden poispanemiseen ja elämiseen kristitylle sopivan arvon mukaisesti sekä arvostamaan inhimillistä järjestystä.
Voidaan siis tehdä seuraava päätelmä: koska on olemassa väärentämätöntä (aitoa) maitoa, on olemassa myös väärennettyä (epäaitoa) maitoa. Tässä Jumalan sanaa verrataan aitoon rintamaitoon.

Mistään muualla Raamatusta ei tätä päätelmää voida tehdä. Kaikissa muissa kohdissa puhutaan ainoastaan maidosta ilman määreitä.
Masterpiece
Viestit: 333
Liittynyt: 09.10.2011 22:15

Re: Jouko Pallarin taustaa....

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Näin muistelinkin. Eli kontekstissa tuo maito on vertauskuva opille tai "oikeille" kirjoituksille, ei pastöroimattomalle maidolle :D.

Se on jännä tuo Raamattu kun sieltä voidaan vetää oikeutusta vaikka laimentamattoman lehmänmaidon juomiselle!
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Jouko Pallarin taustaa....

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Kirjoittaja Veli-Hopea » 06.11.2014 13:14

"Onko mulla nyt päässä menossa väärinymmärrys vai onko Jouko sinulla nyt tarkoitus liittää elämänpuu ja maito toisiinsa?"

Ei ole ainakaan kokonaan väärinymmärrys. Selvennykseksi..........

Puun runko on mielestäni "vanhurskaus", ...eli Jumalan ohjeiden mukainen elämä.

Puun oksat ja oksienhaarakkeet ovat terveellinen luonnon mukainen ravinto, kuten ruoka-aineet ilman lisäaineita. Tuoremaito kuuluu "oksistoon", eli on yksi hyvin tärkeä osa elämänpuusta.

Näin minä olen asian ymmärtänyt, mutta mielellään kuuntelen ja luen muitakin mielipiteitä, siksi aikaisemmin kirjoitinkin, että elämänpuun arvoitus on minulla "hakusessa".
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Jouko Pallarin taustaa....

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Jouko Pallari kirjoitti:Puun runko on mielestäni "vanhurskaus", ...eli Jumalan ohjeiden mukainen elämä.

Puun oksat ja oksienhaarakkeet ovat terveellinen luonnon mukainen ravinto, kuten ruoka-aineet ilman lisäaineita. Tuoremaito kuuluu "oksistoon", eli on yksi hyvin tärkeä osa elämänpuusta.
Voisiko olla mahdollista, että paratiisin elämän puu on ohessa kuvattu puu?
"1 Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
2 Keskellä sen katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi."
(Ilm 22:1,2 KR-38)
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Jouko Pallarin taustaa....

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Masterpiece kirjoitti...

"Mutta ymmärrät varmaan sen, että Jehovan todistajat eivät pidä siitä, että yleensäkään olet aktiivinen tällä foorumilla, on näkemyksesi sitten kuinka linjassaan Vartiotorniseuran kanssa tahansa? Pelkkä kanssakäyminen toisenmielisten kanssa on väärin ja kiellettyä. Joten vaikka et sanoisi suoraan mitään Seuran opetusta vastaan, niin silti sinulla on riski joutua arvostelluksi siitä, miksi yleensä edes olet yhteydessä tämän foorumin jäseniin millään tasolla."

Vastaan....

Onhan se toki oma riskinsä, mutta minun luonteelleni ei oikein sovi, että joku "kolmas" tulee määräämään, kenen kanssa "mietiskelen" asioita jotka minua askaruttaa.
Ja varsinkin kun otetaan huomioon, että en ole saanut vastausta kaikkiin mieltäni vaivanneisiin kysymyksiin seuralta, vaan vastaukset ovat olleet...."Raamattu ei kerro".

Jos saan vastauksen kysymyksiini sitä kautta, mitä vartiotorniseurakin suosittelee, ...että tutkiskelen raamattua "jopa päivittäin" ja "mietiskelen" jopa päivittäin," niin eihän se silloin voi olla sanktiouhan alainen asia.
Ei mielestäni sekään ole sanktiouhan alainen asia, että olen yhteydessä henkilöihin, jotka ovat myös tutkiskelleet raamattua elämänsä aikana ja myös mietiskelleet asioita puolelta jos toiselta ja saaneet ehkä myös vastauksia ...tutkimisensa ja mietiskelynsä ansiosta kysymyksiinsä.
Tällaisia henkilöitä kaipaan ja mielellään keskustelen heidän kanssaan, mutta toki keskusteluun ovat tervetulleita myös vastakkaisien ajatuksien esittäjät. Niinkuin esim. sinä.
Pääasia ettäkeskustelu pysyy suhteellisen asiallisena.

Tutkiminen ja mietiskely ja keskustelukin on vartiotorniseuran ohjeistama menettelytapa.

Mutta aika sen näyttäää "miten äijän käy"
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Jouko Pallarin taustaa....

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Tykkään sun asenteestas!
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Jouko Pallarin taustaa....

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Kiinnitin huomiota juuri tähän raamatun paikkaan aikasemmin, kun aloin etsimään vastausta kysymyksiini, eli mielestäni se on mahdollsta. Kiitokset vinkistäsi.

"Voisiko olla mahdollista, että paratiisin elämän puu on ohessa kuvattu puu?
"1 Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
2 Keskellä sen katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi." (Ilm 22:1,2 KR-38)"

Joku toinen raamatunkohta (entähän hätään muista että mikä), mutta se ilmaisi Elämänpuun olevan "vanhurskaus."
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Jouko Pallarin taustaa....

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Asenne on mielestäni oikea kyllä. Se vaan ei seuralle passa alkuunkaan. Se on tehtävä niinkuin sieltä sanellaan, muuten tulee tukkapöllyä.

Katotaan miten äijän käy , se jää nähtäväksi ja kyllähän täältäkin yritetään tukena olla kaikissa asian käänteissä. Mielenkiinnolla seuraan kyllä miten seura aikanaan reagoi.
JWanalystin tilannetta on seurattu, enkä voi sanoa että seuralle voisi asiasta plussapisteitä antaa.
Mikäli et Jouko ole vielä tutustunut Jwanalystin julkaisemiin oikeuskomiteanauhoituksiin, suosittelen.

Se on vähän ennakkoa miten "tyhmimmillään" voi käydä.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Masterpiece
Viestit: 333
Liittynyt: 09.10.2011 22:15

Re: Jouko Pallarin taustaa....

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Masterpiece kirjoitti:
Mutta ymmärrät varmaan sen, että Jehovan todistajat eivät pidä siitä, että yleensäkään olet aktiivinen tällä foorumilla, on näkemyksesi sitten kuinka linjassaan Vartiotorniseuran kanssa tahansa? Pelkkä kanssakäyminen toisenmielisten kanssa on väärin ja kiellettyä. Joten vaikka et sanoisi suoraan mitään Seuran opetusta vastaan, niin silti sinulla on riski joutua arvostelluksi siitä, miksi yleensä edes olet yhteydessä tämän foorumin jäseniin millään tasolla."
Jouko Pallari kirjoitti: Onhan se toki oma riskinsä, mutta minun luonteelleni ei oikein sovi, että joku "kolmas" tulee määräämään, kenen kanssa "mietiskelen" asioita jotka minua askaruttaa.
Ja varsinkin kun otetaan huomioon, että en ole saanut vastausta kaikkiin mieltäni vaivanneisiin kysymyksiin seuralta, vaan vastaukset ovat olleet...."Raamattu ei kerro".

Jos saan vastauksen kysymyksiini sitä kautta, mitä vartiotorniseurakin suosittelee, ...että tutkiskelen raamattua "jopa päivittäin" ja "mietiskelen" jopa päivittäin," niin eihän se silloin voi olla sanktiouhan alainen asia.
Ei mielestäni sekään ole sanktiouhan alainen asia, että olen yhteydessä henkilöihin, jotka ovat myös tutkiskelleet raamattua elämänsä aikana ja myös mietiskelleet asioita puolelta jos toiselta ja saaneet ehkä myös vastauksia ...tutkimisensa ja mietiskelynsä ansiosta kysymyksiinsä.
Tällaisia henkilöitä kaipaan ja mielellään keskustelen heidän kanssaan, mutta toki keskusteluun ovat tervetulleita myös vastakkaisien ajatuksien esittäjät. Niinkuin esim. sinä.
Pääasia ettäkeskustelu pysyy suhteellisen asiallisena.

Tutkiminen ja mietiskely ja keskustelukin on vartiotorniseuran ohjeistama menettelytapa.

Mutta aika sen näyttäää "miten äijän käy"
Olen ihan samaa mieltä sinun kanssasi tässä asiassa. Ei sen pitäisi kenellekkään kuulua missä, mitä, kenen kanssa, milloin ja miten paljon keskustelet. Olen ehdottomasti uuden oppimisen ja opiskelun kannalla. Onhan se nyt naurettavaa, että siitä seuraisi jotain sanktioita, jos olet yhteydessä ihmisiin, jotka eivät ajattele Vartiotorniseuran mukaisesti. Mutta kuten tässä jo useammat ovat tuoneet ilmi, niin Vartiotorniseura ei kuitenkaan oikein jaa meidän näkemyksiä ajattelun ja keskustelun positiivisuudesta.

Pointtihan tässä, Jouko hyvä, on se, että porukka täällä on vähän huolissaan siitä, että joudut oppimaan keskustelupalstojen anonymiteetin tärkeyden kantapään kautta.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Jouko Pallarin taustaa....

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

niin Vartiotorniseura ei kuitenkaan oikein jaa meidän näkemyksiä ajattelun ja keskustelun positiivisuudesta.
Eipä niin ja luultavasti kaikki asia tälläkin foorumilla yksilöineen/ihmisineen on heille pelkkää "oksennusta".

Sitten sopiikin kysyä , kuka tässä mitään väärää on tehnyt?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Jouko Pallarin taustaa....

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

"Okei. Millä tavalla teoriasi olisi kumottavissa? Hyvän teorian pitää olla falsifioitavissa. Mikäli se ei ole, ei se ole teoria."

Heti kun esität paremman teorian esim. Hyvän ja pahantiedon puun arvoitukselle, niin toki uskon.

Tähän mennessä tulleet "kumousyritykset" eivät ole oleet vakuuttavia.

Olen edelleen esim. sitä mieltä, että hyvän ja pahantiedon puu, joka oli jo paratiisissa kielletty, ja on periaatteessa kielletty vielä tänäkin päivänä (ainakin se on dekriminalisoitu).
Ja jos kerta me nyt toteamme, että sen kieltäminen on tänäkin päivänä perusteltua rasvaliukoisuutensa ja psykedeelisyytensä takia, niin miksi se ei olisi ollut kielletty jo Eedenin puutarhassa ?'

Tällä kirjoituksellani en tarkoita, että alamme jankkaamaan jälleen asiasta, mutta olkoon tämä minun yhteenveto asiasta.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Jouko Pallarin taustaa....

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Jouko Pallari kirjoitti:Joku toinen raamatunkohta (entähän hätään muista että mikä), mutta se ilmaisi Elämänpuun olevan "vanhurskaus."
Minulle tulee mieleen lähinnä Hesekielin näky (Hes 47:12, KR-33), mistä Johanneskin lienee ammentanut: "Mutta virran varrella, sen molemmilla rannoilla, kasvaa kaikkinaisia hedelmäpuita. Niistä eivät lakastu lehdet eivätkä lopu hedelmät: joka kuukausi ne kantavat tuoreet hedelmät, sillä niitten vedet juoksevat pyhäköstä, ja niitten hedelmät ovat ravitsevaiset ja niitten lehdet parantavaiset".

Mutta ei tämäkään rinnasta elämän puuta vanhurskaudeksi. Koetan muistella, mistä asiayhteydestä tämä ilmenisi, mutta ei minunkaan mieleeni nouse juuri nyt.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Jouko Pallarin taustaa....

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Esim. tässä linkissä on joitakin vihjeitä "elämän puun" olemuksesta.

http://www.koivuniemi.com/raamattu?kirj ... 4m%E4n+puu

Minäkin yritin hakea sitä raamatunkohtaa, joka muistini mukaan puhui "vanhurskaudesta", ..toki sananlaskujen 11:30 viittaa siihen" Vanhurskaan hedelmä on elämänpuu ja viisas voittaa sieluja" mainitsee vanhurskauden, mutta mielestäni on olemassa selvempikin ilmaisu jossain.
Noo, kyllä se vielä löytyy.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Lukittu