stigma kirjoitti:Voiko tuossa olla alueellisia eroja?
Ei alueellisia, mutta tapauskohtaisia eroja kyllä löytyy. Karttamisen taso vaihtelee. Se voi vaihdella myös edestakaisin niin, että joskus ei olla missään yhteyksissä ja joskus taas annetaan hetkeksi vähän siimaa.
Sääntö on kuitenkin aina sama, se ei vaihtele.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Ei alueellisia, mutta tapauskohtaisia eroja kyllä löytyy. Karttamisen taso vaihtelee. Se voi vaihdella myös edestakaisin niin, että joskus ei olla missään yhteyksissä ja joskus taas annetaan hetkeksi vähän siimaa.
Mikäs logiikka tuossa sitten on, jollei ole mitään yhteneväistä linjaa? Mistä tietää kuinka pitää käyttäytyä? Eipä se tietenkään minun murheeni ole, mutten tahdo asettaa JT-tuttavia takiani hankalaan asemaan.
Mikäs logiikka tuossa sitten on, jollei ole mitään yhteneväistä linjaa? Mistä tietää kuinka pitää käyttäytyä? Eipä se tietenkään minun murheeni ole, mutten tahdo asettaa JT-tuttavia takiani hankalaan asemaan.
Vtseuran linja on sama. Sen noudattaminen vaihtelee. Jotkut ovat ehdottomia totaalikarttajia, toiset tapaavat erotettuja/eronneita esim salaa. Kaikki vaan ei pysty noudattamaan tuota vtseuran käskyä.
Jos julkisesti hengailee erotetun/eronneen kanssa, jossain vaiheessa tulee sanomista
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
stigma kirjoitti:Jos noudattaminen vaihtelee, kuka tekee oikein?
Vt-seuran kannalta se, joka noudattaa sääntöjä tarkimmin.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Miksi, jos on muitakin vaihtoehtoja? Mistä sen tietää, että Jumala haluaa sen tiukimman tavan? Entä, jos Hän ajatteleekin katsoa, kuka nostaa itsensä suurimmalle jalustalle teoillaan?
Miksi, jos on muitakin vaihtoehtoja? Mistä sen tietää, että Jumala haluaa sen tiukimman tavan? Entä, jos Hän ajatteleekin katsoa, kuka nostaa itsensä suurimmalle jalustalle teoillaan?
Jehovan todistajalle Vt-seura on Jumala. Jos toimit vastoin Vt-seuran sääntöjä, toimit Jumalaa vastaan. Veli-Hopean lainaama allekirjoitus Vartiotornista on yksi hyvä esimerkki asiasta.
Ne, jotka eivät toteuta kartamissääntöä sellaisena kuin se on Vt-seuralta annettu, kärsivät käytännössä aina huonosta omastatunnosta ja huonommuudentunteesta.
Jehovan todistajalle Vt-seura on Jumala. Jos toimit vastoin Vt-seuran sääntöjä, toimit Jumalaa vastaan. Veli-Hopean lainaama allekirjoitus Vartiotornista on yksi hyvä esimerkki asiasta.
Ne, jotka eivät toteuta kartamissääntöä sellaisena kuin se on Vt-seuralta annettu, kärsivät käytännössä aina huonosta omastatunnosta ja huonommuudentunteesta.
Eihän se voi niin mennä, että seura kuvittelee olevansa Jumalan arvoinen. Jumala on laki ja oikeus, maailmanvalo. Ei ihminen sitä voi päättää.
Kiitos muuten kun vastailet, kyselen varmaan monen mielestä tyhmiä.
stigma kirjoitti:Eihän se voi niin mennä, että seura kuvittelee olevansa Jumalan arvoinen.
Eihän se sitä suoraan niin esitä, mutta käytäntö menee kuitenkin juuri niin kuin se olisi Jumala.
Kiitos muuten kun vastailet, kyselen varmaan monen mielestä tyhmiä.
Tässä aihepiirissä on aika vähän ns. tyhmiä kysymyksiä.
Niin käytännössä kaikki tottelemattomuus vtseuraa kohtaan on kapinointia Jehovaa vastaan. Siispä on tehtävä just eikä melkein niinkuin seura sanoo.
On vain yksi tie ja totuus, se mitä vtseura milloinkin totuutena opettaa.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
stigma kirjoitti:Eihän se voi niin mennä, että seura kuvittelee olevansa Jumalan arvoinen.
Eihän se sitä suoraan niin esitä, mutta käytäntö menee kuitenkin juuri niin kuin se olisi Jumala.
Jehovan todistajien ajatusmaailmaa ymmärtääkseen on täysin välttämätöntä ymmärtää, miten suuri merkitys järjestöllä on heidän elämässään ja ajattelussaan. Jehovan todistajat uskovat, että heidän järjestönsä on erehtyväisyydestään huolimatta Jumalan viestintäkanava ja ainoa oikea uskonto, jolle uskollisuus on ehto itsensä Jehovan hyväksynnän saamiseksi. Erityisesti Jehovan todistajien USA:ssa toimiva hallintoelin on JT:ille äärimmäisen suuri auktoriteetti, kenties jopa suurempi kuin paavi katolilaisille.
Polyester kirjoitti:Jehovan todistajien ajatusmaailmaa ymmärtääkseen on täysin välttämätöntä ymmärtää, miten suuri merkitys järjestöllä on heidän elämässään ja ajattelussaan. Jehovan todistajat uskovat, että heidän järjestönsä on erehtyväisyydestään huolimatta Jumalan viestintäkanava ja ainoa oikea uskonto, jolle uskollisuus on ehto itsensä Jehovan hyväksynnän saamiseksi. Erityisesti Jehovan todistajien USA:ssa toimiva hallintoelin on JT:ille äärimmäisen suuri auktoriteetti, kenties jopa suurempi kuin paavi katolilaisille.
Niin ja tuleehan asia esille jo yleisön edessä vastattavissa kastekysymyksissä.
1) Oletko Jeesuksen Kristuksen uhrin perusteella katunut syntejäsi ja vihkiytynyt Jehovalle tehdäksesi hänen tahtonsa?
2) Ymmärrätkö, että vihkiytymisesi ja kasteesi osoittavat sinun olevan yksi Jehovan todistajista Jumalan hengen ohjaaman järjestön yhteydessä?
Minä kyllä uskon, että jos on itse eronnut ja perustellut sen lahkon opetuksen kestämättömillä virheillä yms. niin on äärivältettävä. Sen sijaan jos on erotettu, niin ainahan voi olla toivoa, jolloin esim. vanhimmat voivat käydä aika ajoin houkuttelemassa takaisin.
Perustelen tämän ihan puhtaalla MUTUlla. Mielestäni on toki selvä ero henkilöllä, joka on tutkinut asioita ja todennut todistajien sepustukset pupuksi, jopa siinä määrin että voi ahdistaa vanhimmat nurkkaan todisteilla, kuin vaikka nuoruuden innoissaan vaikka moraalittoman elämän viettäneenä ulos potkitulla. Varsinkin jos nöyrästi alkaa käydä kokouksissa sylkykuppina osoittamassa katumusta.
Se on sitten eri asia miten jotkut noudattavat karttamista. Minusta henkilö joka pitää hallintoelintä jumalan asemassa, ja joka alkoi karttamaan todistajia jotka eivät itse suostuneet karttamaan eronneita, edustaa aika hardcorea. Tällaisia siis löytyy ihan tosielämässä. Ehkä hän/he saavat kirkkaamman kruunun kun hylkäsi oman äitinsä vaikka nämä siis olivat mukana olevia todistajia.