Onko uskovaisuus tyhmyyttä?

Jehovan todistajiin liittymätön uskonnollissävytteinen keskustelu. Alueella tiukka moderointi.

Valvoja: Moderaattorit

Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Onko uskovaisuus tyhmyyttä?

Viesti Kirjoittaja Polyester »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Esim olen lainannut rahaa useampaan kertaan saamatta niitä takaisin, koska olen ollut liian kiltti. Mutta sitten lopulta olen huomannut, että siitä kärsii suunnattomasti kun joutuu sillä tavalla höynäytetyksi ja häpeää sitä, että on pakko oppia se asia ja olen lopulta oppinutkin sen.
Tuo ei ole mielestäni tyhmyyttä, vaan kiltteyttä. "Liiallinen kiltteys", josta usein puhutaan, on hieman syyllistävä termi. Itse puhuisin mieluummin "väärään kohteeseen suunnatusta kiltteydestä".

Kiltteys on hyvä ominaisuus eikä sitä koskaan voi olla liikaa. Sitä vaan ei pitäisi suunnata niihin, jotka eivät ole sen arvoisia, vaan käyttävät kiltteyttä itsekkäästi hyväkseen. Arjen tilanteet ovat kuitenkin monimutkaisia ja vahinkoja sattuu.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Onko uskovaisuus tyhmyyttä?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Polyester kirjoitti:Tuo ei ole mielestäni tyhmyyttä, vaan kiltteyttä. "Liiallinen kiltteys", josta usein puhutaan, on hieman syyllistävä termi. Itse puhuisin mieluummin "väärään kohteeseen suunnatusta kiltteydestä".
Olisko perustekijänä luotto ihmisen hyvyyteen, jota nämä luotonottajat käyttävät hyväkseen tai jopa väärin.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Onko uskovaisuus tyhmyyttä?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Markku Meilo kirjoitti:Olisko perustekijänä luotto ihmisen hyvyyteen, jota nämä luotonottajat käyttävät hyväkseen tai jopa väärin.
Näin tämän myös näen, mutta asiassa on sekin puoli, että se, joka huijaa, tietää tehneensä väärin ja muistaa tämän jopa lopun ikäänsä. Haluan uskoa ihmisessä piilevään hyvyyteen ja tässä merkityksessä olen joskus antanut rahaa sitä kysyvälle muistuttaen samalla, ettei tämä ole vippi, mutta jos haluat maksaa takaisin, voit tehdä niin. Tämä syystä, ettei syyllisyyttä syntyisi.

En puhu summista. Se voi olla hyvinkin mitätön, mikä ajan oloon unohdamme, mutta vippaajaa se saattaa jäädä kaivelemaan. Muutamalta kuolemaa tekevältä olen tämän oppinut.

Uskovaisuudestahan ei tässä ole kyse, vaan hyväuskoisuudesta tai sitten siitä, että muuten vain haluaa sillä kertaa päästä tyypistä.

Päivän OT: Ajat sitten Annankadulla opin, ettei karapulaiselle aamupuuron pyytäjälle kannata tähän tarkoitukseen lappua kirjoittaa. Tätä hän pyytää, koska olemme itse omalla moralisoinnillamme opettaneet hänet valehtelemaan. Vaan olihan se synti, häpeä ja vääryys, jos rehellisyydestä palkitsi, mutta näin tein, kun aihetta oli. Onhan se hittovie hienompaa antaa euro aamupuuroon, kuin aamukaljaan ainakin moralistille. Siitä oma omatuntokin putsaantuu. Hölmöjä nämä hurskaat!
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Onko uskovaisuus tyhmyyttä?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Näin tämän myös näen, mutta asiassa on sekin puoli, että se, joka huijaa, tietää tehneensä väärin ja muistaa tämän jopa lopun ikäänsä.
Toi "jopa" on paikallaan, yksi muistaa, toinen ei. Valmiiksi deekiksellä oleva pummaaja tuskin käyttää vähää jäljellä olevaa aivokapasiteettiaan tuollaiseen turhamaiseen hienosteluun. Toisessa laidassa on sitten vaikka henkilö, jolla elämäntilanne jostain syystä muuttuu hallitsemattomaksi. Tosin tällainen henkilö tuskin pummaa usein ja huggen tai parin tasoista summaa, jolloin tämäkin avittaa muistia.

Kun faijalta pummattiin pari huggee aamupuuroon, niin faija lupasi tarjota puuron ja ehkä sillä "siunaamalla" suojelus- ja varjeluskunnan enkelitkin tulivat hätiin ja nälkä kaikkosi. Niinpä stikkaan lantin herkemmin Nutikasta puuttuvaan summaan, kuin sporaslabarista puuttuvaan summaan.
stigma

Re: Onko uskovaisuus tyhmyyttä?

Viesti Kirjoittaja stigma »

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 97676.html
Jos käyttäytyy surijaa kohtaan noin, kyllä uskovaisuus on tyhmyyttä. Muutoin en tiedä. Ei. Tai joskus on. Ei oo.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Onko uskovaisuus tyhmyyttä?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Niin, syntisten kanssa olen tavannut tulla toimeen varsin hyvin, mutta uskovaisten kanssa on ollut hieman niin ja näin. Herra Starczewskin otaksun edustavan tätä usoivaisten näkemyssuuntaa. Tuttavalisemmin tapaan kutsua sita farisealaisuudeksi. Tähän tautiin muuan Jeesus loihe lausumaan, jottas sopii otta ensin tukki pois omasta silmastään, että näkee ottaa vähäisen roskan pois kanssaihmisensä silmästä, mutta hän nyt tapasi hieman liioitella muutoinkin. Oikeastan herra Starczewski menetteli hyvin räsäsmäiläisesti, mitä rouva Räsänen tietenkin kauhistelee, ellei muutoin, niin muodon vuoksi.
Vastaa Viestiin