Pro et contra kirjoitti:
Mainitut:
~ Jeesus
+ Jumalan Poika
+ Messias
+ Voideltu / Kristus
Ariadna kirj:
Varhaisella kirkolla oli edessään hankalat ongelmat, sillä Jeesus ei eläessään sopinut mihinkään hebrealaisen Raamatun tarjoamista messiaanisen ominaisuuksien oppirakennelmiin ,hän ei myöskään täyttänyt yhtään yksittäistä messiaaseen kohdistuvaa odotusta.
Varhainen kirkko ratkaisi ongelman siten, että teki tietoisen päätelmän messianisuuden määritelmän muuttamisesta. He sovittelivat yhteen erilaisia messiaskuvauksia ja hahmottelivat ehdokkaan joka ylitti kaikki yksittäiset messiaaniset mallit tai odotukset.
Ei tuota päätelmäää tehnyt kirkko vaan Jeesus itse kertoi ettei Jumalan valtakunta ollut maallinen valtakunta kun opetuslapset kysyivät " Herra, tänä aikanako sinä ennallistat Israelille valtakunnan?"
Miksi Jeesus sitten osoitti sanansa tuolloin pelkästään Juutalaisille on mielenkiintoinen kysymys, sanoihan Jeesus "ettei lasten leipää tule heittää pienille koirille" mutta antoi kuitenkin tuota leipää mikä osoittaa hyvin rakastavaa luonnetta.
Kiintoisaa onkin missä vaiheessa Jeesus ymmärsi ja oppi ettei kansa ja eteenkään papisto tulisi hyväksymään Jeesuksen saarnaamaa ( ja profetoimaa ) "Taivaan valtakuntaa" ?
Toisaalta kiintoisaa on myös milloin Jumala päätti määrätä ts. rajata "144 000 kuningasta ja pappia" taivaalliseksi pappisvaltakunnaksi ja rajata ulkopuolelle muut Israelilaiset heimosta riippumatta sikäli jos tämä määrä 144t olisi kirjaimellisia Israelin heimoja?
Kaikki Jeesuksen toiminta viittaa siihen että kyseessä oli käsikirjoitettu suunnitelma jonka tarkoitus oli paljon laajempi ja kauaskantoisempi seurauksiltaan kuin kirjaimellinen " Juudan ja Efraimin yhdistäminen", mutta "tuomio alkoi Israelin huoneesta".
... profeetatkin viittaavat sanoillaan esim. "silloin kymmenen miestä tarttuu Juudan miestä vaatteeseen" tai "aikojen lopulla on Herran vuori tuleva kaikkia muita korkeammaksi ja kansat vaeltavat sinne" paljon laajempaan täyttymykseen.
Jeesuksen sanat:
"Ette missään tapauksessa ehdi käydä läpi kaikkia Israelin kaupunkeja ( eli paikkoja joissa Juutalaiset asuivat ) ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat" osoittavat Jeesuksen tunteneen realiteetit ja nähneen saarnaamistyönsä tuloksen...kehotus saarnata "maan ääriin" voidaan ymmärtää myös kehotuksena saarnata Juutalaisille, myös _lopun jälkeen_ ja kun muistamme että Jeesuksen ennustuksen ( Mat 24 ) ensimmäinen täyttymys ( Jerusalemin ja sen temppelin tuho v-70 ) tuli "ennenkuin oli ehditty saarnata jokaiselle Israelin kaupungille" eli Juutalaisille maanäärissä niin ymmärrämme että Paavalin sanat "evankeliumin saarnaamisesta koko asutussa maassa" tarkoittavat nimenomaan todistusta pakanoille ja pakanoiden aikojen jatkumista...siihen saakka kunnes "pakanoiden täysi luku on tullut sisään".
Paavalin mielestä riittävä todistus oli annettu sen suhteen että valtakunta on taivaallinen papistoineen ja kuninkaineen, tämän hän oivaltaa erinomaisesti henkeytettyä Hebrealaiskirjettä kirjoittaessaan. "Todistus tästä on annettu" sanoo Paavali jonka kirjeistä käy ilmi lopulta sekin että Jumala on "ennaltamäärännyt" luvun eli määrän joista tulee _pelastettuja_ eli taivaan valtakunnan hallitsijoita; Jeesuksen kanssahallitsijoita. Voi olla ettei Jeesus tiennyt tai vielä eläessään saanut tietää 144000 määrää sillä hän ei viittaa tuohon lukuun eikä Raamattukaan ( Septuaginta ).
Esim.hebrealaisissa kirjoituksissa Jumalan Poika/ esikoinen: mm.Jumala kutsuu Daavidia pojakseen Psalmissa 2:7(kruunajaishymni), kaikissa muissakin tapuksissa Jumalan poika on tarkoitettu kunnianimeksi, ei kuvaukseksi. Israelin kansaa kutsutaan esikoispojaksi2. Moos.4:22
Kutsuu, aivan oikein, onhan Jeesuksen sukuluettelon mukaan Adamkin Jumalan poika.
Jumalan pojat ovat myös siinä kokouksessa jossa he kerääntyivät " saatana heidän joukossaan" Jumalan eteen, Esikoispoika on erityisasemassa ja niin Jeesus kuin Jaakob eli Israel ovatkin.
Tämä ilmenee jo varhaisemmassa Markuksen evankeliumissa, sillä siinä ei ole missään kohdassa ainuttakaan selkeää Jeesuksen mainintaa itsestään messiaana, ei edes aivan lopussa kun hän seisoo ylipappi Kaifaksen edessä ja passiivisesti hyväksyy nimitykset joita muut jatkuvasti hänelle tyrkyttävät, samoin on Q- lähdeaineistossa, jossa siinäkään ei ole ainuttakaan Jeesuksesta itsestään esittämää ilmoitusta messiaana.
Niin, Jeesus sanoi jälleen tähän kysymykseen; "Heillä on Mooses ja profeetat, kuulkoot heitä" ja "Jerusalem, Jerusalem, kuinka monta kertaa tahdoin teitä koota, kuin kana poikasiaan, mutta ette tahtoneet", Jeesuksen asema Messiaana vaati siis tunnustamista, Johannes-kastaja tunnusti Jeesuksen Messiaanisuuden esittäessään kysymyksen: "oletko sinä se lähetetty vai pitääkö meidän toista odottaman? " ja sai vastauksen Jeesuksen kasteen yhteydessä, Pietari tunnusti Jeesuksen "Elävän Jumalan Pojaksi".
Paavalin kirjoituksissa Jeesus on jo kreikkalaistunut kristukseksi ja kun tulemme myöhäisempiin evankeliumeihin niin, mm. Luukkaan evankeliumissa kreikkalaistunut Jeesus lukeekin jo kreikankielistä Septuagintaa pikkuruisen Nasaretin (kylä koostui sadan perheestä) synagogassa..
( Luuk.4:16...jossa Jeesus lukee Jesajan 61:1a,b,d 58:6d, 61:2a niin, että hän jätti pois kohdan 61:1c,2d.)
Paavalille kuten muillekin kreikankielen taitoisille varhaisille kristityille Septuaginta oli tuo henkeytetty Sana jota hän kehoitti seurakuntalaisiaan tutkimaan. Herääkin kysymys, miksi se ei kelpaa J-todistajille, jotka väittävät seuraavansa alkuseurakunnan jatkumoa, vaan heille tuo varhaisten katolilaisten kirkonisien kokoama UT:ntti ja VT:ntti on se Paavalin mainitsema henkeytetty pyhä sana..
Pro et contra kirj: Sain tänään viestin jossa kerrottiin Jeesusta kutsuttavan myös "vesaksi" Iisain juuresta, Vesa nimeä mainitsevat Jesaja 4:2 / 11:1 / 53:2 ja Sakarja 6:12
Ariadna vastaa: Näyttää sopivan moneen henkilöön, Paavali itse käytti sitä itsestään siteeratessaan Jesajan tekstikohtaa 49:1-6 "Iisain juurivesasta" joka on merkkinä kansoille, sillä Paavalikin myöntää, että Jeesus ei suunnannut opetustaan ei-juutalaisille(Room. 15:12)
Paavali oli Paavali kuten Gal.2:1-10 itse itsestään esittää: hänelle Jeesuksen maallinen elämä ja opetus eivät merkinneet mitään, hän jopa väittää Jeesuksen seuraajia valeveljiksi, jotka olivat urkkineet tietoja hänen toiminnastaa ja asettaneet ansan, eikä hän pysty pidättelemään suuttumustaan" arvohenkilöiden"-Jaakobin ,Pietarin ja Johanneksen taholta tulleeseen kohteluun. Paavalin sanojen mukaan hän ei antanut "hetkeksikään heille periksi", sillä heillä ei, niin kuin ei liioin heidän mielipiteillään ollut hänelle lainkaan merkitystä.
Paavali muistuttaakin kovin tämän päivän "lopunajan saarnaajia", joille se mitä Jeesus todella sanoi on toissijaista.
Paavali ymmärsi että Jeesuksen elämä merkitsi paljon enemmän koko maailmalle, hänhän sanoo että "Jumala tosin on sietänyt tietämättömyyden aikoja, mutta nyt Hän paljastaa sen salaisuuden joka on ollut kätkettynä aikojen alusta asti", eli sen että Jeesus Messiaskuninkaana, Voideltuna Jumalan Poikana "murskaa käärmeen pään".
Jos jokin viittaukseni raamatunkohtaan halutaan tietää niin haen kysyttäessä kyseisen kohdan ja laitan tekstiin siihen kohtaan missä kyseinen lainaus on.
Ps: Muuten, tuo "Jesse" on aivan kelpo nimi; kts. Biblia Rom. 15:12